Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  125 12130
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av CrazyCat Vis innlegg
registrerte meg tidlig, men var ikke aktiv vett

chill litt a -,-"

http://slyngstad.blogg.no/1242122530_12mai2009.html

Monica

12.mai.2009 kl.21:41
Jeg har også hørt at hasj er mindre skadelig enn alkohol, men det er feil. Når man røyker "dovner" hjernecellene og våkner aldri opp, mens hvis man drikker dør hjernecellene og kommer tilbake igjen etter en stund. Selvfølgelig er det ikke bra å drikke mye, men hasj er mye verre.
Vis hele sitatet...
Om du tror interaksjonen mellom psykoaktive stoffer og verdens mest komplekse og avanserte "datamaskin" kan forklares med et ord tar du grundig feil, det gjør vondt dypt i sjela mi at noen faktisk tror på idiotisk overforenklede forklaringer som det der.

Om det disse, unnskyld krassheten, idiotene prøver å påstå hadde vært sant hadde jo man til slutt ikke hatt celler som reagerer på cannabis i det hele tatt. Hjernen består av mange forskjellige celler som jobber innenfor spesielle felt og reagerer på forskjellige ytre påvirkninger.
"Hjerneceller" er bare et begrep for flere celler: neuroner og glialceller, førstnevnte er cellene som danner nervesystemet mens de sistnevnte er støttestrukturen til hjernen og transportsystem for næring og blir ikke påvirket av cannabis eller noe annet psykoaktivt stoff for den del.
Så hvilke celler er det som blir "bedøvd"? sannheten: Ingen, hele begrepet "bedøvd" fremmer bare flere spørsmål, hva slags tilstand mener de cellen er i?
De er ikke levende organismer, en celle har en terskel på hvor sterkt signalet den får må være før cellen reagerer og sender signalet videre. Cannabis påvirker ikke denne terskelen i noen form, ironien er at alkohol som du sier "dreper hjerneceller" gjør ikke det, alkohol binder seg til såkallte GABA reseptorer på spesielle nevroner som igjen regulerer mengden kommunikasjon i hjernen: Mengden kommunikasjon mellom cellene minsker og man får dårlig balanse, syn, hørsel og de sosiale hemningene glemmes.

Cannabis derimot, virker på CB1 og CB2 reseptorene, som har mange beviste funksjoner: Regulering av tarmsystem, apetitt, blodtrykk og i leveren aktiverer de omdanning av enkle glukoser til mettede fettsyrer.
CB2 reseptoren finnes det ikke særlig mye av i hjernen men på hvite blodceller, ingen bevissthetsendrende effekter kommer av CB2 aktivering men det forskes på om det er via denne aktiveringen at cannabis sin postive effekt på bl.a. alzheimers kommer fra.

Verden er ikke enkel, den er ikke svart hvitt, og derfor håper jeg du forstår at en enkel forklaring som at "cannabis bedøver hjerneceller" faller på egen ignorans og urimelighet.
Er du en lege Dodecha?


forresten, hvordan endrer man innlegg? slik at jeg ikke trenger å dobbelposte hele tia.
Heroin er syntetisk

Riktig nok syntetiseres det via en acetylering av morfin som igjenn er naturlig forekommende i naturen.
Beklager, men jeg synes denne var så morsom. Jeg tror ikke jeg har sett så mange feil på en gang.

Sitat av CrazyCat Vis innlegg
Monica

12.mai.2009 kl.21:41
Jeg har også hørt at hasj er mindre skadelig enn alkohol, men det er feil.
Vis hele sitatet...
Sitat av Monica
Når man røyker "dovner" hjernecellene og våkner aldri opp
Vis hele sitatet...
Denne er allerede kommentert av Dodecha.

Sitat av Monica
mens hvis man drikker dør hjernecellene og kommer tilbake igjen etter en stund.
Vis hele sitatet...
Egentlig ganske ironisk at hun uttaler seg i det hele tatt, ettersom hun mangler de mest elementære kunnskaper i nevrologi.
*NERVECELLER KAN IKKE DELE SEG!* Hva betyr dette? Jo, at døde nevroner ikke erstattes.

Men så til et annet punkt:
Roberta J. Pentney, professor i anatomy og cellebiolog ved Universitetet i Buffalo, konkluderer, etter 16 års forskning på kronisk alkoholmisbruk og hjernens funksjoner som følge av dette, med at alkohol ikke dreper hjerneceller. Det kan derimot skade dendrittene, men direkte nevrondød -NEI.


Sitat av Norther Vis innlegg
Er du en lege Dodecha?
Vis hele sitatet...
På profilen hans står det:
Yrke:
Scene/Lysteknikk, IT
Men kanskje han er lege ved siden av dette? Det eneste jeg vet er at han utvilsomt har mye kunnskaper i dette feltet.

