Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6926
Hei, jeg har en venn som har flyskrekk, vedkommende flyr av og til, men er slettes ikkje komfortabel med det. Så jeg har tenkt å (overbevise/lette litt på flyskrekken) med å fortelle litt om hvor mye tryggere det er å fly enn å kjøre bil. Men for å kunne regne ut hvor mye tryggere det er å fly enn å kjøre bil, så trenger jeg litt statistikk som stemmer.

Så hvis det er noen som vet genuin statistikk på antall flygninger pr ulykke, så hadde det vært fint. Samt hvor mange flygninger som skjer pr døgn, men det er vel ikkje så vanskelig å finne.

Jeg tenker både på verdensbasis og i norge.

Og hvis det er noen som råd mot flyskrekk så gjerne kom med de.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Fant ikke noen statistikker som bekrefter det, men kan hvertfall si at det er helt sinnsykt hvor mye godkjenninger, kontroller etc som kreves av de som jobber innenfor fly.

Jeg utdanner meg til å bli flytekniker nå, og bare skolesystemet blir kontrollert av norske myndigheter(Luftfartstilsynet) og europeiske (EASA). I tillegg til årlige kontroller kan de komme på overaskelsebesøk på at bare utdannelsen vår utføres riktig. Fagene er delt opp i moduler, og i den ene modulen har vi kun om skruer og muttere på fly, og hvordan de skal strammes. Tror det er trygt.

For pilotene sin del er det kun trening i simulator før de får lov til å fly et faktisk fly (Da flyr de forsåvidt med passasjerer og, men det sier noe om hvor realistisk simulatoren er).

Kan love deg at bilmekanikere ikke er i nærheten av den sikkerheten fly har.
Det er såklart tryggere å fly uten at jeg har noen kilde til det. Kan igrunn bare søke på antall drepte i trafikken og deretter antall drepte fly reisende.

Hver gang et passasjerfly styrter så kan antall omkomne fort bli et par hundre, men hvor ofte skjer det?

Det er ekkelt å tenke på at det bare er et par fugler ved flyplassen som skal til før det går ille. Det bør du iallefall ikke fortelle
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Fant ikke noen statistikker som bekrefter det, men kan hvertfall si at det er helt sinnsykt hvor mye godkjenninger, kontroller etc som kreves av de som jobber innenfor fly.

Jeg utdanner meg til å bli flytekniker nå, og bare skolesystemet blir kontrollert av norske myndigheter(Luftfartstilsynet) og europeiske (EASA). I tillegg til årlige kontroller kan de komme på overaskelsebesøk på at bare utdannelsen vår utføres riktig. Fagene er delt opp i moduler, og i den ene modulen har vi kun om skruer og muttere på fly, og hvordan de skal strammes. Tror det er trygt.

For pilotene sin del er det kun trening i simulator før de får lov til å fly et faktisk fly (Da flyr de forsåvidt med passasjerer og, men det sier noe om hvor realistisk simulatoren er).

Kan love deg at bilmekanikere ikke er i nærheten av den sikkerheten fly har.
Vis hele sitatet...
^ This.
Tar avioniker utdanning nå, og det er sykt hvordan alt er lagt opp for sikkerhet. Sjansen for at et fly skal styrte pga teknisk feil er tilnærmet null. Et fly har X antall timer, før det skal ha en full overhaling, og flyet hadde klart både 3-4 ganger flytimene uten overhalingen.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Fant ikke noen statistikker som bekrefter det, men kan hvertfall si at det er helt sinnsykt hvor mye godkjenninger, kontroller etc som kreves av de som jobber innenfor fly.

Jeg utdanner meg til å bli flytekniker nå, og bare skolesystemet blir kontrollert av norske myndigheter(Luftfartstilsynet) og europeiske (EASA). I tillegg til årlige kontroller kan de komme på overaskelsebesøk på at bare utdannelsen vår utføres riktig. Fagene er delt opp i moduler, og i den ene modulen har vi kun om skruer og muttere på fly, og hvordan de skal strammes. Tror det er trygt.

For pilotene sin del er det kun trening i simulator før de får lov til å fly et faktisk fly (Da flyr de forsåvidt med passasjerer og, men det sier noe om hvor realistisk simulatoren er).

Kan love deg at bilmekanikere ikke er i nærheten av den sikkerheten fly har.
Vis hele sitatet...
Takk, det var mye nyttig informasjon om utdanningen, akkurat den delen rundt pilotene viste jeg fra før av, har en annen venn som flyr.

Sitat av Dempsey83 Vis innlegg
Det er såklart tryggere å fly uten at jeg har noen kilde til det. Kan igrunn bare søke på antall drepte i trafikken og deretter antall drepte fly reisende.

