Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4199
Jeg vet forskjellen på grov og ikke grov narkotikaovertredelse mtp. at bot eller fengsel inntil 2 år ansees som ikke grov. Det jeg lurer på er hvor mye skal man ha og hvor lenge og/eller hvor mye boten blir tilsvarende mengden man blir tatt for. Noen der ute med peiling?
Det kan variere litt, men en ting vet jeg, og det er at hvis du blir tatt med mer enn 15 gram, blir du siktet etter en alvorligere paragraf enn om du hadde blitt tatt med mindre enn 15 gram.

Om jeg husker riktig, så blir du siktet for salg (eller var det oppbevaring etter straffeloven?) om du har mer enn 15 gram, mens du bare har besittelse (brudd på legemiddelloven, ikke straffeloven) om du blir tatt med mindre enn 15
Trådstarter
2 0
så om det går under legemiddelloven så får du bot, mens under straffeloven så blir det fengsel om jeg forstår det riktig? Og om det går under straffeloven så kan oppholdet i fengsel beregnes ut av også tidligere forhold eller er det basert bare på overtredelsen i seg selv? Og om man må i fengsel, kommer det bot med oppholdet?

Beklager om jeg spør kronglete, bare lurer fælt på mange ting samtidig.
Jeg tør ikke si at det jeg sier er helt riktig, så ikke ta det for god fisk, men etter hva jeg har lest og erfart:
Ja. Kun bot når det er brudd på legemiddelloven, mens det blir alvorligere når du bryter straffeloven.

Selv er jeg dømt for å ha omsatt 2 kilo marihuana. Jeg fikk 210 timer samfunnstraff istedenfor 8 mnd fengsel, som var straffeforslaget, fordi jeg kunne vise til rene urinprøver etter pågripelsen.

Om du har blitt dømt / bøtelagt tidligere, vil det jo ha noe å si neste gang du blir tatt for noe, du vil nok få strengere og strengere straff hver gang. Jeg har også blitt bøtelagt flere ganger for fyllebråk, dokumentforfalsking og litt diverse. Botene ble større og større for hver gang jeg ble sluppet ut av glattcella. 2000, 2500, 3000, 3500, 4000, 4500, 5000, 10.000....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UzIpUzI Vis innlegg
så om det går under legemiddelloven så får du bot, mens under straffeloven så blir det fengsel om jeg forstår det riktig? Og om det går under straffeloven så kan oppholdet i fengsel beregnes ut av også tidligere forhold eller er det basert bare på overtredelsen i seg selv? Og om man må i fengsel, kommer det bot med oppholdet?
Vis hele sitatet...
Straffelova §231 (narkotikaforbrytelse) stipulerer bot eller fengsel opp til to år. Det er først når du kjem opp i grov narkotikaforbrytelse at fengsel er einaste straffealternativ. Elles så kjem det sjølvsagt an på situasjonen. Sal vil verte dømt strengare enn eigen bruk, sjølv om kvantumet er det samme.

Historikk vil kunne påverke straffereaksjonen. Det samme gjeld alder, livssituasjon, inntekt, m.m.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
grov narkotikaforbrytelse har ikke bare fengsel som eneste alternativ. Jeg utfører samf straff etter å blitt dømt for paragraf 232.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
grov narkotikaforbrytelse har ikke bare fengsel som eneste alternativ. Jeg utfører samf straff etter å blitt dømt for paragraf 232.
Vis hele sitatet...
Ja, som kan vere eit substitutt for fengsel dersom aktuell straff er under eitt års fengsel, eller at du er ung. Hovudregelen er at grov narkotikaforbrytelse skal straffast med fengsel.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det du sier om at fengsel under 2 år ikke er grov narkotika overtredelse er feil.
100 gram amfetamin tilsvarer ett år i fengsel, som også regnes som en grov narkotika overtredelse.
100 gram hasj igjen er mildere straff, skal snart opp for retten igjen, denne gang for blant annet oppbevaring av 160-180 gram hasj, 10 gram kokain og noen gram amfetamin, i tillegg til noen andre småsaker hvor jeg fikk påstand på 60 dager. Hadde jeg tatt tilståelses dom istedenfor tingretten ville jeg fått under 60 dager.
100 gram heroin igjen, det er mye strengere, da får du fort 2 år eller mer. Kokain er visstnok på samme strafferamme som heroin.