Sitat av Norther Vis innlegg
forresten, hvordan endrer man innlegg? slik at jeg ikke trenger å dobbelposte hele tia.
Vis hele sitatet...
Du trykker på "endre"-knappen nederst til høyre i posten din. Dette kan dog bare gjøres innen fem minutter etter at innlegget er skrevet.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
"Hjerneceller" er bare et begrep for flere celler: neuroner og glialceller, førstnevnte er cellene som danner nervesystemet mens de sistnevnte er støttestrukturen til hjernen og transportsystem for næring og blir ikke påvirket av cannabis eller noe annet psykoaktivt stoff for den del.
Vis hele sitatet...
Glicellene regnes som en del av nervesystemet i like stor grad som selve nevronene. Selv om ikke glia deltar i formidlingen av presis informasjon i nervesystemet, og dermed ikke i nervesystemets spesifikke oppgaver, er de av avgjørende betydning for at nervecellene skal kunne fungere normalt.

Gliaceller og da spesielt astroglia/astrocytter er faktisk veldig viktige i russammenheng.
De spiller helt essensielle roller i reguleringen av nevrotransmitter-mengden ekstracellulært. Det er faktisk astrocyttene som står for mesteparten av reopptaket av transmittere fra synapsene. Disse transportørene spiller som kjent en stor rolle for alle rusmiddeles virkninger. De er også viktige for transmitter-syntese.
Et eksempel er Glutamat(den kvantitativt viktigste eksitatoriske nevrotransmitteren i hjernen):
Glutamat syntetiseres i nerveterminaler fra to kilder: glukose og glutamin. Glutamin syntetiseres i glia etter opptak fra synapsen og transporteres inne i nervecellene derfra. Glutamin omdannes til glutamat av enzymet glutaminase. Dette blir så lagret i vesikler og frigjøres som andre transmittere ved kalsiumavhengig eksocytose.
(Og ja, glutamat er viktig for virkningen av rusmidler. Glutamat er antatt å hemme dopaminfrisettingen fra dopaminerge nevroner, f.eks. alkohol hemmer NMDA-reseptorene(en type glutamatreseptor).

Astrocyttene har faktisk transportører for de fleste småmolekylære nevrotransmitterne og nevrpeptidene; f.eks: glutamat, dopamin, noradrenalin, serotonin, GABA, acetylkolin og opioid-peptider. Disse høres jo absolutt familiære ut i russammenheng.
Sist endret av exocytose; 22. september 2009 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Heroin er syntetisk

Riktig nok syntetiseres det via en acetylering av morfin som igjenn er naturlig forekommende i naturen.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen ekspert på området, men jeg trodde ikke man kalte denne rafineringsprosessen syntetisering?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er ingen ekspert på området, men jeg trodde ikke man kalte denne rafineringsprosessen syntetisering?
Vis hele sitatet...
Det er ikke en raffineringsprosess, men en syntetisering som Gloss sier. Men Gloss, heroin er vel heller et semi-synetisk stoff.
Sist endret av exocytose; 22. september 2009 kl. 20:57.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Norther Vis innlegg
Er du en lege Dodecha?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er en som har interessert meg for feltet en stund.

exocytose: Jeg var faktisk ikke klar over at gliacellene hadde så stor rolle i reopptaksprosessen, man lærer noe nytt hver dag.

Jeg må si at utsagnet mitt om at celler ikke er levende organismer er temmelig feil: klart er de levende, det jeg mente å si at de ikke er komplekse biologiske skapninger som kan være sløve etc, de reagerer på det de er skapt for.
jeg har slete med depresjoner i snart mange år (noe som ikke er så viktig)

Men ja over til det jeg skal si;
Røyker du ca 1 gram med hasj så sløver du kroppen din ned i reaskjon og kortishukommelse og slikt i 1 uke!
Hvis du er deprimert, vedlikeholder du den depresjonen!

Jeg vil ikke søke på nette for masse greier, det er slik jeg har fått vite av en Psykiater, og det er det jeg vet er basic for alle, andre ting kan også komme til hver enkelt!
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det er ikke en raffineringsprosess, men en syntetisering som Gloss sier. Men Gloss, heroin er vel heller et semi-synetisk stoff.
Vis hele sitatet...
Det kan du ha rett i
Sitat av Gloss Vis innlegg
Heroin er syntetisk

Riktig nok syntetiseres det via en acetylering av morfin som igjenn er naturlig forekommende i naturen.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på dette i hele går kveld, og kom til slutt frem til at du har helt rett. Heroin forekommer ikke i naturen og må følgelig syntetiseres.