Hver gang et passasjerfly styrter så kan antall omkomne fort bli et par hundre, men hvor ofte skjer det?

Det er ekkelt å tenke på at det bare er et par fugler ved flyplassen som skal til før det går ille. Det bør du iallefall ikke fortelle
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å søke litt rundt, men det er litt variable tall.
Trikset er ikkje å nevne hvor mange som blir drept, men heller hvor mange ulykker det er, på den måten så høres det ikkje så groteskt ut. Man kan vel heller pynte litt på sannheten slik at vennen min føler seg komfortabel med å fly.

Jeg vil tro at sannsynligheten for at et fly skal styrte er snakk om i promille, men hadde vært fint med noe faste tall.
Sjekk ut oversikt over avganger, og ankomster, på OSL. Jeg telte ca 450 avganger, og 400 ankomster bare i dag, i fra Gardermoen. Det vil da si at det sikkert er godt over 950 000 avganger/ankomster pr år, bare på OSL.

Det er 45 andre flyplasser i norge, derav 5 større flyplasser. Dog ikke så store, med så mye trafikk som Gardermoen, men det blir et bra tall med avganger og ankomster legger du dem i sammen.
La oss ta et snilt tall og si at det går 1000 avganger og ankomster på resten av disse flyplassene, da vil vi ha nesten to millioner avganger og ankomster på ett år.

Her kan du se statistikken fra SSB, angående trafikken.
Det ble registrert 168 dødsulykker i 2011. Av de 168 som omkom i disse ulykkene, var det 87 bilførere, 32 bilpassasjerer, 13 motorsyklister, 4 mopedister, 12 syklister, 16 fotgjengere og 4 andre trafikanter.

Da kan vi ta det store spørsmålet: Hvor mange ganger pr år, hører du om flyulykker?
Sist endret av FarmerJoe; 28. august 2012 kl. 04:42.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg har sett den, men stilt meg litt tvilende til de tallene, men kan prøve å regne litt på det å se om det høres rett ut.

Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Sjekk ut oversikt over avganger, og ankomster, på OSL. Jeg telte ca 450 avganger, og 400 ankomster bare i dag, i fra Gardermoen. Det vil da si at det sikkert er godt over 950 000 avganger/ankomster pr år, bare på OSL.

Det er 45 andre flyplasser i norge, derav 5 større flyplasser. Dog ikke så store, med så mye trafikk som Gardermoen, men det blir et bra tall med avganger og ankomster legger du dem i sammen.
La oss ta et snilt tall og si at det går 1000 avganger og ankomster på resten av disse flyplassene, da vil vi ha nesten to millioner avganger og ankomster på ett år.

Her kan du se statistikken fra SSB, angående trafikken.
Det ble registrert 168 dødsulykker i 2011. Av de 168 som omkom i disse ulykkene, var det 87 bilførere, 32 bilpassasjerer, 13 motorsyklister, 4 mopedister, 12 syklister, 16 fotgjengere og 4 andre trafikanter.

Da kan vi ta det store spørsmålet: Hvor mange ganger pr år, hører du om flyulykker?
Vis hele sitatet...
Det var et godt poeng, fant forresten en liste over flyullykker i norge. http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_o...lykker_i_Norge
Edit: Jeg ser at klokken er litt mye, og at jeg har regnet veldig feil. Derfor kan du dele flyavganger og ankomst på ca 3.

Men, uansett... Det omsettes mange flyavganger pr år bare i Norge, og du hører sjeldent om flyulykker med dødlig utfall.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg kan komme med en liten oppdatering, har nå vært å leitet litt inne på avinor sine sider å funnet trafikkstatistikk.

For dem som er interessert: http://www.avinor.no/avinor/trafikk/...fikkstatistikk

Totale flygninger i 2011 var 869 348.

EDIT: Dette gjelder norge.

EDIT 2: Har funnet statistikk nå, luftfartstilsynet burde jo vært en naturlig sted å starte å leite. http://www.luftfartstilsynet.no/flys...ikk/A_rute.htm
Sist endret av 0xFF; 28. august 2012 kl. 05:06.
Hvis man ser på 2009, 2010 og 2011 så svinger det mellom 800 og 500 døde i internasjonal flytrafikk på ett år. Snittet går ned for hvert år (og jeg håper det fortsetter).

I bilkjøring dør ca. 200+ nordmenn i året (de siste årene) ifølge SSB.

Grunnen er jo ganske enkelt fordi flyindustrien har et enormt fokus på sikkerhet og man må gjennom grundig opplæring for å bli pilot. «Hvem som helst» kan kjøre bil.

