Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 13928
vet ikke om dette er den rette plassen og skrive dette, men jeg tar sjansen.


jeg har i mange år hatt lyst på en Slange, type kvelerslange eller python eller lignende.

..men jeg har ikke helt funnet noen plass hvor reglene for sånt står hen.
så derfor lurte jeg på om det var noen der ute som vet noe rundt dette?

selv har jeg hørt at han kan søke om lov om man er allergisk mot pelsdyr og lignende, husker ikke hvem som sa det til meg, men noen kompisser av de igjen hadde visst bare fått tak i en ulovlig fra Sverige eller noe..

og da kommer enda et spm.
hva blir straffen?

takker for svar
Ungene til ene kusinen min fikk ha sånne små skilpadder pga. allergi. Slanger og øgler er det nok verre med. En skilpadde i et akvarium har sånn ca 0.0001% mulighet til å stikke. Se det for deg. Om forbudet er riktig eller ikke kan jo diskuteres. Jeg mener vi kan holde dyr som ikke hører hjemme i vår fauna på akvariet, dyreparken o.l sånn at de ikke forstyrrer balansen i naturen. Vi har folk til det. (he he)

Akvariet i bergen tar imot ca 50 slanger i året, Haugalandet zoo har og tatt imot endel, men det ser jo ut som dette begynner å bli et problem. link mer link. Personlig har jeg ikke noe påtrengende ønske om å møte hverken øgler eller rømte slanger sånn tilfeldig på gata..
Er nok ganske vanskelig å få tillatelse bare på grunn av en allergi ja, du ender vel heller opp med skillpadder som pidget sier... Blir du tatt, tar de fra deg slangene og får en bot, vet ikke hvor stor denne boten er, men den svir nok uansett.

Å få tak i slanger er det minste problemet, finnes flere nettsider med reptiler og denslags til salgs rundt om i hele norge...

OT: Strandbuen du, det var da voldsomt nært :P
Sist endret av Az0g; 14. februar 2009 kl. 08:58.
Du får ikke disp for slange. Men som nevnt over kan du få det for skilpadde.
En slange krever litt mer enn en hamster/rotte. De krever varme og fuktighet tilpasset arten.

Bli medlem på www.reptilfreaks.no så leser og lærer du mye FØR du skaffer deg slange.
Vi jobber med å få det lovlig, så ikke ødelegg ved å skaffe deg uten nok info og la den rømme
Eller meld deg på den norske delen av www.Repti.net - ved hjelp av denne siden at jeg klarte å skaffe meg en gekko, ulovlig innført selvsagt.

Oppfordrer ikke til noe ulovlig, men den siden innehar flere utrolig kunnskapsrike mennesker.
da rommet mitt brant ned og de fant vår ulovelige skilpadde smuglet inn i en røykpakke fra spania avlivet de den. men fikk ingen bot .
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Toadftw Vis innlegg
da rommet mitt brant ned og de fant vår ulovelige skilpadde smuglet inn i en røykpakke fra spania avlivet de den. men fikk ingen bot .
Vis hele sitatet...
Sorry, men HERREGUD, GUTT! En skilpadde i en røykpakke?! Du burde aldri få ta på et dyr igjen. Skulle ønske de stengte deg inne i en snusboks i et par døgn.
måtte de avlive en skilpadde som allerede var brent inne?