Det du sier, exocytose, om at heroin kan kalles "semi-syntetisk", hva begrunner du det med? Er det pga. at det er basert på en naturlig forekommende precursor (morfin)?
Det var det jeg også trudde.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det du sier, exocytose, om at heroin kan kalles "semi-syntetisk", hva begrunner du det med? Er det pga. at det er basert på en naturlig forekommende precursor (morfin)?
Vis hele sitatet...
Ja. Du begrunnet det for meg.
Sist endret av exocytose; 23. september 2009 kl. 08:54.
Men hvilket stoff er det da som ikke er naturligforekommende
eddiksyreanhydrid som brukes under fremstilling er også naturligforekommende

Kjemikere lager ikke alle forbindelser utifra elementære grunnstoffer, likevel kan nye forbindelser syntetisert fra allered naturligforekommende forbindelser kalles syntetisk

LSD syntetiseres f.eks fra naturligforekommende ergotamin, men det er ingen som kaller LSD for halvsyntetisk av den grunn
Erowid sier i hvertfall at heroin er semi-syntetisk
Sitat av erowid.org
Heroin is a semi-synthetic opiate derived from morphine.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.erowid.org/chemicals/hero...n_basics.shtml
men for å komme tilbake til tema.
De bieffektene jeg opplever meg pot er at jeg er ekstra søvnig om morgenen om jeg røyker sent på kvelden, og andre ting jeg opplever ved daglig bruk er at jeg blir distre, men det verste er at jeg blir ganske paranoid og tror at folk baksnakker meg osv. Som om folk jeg knapt nok kjenner ville brydd seg med å gjøre det.
Dette er vel noe de fleste opplever til en viss grad, og jeg er nok i forhold til vennene mine en som blir mere paranoid, mens andre kompiser igjen blir sløvere enn det jeg blir.

Hasj derimot, kan virkelig fucke meg opp om jeg gjør det for mye, så å røyke hasj er noe jeg aller helst unngår.
Norther

Det med att du kan bli avhengig av pepsi og at det er ganske like konsept er HELT...
riktig :P

som alle ting som føles godt kan man bli psykisk avhengig av, man tenker på det hele tiden, hvor, når, hvordan.

også til dere "kilde folk"

Marijuana addiction has the same characteristics as any other addiction to other drugs including alcohol, tobacco or even caffeine. The frequent obsession with the drug, thinking about it all the time, where to get it, when to get it, is there enough, is it good enough, will I have the money for more are frequently asked questions. Another trait of marijuana addiction is the physical craving that comes when the body adapts to the drug and begins to develop a tolerance to it. Anyone who has been smoking marijuana for awhile can tell that they must smoke more now to feel the same effect that just a few hits used to produce. It's not about the quality of the weed, it's the bodies defense mechanism as it readjusts to keep balance with the frequent supply of new chemicals being delivered by the pot.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.marijuana-addiction.net/
ok nå?
Sitat av CrazyCat Vis innlegg
også til dere "kilde folk"



Kilde: http://www.marijuana-addiction.net/
ok nå?
Vis hele sitatet...
Hahaha, er dette en spøk? Siden du linker til drives av et behandlingssenter for cannabis-avhengighet. Finnes det noen mindre pålitelig kilde i denne sammenhengen?
Jeg prøvde i hvartfall.
hvis det er et behandlingssenter har de selvsagt gode opplysninger...
hvorfor skulle de ikke?

Det er reine fakta, ikke noe skremsels propaganda!
Sist endret av CrazyCat; 23. september 2009 kl. 12:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke for å kverulere Gloss, men jeg vet ihvertfall om en kjemiker som kalte LSD for en halvsyntetisk forbindelse, og refererer da til den sveitsiske kjemikeren Albert Hofmann. Halvsyntetisk er bare en ytterligere presisering i definisjon av syntesen benyttet i fremstillingen av den aktuelle substansen, og henviser til at stoffet ikke fins naturlig forekommende i naturen, men er derivert fra et naturlig forekommende substans, eksempelvis ergotamin som du påpeker, fra meldrøyesoppen (Claviceps purpurea).

For å presisere meg selv ytterligere er ergotamin en av minst to ergotoksiner, som er fellesbetegnelsen for de psykoaktive substansene i meldrøyen, og felles for ergotoksinene er byggesteinen kalt lysergsyre, som det syntetiske stoffet LSD-25 er derivert fra. At det er halvsyntetisk fremstilt, og ikke helsyntetisk fremstilt, er betinget den kjemiske prosessen som resulterer i produktet LSD-25. Her er det tillagt ytterligere kjemiske forbindelser til lysergsyre, istedet for å kopiere lysergsyrens psykoaktive egenskaper ved å fremstille dette i laboratoriet, hvilket da ville gitt definisjonen helsyntetisk, ofte forvirrende nok forkortet til "syntetisk" (ihvertfall for de fleste er det forvirrende, inkludert meg selv, men reflekter litt over det så er det også ganske logisk). LSD-25 er substansen som på gata kalles "LSD", og som på fagspråket er kjent som lysergsyredietylamid, som kan defineres ytterligere i nomeneklaturen, men det blir ikke gjort her.

Kilde (For ytterligere informasjon vedrørende syntetisering av LSD, søk på Albert Hofmann på forumet. Hadde en gang en tråd om dette, og husker jeg la ved noe mer detaljert informasjon der. For øvrig finner du samme kilde i den tråden som kilden jeg refererer til her.)

