Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2857
Hei..

Har en kamerat av meg som liker å gå i fjellheimen med en liten daypack for å ha kamera, laptop for å føre over bilder og film til osv..

Han var i helga på en slik dagsutflukt, og når han skulle til å reise hjem så står han og skal legge sekken i begasjerommet. Der blir han fa.. meg utsatt for noe av det frekkeste jeg har hørt om på lenge.. Der står en utenlandskregistrert bil noen meter unna, og en av okkupantene i den bilen står og tar seg en røyk,, Han går vennlig mot min venn som han vil slå av en prat. Og i det han er nær nok, så triver han tak i sekken da han sikkert så at min venn nettopp hadde åpnet den for å legge ting og tang til rette ordentlig slik at ingenting skulle bli ødelagt...


Min kamerat står og holder i sekken i ett slikt håndtak, og der triver denne karen tak i den, og springer i full fart mot bilen som nå står og går på tomgang... Vips, før min venn har omtrent fått summet seg, så er de long gone... Der står han lang i maska. Greit nok, han har reiseforikring som jo også gjelder på slik en tur, men han var helt sjokkert...

Uansett, så skal han jo anmelde dette til politiet, for det er jo snakk om endel verdier selv i en slik liten sekk når en har med pc,systemkamera, ett par linser og en liten ekstern harddisk for backup av bilder og film. Nå har jo politiet en slik "online" anmeldesmulighet på nett for nettopp slike hendelser, men er det noen som har måttet bruke denne? Og er dette omtrent som å få saken stemplet som "henlagt" idet den er ferdig skrevet og sendt inn? Det er jo fortærende selv om han er forsikret... Fa.. til frekkhet da... Om de kanskje bruker dagene til slike raid, så blir det jo store summer av det..


Som tittelen på tråden sier, så går det på dennne online-anmeldelses-ordningen. Noen erfaringer med den?

p.s. Er dette postet i feil underforum, så bare flytt i vei.. Tenkte bare å spørre litt, samtbelyse at dette lukter litt forenklet og dermed "saken er henlagt på vevisets stilling", og ikke noen klarer å rekke å huke tak i disse som holder på med slikt da...

Innspill, råd, erfaringer osv taes imot med takk... For han er rimelig fortvilet, og ikke bare over verdiene, men også over alt han nå har mistet av film og bilder tatt fra mang en fin tur...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva er spørsmålet?

Saka vert henlagt. Poenget med å anmelde er ofte å få det igjen på forsikringa. Stort meir enn det kan han ikkje håpe på, uavhengig av korleis han anmelder eit simpelt tjuveri.
Spørsmålet er egentlig: Driver politiet bare og forenkler prosessen mot henleggelse ved å tlrettelegge for slikt? Og selv om det forenkler prosessen, så vil jo sikkert misbruket at ordningen ta skikkelig av, mer forsikringsutbetalinger og også mer mistillit mot forsikringskunder... Så det var vel både ett spm og litt undring over utviklingen...
Sist endret av Terapeut1; 7. september 2015 kl. 23:11.
Tok din venn signalement på tyven, bilen og registreringskiltet på bilen ?
Var det vitner til hendelsen eller kameraovervåkning på åstedet ?
Hvis ikke så er det vel ett fett hvordan man anmelder det.
Det var på en stor avkjørsel på vidda... ikke ett menneske å se annet enn den bilen og han som stod utenfor og tok seg en røyk. Uten å være for rasistisk, så mener han på at dette var en østeuropeisk kar, og bilen haddde ialllefall ikke så lett gjenkjennelige skilter... Det med skiltene var kanskje litt bevisst, litt skitten og dermed vanskelig å få med seg nasjonalitet osv...

Han får vel bare prøve en slik onlineanmeldelse da, så kommer det vel ett brev i posten etter 14 dager med at saken er henlagt... :/

Han får jo som sagt dekket det på reiseforsikringen, men alt av bilder og film samt utstyr er vel mest sannsynligvis ikke i norge as we speak...
Høres jævla kjipt ut for han kompisen din!

