Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5678
Det har lenge vært kontroversiell debatt rundt det om Cannabis kan drepe kreftceller, denne gangen er det imidlertid snakk om Cannabis i kombinasjon med cellegift - altså en litt annen diskusjon.

Illustrert Vitenskap postet i går denne artikkelen, med henvisning til en studie fra England med konklusjonen; Cannabis øker effekten av cellegift.

Jeg vet ikke om det er så mye å si rundt studien, oppsummeringen var kortfattet og jeg er ikke kvalifisert til å bedømme om det finnes hull i studien. Det virker imidlertid seriøst med tanke på at Illustrert Vitenskap postet den.


Jeg vet at jeg ikke gir et grunnlag for debatt eller diskusjon i denne tråden, dette er rett og slett bare videreformidling av informasjon.

Det har de siste årene vært mer og mer snakk om Cannabis sine potensielle gunstige medisinske egenskaper, og selv konservative seriøse aktører som NRK har tatt temaet. Men, fortsatt er det mange som dømmer deg umiddelbart dersom du skulle snakke positivt om Cannabis, uavhengig om du snakker om det i sammenheng med rus eller som medisin. Derfor håper jeg at disse studiene bidrar ytterligere til at dette er diskusjoner man kan ta i lunsjen på jobb uten å måtte vegre seg.
Sist endret av simchris; 10. juni 2017 kl. 16:13.
Finnes flere studier og forsøk som viser at thc dreper kreftceller
Trådstarter
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Finnes flere studier og forsøk som viser at thc dreper kreftceller
Vis hele sitatet...
Ja, men grunnen til at det er kontroversielt er vel at det ikke er utført studier på mennesker? Er det ikke slik at disse studiene er utført på mus eller rotter? Artikkelen jeg postet er imidlertid en litt annen diskusjon, da det er snakk om at Cannabis faktisk kan øke effekten av cellegift.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Det var en i storbrittania hvor foreldrene i hemmelighet ga ungen marijuana (ulovlig) siden han hadde leukemi. Da de begynte med det hadde han noen dager igjen å leve (rett meg hvis jeg tar feil), og han overlevde tross det doktorene sa, og de tror det er på grunn av weeden. Nå brukes det som grunnlag for forskning og forskningen på weed og kreft har blitt tatt opp igjen og det samme med debatten om medisinsk marijuana.

http://www.dailymail.co.uk/femail/ar...re-cancer.html

Kan være at illustrert vitenskap har tatt grunnlag i dette
Sist endret av Mekkern; 10. juni 2017 kl. 19:03.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Finnes flere studier og forsøk som viser at thc dreper kreftceller
Vis hele sitatet...
La oss ta med resten: THC har vist seg å drepe kreftceller i en petrisskål, ikke i en levende kropp, relevant xkcd.
Det finnes noen forsøk der THC har krympet størrelsen på noen spesifikke typer svulster, men cellegift er fremdeles milevis foran i effektivitet.

Selvfølgelig er ny forskning interessant, slik som det trådstarter kommer med, men jeg blir forferdet over hvor mye hjernedødt gulp som kommer fra "alternativbevegelsen". Å slenge rundt seg om påstander at THC dreper kreftceller og ikke nevne kilder eller referere til en eller annen crappy youtube er totalt idiotisk, folk må lære seg kildekritikk. Les dere opp på temaet, ta aldri utsagn som "forskere sier nå at blabla" for god fisk. Sjekk opp kilden, les de vitenskapelige publiseringene selv, søk opp ord som dere ikke forstår, og er noe for godt til å være sant har du som oftest rett.
Sist endret av Dodecha; 10. juni 2017 kl. 21:23.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
La oss ta med resten: THC har vist seg å drepe kreftceller i en petrisskål, ikke i en levende kropp,
.....