Heroin, egentlig diacetylmorfin eller diamorfin, er derivert fra et av opiumvalmuens psykoaktive stoffer, morfin (metylmorfin, etylmorfin? husker ikke, du må unnskylde meg hvis jeg bommer på morfinets kjemiske betegnelse her), og er på lik linje med LSD-25 ikke naturlig forekommende i naturen, til tross for at den er avledet fra et naturlig forekommende substans, altså morfinet. Tar jeg ikke helt feil er det acetylisering av morfin som resulterer i diacetylmorfin, som til tross for at det inneholder -morfin i navnet, ikke fins naturlig forekommende i naturen men som må fremstilles i et laboratorium - helst!

Fentanyl derimot, er et stoff som kopierer heroinets psykoaktive egenskaper, men er fremstilt utelukkende i laboratoriet og ikke derivert (avledet) fra et naturlig forekommende substans eller lignende, og er populært kalt syntetisk heroin på gata - med det menes egentlig helsyntetisk heroin.

Det bes tas forbehold i ubetydelige feil, som følge av forenkling i dette innlegget, men alt sett under ett er dette legmanns definisjon av forskjellen mellom halvsyntetisk og helsyntetisk - ergo som du korrekt er inne på, "syntetisk", men likevel misforstod litt i utgangspunktet.
så det er bare tull alt samme da?
da er man ikke avhengig hvis man tenker på det hele tiden da?
det er vel bare normalt...
Hva er det som er så sykt usannt med det a?
Sitat av CrazyCat Vis innlegg
så det er bare tull alt samme da?
da er man ikke avhengig hvis man tenker på det hele tiden da?
det er vel bare normalt...
Hva er det som er så sykt usannt med det a?
Vis hele sitatet...
Hvis du er forelska i ei jente og tenker på henne hele tida, er du da AVHENGIG av henne?
NB!
Eddiksyreanhydrid er vannfri eddiksyre, og kan fremstilles ved riktig destillasjon og teknikk av iseddiksyre og 100% sikkert også av vanlig eddiksyre, og er eddiksyre, i motsetning til deriverte produkter som LSD og Heroin, og bør vel i grunn ikke sammenlignes med naturlig forekommende alkaloider som morfin eller ergotamin (som igjen inngår i lysergsyre), og differerer fullstendig fra syntetiske produkter som fentanyl.

Igjen må det tas forbehold om ubetydelig (vel, kanskje ikke helt ubetydelige, hvis det skulle være tilfelle - isåfall er det bare å beklage) feil i denne påstanden.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Hvis du er forelska i ei jente og tenker på henne hele tida, er du da AVHENGIG av henne?
Vis hele sitatet...
Det var ett dårlig eksempel men ja... bare at det kalles forelskelse

Men jeg sa "hvis man tenker på DET" et menneske er ikke en ting, det kan ikke sammenlignes, men tenker du nesten ALLTID på pepsi, ostepop eller sjokolade eller hva det enn måtte være er man avhengig av tingen.
Sist endret av CrazyCat; 23. september 2009 kl. 13:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
men er noen uenige i teksten CrazyCat siterer? Jeg har ihvertfall opplevd det sånn tidligere.
Men det som er mere vanlig, og noe jeg tror mange opplever, er at så lenge man har cannabis i huset, så kommer det til å bli røyka, men når det går tomt så er det egentlig ganske greit. Men dette kvalifiserer kanskje ikke som avhengighet, bare som overdrevent forbruk?
Det er kilden det var noe feil med. Det blir det samme som og bruke MOT som kilde - med andre ord helt idiotisk=) Den kilden er null verdt. Det er viktig og ha kildekritikk, som nevnt tidligere her.

Men det er riktig at man blir avhengig av cannabis, uansett hvor mye enkelte nekter for det.
Sist endret av appel; 23. september 2009 kl. 13:22.
Sitat av CrazyCat Vis innlegg
Jeg prøvde i hvartfall.
hvis det er et behandlingssenter har de selvsagt gode opplysninger...
hvorfor skulle de ikke?

Det er reine fakta, ikke noe skremsels propaganda!
Vis hele sitatet...
Jeg kan umiddeblart se sammenhengen mellom deres profittjag og ønsket om å overbevise om at marihuana er avhengighetsskapende.
så lenge man har cannabis i huset, så kommer det til å bli røyka, men når det går tomt så er det egentlig ganske greit
Vis hele sitatet...
Enig med Saape.
Hvis man da tenker "hvor kan jeg få neste joint fra?"
Er man på god vei, eller er allerede avhengig.

Det er kilden det var noe feil med. Det blir det samme som og bruke MOT som kilde - med andre ord helt idiotisk=) Den kilden er null verdt. Det er viktig og ha kildekritikk, som nevnt tidligere her.
Vis hele sitatet...
De er jo spesialisert på dette her da... de veit mere enn de fleste, men samtidig skjønner jeg hva du mener... på en måte :P.
Siden det kan bli "partisk" att de er veldig i mot og prøver å skremme.

