Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5457
Hei. Fikk idag 2 brev fra politiet. På det ene brevet sto det at jeg måtte betale 4000kr i bot eller fengsel i 8 dager pga. noe katten min bestilte i posten for en god stund tilbake.

På det andre brevet står det "Underretning om saksavgjørelse" etterfulgt av anmeldelsesnummer osv. men det jeg ikke helt skjønte var der det sto "De underrettes om at for deres vedkommende er forholdet henlagt etter bevisets stilling"

Prøvde å søke litt, men kom ikke fram til om hva som skjer angående denne boten? Noen her som kunne forklart kort om hva dette vil si nå? Må jeg betale bota?
Saken ble enkelt og greit henlagt pga mangel på bevis.
Betyr dette at jeg ikke trenger å betale noe bot? Har ikke fått noe faktura på noe som helst måte. Gikk inn på statens innkrevningssentral for å søke om utsettelse på bota, men kan jo ikke finne noe faktura eller KID nummer eller noe.

EDIT: Har altså ikke fått noe form for giro i noen av brevene jeg har mottatt.
Sist endret av Vitenskap; 5. desember 2016 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det ikke bedre, og ringe politikammeret og spørre der?
Det kan hende de har hatt en etterforskning på deg som gjaldt mer enn den ene pakken, så du kan ha fått bot for det i pakken men at de ikke kunne finne noe mer alvorlig som kunne sendt deg innom domstolen.

Pakke funnet i posten -> mistanke om noe større -> etterforskning -> finner ingenting mer -> bot for punkt 1.
Iallefall ikke vedta noe bot. Nekt for absolutt alt, inkludert din egen eksistens om det kommer til det. Så blir det henlagt til slutt uansett.
Takk for svarene, men må jo sende inn den svarslippen på om jeg godtar forelegget eller nekter det. Hvis jeg nekter, hva vil skje videre? Og hvis jeg godtar, vil en evt. giro komme i posten ved en senere anledning? Har råd til å betale bota hvis jeg får utsettelse på giroen, men har ikke råd enda.

Skal også ta kontakt med politikammeret i morgen og evt. SI så får jeg høre hva de har å si.
Hvis du godtar så får du en giro fra statens innkrevingssentral om ei stund. Du kan regne med at det sikkert tar 2-4 uker før du får giroen, så ligger betalingsfristen på den litt frem i tid.
Sist endret av akasha06; 5. desember 2016 kl. 21:45.
Har dem funnet ipen din og ip og alt det der fra ordenen til bestillings katten din har, så har di litt mer på deg.
Men vist dem ikke har det, så kan du nekte for alt og saken kommer til å bli henlagt.
Er det samme saksnummer?
De kom å henta meg til avhør mens jeg var relativt beruset en tidlig lørdags morgen og tror jeg sa ja til at katten min hadde bestilt en bit for rundt et halvt år siden. Er det bare å godta forelegget og sende inn før 5 dager har gått da? Er vel ikke noe mer vits å nekte?

hemmeligegreier: Kan bare se et anmeldelsesnummer på det arket der det står at saken er henlagt. Den andre konvolutten jeg fikk der det står hvor mye boten kom på osv. kan jeg ikke se noe om noe saksnr eller anmeldelsesnr.
Sist endret av Vitenskap; 6. desember 2016 kl. 13:42.
På bota står det vel alltid dato for "lovbruddet" det står det også i henleggelsbrevet. Er vel bare å sjekke om datoene sammenfaller?
Synes uansett du skal nekte. Du kan si du følte deg presset til å si ja og trekke den første uttalelsen. Det blir uansett henlagt før det kommer i retten. Du har alt å tape på å godta den.
Skal sjekke nærmere på det.

Fleinheim: Hva skjer evt. da om jeg sender brevet tilbake der jeg nekter? Nytt avhør osv.? Har noen dager på å bestemme meg før jeg bør sende det, men har ikke vært i en lignende situasjon før, så står litt fast
Om du nekter, så får du et brev 4-12 uker senere der saken enten er henlagt eller at det blir rettsak om X antall mnd.
Og fram til dagen før rettsaken er, kan du få brev i postkassen om at saken har blitt henlagt.

Siden dette er en fillesak, gidder aldri politiet å bruke ressurser på det. Slik at saken din vil 99,99% sikkert bli henlagt.

Nekt nekt og nekt!
For å få faktura må du ha vedtatt forelegget først. Det høres for meg ut som du har fått spørsmål om du vedtar forelegg, samtidig som du fikk beskjed om at saken er avsluttet? Klønete og forvirrende, men hvis du har fått brev om at det er henlagt, så er det ferdig. Tror ikke du trenger å avgi et svar på forelegget da (siden saken er avsluttet fra deres side).
Det er isåfall lite som vil skje, annet enn at de kanskje ringer det for å høre om du har glemt å svare. Men siden de tilsynelatende har henlagt saken, vil ikke dette skje. Isåfall får du si at du fikk brev om at det var henlagt.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg slappet av og ansett saken som ferdig.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
For å få faktura må du ha vedtatt forelegget først. Det høres for meg ut som du har fått spørsmål om du vedtar forelegg, samtidig som du fikk beskjed om at saken er avsluttet? Klønete og forvirrende, men hvis du har fått brev om at det er henlagt, så er det ferdig. Tror ikke du trenger å avgi et svar på forelegget da (siden saken er avsluttet fra deres side).
Det er isåfall lite som vil skje, annet enn at de kanskje ringer det for å høre om du har glemt å svare. Men siden de tilsynelatende har henlagt saken, vil ikke dette skje. Isåfall får du si at du fikk brev om at det var henlagt.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg slappet av og ansett saken som ferdig.
Vis hele sitatet...
Korrekt, denne saken er løst. Du har ikke noe å stresse over nå TS. Du kan alltids kontakte politiet å høre med dem eller du kan forsette å la katten din bestille mens du chillern. Dersom saken ikke er løst, så ender det opp med å bli henlagt av en eller annen grunn.
Tusen takk for hjelpsomme svar! Ser nå at datoen på henleggelsesbrevet er ulik fra det andre brevet, men bare med litt over en uke. Ble tatt på en urinprøve og fikk straff for cannabis og benzo da de hentet meg inn på avhøret flere måneder senere som også står oppført på boten, men da med en mye senere dato. Tenker jeg ringer politikammeret og sender inn der jeg ikke godtar forelegget