Les dere opp på temaet, ta aldri utsagn som "forskere sier nå at blabla" for god fisk. Sjekk opp kilden, les de vitenskapelige publiseringene selv, søk opp ord som dere ikke forstår, og er noe for godt til å være sant har du som oftest rett.
Vis hele sitatet...
Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg når det gjelder kildekritikk og logikk når man tolker studier(og ikke minst artikler! som ofte er en ubrukelig og misvisende kilde til vitenskapelig kunnskap)

Men måten du presenterer det på, får meg til å lure. Synes ikke du også de er helt SINNSYKT at THC faktisk dreper kreftceller i petrisskål? Synes det er så sykt at det får meg til å fnise bare jeg tenker på det. Det er bare så banalt, jeg kan ikke se for meg mekanismene bak dette i det hele tatt.

Men ja, kildekritikk, forståelse og empirisk belegg er kjekt å ha før man kommer med påstander.

Men til OP! Interessant forskning det her, og som Dodecha sier så kan man kanskje ikke underbygge det å gi en krukke grønt til en kreftpasient. Men det virker jo som at cannabis på et eller annet sett har en helsemessig gunstig påvirkning på kreftcellen. Veldig spennende! Og rart?
Sist endret av Duun; 11. juni 2017 kl. 16:55.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Duun Vis innlegg
Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg når det gjelder kildekritikk og logikk når man tolker studier(og ikke minst artikler! som ofte er en ubrukelig og misvisende kilde til vitenskapelig kunnskap)

Men måten du presenterer det på, får meg til å lure. Synes ikke du også de er helt SINNSYKT at THC faktisk dreper kreftceller i petrisskål? Synes det er så sykt at det får meg til å fnise bare jeg tenker på det. Det er bare så banalt, jeg kan ikke se for meg mekanismene bak dette i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Nei, som sagt det å drepe noe i en petrisskål er ikke noen bragd, det er totalt irrelevant i forhold til en praktisk behandling av mennesker med kreft. Jeg har ikke den spesifikke studien for hånd her desverre, så litt spekulering gjør jeg når jeg påstår at THC dreper kreftceller rett å slett pga de fysiske egenskapene til stoffet. Det vil si, at de er sikkert ganske store mengder konsentrert THC som blir dryppet opp i disse skålene sammen med noen få kreftceller, en situasjon kreftcellene aldri vil bli utsatt for i en levende menneskekropp.

Litt mer relevant lesning: http://www.snopes.com/2015/08/24/can...-cancer-study/

For å sammenligne litt, så er Pembrolizumab tusen ganger mer interessant om man følger kreftforskningen, her er journalen
Sitat av simchris Vis innlegg
Ja, men grunnen til at det er kontroversielt er vel at det ikke er utført studier på mennesker? Er det ikke slik at disse studiene er utført på mus eller rotter? Artikkelen jeg postet er imidlertid en litt annen diskusjon, da det er snakk om at Cannabis faktisk kan øke effekten av cellegift.
Vis hele sitatet...
Denne undersøkelsen er også utført "in vitro" altså i petriskåler. I følge undersøkelsen er det utført tester kun med cannabinoider, med cannabinoider først etterfulgt av cellegift, og med cellegift etterfulgt av cannabinoider. Cannabinoider har effekt alene, men forverrer effekten dersom administrert før cellegiftbehandlinga.

Cellegift etterfulgt av Cannabinoider har en synergistisk effekt. Det gjør altså effekten av cellegiften bedre enn dersom cellegiften gis alene. Konklusjonen forskerne presenterer er at dette er svært lovende, og at det kan føre til lavere dose cellegift med tilsvarende effekt av en høyere dose. Det vil altså være et stort steg framover, ettersom bivirkningene av cellegiften vil bli mindre alvorlig ved lavere doseringer.

Det nevnes også at ulike kombinasjoner av cannabinoider gir synergistiske effekter.

Kun fra abstraktet, har ikke lest hele undersøkelsen.

Edit: Det er såkalte "cell line models" som er brukt, altså petriskåler med nøye konstruerte celler som skal være relevant for klinisk testing av medisiner. Brukes mye innenfor kreftforskning og gir støtte til videre forskning.
Sist endret av Dodecha; 11. juni 2017 kl. 21:52. Grunn: Liten feil i andre avsnitt