Men det er riktig at man blir avhengig av cannabis, uansett hvor mye enkelte nekter for det.
Vis hele sitatet...
mhm, fornuftig kar

Jeg kan umiddeblart se sammenhengen mellom deres profittjag og ønsket om å overbevise om at marihuana er avhengighetsskapende.
Vis hele sitatet...
Jeg bare ga en kilde siden jeg blir kritisert for det...

Finn en pålitelig kilde som sier at hasj ikke er avhengighetsskapende verken fysisk eller psykisk (på noen måte)
Sist endret av CrazyCat; 23. september 2009 kl. 13:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CrazyCat Vis innlegg
Finn en pålitelig kilde som sier at hasj ikke er avhengighetsskapende verken fysisk eller psykisk (på noen måte)
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal noen gjøre det? Det er ingen som har nektet for at det kan være avhengighetsskapende. En kilde som sier det er uansett ikke pålitelig, for det er bare tøv.

Sitat av CrazyCat Vis innlegg
Jeg bare ga en kilde siden jeg blir kritisert for det...
Vis hele sitatet...
Du ble hovedsaklig kritisert for din mangel på kildekritikk. Det hjelper ikke å slenge frem kilder i hytt og pine, så lenge de ikke er relevante for fem flate øre.
Sist endret av exocytose; 23. september 2009 kl. 13:42.
SÅ hvorfor ber du meg om å gjøre det da?

Hvis du er forelska i ei jente og tenker på henne hele tida, er du da AVHENGIG av henne?
Vis hele sitatet...
Virker litt benektende å sammenligne avhengighet med forelskelse

Du ble hovedsaklig kritisert for din mangel på kildekritikk. Det hjelper ikke å slenge frem kilder i hytt og pine, så lenge de ikke er relevante for fem flate øre.
Vis hele sitatet...
Den er ganske relevant, et rehabeliteringssenter har en hviss peiling
Sist endret av CrazyCat; 23. september 2009 kl. 13:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man blir like avhengig av hasj som man blir av godteri eller noe annet du liker.

Jeg personlig må ha no søtt engang iblant,hvis ikke blir jeg nærmest gal.Kanskje ikke gal, men kommer til å tenke på det mye. Men jeg er ikke avhengig av det. Jeg vil bare ha det fordi jeg liker det.

http://www.ornorml.org/data/Marijuan...lls_Page_4.jpg
De vil føre deg bort fra det. Tviler på at de skriver: Marijuana er helt ufarlig og gir deg en deilig avslappet følelse hvor kjedelige ting blir morsomt, filmer/sex/musikk blir bedre m.m.

De ser på hasj som en negativ ting
Jeg er enig med Norther og Geiten.

NOEN kan bli avhengig, akuratt som med godteri.
NOEN nyter det uten å bli avhengig, akuratt som med godteri xD.

vil bare få lov til å legge frem en litt mere pålitelig kilde

http://www.drugabuse.gov/MarijBroch/...xt.html#addict


Q: Can people become addicted to marijuana?

A: Yes. Long-term marijuana use leads to addiction in some people.

btw jeg likte denne

http://www.ornorml.org/data/Marijuan...lls_Page_4.jpg

det er nok ikke så farlig som de skal ha det til, hadde det kommet hit tidlig, som alkohol og røyk hadde det sikkert vert lovelig fortsatt
Sist endret av CrazyCat; 23. september 2009 kl. 13:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BBC har laget en fin dokumentar hvor de rangerer populære narkotika etter farlighetsgrad. Cannabis havner ikke så greit ut som man skulle tro. Lungekreft er jo en ganske alvorlig skadevirkning.

Edit:

http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/prog...band/tx/drugs/
Sist endret av bronsky; 23. september 2009 kl. 13:58.
Sitat av CrazyCat Vis innlegg
Den er ganske relevant, et rehabeliteringssenter har en hviss peiling
Vis hele sitatet...
Jeg vil presisere at jeg ikke benekter at cannabis kan være avhengighetsskapende, men kun kritiserte ditt elendige valg av kilder. Den siste kilden er som sagt et behandligssenter for cannabisavhengighet, og de er selvfølgelig økonomisk motivert og følgelig ikke til å stole på i denne saken. De tar ikke nødvendigvis feil, men de er ikke en nøytral kilde.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av CrazyCat Vis innlegg
Den er ganske relevant, et rehabeliteringssenter har en hviss peiling
Vis hele sitatet...
De får penger fra den føderale staten i Amerika nettopp som følge av hvor mange pasienter de har, og jo flere foreldre som har en tennåringssønn/datter og som tror at noe ekspirimentering med cannabis er så ødeleggende at de må rehabiliteres er god buissiness for de.
Absolutt ikke en objektiv kilde.

Gode kilder er for eksempel: Rapporter utviklet av flere eksperter for politikere, statistikk fra land som har et åpent forhold til cannabis og journaler fra offentlige helsebibliotek.

