Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4421
Jeg er blitt kastet ut av min leilighet av ulike årsaker. Nå har det seg slik at jeg ikke har noe sted å bo, og er nødt å henvende meg hos NAV for assistanse.

Jeg vet det finnes ulike botilbud som kommunen i Oslo har opprettet for personer som meg, som befinner seg i akkurat min situasjon.

Spørsmålet er da hva er de mest typiske brukte stedene som anvendes hos NAV og er det mulighet for å få en kort beskrivelse av hvert enkelte sted?

På hjemmesiden nevnes bl.a. hospits og pensjonat. Nå er jeg ikke helt oldings enda, da jeg kun er 35.

Hva er aktuelt for personer i min situasjon og hvor bør jeg henvende meg?

Takker så meget.
Har selv kun fått tilbud om hospits flere steder i Oslo, har takket nei hver eneste gang da dette er helt uaktuelt for min del.
Henvend deg nede på NAV kontoret du hører til, det er stort sett bare de som får gjort noe.
Det kan være lurt å ha med seg noen som er ordentlig inneforstått med systemet dems, da det kan være et helvete å få igjennom noe som helst hos enkelte saksbehandlere.
Evige Egg's Avatar
Trådstarter
20 2
Hvordan ser det ut på hospits egentlig? Siden du er så i mot det.
Sitat av Evige Egg Vis innlegg
Hvordan ser det ut på hospits egentlig? Siden du er så i mot det.
Vis hele sitatet...
For noen år siden ble jeg kastet ut fra huset til min mor. Politi var nødvendig for å gjennomføre utkastelsen.
Dro til NAV, snakket med dem, fikk innlosjering på Birgittaklosteret i Trondheim (jeg bor i Trondheim). Det var ikke dårlig standard eller noe sånt, det var som et hotell, men siden det var nonner, måtte jeg følge deres skikker og regler. Null rusmidler, ingen banning ++++

Når sant skal sies, så forsvant jeg like før den bekymrede NAV-ansatte, som også kjenner meg personlig, kom innom på besøk. Jeg var bare ute for å hente en venninne som ikke visste hvor det var.

"Hvor faen har du vært?????" sa han til meg mens nonnen sto ved siden av. Tror aldri jeg har ledd så godt før.

Og så legger jeg til:
Du kan forvente minimum hybelstandard med felles bad.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 30. august 2017 kl. 09:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan det ser ut er ikke det første jeg tenker på.

Et hospits mange kjenner til er Dalsbergstien. Et kjapt søk og det er blitt "Et midlertidig botilbud til brukere i aktiv rus.". Det sier en god del om klientellet på sånne steder generelt.

Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Og så legger jeg til:
Du kan forvente minimum hybelstandard med felles bad.
Vis hele sitatet...
Du kan forvente et rom med en seng.
Sist endret av Yalla; 30. august 2017 kl. 09:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Evige Egg's Avatar
Trådstarter
20 2
Men dersom jeg ikke ruser meg eller har noen rusproblemer. Hvor skal jeg henvende meg da?

Jeg ser for meg at dette kan fungere som en løsning inntil jeg finner meg et mere permanent sted å bo. Hvordan er det med å finne leilighet og sånt. Kan jeg forvente meg noe hjelp med dette fra NAV?
Sist endret av Evige Egg; 19. januar 2019 kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har rett på midlertidig bopel jf sosialtjenesteloven §15. Uavhengig om du ruser deg eller ikke får du tilbud om nettopp «midlertidig bopel». Det er alt fra hotell, campinghytte, hospits osv, ut fra hva som er ledig. Du kan sikkert samtidig søke om en kommunal bolig, men her er det sannsynligvis lang venteliste.

Alt avhenger av hvilken kommune du bor i. Det eneste du kan gjøre er å reise på NAV på mandag og søke om midlertidig bolig. Ingen her kan svare deg på akkurat hvilke tilbud du får.