men som tidligere sagt; skaff deg kunnskaper, registrer deg på reptilfreaks, sjekk at du kan få tak i ALT nødvendig utstyr, før du i det hele tatt TENKER på å skaffe deg en slange
Sitat av fabianca Vis innlegg
Sorry, men HERREGUD, GUTT! En skilpadde i en røykpakke?! Du burde aldri få ta på et dyr igjen. Skulle ønske de stengte deg inne i en snusboks i et par døgn.
Vis hele sitatet...
beklager men jeg har ingenting med smuglinga av den skillpadda. det var min ste mor fra sverige som tok den med så ikke blame meg. jeg kjente henne ikke engang da henne gjorde det. vi arva skillpadda etter at pappa slo opp med hu. og skilpadda ble halvkokt levende eller noe i den duren
Sist endret av Toadftw; 14. februar 2009 kl. 17:59.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Toadftw Vis innlegg
beklager men jeg har ingenting med smuglinga av den skillpadda. det var min ste mor fra sverige som tok den med så ikke blame meg. jeg kjente henne ikke engang da henne gjorde det. vi arva skillpadda etter at pappa slo opp med hu. og skilpadda ble halvkokt levende eller noe i den duren
Vis hele sitatet...
Godt å høre. Da må hun stenges inne i en snusboks!

Kan være greit å tenke på hva dyr som smugles gjennomgår på vei inn til landet når man bestiller dem. Er man glad i dyr vil man vel ikke at de skal ligge i en trang koffert i timesvis, selv om man ønsker seg det aldri så mye? Slanger blir ofte kveilet sammen i plastflasker.
Det er ulovlig med hold av herptiler i Norge, dog sies det at det er 100.000 herptileiere i landet.
Jeg har selv jobbet i Oslo Reptilpark for noen år siden og det kom ofte personer som ville ha informasjon om sine dyr. jeg har hatt kongepython, kongeboa, kornsnok, calefornia kingsnake og stømpebånds snoker før, men mistet interessen for slanger.
Jeg begynnte med øgler å har hatt alt fra iguan, leopardgecko, skjeggagam, crested gecko osv, men gikk over til frosker, siden har jeg hold meg til det.

Slanger i fangenskap er perfekt for pelsalergikkere som ikke ønsker akvariefisk, reptiler er en dyreverden for seg selv og vil personlig anbefalle dette, desverre er det som sagt fortsatt ulovlig siden 70tallet, men mattilsynet "jobber" dendag i dag med en positivliste og rykter mener at lovgivning på begrensede arter vil komme i nermeste fremtid, dog tviler jeg på det da det er blitt sagt siden jeg fikk denne interessen i snart 7 år.

Jeg har venner som har hatt mattilsynet på døren, dyrene blir som oftest flyttet til mattilsynets fryser om ikke dyret er CITES1 listet.
Man tar en risiko ved et slikt valg som å gå til anskaffelse av krypdyr i Norge, du utsetter ikke bare deg selv for fare, men også dyret om det skulle bli oppdaget. Holder man kjeft om det og ikke skryter om sin 2meter lange Boa constrictor man har hjemme så burde det gå greit.
Når man har slike dyr hjemme kan man ikke stole på noen, selv ikke dine nermeste. Om en venn vet du har et slikt dyr kan ryktet fort havne i feil hender som igjen ender med besøk av mattilsynet/politi.

Om man til all formodning går til anskaffelse av slike dyr vil jeg anbefalle å lese godt på om dyret først.

Norsk Herpetologisk Forening.
Her får man svar på det meste man lurer på innen Norge og reptiler.
www.herpetologisk.com

Begynn der, så www.repti.net, der finner man masse faktablad om ulike herptiler og de har også et eget forum sammen med kjøp og salg.


