Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1642
Hei.

Jeg har søkt høyt og lavt i svar på dette spørsmålet. Herunder kontaktet huseierens landsforbund, Forbrukerrådet og flere jurister. Ingen syntes å ha et entydig svar på spørsmålet mitt.

Selskaper som selger tjenester som strøm, internett og telefonabonnement skiller gjerne mellom bedriftskunder og privatkunder - hvor den egentlige forskjellen er prisen, mens varen som leveres er i hovedsak den samme.

Jeg forsøkte å bytte fra bedriftsabbonement på fellesanlegget til sameiet hos vår strømleverandør og fikk beskjed at det ikke var mulig siden sameiet har et org.nummer. (men, sameiet er ikke næringsdrivende jfr. skatteetaten) Strømleverandøren er helt åpen på at det er det samme produktet - strøm - som leveres alle uavhengig av abonnement. De vil ha fastpris 70øre / kwh som er langt høyere enn hva deres eller andres "privatabbonement" koster. Kundeservice mente også at siden vi har bedriftsabbonement så får vi - i motsetning til privatkunder - spesifisert moms på faktura. De tre personene jeg har snakket med hos kundeservice har åpenbart aldri sett en faktura stilet til privatperson. Mva skal alltid spesifiseres.

Så vi får ikke bytte til det strømselskapet kaller "privatabbonement".

Det reiser en interessant problemstilling. For noen år siden drev jeg som selvstendig næringsdrivende og hadde et "bedriftsabbonement" på internett fra NextGenTel. En kveld jeg satt på kontoret og nettet var nede ringte jeg NGT for å klage/få de til å feilsøke, med beskjeden om at "bedriftskundeservice" var stengt på kveldstid. Jeg betalte dobbelt så mye for samme produkt som "privatkunder". Det kokte over for meg og etter noen dager fikk jeg byttet internettabonnementet til "privatkunde". De var ca. halve prisen og med kundeservice på kveldstid.

Hva sier egentlig regelverket her? Det er jo prisdiskriminering? Når man kjøper en cola på kiwi er prisen og kvitteringen den samme uavhengig om den skal nytes i "næringssammenheng" eller "privatsammenheng".

Åpen for kommentarer og innspill. Har ikke tenkt å gi meg med dette strømselskapet med det samme (Agva Kraft)
Regelverket sier ingen ting om dette.

Regeler om diskriminering blir knyttet til spesielle diskrimineringsgrunnlag. Ingen av dem dekker forskjellen mellom juridiske og fysiske personer.
Håpløst irriterende at med en gang du registrerer ENK så gjelder heller ikke lenger reservasjon mot telefonsalg. Senest i går prøvde Telenor bedrift å prakke på meg noe dyrt bedriftsabb. Det er feil person å prøve å overbevise om det er billigere enn Talkmore.
Noe en må også huske på ved bedriftssammenligning er at angrerett og bindingstiden er helt anderledes enn privat så om en sier ja til rimelig abonnement til bedrift så kan det bli ekstremt dyrt å komme ut av igjen.
Nettopp, hvis vilkårene for privat- og bedriftsabonnement er like, så vil det være billigere å tilby samme tjeneste/produkt til en bedrift, da bedriften ikke på langt nær har de samme beskyttelsene (angrerett, reklamasjonsrett, mulighet for mye lengre bindingstid etc) som en privatperson har. De tjenestene som har dyrere pris på bedrifter har dette som regel pga bedre vilkår for bedrifter (kortere rettetider, bedre garantier på oppetid, dyrere utstyr etc).