Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4077
Hei freakforum.

Litt om saken:
Fikk tidligere i år beslaglagt førerkortet i forbindelse med en fartsovertredelse. Det var i direkte forbindelse med en aktsom forbikjøring der han jeg kjørte forbi hadde rundt 78-79km/t i 80-sone, men allikevel har han klart å tikke inn 92km/t på politiets laser, samtidig som de måler meg utenpå han til 128km/t. Med flere biler bak i form av fergekø var ikke nødbremsing og hive seg inn bak noe alternativ, så jeg måtte flate fjølen og komme så raskt og sikkert forbi som mulig når jeg merket han plutselig ga gass når jeg var halvveis forbi.

Uansett, har nå etter 3 mnd med mye purring, tilbakekalling av samtykke til førerkortbeslag og personlig oppmøte hos politiet fått oversendt saksdokumentene og innkallelse til tingretten. Det jeg da finner interessant er at politiet har oppgitt feil dato i papirene for når dette skal ha funnet sted. I tillegg har de sydd sammen et domsforslag på hele 12 000kr, 14 dager fengsel (utenom subsidiært for bot) og 7 mnd uten førerkort noe jeg syns er svimlende mye..
Jeg skal gjerne ta en straff med utgangspunkt i for høy fart, men de har fremstilt dette som at jeg har grisekjørt forbi en bil som allerede har lagt over fartsgrensen, noe som ikke stemmer og presser straffen opp. Derfor har jeg ingen planer om å ''hjelpe'' de i en sak jeg ikke føler stemmer overens med de faktiske forholdene.

Innlegget ble litt lengre enn hva jeg såg for meg, men det jeg egentlig ønsker er andres synspunkter på hvordan jeg burde håndtere dette, skal jeg bare la det gå at de har feil dato på når forseelsen har funnet sted? Eventuelt om det er noe annet jeg burde si/gjøre i tingretten for å få saken litt ''klarere'' ovenfor dommer? Første gang jeg skal inn i et rettsmøte så litt tips og råd fra noen med litt mer erfaring enn meg hadde ikke vært feil
Finn ut hva du gjorde gjorde på nevnte dato og skaff deg alibi på at du ikkje kjørte bli den dagen.
Sist endret av mr.roundtree; 10. juli 2017 kl. 15:45.
dersom det er feil dato og du har alibi så blir vell saken ugyldig ?
Hadde kjørt på med en god advokat og hørt hva han har og si. Er jo værd og bruke ett par kr på det i ditt tilfelle.
Regner med politiet bare vil korrigere dato når de blir oppmerksom på dette. Kan ikke se noe i lovverket som sier du er fri til å gå fordi noen har trykket feil tall på saksdokumentet. Du har åpenbart legitimert deg og har over lengre tid vært i kontakt med Politiet angående saken, så du kan ikke plutselig komme å si det ikke var deg.

Jeg foreslår at du biter i det sure eplet og tar straffen for idiotien ved å ta en forkjøring av en bil som ligger marginalt under fartsgensen. Jeg tviler sterkt på at du får noe lettelse i straffen fordi du var utålmodig. For å fullføre en forbikjøring av et kjøretøy som kjører 78/79 km/t så ville du ha måttet bruke uanselige menger veistrekke. Det er jo ikke slik at du har lov å bryte fartsgrensen for å ta en forbikjøring. Alle gjør det, jeg inkludert, men det er jo ikke tillatt i lovverket. Dvs at du i alle tilfeller uansett har gjort en dårlig vurdering av trafikkbildet og situasjonen.

Fartsgrensen på veien var 80 km/t. Sett at denne fartgrensen hadde vært gjeldende for hele din kjørestrekning denne dagen og du skulle totalt kjøre 20 mil (200km). Ved å ligge i 80km/t (fartsgrensen) hadde kjøreturen tatt den 2 timer og 30 minutter. Ved å ligge bak denne "sneglen" som tvang deg til å holde 78 km/t, hadde turen tatt deg 2 timer og 33 minutter. 3 minutter er ikke verdt å sette seg selv eller andre i fare. Ut i fra din fremstilling så fremstår forbikjøringen som uaktsom.
Det som derimot er kritikkverdig i dette tilfellet er at personen som du skulle kjøre forbi tvang deg opp i fart ved å selv gasse på når han burde se at du kommer opp på siden.