mvh
rotskrot
Sist endret av rotskrot; 14. februar 2009 kl. 18:33.
Er det ulovlig å ha f.eks en blekksprut av noe slag i et akvarium?
Og hvor vondt er det å bli bitt av en skilpadde?
Boten er vell på rundt 10 000, var i allefall det en kompis av meg fikk. Men han hadde 4 slanger da!
Sitat av SeNaH Vis innlegg
Og hvor vondt er det å bli bitt av en skilpadde?
Vis hele sitatet...
det er ikke så veldig vondt men man kjenner det.
Sitat av SeNaH Vis innlegg
Og hvor vondt er det å bli bitt av en skilpadde?
Vis hele sitatet...
Det er et veldig omfattende spørsmål som kan ha mange svar.. Er som å spørre "Gjør det vondt å bli bitt av et kattedyr" når kattedyr kan variere fra en huskatt til en sibirsk tiger..
Sitat av Toadftw Vis innlegg
det er ikke så veldig vondt men man kjenner det.
Vis hele sitatet...
Kommer jo helt ann på åssen type skilpadde det er.
Sånne små akvarieskilpadder biter nok ikke så veldig hardt nei, men er noen som kan ha et kjevetrykk på flere tonn mener jeg å huske. Så det på Discovery Channel en gang.
Snapperskilpadde er vel den skilpadden som er kjennt for sine maktløse tonn kjevetrykk, en fullvoksen snapper kan bryte av en arm uten større anstrengninger.
Sitat av simdal Vis innlegg
Det er et veldig omfattende spørsmål som kan ha mange svar.. Er som å spørre "Gjør det vondt å bli bitt av et kattedyr" når kattedyr kan variere fra en huskatt til en sibirsk tiger..
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hadde ment en viss type skilpadde hadde jeg vel skrevet det? Jeg tenkte på den skilpadda som er mest vanlig å ha.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
jeg og noen venner har hatt i lengre en tid en kornsnok og 2 leopard gekkoer. slangen er ikke veldig krevende, trenger et terrarie, uv lys, fast tilgang på vann, litt vegetasjon, noe steiner osv som han kan skrape av hammet sitt med, når han bytter det (våres byttet ofte :P ) og en plass hna kan sove og gjemme seg. gjerne flere... kan legge opp noen bilder, men er mange bilder med venner osv, så vi får se hva jeg klarer å laste opp og vi foret den sånn ca 1-2 ganger i mnd... gekkoene fikk vel mat hver 3-4 dag tror jeg... var ikke såå mye bort i de.

kornsok får du kjøpt i sverige til den nette sum rundt 600-1000. de er ikke dyre, det er utstyret som er dyrt. kornsnok står på ventelisten til å bli lovlig, så om du blir tatt med den, så blir du bare frattat den, ikke noe bøter etc... utrloig artige dyr.

gekkoene er virkelig hissige. de biter, og hopper og er helt klin gærne... han er støtt stein virker det som, rolig og avslappet. hun er hakke spett gal, hopper overalt osv osv...
Bilder kommer
Sist endret av CHillZoNE; 15. februar 2009 kl. 17:22.
Sitat av SeNaH Vis innlegg
Hvis jeg hadde ment en viss type skilpadde hadde jeg vel skrevet det? Jeg tenkte på den skilpadda som er mest vanlig å ha.
Vis hele sitatet...
Kva med å finne ut kva skilpadde som er "mest vanlig å ha" sjølv? Forventer du alt på sølvfat? For alt me veit kan du ha ufattelig låg smerteterskel.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
http://img21.imageshack.us/img21/2637/foto0005yz7.jpg

http://img13.imageshack.us/img13/2041/foto0014qr8.jpg

http://img24.imageshack.us/img24/5361/foto0015od6.jpg

http://img25.imageshack.us/img25/333/foto0018ll6.jpg
Det at du ikke før bøter er bare tull, sålenge det er ulovlig så får man fortsatt bøter.
El_idioto; du snakker veldig generelt om reptiler. Anbefaler trådstarter til og lese om den arten han vil ha, og ta det deretter. Ikke alle trenger uv lys heller

De vanligste skilpaddene er vel terapiner
Sist endret av Micr0o; 15. februar 2009 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
- eller landskilpadder, grekisk eller russisk for de som vet at rød/gul ørede terrapiner er søte i akvariet som små men etter kort tid vokser seg nesten ut av akvariet og det ender med at man dumper dyret i elva. VELDIG vanlig.

Blir man tatt får man selvfølgelig bot, ingen underantag der, dog finnes inget facit svar på hvor mye man får pr. individ da dette er en sak som politiet behandler selv fra komune til komune og fylke til fylke. lensmannen i bærum gir kanskje "Ola" 5000 i bot for et beslag av kornsnok og lensmannen i fredrikstad gir kanskje "Per" 3500 i bot for samme beslag.