Men ikke pokker'n om jeg tør å fly med mindre det er absolutt nødvendig!
Hadde det vært like mye trafikk i lufta som på bakken, hadde det nok vært noe mer ulykker også.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Fly er jo supersikre, med sjekker og tester i hue og ræva. Du ser skjeldent noen andre når du er ute og flyr, trafikken er ikke så tett.
På veien har vi drita fulle idioter med dårlig tid, gamle folk som ikke burde hatt lappen lengre, folk som sover, folk som skriver sms og folk som bare ikke fatter hvor mange tonn de cruiser rundt med eller hvor lett de kan putte en hel familie i grava med et lite napp i rattet.
Sist endret av Bothrops; 28. august 2012 kl. 10:41.
Mener å huske at hvis fly skulle vært like farlig som å kjære bil måtte det ramla ned flere fly i uka,
men gudene vet hvor jeg har det fra.
For å illustrere hvor trygt det er å fly kan jeg nevne at de aldri skifter ut deler på alle turbinene samtidig, men bare en av gangen slik at selv om noen skulle gjøre en feil så vil det ikke representere noen større risiko enn at flyet muligens må nødlande på en nærmere flyplass, og selv over atlanteren kan man overleve både en og to, kanskje tilogmed tre (av fire) defekte turbiner. Og så lenge vingene henger på er det fullt mulig å nødlande uten en eneste fungerende turbin da man faktisk er så høyt oppe at man kan seile ganske langt.
Kilde på dette er min far som selv er pilot.
Leste en gang noe om at du har minst 100 ganger så stor sjangs for å dø i bilen til flyplassen enn på flyet.
___

"The annual risk of being killed in a plane crash for the average American is about 1 in 11 million."
- http://www.pbs.org/wgbh/nova/space/h...is-flying.html

Ville ikke tro det var noe særlig mindre for en nordmann.

Du kan kanskje også vise han "mytelisten" nedover på denne siden:
http://www.ung.no/reise/2288_Redd_for_%C3%A5_fly.html
Sist endret av Bruskork1; 28. august 2012 kl. 13:23.
True phreak.
En ting som også er verdt å nevne er at flesteparten av dødsfallene som resultat av flyulykker skjer i privatfly og i land hvor flysikkerhet ikke er like strengt som i de utviklede, vestlige landene. For å få et representativt bilde av dette tror jeg det er nok å se på USA, egentlig. Her har du en oversikt over antall dødsfall hos amerikanske flyselskaper i løpet mellom 2006 og 2011:

http://www.airline-safety-records.co...year_table.htm

Tre fatale ulykker hos 29 selskap i løpet av fem år. Man kan anta at vestlige flyselskaper holder omtrentlig samme ulykkesstatistikk.

Edit: Nå er det riktignok vanskelig å se hvor mange flighter det er snakk om, da de bare lister antall ulykker (som ikke nødvendigvis er fatale) pr. 1 000 000 avganger.
Sist endret av Orph; 28. august 2012 kl. 14:59.
Well, jeg kan bidra med faktumet at flere folk blir drept av neshorn hvert år enn det dør i flyulykker
Sitat av Dempsey83 Vis innlegg
Det er ekkelt å tenke på at det bare er et par fugler ved flyplassen som skal til før det går ille. Det bør du iallefall ikke fortelle
Vis hele sitatet...
Skal nok litt mer til en et par fugler for å ta ned et helt fly, som oftest blir de bare til hakkemat uten å påvirke motoren i større grad. Men det har skjedd ulykker der fly har gått ned pga. større fugler har kommet inn i motoren. Så en dokumentar om akkurat dette på TV (Air Crach Investigation)
"Alle" vet vel at det er rimelig sikkert å fly kontra andre transportmetoder?

Jeg vil anta at vennen til TS kjenner på den klaustrofobisle angsten mange kjenner på når man er ute å flyr. I tillegg sliter mange med en følelse av å ikke ha kontroll, slm igjen kan kobles opp mot klaustrofobisk angst. Er man passasjer i en bil kan man se hva som skjer forut, rattet er innenfor rekkevidde og man har alltid mulighet til å åpne døren. Dette er noe vi gjerne ikke tenker over, men idét vi setter oss på et fly kan underbevisstheten reagere.

Jeg tror ikke du kommer noen vei med vennen din ved å fortelle hvor farlig det er å kjøre bil, dessverre.
I verste fall virker det mot sin hensikt, hvorpå det ender opp med at han ikke tør å fly eller kjøre bil.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Trikset er ikkje å nevne hvor mange som blir drept, men heller hvor mange ulykker det er, på den måten så høres det ikkje så groteskt ut. Man kan vel heller pynte litt på sannheten slik at vennen min føler seg komfortabel med å fly.
Vis hele sitatet...
Nei. Han er ikke redd for å fly. Han er sannsynligvis ikke redd for å dø heller (da hadde det ikke vært begrenset til kun fly), eller hvor mange som eventuelt dør. Han er utelukkende redd for at flyet skal styrte. For å begrense den angsten må man få frem hvor FÅ ulykker det er, hvor abnormt usannsynlig det er at akkurat han (av X antall mennesker som tar fly i løpet av en dag) skal velge akkurat det flyet (av X antall flyavganger i løpet av en dag) som faktisk styrter. Og det bør sammenliknes med noe som viser hvor irrasjonellt det er. Bør man være mer redd for stiger? Hunder? Fallende greiner? Dersom han leverer inn en lottokupong før han går på flyet; er det mest sannsynlig at han dør i en flystyrt eller at han blir millionær...?