Edit: Enkelte NAV-kontor har egne ansatte som jobber med bolig. Andre henviser til psykiatritjenesten i kommunen. Du kan uansett få bistand i å finne bolig på det private leiemarkedet. Du kan også søke om depositumsgaranti hos NAV.
Sist endret av reklame; 20. januar 2019 kl. 11:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Evige Egg Vis innlegg
Men dersom jeg ikke ruser meg eller har noen rusproblemer. Hvor skal jeg henvende meg da?

Jeg ser for meg at dette kan fungere som en løsning inntil jeg finner meg et mere permanent sted å bo. Hvordan er det med å finne leilighet og sånt. Kan jeg forvente meg noe hjelp med dette fra NAV?
Vis hele sitatet...
Men hvor har du bodd det siste halvannet året da? Den første posten din er jo fra 2017

Du kan søke kommunal bolig men der er det ofte lang ventetid. Du kan ikke forvente noe hjelp fra NAV til å få skaffet leilighet på det private markedet.
Hvordan funker dette egentlig? Man kan vell ikke bare søke om midlertidig bosted fra nav? Må vell oppfylle noen kriterier eller?
Jeg bodde på hospits i Trondheim en gang. Må si meg veldig fornøyd med standaren der, som et hotell faktisk. TV på veggen, eget toalett dusj og heilt grei mat, sykehus mat til middag og selvbetjening på brø mat frokost og kvelds... Innetid klokken 10 vel å merke og dem er ganske nazi på avtaler når du skal inn og ut. Røykeplass ute under tak. To felles stue for alle, stor uteplass med hage og egen sal med biljardbord også husker jeg. Det er vel nulltoleranse på rusmidler slik som alle andre plasser, men endel av folkene som bor der er rusmisbrukere og jeg fikk plassen der etter rehab uten plass å bo. Jeg klarte å smugle inn øl uten noe problemer og det gikk greit å røyke hasj ut vinduet uten stor sjangs for å bli busta... Så dere som sier at du kun får et rom med ei seng tar grundig feil, ivertfall anngående Tronheim, husker ikke navnet med det var rett vedsiden av Tunga Fengsel. Her blir skattepengene brukt fornuftig.
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Hvordan funker dette egentlig? Man kan vell ikke bare søke om midlertidig bosted fra nav? Må vell oppfylle noen kriterier eller?
Vis hele sitatet...
Kriteriet er jo åpenbart; man må være bostedsløs.
ordnet plass og bo? jeg kan muligens gi en soffa til lån
Sitat av reklame Vis innlegg
Kriteriet er jo åpenbart; man må være bostedsløs.
Vis hele sitatet...
Og blakk. Dog mange historier om folk som for rekvisisjon på telt eller ikke får hjelp, så hvordan NAV håndterer en ser ut til å variere sterkt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Har bodd mye på hospits. Bla dalsbergstien. Jeg valgte å sove under senga på 4 mannsrommet en natt fordi jeg var redd. Ustabil kar på andre siden jeg tror er litt pedo og speefreak.

Har møtt mye allright folk der, men ofte politi, vold og andre dumme hendelser der.

Har du enda ikke begynt med heroine hospits et kjempefint sted viss du ønsker å begynne med det (ikke gjør det da)

S at du er rett for å sprekke å ikke kan bo samme med de og at du har folk etter deg i miljøet. Alle narkisser sladrer når de er fjerne 0 du kan ikke være på et hospits å ligge å vente på å bli stukket ned.


Er du ikke narkis er ikke hospits for deg, er du narkis er hospits fortsatt ganske nedverdigende.

Hosoitstet på kjellandsplass i Oslo har jeg også vært mange ganger og der er det sovesal med køyesenger. Ca 15 køyesenger eller mer på rommet t.

Koselig med 30+ skkttnes markiser på samme rom.

Og om du lurer, ja det skjer mye rart der også....
. Lykke til. Kommunal bolig Evt?
. Psykisk helse har ofte tilgang på nød og kommunal boliger.