Micr0o:
alle slanger SKAL i følge EU's forskrifter altid ha UV lys. Grunnen til dette er at UV-A stimulerer blant annet apetitten hos dyene.
UVB er et livsviktig for reptiler (også for mennesker), dette er til for produksjon av vitamin D3. Uten D3 vil ikke tarmene oppta calcium fra maten og ved langvarig mangel av dette vil reptiler få MBD (metabolic Bone Disorder), dette gjør benene i kroppen myke som gummi å ofte også bli krokete. Dette er svært smertsomt for dyrene og i vanlig fall vil dyret dø.
Dette gjelder alle slanger, men også øgler. Amfibier finnes det ingen forskning som viser konkret samme problem ved mangel på UV lys men det rekomanderes.


UV lys kan kjøpes i de fleste dyrebutikker her til lands, ofte under navnet Repti-Glo 2.0, 5.0, og 10.0, avhengi av hvilke UVB % dyret skal ha. Ørkenlevende krever 10%UVB og må derfor ha 10.0, tropiske arter bruker man vanligvis å velge 5% og for svært nattaktive kun 2%. Selv liker jeg kombinasjonen av 2 og 5 til alle mine dyr.
Sitat av rotskrot Vis innlegg
- eller landskilpadder, grekisk eller russisk for de som vet at rød/gul ørede terrapiner er søte i akvariet som små men etter kort tid vokser seg nesten ut av akvariet og det ender med at man dumper dyret i elva. VELDIG vanlig.

Blir man tatt får man selvfølgelig bot, ingen underantag der, dog finnes inget facit svar på hvor mye man får pr. individ da dette er en sak som politiet behandler selv fra komune til komune og fylke til fylke. lensmannen i bærum gir kanskje "Ola" 5000 i bot for et beslag av kornsnok og lensmannen i fredrikstad gir kanskje "Per" 3500 i bot for samme beslag.

Micr0o:
alle slanger SKAL i følge EU's forskrifter altid ha UV lys. Grunnen til dette er at UV-A stimulerer blant annet apetitten hos dyene.
UVB er et livsviktig for reptiler (også for mennesker), dette er til for produksjon av vitamin D3. Uten D3 vil ikke tarmene oppta calcium fra maten og ved langvarig mangel av dette vil reptiler få MBD (metabolic Bone Disorder), dette gjør benene i kroppen myke som gummi å ofte også bli krokete. Dette er svært smertsomt for dyrene og i vanlig fall vil dyret dø.
Dette gjelder alle slanger, men også øgler. Amfibier finnes det ingen forskning som viser konkret samme problem ved mangel på UV lys men det rekomanderes.


UV lys kan kjøpes i de fleste dyrebutikker her til lands, ofte under navnet Repti-Glo 2.0, 5.0, og 10.0, avhengi av hvilke UVB % dyret skal ha. Ørkenlevende krever 10%UVB og må derfor ha 10.0, tropiske arter bruker man vanligvis å velge 5% og for svært nattaktive kun 2%. Selv liker jeg kombinasjonen av 2 og 5 til alle mine dyr.
Vis hele sitatet...

Tja, jeg har aldri brukt uv til de nattaktive. Regulerer heller med vitaminer ol.
Eneste som har UV her er skjeggisen. Og etterhvert froskene. Men det er pga plantene.
de aller fleste reptiler er nattaktive, men du mener da at de ikke trenger UV lys bare fordi de er nattaktive?
ok si meg, hvordan kan man gi en slange ekstra vitaminer og mineraler på et "naturlig" sett?