Jeg linker til en tidligere post: http://www.freakforum.nu/forum/showp...8&postcount=58
Sist endret av Dodecha; 23. september 2009 kl. 13:59.
De tar ikke nødvendigvis feil, men de er ikke en nøytral kilde.
Vis hele sitatet...
ok, men det har jeg selv sagt meg enig i felix_poker


De er jo spesialisert på dette her da... de veit mere enn de fleste, men samtidig skjønner jeg hva du mener... på en måte :P.
Siden det kan bli "partisk" att de er veldig i mot og prøver å skremme.
Vis hele sitatet...
Skjønner også hva Dodecha mener

så takk for alle tipsene og kritikken :P
Sist endret av CrazyCat; 23. september 2009 kl. 14:05.
Hasj har nok vært her i over 5000 år. Og det ble til og med brukt som medisin i norge fram til 1960 hvis jeg ikke tar feil.
I nederland og spania så er det jo lovlig med eget bruk, samt flere stater i usa.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...nabis-laws.png

Som du kan se, så er kartet ganske fargerikt.
ja, men mange stater i USA trenger man en slags resept på det, fordi det skal helst brukes som et legemiddel og ikke som et dop.
Det er ikke helt fritt fram

http://en.wikipedia.org/wiki/Medical...#United_States

Håper det snart blir lovelig her jeg

ok... hasj har vel vert her lenge da, veit i hvartfall at vikingene tok det med
Sist endret av CrazyCat; 23. september 2009 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CrazyCat Vis innlegg
ja, men mange stater i USA trenger man en slags resept på det, fordi det skal helst brukes som et legemiddel og ikke som et dop.
Det er ikke helt fritt fram

http://en.wikipedia.org/wiki/Medical...#United_States

Håper det snart blir lovelig her jeg
Vis hele sitatet...
Japp. Personlig synes jeg at alle burde bruke det som en medisin og ikke bare for å bli høye.

ennten for å slappe av extra godt etter en slitsom arbeidsdag, hodepine, eller hva som måtte plage deg.

men jeg dømmer ikke.
Departementet: Legalize it
Dersom Helse- og omsorgsdepartementet får det som de vil kan hampdyrking bli lov i Norge.
Departementet har tatt til orde for å legalisere industriell bruk av hampplanten, også kjent som cannabis.

Det betyr en omgjøring av dagens regelverk som forbyr enhver dyrking, besittelse og bruk av cannabis i landet.

Får støtte
I et brev til Legemiddelverket og Mattilsynet ber departementet om å få utarbeidet et forslag til endring av reglene for dyrking av hampen som brukes til industrielle formål.

Ifølge Dagens Medisin skal Landbruks- og matdepartementet også støtte forslaget.

Kan bli bråk

Sist gang noen i statens toppledelse tok til orde for legalisering av hamp var da dabæverende landbruksmininster Bjarne Håkon Hanssen gikk ut med en støtte til legalisering.

Han møtte motbør hos blant annet narkotikasjefen i Oslo Politidistrikt og rusavholdsorganisasjoner.

http://nrk.no/nyheter/1.6786552



Men:
Begynner ikke tråden å bli veldig offtopic?
Sist endret av Space-Time; 23. september 2009 kl. 14:22. Grunn: ''overskrifter''
Men:
Begynner ikke tråden å bli veldig offtopic?
Vis hele sitatet...
Det skal være sikkert

Japp. Personlig synes jeg at alle burde bruke det som en medisin og ikke bare for å bli høye.
Vis hele sitatet...
Hva syntes du om å bli skikkelig høy for å se hvordan det føles?
Sist endret av CrazyCat; 23. september 2009 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CrazyCat Vis innlegg


Hva syntes du om å bli skikkelig høy for å se hvordan det føles?
Vis hele sitatet...
Har ikke noe imot det. Du blir jo bare mer harmløs hehe.
Sitat av CrazyCat Vis innlegg
Virker litt benektende å sammenligne avhengighet med forelskelse
Vis hele sitatet...
Ikke når avhengigheten er psykisk, på samme måte som en forelskelse er psykisk avhengighet, som er akkurat det det er. Kjemikalier i hodet ditt/hennes blir utløst når dere er sammen og det gjør at du får en god følelse når du er med henne, når du ikke kan få denne følelsen lengre så blir du trist/lei deg, på samme måte som hvis du røyker cannabis over en lengre tid og slutter (bare at forelskelse er en mye sterkere avhengighet, men det burde de fleste her skjønne).
Veldig mye feilinformasjon her. Får rett og slett vondt inni meg når folk skriver at marijuana er kreftfremkallende.

http://www.youtube.com/watch?v=_6pBw0bgmgA

http://www.webmd.com/mental-health/n...t-damage-brain

http://www.alternet.org/story/9257/

http://www.aphroditewomenshealth.com...lth_news.shtml

Som du ser kan marijuana faktisk redusere svulster.
Anbefaler også alle dere som tror marijuana er så livsfarlig å se "The Union". Informativ dokumentar.

http://video.google.com/videoplay?do...4414651731007#


Jeg prøver på ingen måte å glorifisere bruk av marijuana, og innser at en psykisk avhengighet er til stede. Merker selv at de par første dagene etter en stund med daglig røyking er litt tunge, problemer med og sovne inn og svetter som en gris. Jeg merker også at jeg blir sløvere av å røyke i lengre perioder, merker det på korttidshukommelsen, men dette går bort etter et par-tre dager med ikke-røyking.

