Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1071
«I gamle dager» gikk jeg inn på Dell, fant en enkel maskin og la til ekstraelementer som var tilpassa midt behov. Det var som oftest mer RAM, større HD, uten tilleggsutstyr etc. Nå finner jeg ingen nettbutikker som tilbyr dette.

Enten må du kjøpe en ferdiglagd maskin eller så må du bygge selv. Selv om jeg er over gjennomsnittet kompetent til å bygge, klarer jeg likevel ikke alt selv - og jeg gidder ikke styret med å finne noen som kan hjelpe.

Jeg ser etter en stasjonær PC til hjemmekontoret mitt da jeg ofte jobber hjemmefra. Har stasjonær da jeg bruker iPad på reiser, og tar aldri med meg jobben på ferie. Er uansett hjemme 350 dager i året, og føler stasjonær har vært lettere å bygge ut enn bærbar (men kan overtales på dette nå).

Jeg er litt old school og laster ned en del filmer og serier via torrent. Disse streamer jeg trådløst til TV-en på stua gjennom gode, gamle Boxee Box som funker strålende fortsatt. Jeg gidder ikke være nødt til å slette ting med en gang jeg har sett noe, derfor stor HD. Ser aldri filmene mine direkte på PCen.

Jeg har mye jobbmateriell som tar en del plass (videoer og mange, store bildet o.l.), pluss feriebilder på privaten). Folderen «Privat» eksisterer fortsatt, men brukes aldri lengre... Nostalgi om ikke annet.

Nå har jeg en 226 (?) GB SSD pluss en 2TB optisk harddisk. SSD-en er stadig full selv jeg har flytta nesten alt på den optiske. Er vel bare Windows og Mine Dokumenter igjen der, men blir likevel full.

Jeg trenger mao en PC med mye lagringsplass, en som er kjapp, en som kan stå på i uker om gangen. Trenger ikke skjerm, tastatur og alt sånt mikkmakk. Har 100 Mbit fiberlinje inn. Gamer aldri, med unntak av Football Manger sånn hvert fjerde år.

PC-en er gammel, 6-8 år, så uansett på tide å fornye.

Er det noen som har tips til hva jeg bør kjøpe, evt hvor jeg kan plukke ting jeg vil ha med? Må ha norsk Windows, er avhengig av norsk Office i jobben, MYE lagringsplass og en kjapp, kjapp maskin.

Alle tips tas imot med stor takk og tusen internet pointz til den som leder meg rett vei!

Thanks!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.komplett.no/product/9171...hnical-details

pluss en ekstern harddisk. USB3 er plenty kjapt nok til å ditche interne spinnedisker. Du kan alltids kjøpe 8GB ekstra RAM til den og om du vil.

(Forøvrig har ikkje du "optisk harddisk".)
På Komplett.no kan du velge en pc, også konfigurere den ved å for eksempel legge til en ekstra harddisk.

Alle Produkter -> PC & Nettbrett -> Komplett PC -> Komplett Office
(Eller bare klikk her)

Der finner du kanskje noe som passer deg.
Du kan også kjøpe/velge deler og få dem til å bygge for en liten slant. Kunne det tidligere hvertfall
Spørs om jeg ville gått for kjøp av ny stasjonær pc? Kan du ikke bare bruke den stasjonære du alt har til server? Evt med en raspberry pi til backup? En server kan jo være alt fra en billig raspberry pi med tilstrekkelig lagringsplass eller feks en NUC om du har kjøpelyst? Da har du en server som styrer alt fra torrenter, filmer og automatisert backup også har du feks en bærbar eller kanskje du kan klare deg med en rimeligere Chromebook?

Sett opp automatisert backup fra laptop til server og fra server til cloud.