Øgler er ikke like vansklig da det bare er å helle ekstra tilførsel av vitaminer på salat/sirisser men slanger, nå ble jeg nysgjerrig... ?
Personlig håper jeg at slanger aldri blir tillatt i Norge. De hører bare ikke helt til her, og mest av alt de er ekle onde dyr! hvorfor vil du ha ett slange? skal du gå på tur med den? kose med den?
De ligger jo bare i ett glassbur! ( det er der de burde være hvis du i det hele tatt skal ha en)
Å tenk hvis den rømmer, da er det ikke bare du som må se på de ekle greiene. Hadde en slange kommet inn i leiligheten min hadde jeg personlig drept slangen og personen som eide den!

Men skilpadder er koslige! kjør på med skilpadder! fetteren min hadde skilpadde før, så jeg er helt for skilpadder!
Sist endret av kristiner; 18. februar 2009 kl. 18:57.
Sitat av kristiner Vis innlegg
Personlig håper jeg at slanger aldri blir tillatt i Norge. De hører bare ikke helt til her, og mest av alt de er ekle onde dyr! hvorfor vil du ha ett slange? skal du gå på tur med den? kose med den?
De ligger jo bare i ett glassbur!
Vis hele sitatet...
1. Vel, hvor vidt hører akvariefisk hjemme i det Norske land, for å ikke snakke om pappegøyer, undulater, marsvin osv..?

2. ekle onde dyr? Du er vel ikke tilfeldig vis sønn av Terje Riis-Johansen? Landbruks- og matmenistern utalte seg på nesten like umodent sett, og er hatet av de fleste som har lagt lengre tid på "kampen om hold av herptiler i fangenskap" her til lands.

3. Mange ønsker et selskapsdyr, desverre finnes det mange der ute som faktisk er alergisk mot alle slags pelsdyr og kan med dette ikke ha en søt liten katt, eller en hund. Akvariefisk er heller ikke det mest fascinerende i mine øyner.
Reptiler er for mange spennende og det finnes også reptiler som blir tamme, og ja, mange reptiler kan man kose med, nå er det vel begrenset hvor vidt de "koser" tilbake, men de kan i fleste fall akseptere at man klapper dem, som for eksempel en fugl/kanin etc.


Selv synes jeg kaniner, mus og andre gnagere er ekle, lukter vondt og hører hjemme i en fryseboks hos en slange eier. Det er helt opp til hvert enkelt individ.

Man skal altid respektere andres meninger, men da må man komme med noe litt mere konstruktivt en det der.
El_idioto:

Føler du at du får kontakt med reptilene da? Kan de på noen måte sammenlignes med hunder eller katter?
Veit jo at gekkoer og sånt kan være litt sosial, men kornsnoker?
Nei jeg synes ikke marsvin osv hører hjemme her heller, fisker er kjedelig osv. Jeg er allergisk selv så jeg måtte hadde 2 gullfisk. MEN det finnes mange dyr som funker for folk med allergi, mange hunder f.eks. Nå har det også kommet ett stoff du kan smøre inn i pelsen så de ikke gir allergi Vi fikk oss hund og brukte det stoffet som du får kjøpt i alle dyrebutikker.

Men selvfølgelig langhåret hund er ikke akkurat det lureste når du vet at du har allergi, så vi har en strihåret hund som vi smører inn noen greier i pelsen hennes hver 14 dag så er det ingen som merker noe. Pelsen blir forresten ikke noe unormal.

Det er bare jeg som ikke ser helt vitsen med slanger liksom, like personlig som en fisk det, bare at fisker er litt mer harmløse.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Saape Vis innlegg
El_idioto:

Føler du at du får kontakt med reptilene da? Kan de på noen måte sammenlignes med hunder eller katter?
Veit jo at gekkoer og sånt kan være litt sosial, men kornsnoker?
Vis hele sitatet...
ja, synes egentlig slangen ble kosete jeg. gikk og la seg i fanget mitt, og der sov den, den gikk også mye løs. men kom alltid fram. bortsett fra da den var sulten da da var dne helt krakilsk :P

gekkoene var kosete, spessielt han. han kunne du sitte og kose på lenge... de hadde ru hud, så jeg ble grisesår på tommelen :P de sovnet titt og ofte i hetta mi. den ble med faktisk ut en gang :S men, kom på det rett utenfor døren da. den hadde stikki om den hadde komme i fri luft... de blir helt krakilske da...
Hva skjer når den er sulten? xD hva mener du med krakilsk? xD prøver den å bite deg?:O
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
ja, dne blir spinnvil :P kommer ann på hvordan man erter den da :P men er jo bare å gi den 2 mus, en undulat etc;O prøvd mye rart ;D
Jeg har litt slangefobi så jeg blir litt nervøs bare på tanken av at noen synes det er gøy at slangen blir spinnvill xD
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
en kornsnok får ikke gjort et menneske noe. med en gang man tar i den, så underkaster den seg totalt... det har dne instinkt på men er artig å se faktisk att det er instink i den i bur da. når du slipper levende dyr inn.. leke gud <3
Sitat av kristiner Vis innlegg
Nei jeg synes ikke marsvin osv hører hjemme her heller, fisker er kjedelig osv. Jeg er allergisk selv så jeg måtte hadde 2 gullfisk. MEN det finnes mange dyr som funker for folk med allergi, mange hunder f.eks. Nå har det også kommet ett stoff du kan smøre inn i pelsen så de ikke gir allergi Vi fikk oss hund og brukte det stoffet som du får kjøpt i alle dyrebutikker.

Men selvfølgelig langhåret hund er ikke akkurat det lureste når du vet at du har allergi, så vi har en strihåret hund som vi smører inn noen greier i pelsen hennes hver 14 dag så er det ingen som merker noe. Pelsen blir forresten ikke noe unormal.

Det er bare jeg som ikke ser helt vitsen med slanger liksom, like personlig som en fisk det, bare at fisker er litt mer harmløse.
Vis hele sitatet...
Så du synes ikke slanger bør bli tilatt pga du synes de er ekle og farlige? Hallo???

En kongepyton feks er sånn ca like farlig som en kattunge. Samma hvor mye du provoserer den osv, vil den prøve og unngå og bite. Og ett bitt gjør ikke så veldig vondt heller. Ville for og si det sånn vært mer redd for en hund enn en liten slange. Og hva slags dyr folk liker og ha må da få være opp til dem selv? Om de liker og kose/gå tur med en hund, eller se på hvor facinerende en slange kan være? Selv så hadde jeg ikke holdt ut med en masete hund pga jeg hater og høre på all den jamringa dems.

Og greit nok at slanger ikke "hører hjemme her", men det er da også mange andre dyr som ikke gjør. Er dog synd at folk tar de ut fra naturen for og selge dem som "kjæledyr". Vil derfor anbefale alle som tenker på og kjøpe en slange at dere kjøper dem fra seriøse oppdrettere. Dyrebutikker over grensa osv tenker som oftest mest på profitt og kjøper derfor de billigste dyra. Som kan være viltfanga, fulle av parrasitter osv. Dyrebutikkene er ofte dyrere enn private oppdrettere også.

Det er jo også noen som har giftslanger, og skal man skaffe seg en slik en mener jeg at det bør være strenge vilkår som må oppfylles. Ikke slik som idag hvor du pga forbudet kan få kjøpt det svart av en useriøs oppdretter, for også putte den ett terrarie med en pinne som lås.
Sitat av El_idioto Vis innlegg
ja, synes egentlig slangen ble kosete jeg. gikk og la seg i fanget mitt, og der sov den, den gikk også mye løs. men kom alltid fram. bortsett fra da den var sulten da da var dne helt krakilsk :P
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite om en slange sover? Jeg har hatt slanger i 5år, og store deler av min vennekrets har slanger som hobby, men jeg kan ikke påstå jeg har sett en slange "sove". Lukket den øynene med øyelokk den ikke har? Selvfølgelig sover slanger, men neppe på samme sett som vi.
Sjangsen for at en slange legger seg til å "sove" i et fang er ca like realistisk som en elefant med vinger, det skjer bare ikke.
Det eneste jeg kan gå med på er at den lå stille i fanget ditt, men da er det kun for å samle varme, så jeg antar dyret ditt ikke engang har en varmekilde men uansett hva jeg inbiller meg nå ville du antaglig aldri inrømme at du ikke har varme til dyret.