Og dette med sativa og indica. JA, hasjen din kan komme fra en sativaplante, men her i Norge er sjangsen størst for at du får noe indica med lite THC og mye dritt i. Tror mye av grunnen er at hvis du har muligheten til å lage 10 gode plater med hasj, eller 5 gode, 5 ok og 5 relativt dårlige plater så ville de fleste varlgt sistnevne med tanke på profitt. Og de gode platene sliter med å ta turen helt opp nord. (Sier ikke at DU ikke har verdens beste hasj, men at mannen i gata ikke har dine gode kontakter )
Ja nå begynner det å bli mange offtopics here

en om legalisering av hamp

og en hvorvidt heroin er halvsyntetisk el. ikke

Sitat av paranoy Vis innlegg
Ikke for å kverulere Gloss, men jeg vet ihvertfall om en kjemiker som kalte LSD for en halvsyntetisk forbindelse, og refererer da til den sveitsiske kjemikeren Albert Hofmann. Halvsyntetisk er bare en ytterligere presisering i definisjon av syntesen benyttet i fremstillingen av den aktuelle substansen, og henviser til at stoffet ikke fins naturlig forekommende i naturen, men er derivert fra et naturlig forekommende substans, eksempelvis ergotamin som du påpeker, fra meldrøyesoppen (Claviceps purpurea).

For å presisere meg selv ytterligere er ergotamin en av minst to ergotoksiner, som er fellesbetegnelsen for de psykoaktive substansene i meldrøyen, og felles for ergotoksinene er byggesteinen kalt lysergsyre, som det syntetiske stoffet LSD-25 er derivert fra. At det er halvsyntetisk fremstilt, og ikke helsyntetisk fremstilt, er betinget den kjemiske prosessen som resulterer i produktet LSD-25. Her er det tillagt ytterligere kjemiske forbindelser til lysergsyre, istedet for å kopiere lysergsyrens psykoaktive egenskaper ved å fremstille dette i laboratoriet, hvilket da ville gitt definisjonen helsyntetisk, ofte forvirrende nok forkortet til "syntetisk" (ihvertfall for de fleste er det forvirrende, inkludert meg selv, men reflekter litt over det så er det også ganske logisk). LSD-25 er substansen som på gata kalles "LSD", og som på fagspråket er kjent som lysergsyredietylamid, som kan defineres ytterligere i nomeneklaturen, men det blir ikke gjort her.

Kilde (For ytterligere informasjon vedrørende syntetisering av LSD, søk på Albert Hofmann på forumet. Hadde en gang en tråd om dette, og husker jeg la ved noe mer detaljert informasjon der. For øvrig finner du samme kilde i den tråden som kilden jeg refererer til her.)

Heroin, egentlig diacetylmorfin eller diamorfin, er derivert fra et av opiumvalmuens psykoaktive stoffer, morfin (metylmorfin, etylmorfin? husker ikke, du må unnskylde meg hvis jeg bommer på morfinets kjemiske betegnelse her), og er på lik linje med LSD-25 ikke naturlig forekommende i naturen, til tross for at den er avledet fra et naturlig forekommende substans, altså morfinet. Tar jeg ikke helt feil er det acetylisering av morfin som resulterer i diacetylmorfin, som til tross for at det inneholder -morfin i navnet, ikke fins naturlig forekommende i naturen men som må fremstilles i et laboratorium - helst!

Fentanyl derimot, er et stoff som kopierer heroinets psykoaktive egenskaper, men er fremstilt utelukkende i laboratoriet og ikke derivert (avledet) fra et naturlig forekommende substans eller lignende, og er populært kalt syntetisk heroin på gata - med det menes egentlig helsyntetisk heroin.

Det bes tas forbehold i ubetydelige feil, som følge av forenkling i dette innlegget, men alt sett under ett er dette legmanns definisjon av forskjellen mellom halvsyntetisk og helsyntetisk - ergo som du korrekt er inne på, "syntetisk", men likevel misforstod litt i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver egentlig ikke bevise deg feil,
heller påpeke det ulogiske ved det. For hva er det da Fentanyl er fremstilt fra som ikke er naturlig forekommende, et sted må det jo være noe som ikke mennesket selv har laget.
Herion er foresten diacetylmorfin
Actedaldehyd har blitt kvalifisert som et mulig kreftfremkallende stoff, som finnes i både tobakk og cannabis. Actedaldehyd kan virke muterende på DNA'et, Og siden cannabisrøykere innhalerer røyken dypere enn tobakk gjør det belastningen større. Selvom det ikke har blitt hundre prosent bevist, forsterker det ryktene om at cannabis kan være kreftfremkallende.
Det er rundt 400 kjemiske sammensetninger i cannabis, flere av dem kan virke positivt både mot kreft og andre sykdommer, men actedaldehyd finnes også der.

