Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 762
Hei,
Jeg skal forsøke å gjøre dette kort og presist.

Jeg ønsker å installere ett operativsystem, uavhengig hvilket, for å få en datamaskin til å kunne brukes. Jeg støter naturligvis på problemer hele veien da jeg hverken har tilgang til CD eller USB.

Harddisken er satt inn i en stasjonær datamaskin. Herfra er alt på harddisken slettet og det er lagt inn diverse forskjellige forsøk på bootable operativsystem. Det er til slutt lagt inn en linux-OS som skal kunne starte og kjøre uten noen form for installasjon.

Helt på tampen her får jeg feilmelding når jeg forsøker å starte opp med harddisken satt over i en bærbar. Følgende melding kommer: non-system disk or disk error replace and strike any key when ready


Herfra er jeg helt blank og står helt fast. Selv om jeg får til slutt lagt inn et operativsystem, vil datamaskinen likevel ikke starte opp på den. Dog starter den opp på den gamle. Herfra har jeg prøvd å google meg ihjel, men finner ikke ett eneste google-søk som er relevant for min situasjon.

Jeg er dessverre helt blank her og forsøker meg derfor her. Hvordan kan jeg rette opp i dette, eller er harddisken ødelagt? Når jeg kobler den til den stasjonære igjen fungerer den normalt som en egen disk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skaff deg ein minnepinne. Koster ein hundrings på clasern. Deretter bruker du t.d. Rufus til å legge inn Ubuntu-cd på den, og boot frå det.

Å gjere det du forsøker er teknisk mulig, men det krev meir kunnskap, ettersom det er delvis manuell jobb. Når du stiller spørsmåla du gjer er det neppe verdt bryet.
Du trenger en bootsector for å kunne starte opp fra disk. Prøv å installer ubuntu da den ser ut til å kunne installere seg og kjøre fra omtrent alt som ligner en disk.
Jeg har lagt litt fra meg installasjonen av selve operativsystemet. Jeg ønsker tilegne meg kunnskap nok til å kunne reparere harddisken slik at den igjen kan brukes normalt. Per nå får jeg ikke bootet noe som helst fra den, samme hva som ligger på den.