Sitat av El_idioto Vis innlegg
gekkoene var kosete, spessielt han. han kunne du sitte og kose på lenge... de hadde ru hud, så jeg ble grisesår på tommelen :P de sovnet titt og ofte i hetta mi. den ble med faktisk ut en gang :S men, kom på det rett utenfor døren da. den hadde stikki om den hadde komme i fri luft... de blir helt krakilske da...
Vis hele sitatet...
Våger jeg spørre hvilken geckoart du har? Jeg kan med hånden på hjertet si at uansett hvor lenge man hadde klappet en gecko ville det vært dyret som hadde blitt "grisesår" før tommelen din vel og merke, eller så har du en bizzar hudsykdom.



Det er greit at du forsøker fortelle hvor flotte disse skapningene er, men det får være grenser for hvor mye løgn man kan spe ut med, dette er ikke et forum med 10år gamle gutterumper som fortsatt tror på julenissen.
Eller så får du slutte å ruse deg på ecstasy så kanskje du inser hvor fryktelig ille det hørtes ut. reptiler som "koser" og "sover" med mennesker i harmoni? Det er det dummeste jeg har hørt på en god stund.
Sist endret av rotskrot; 19. februar 2009 kl. 02:57.
Synes det blir litt idiotisk å si at en kattunge er like farlig som en pyton slange, en kattunge klarer faktisk ikke drepe deg.


Men hva er vitsen med slange? Synes å det blir for dumt å kalle slanger for "kjæledyr" når det er umulig å kose med dem.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av rotskrot Vis innlegg
Hvordan kan du vite om en slange sover? Jeg har hatt slanger i 5år, og store deler av min vennekrets har slanger som hobby, men jeg kan ikke påstå jeg har sett en slange "sove". Lukket den øynene med øyelokk den ikke har? Selvfølgelig sover slanger, men neppe på samme sett som vi.
Sjangsen for at en slange legger seg til å "sove" i et fang er ca like realistisk som en elefant med vinger, det skjer bare ikke.
Det eneste jeg kan gå med på er at den lå stille i fanget ditt, men da er det kun for å samle varme, så jeg antar dyret ditt ikke engang har en varmekilde men uansett hva jeg inbiller meg nå ville du antaglig aldri inrømme at du ikke har varme til dyret.



Våger jeg spørre hvilken geckoart du har? Jeg kan med hånden på hjertet si at uansett hvor lenge man hadde klappet en gecko ville det vært dyret som hadde blitt "grisesår" før tommelen din vel og merke, eller så har du en bizzar hudsykdom.



Det er greit at du forsøker fortelle hvor flotte disse skapningene er, men det får være grenser for hvor mye løgn man kan spe ut med, dette er ikke et forum med 10år gamle gutterumper som fortsatt tror på julenissen.
Eller så får du slutte å ruse deg på ecstasy så kanskje du inser hvor fryktelig ille det hørtes ut. reptiler som "koser" og "sover" med mennesker i harmoni? Det er det dummeste jeg har hørt på en god stund.
Vis hele sitatet...
heisann, noen som er grinete? leopard gecko'ene har ganske ru hud, og jeg er faktisk rusfri.(røyket en gang, FYSJ!) definer sove\slappe av da? jeg skrev bare sove, det kan fortsatt bare være att den slappet av. selvfølgelig har dyrene varmekilder. hadde en i terrariet som lignet på en sten og varmet, og så hadde jeg varmeplate. så fatter ikke helt hvorfor du tilter såppas?