(dersom flyet faktisk styrter kan han jo også vinke adjø til milliongevinsten - sånn rent statistisk sett - men det bør du nok heller ikke si)
Sist endret av epifant; 28. august 2012 kl. 17:24.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hei, jeg har en venn som har flyskrekk, vedkommende flyr av og til, men er slettes ikkje komfortabel med det. Så jeg har tenkt å (overbevise/lette litt på flyskrekken) med å fortelle litt om hvor mye tryggere det er å fly enn å kjøre bil. Men for å kunne regne ut hvor mye tryggere det er å fly enn å kjøre bil, så trenger jeg litt statistikk som stemmer.

Så hvis det er noen som vet genuin statistikk på antall flygninger pr ulykke, så hadde det vært fint. Samt hvor mange flygninger som skjer pr døgn, men det er vel ikkje så vanskelig å finne.

Jeg tenker både på verdensbasis og i norge.

Og hvis det er noen som råd mot flyskrekk så gjerne kom med de.
Vis hele sitatet...
Da din venn har angst for å fly så statistisk skulle han var fra seg av panikkangst om han kjører bil. Det er utrolig mange som dør i bilulykker enn i fly krasj her i verden. Det beste han kan gjøre for å bli kvitt fly angsten er egeneksponering. Dvs. oppsøke det han frykter; fly noen ganger f.eks retur Oslo-Bergen. Han skal si til flyselskapet at han lider av fly angst. SAS har kurs for personer med flyangst. Ta kontakt med SAS og gå kurset. Jeg mener det er gratis. Mange blir frisk ved å ta et tandemhopp med fallsjerm. Lykke til.

Statistikk viser at risikoen for en flyulykke er svært liten. Faktisk er man mer utsatt for en ulykke i bilen på vei til eller fra en flyplass; i 2005 døde det tilsammen 1 059 mennesker av totalt over 2 milliarder reisende fordelt på 35 flyulykker (med fly som tar minst 14 passasjerer) iflg. den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO). 12 av ulykkene skjedde under avgang eller landing. I tillegg til de omkomne flypassasjerene, omkom 44 mennesker på bakken ifm. ulykkene. Tallet er høyere enn i 2004, da bare 426 mennesker omkom i flyulykker .[1] Over en lengre periode viser det seg at av 568 flykrasj mellom 1983 og 2000 i USA, med tilsammen 53 487 mennesker ombord, overlevde 51 207, dvs. over 95% .[2]

Manges frykt for å fly har utgangspunkt i at når det først skjer en ulykke med et fly, så er det stor sannsynlighet at ulykken fører til at man omkommer. I tillegg får flyulykker nesten utelukkende stor mediadekning, ift. for eksempel bilulykker, slik at risikoen virker enda større.

Flesteparten av flyulykkene skyldes menneskelig feil, dvs. en feil begått av piloten(e) eller mannskap i lufttrafikktjenesten. Nest etter menneskelig feil kommer teknisk feil, som i mange tilfeller også kan skyldes en menneskelig feil, for eksempel ved dårlig design eller vedlikehold av flyet. Værforhold er den tredje største årsaken; ising på vingene, kraftige opp- eller nedgående luftstrømmer og dårlig sikt er de største værrelaterte årsakene.

I løpet av de siste årene har det i tillegg vært hendelser hvor flypassasjerer har prøvd å åpne døren mens flyet har vært i luften. Dette er fysisk umulig; nødutgangene og de vanlige utgangene kan kun åpnes i en nødsituasjon. Overtrykket i kabinen gjør at dørene presses inn mot flyskroget, slik at den på en måte blir stengt «som en propp» .[3]
Fant en fin side med ulykkes-statistikk når det kommer til fly:
http://www.planecrashinfo.com/cause.htm

Utifra den siden kan man si at oddsen for å dø i en flyulykke er ca 1 - 29,4 millioner. (Odds for å vinne i lotto er ca 1 - 5 millioner)

Flyr du med noen av de værste flyene i verden er oddsen for å dø: 1 - 1.7 millioner.

Så med andre ord, det er veldig liten sannsynlighet for å dø i en flyulykke.
Sist endret av Bishop; 6. september 2012 kl. 15:18.