Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1011
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal ta lappen det neste året, og lurer på hvordan prosessen fungerer. Har rulleblad med masse småsaker, den siste dommen omfatter bruk og salg av diverse stoffer. Denne dommen er 2 år gammel i år. Har også misbruk i journalen hos lege.

Fluttet forøvrig til nytt fylke for to år siden, og i denne journalen står det kun notater om tidligere rusbruk basert på hva jeg selv har fortalt. Dette måtte jeg fortelle om da jeg måtte avlegge urinprøver i regi av fotlenke.

Lurer på to ting. Hvordan går jeg frem for å få tillatelse til å øvelseskjøre, og deretter ta førekort? Gjennom lege, veivesenet etc.. Og er det noen mulighet for å prøve å unngå å måtte avlegge urinprøver over tid, slik jeg har inntrykk av at man må før man kan ta lappen?

Har tatt trafikalt grunnkurs for 12 år siden. Usikker på om jeg må ta dette på nytt, eller om det har noe å si for prosessen ang utinprøver. Kanskje noen kan svare på dette også.
Tror ikke trafikalt grunnkurs går ut på dato.
Det du må finne ut er om du har sperrefrist på førerkort, om du ikke har det så kan du øvelseskjøre.

Har du mistet førerkort på grunn av rus eller retten til å ha førerkort på grunn av manglende edruelighet?
Om svaret er ja på en av disse så er muligheten stor for at du må vise urinprøver enten hos lege eller politi, vil anbefale å dokumentere edruelighet gjennom fastlege, det er ikke like strengt som det er hos politiet.

Hvis svaret er nei på begge så tror jeg faktisk at du kan ta førerkort uten å måtte vise til edruelighet, men dette er jeg usikker på, har venner som har sluppet dette siden det har gått flere år siden de var tatt for noe snusk.
Det kan finne ut ved å ringe til statens vegvesen eller politiet.
Er du over 25 år trenger du ikke trafikalt grunnkurs for å øvelseskjøre. Du må allikevel ta det for å kunne ta lappen.

Når det kommer til selve lappen: du må logge deg inn på min side på nettsidene til Veivesenet og fylle ut noe skjema for å søke om lappen. Jeg tror den går til politiet så da finner du jo ut om du har får ta lappen eller ikke. Får som regel svar etter et par dager.

Jeg mener også det skal stå et eget felt der som sier om man har lov til å øvelseskjøre eller ikke.