Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1998
Står på Vegvesenet sine sider at frist for EU-kontroll på bilen min er 31. Oktober.

Mener å ha lest at hvis man tar EU-kontrollen innenfor 2 måneder før fristen, så er det 31. Oktober som er endelig frist.

Men hva hvis man tar EU-kontrollen FØR 2 måneder før endelig frist?
det du lurer på står også på vegvesnet sine sider

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie...ta-eu-kontroll
Det står ganske klart og tydelig at kontrollen skal være utført og godkjent innen fristen.

Om du velger å ta kontrollen tidligere fornandrer ikke endelig frist.

Eller det er jo akkurat det den gjør i følge nye reglene...

NB! Det kan hende at varslingen du får i appen Bil og henger ikke stemmer, selv om fristen som vises er riktig. Innføring av nytt regelverk for EU-kontroll 8. februar 2019 innebærer at du får en kortere frist enn varslingen du har registrert i appen, hvis du gjennomfører EU-kontroll mer enn to måneder før fristen og kjøretøyet ikke blir godkjent.
Sist endret av Dough; 19. august 2019 kl. 22:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Unnskyld, det jeg glemte å nevne er at hva som skjer om man må på etterkontroll hvis man drar på EU-kontroll før 2 måneder FØR fristen?
For drar man på EU-kontroll innenfor 2 måneder før den opprinnelige fristen, så kan man vente helt til siste dag med å ta etterkontrollen.

Det jeg er redd for er at jeg drar i morgen og tar EU-kontroll, og får mangellapp hvor det står at jeg har 7 dager på å fikse feilene, siden det er over 2 måneder til jeg egentlig skal inn. Om dere skjønner..
Sist endret av Molekyl; 19. august 2019 kl. 22:40.
Ved mangler vil du fortsatt ha samme frist om det er under 2 mnd til opprinnelig frist.

Tar du enda tidligere kontroll foreks 3 mnd før frist, så har du 1 måned på deg. Dato for neste eu vil da følge hovedkontrollen på dag å måned.
Hvis fristen din er 31 okt, bør du vente til 1 sep så har du ekstra tid til rep, og forholder deg til den ordinære tiden for eu ut ifra skiltnummer.

Jeg tok selv eu 6 dager for tidlig og flyttet da eu kontrollen min fra august til juni, hadde den ikke gått gjennom måtte den vært reparert samme dato i juli.

Enkelt forklart, går den ikke gjennom imorgen må du fikse den innen 19 sep
Sist endret av petter-s; 19. august 2019 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan ta EU når enn du vil. Du får da nøyaktig 2 måneder frist, og bilen blir godkjent i 2 år fra du tok første eu kontroll.

Fristen du allerede har er ytterlig frist. Er opprinnelig frist 31.12.2019, og du tar kontroll en uke før, er frist forsatt en uke til 31.12.2019.

Er frist 31.12.2019, og du tar kontroll 13.08.2019, så er frist for å utbedre feil 13.10.2019, og bilen blir godkjent til 13.08.2021


Hilsen bilforhandler.

Sitat av petter-s Vis innlegg
Ved mangler vil du fortsatt ha samme frist om det er under 2 mnd til opprinnelig frist.

Tar du enda tidligere kontroll foreks 3 mnd før frist, så har du 1 måned på deg. Dato for neste eu vil da følge hovedkontrollen på dag å måned.
Hvis fristen din er 31 okt, bør du vente til 1 sep så har du ekstra tid til rep, og forholder deg til den ordinære tiden for eu ut ifra skiltnummer.

Jeg tok selv eu 6 dager for tidlig og flyttet da eu kontrollen min fra august til juni, hadde den ikke gått gjennom måtte den vært reparert samme dato i juli.

Enkelt forklart, går den ikke gjennom imorgen må du fikse den innen 19 sep
Vis hele sitatet...
Med nye regler har du alltid maks 2 måneder frist slik jeg beskriver ovenfor. Ikke en eneste dag mer.

Sitat av petter-s Vis innlegg
Ved mangler vil du fortsatt ha samme frist om det er under 2 mnd til opprinnelig frist.

Tar du enda tidligere kontroll foreks 3 mnd før frist, så har du 1 måned på deg. Dato for neste eu vil da følge hovedkontrollen på dag å måned.
Hvis fristen din er 31 okt, bør du vente til 1 sep så har du ekstra tid til rep, og forholder deg til den ordinære tiden for eu ut ifra skiltnummer.

Jeg tok selv eu 6 dager for tidlig og flyttet da eu kontrollen min fra august til juni, hadde den ikke gått gjennom måtte den vært reparert samme dato i juli.

Enkelt forklart, går den ikke gjennom imorgen må du fikse den innen 19 sep
Vis hele sitatet...
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Unnskyld, det jeg glemte å nevne er at hva som skjer om man må på etterkontroll hvis man drar på EU-kontroll før 2 måneder FØR fristen?
For drar man på EU-kontroll innenfor 2 måneder før den opprinnelige fristen, så kan man vente helt til siste dag med å ta etterkontrollen.

Det jeg er redd for er at jeg drar i morgen og tar EU-kontroll, og får mangellapp hvor det står at jeg har 7 dager på å fikse feilene, siden det er over 2 måneder til jeg egentlig skal inn. Om dere skjønner..
Vis hele sitatet...
Hvis det er mer enn 2 måneder til du skal ha kontroll, så er frist på mangellapp nøyaktig 2 måneder fra dagens dato.

Altså tar du kontroll imorgen, 20.08.19, er frist for utbedring 20.10.19.

Den blir da godkjent til 20.08.21
Sist endret av Darkbull; 19. august 2019 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Såg nå at det var 2 månder, hadde ikke fått med meg at det også var endret .

Tatt fra vegvesen.no :
Neste frist for EU-kontroll beregnes ut fra dato for når du tok hovedkontrollen, og ikke for når du eventuelt tok etterkontroll. Tar du hovedkontrollen mindre enn to måneder før fristen din går ut, vil den opprinnelige fristen bli stående som utgangspunkt for neste EU-kontroll. Du finner alltid oppdatert frist for EU-kontroll på vegvesen.no/kontrollfrist.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker dette som at om opprinnelig frist er 31/10-19 og bilen blir godkjent foreks 15/9 så vil neste frist være 31/10-21