Noen forskere mener at 3-4 jointer om dagen gjør like stor skade på bronkienes slimhinner som 20 sigaretter om dagen - andre mener at cannabis kan ha en positiv effekt på bronkier.

KILDE: http://www.forskning.no/artikler/2009/juli/225110

Cannabisrøyking kan også fremskynde schitzofreni (LES: ikke utvikle det).

Så fort en ting blir bevist at noen forskere, blir det motbevist av noen andre. Så man kan egentlig ikke komme med et svar som at cannabis er helt harmløst fysisk. For det vet ikke du, og jeg tror ingen andre kan være 100% sikre på det heller.

Men uansett åssen du snur og vender på det, så er cannabis langt fra ufarlig, og det er naivt og tro det. Du kan få store psykiske plager ved bruk av cannabis, så vidt jeg vet er de fleste reservsible (or whatever), men det er fortsatt kjipe greier.

Cannabisrøykere og antirøykere blir veldig partisk ang det her, og de er helt blinde for alt det negative eller positive - og begge to er like latterlig, spør du meg.
Sitat av Dykkermann Vis innlegg
jeg har slete med depresjoner i snart mange år (noe som ikke er så viktig)

Men ja over til det jeg skal si;
Røyker du ca 1 gram med hasj så sløver du kroppen din ned i reaskjon og kortishukommelse og slikt i 1 uke!
Hvis du er deprimert, vedlikeholder du den depresjonen!

Jeg vil ikke søke på nette for masse greier, det er slik jeg har fått vite av en Psykiater, og det er det jeg vet er basic for alle, andre ting kan også komme til hver enkelt!
Vis hele sitatet...
Det skal du ikke si så bastant, mister. Sjøl var jeg deprimert både med og uten medisiner i flere år. Et halvt år etter jeg begynte å røyke daglig uten mix med medisiner, har jeg erklert meg sjøl nogenlunde "frisk".
Hasj er ikke et rusmiddel for alle. Jeg får veldig positive virkninger mentalt, selv om jeg naturligvis også blir distré, men uten å påstå noe som helst tror jeg hasj kan være svært positivt, også for folk med psykiske lidelser. Kanskje jeg tilogmed skal si særlig positivt for folk med psykiske lidelser - men alle er forskjellige og trenger sin måte å bearbeide ting på, jeg oppfordrer ingen psykisk syke til å begynne å medisinere seg selv med hasj eller pot.
Ja til cannabis som medisin, aller helst i samarbeide med psykolog og/eller psykiater.

EDIT: Jeg må bare nok en gang understreke at dette ikke er noe reklame eller oppfordring, jeg vil bare vise dere at det finnes en annen side av saken også, det er ikke slik at alle som røyker BLIR psykotiske og deprimerte, det KAN fungere andre veien og, det er det jeg synes er litt viktig å fortelle om.
Sist endret av Poke; 23. september 2009 kl. 20:29.
Personlig, så blir jeg verken smart, lur eller oppgående om jeg røyker grønt ELLER brunt ofte. Jeg får redusert tiltakslyst, blir trøtt, dummere, og mye lettere irritabel. Får lyst til å kaste ting etter kundene på jobb framfor å hjelpe dem. Jeg kan også bli lett depressiv hvis jeg røyker ofte, og når jeg er fjern blir jeg da mer innadvendt og sur, og får tanker som at "alt går til helvete, verden er fæl, alle er onde" osv. Jeg har også merket forstyrrelser i menstruasjonssyklusen min denne sommeren, og jeg røyket en del i sommer, så jeg antar det kan komme av røykinga. Har i alle fall lest at det kan påvirke hormonbalansen i kroppen.
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Selv har jeg merket at etter ca 2 år med daglig royking av marihuana, vil jeg si at de enste "Bieffektene" jeg har fått er hukomelsen, som f.eks på jobb, hvor jeg får beskjed om og hente noe, og når jeg kommer til det stedet jeg skal hente tingen, husker jeg ikke hva jeg skulle hente igjen.

Men er ikke 100% sikker at dette skyldes Marihuana, men det pleier som regel og vaere vaerst når jeg har royka dagen for
Vis hele sitatet...


Ja, er helt enig der, det er veldig ofte det skjer at du må på en måte spole tilbake i tankene dine for å finne fram til det du enkli var på vei til å si eller gjøre. Det er veldig normalt, også svetting om nettene!
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Veldig mye feilinformasjon her. Får rett og slett vondt inni meg når folk skriver at marijuana er kreftfremkallende.
Vis hele sitatet...
Det finnes flere studier som indikerer at det å røyke cannabis er kreftfremkallende. Uansett hvor mange studier du viser til, som konkluderer med det motsatte, er det ikke til å feie under teppet at dette er et omstridt tema.