Men hvis dere er så usikre på om nettanmeldelse er veien å gå, hvorfor ikke bare møte opp på politistasjon eller ringe inn?
Skjønner ikke hvorfor dere henger dere opp i å gjøre det på nett
Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Uten å være for rasistisk, så mener han på at dette var en østeuropeisk kar, og bilen haddde ialllefall ikke så lett gjenkjennelige skilter...
Vis hele sitatet...

Du er ikke rasist om du poengterer fakta vel! Folk må slutte å drive å unnskylde seg før man sier noe. Du er ikke rasist. Ferdig med det! :-)
Sist endret av Prblmvksn; 8. september 2015 kl. 18:20.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har personlig opplevd en sak der tjuvgods har kommet til rette ved nettanmeldelse, så de legger vel vanlig mengde ressurser i saken. Nå skal det sies at det jeg hadde mistet kom til rette etter en aksjon mot noen som hadde drevet stort med tyveri, og smart som han var hadde han masse tjuvgods hjemme hos seg.
Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Det var på en stor avkjørsel på vidda... ikke ett menneske å se annet enn den bilen og han som stod utenfor og tok seg en røyk. Uten å være for rasistisk, så mener han på at dette var en østeuropeisk kar, og bilen haddde ialllefall ikke så lett gjenkjennelige skilter... Det med skiltene var kanskje litt bevisst, litt skitten og dermed vanskelig å få med seg nasjonalitet osv...

Han får vel bare prøve en slik onlineanmeldelse da, så kommer det vel ett brev i posten etter 14 dager med at saken er henlagt... :/

Han får jo som sagt dekket det på reiseforsikringen, men alt av bilder og film samt utstyr er vel mest sannsynligvis ikke i norge as we speak...
Vis hele sitatet...
Er kjedelig når slikt skjer, men anmeldelse må til for å få igjen på forsikringen, og det er bedre enn ingenting i hvertfall. Samtidig så besvarer du spørsmålet angående henleggelse veldig godt selv føler jeg i dette innlegget. Alt de har å gå på er at mannen kanskje er øst europeisk, det er en ganske håpløs sak for politiet å finne frem til gjerningsmannen. Uansett så hjelper anmeldelse, og kanskje personen blir tatt ved en senere anledning?
Takk for gode innlegg

Ellers så håper jeg dessverre likevel at en moderator kan ta ansvar her, og få slettet tråden da min kompis ikke liker forum, og heller ikke frekventerer disse, dette gjelder generellt. Så håper det blir respektert og tråden slettet..

God helg
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Du er ikke rasist om du poengterer fakta vel! Folk må slutte å drive å unnskylde seg før man sier noe. Du er ikke rasist. Ferdig med det! :-)
Vis hele sitatet...
Hvordan ser egentlig en østeuropeer ut?
Som de fleste andre i Europa... Grunnen til at det ble skrevet, er at kameraten min har oppholdt seg mye i div østeuropeiske land i tjeneste og på ferier, og har vel kanskje litt lettere for å kunne definere dette kombinert med at bilen jo hadde de kjennetegnene den hadde.. Kunne utdypt videre dette med østeuropeisk utseende, men dette får holde. For kameraten min er fremdeles irritert over at jg enda ikke har klart å få denne tråden slettet, noe han ønsket.Det var forøvrig ikke ment i noen som helst rasistisk retning.
Sist endret av Terapeut1; 18. september 2015 kl. 17:28.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er ikke akkurat så himla kontroversielt at det finnes enkelte ansiktstrekk osv. som heller forbindes med diverse slaviske etnisiteter enn f. eks. skandinaviske. Eller indiske, for å sette det litt på spissen. Det blir like dumt å hevde korrelasjon 0 som 1.

Når det er sagt ville jeg heller kikket på skiltene hvis jeg skulle ha funnet det ut.