Du bør forresten revurdere din måte å skrive til andre på. du er enkelt og greit ganske frekk, hva har jeg gjort? jeg har verken ruset med på knips, røyket, drukket eller spist noe som er illegalt re lovlig som kan gi en rus. jeg er jo nesten fuckings avholds også...

men, jeg forstår nå deg. men, du har sikkert en venn som har leopard gekkoer, virker ihvertfall slik... helt øverst, på toppen av hodet, er huden ganske ru, og der likte kamikaze å bli stryki på, uansett hva du fabler om att dyrene ikke liker det... og det har faktisk bare skjedd 2 ganger att den ble liggende.
Sitat av rotskrot Vis innlegg
Hvordan kan du vite om en slange sover? Jeg har hatt slanger i 5år, og store deler av min vennekrets har slanger som hobby, men jeg kan ikke påstå jeg har sett en slange "sove". Lukket den øynene med øyelokk den ikke har? Selvfølgelig sover slanger, men neppe på samme sett som vi.
Sjangsen for at en slange legger seg til å "sove" i et fang er ca like realistisk som en elefant med vinger, det skjer bare ikke.
Det eneste jeg kan gå med på er at den lå stille i fanget ditt, men da er det kun for å samle varme, så jeg antar dyret ditt ikke engang har en varmekilde men uansett hva jeg inbiller meg nå ville du antaglig aldri inrømme at du ikke har varme til dyret.



Våger jeg spørre hvilken geckoart du har? Jeg kan med hånden på hjertet si at uansett hvor lenge man hadde klappet en gecko ville det vært dyret som hadde blitt "grisesår" før tommelen din vel og merke, eller så har du en bizzar hudsykdom.



Det er greit at du forsøker fortelle hvor flotte disse skapningene er, men det får være grenser for hvor mye løgn man kan spe ut med, dette er ikke et forum med 10år gamle gutterumper som fortsatt tror på julenissen.
Eller så får du slutte å ruse deg på ecstasy så kanskje du inser hvor fryktelig ille det hørtes ut. reptiler som "koser" og "sover" med mennesker i harmoni? Det er det dummeste jeg har hørt på en god stund.
Vis hele sitatet...
Trodde jeg var usaklig, men når du går til angrep på en enkelt person blir det bare tragisk, ivertfall når det er snakk om slanger som husdyr.

Skjerp deg!
Ok, jeg må si meg enig med dere, den eneste drittsekken her er meg, jeg beklager måten jeg skrev visse saker på, mine personlige problem skal selvfølgelig ikke gå utover andre.

Nok engang, beklager.
Sitat av kristiner Vis innlegg
Synes det blir litt idiotisk å si at en kattunge er like farlig som en pyton slange, en kattunge klarer faktisk ikke drepe deg.
Vis hele sitatet...
En Kongepyton klarer heller ikke og drepe deg. Eneste må være hvis den biter deg og du får en infeksjon som sprer seg gjennon kroppen. Det samme kan jo skje om en kattunge biter. Så jo, de sånn ca like farlige. Og ja, en tingerpyton kan drepe deg om du er meget uheldig, men det kan jo en løve også om du skulle skaffe deg en.


Men hva er vitsen med slange? Synes å det blir for dumt å kalle slanger for "kjæledyr" når det er umulig å kose med dem.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med en hund/skilpadde/kanin? Folk må selv få bestemme hvordan dyr de vil ha, kanskje det finnes folk som ikke synes det er så morsomt og klappe vofsvofs hele dagen? Kanskje det finnes folk som synes slanger er facinerende og se på? Man kan også ta med slangen ut av terrarietog holde den litt også.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er absolutt ikke umulig og kose med en slange
Har hatt en kornsnok på 1.30m som noen få ganger, krøyp ut av terrariet og opp i sofaen og la seg i fanget mitt...
Skal sies at dette er den eneste slangen jeg vet om som har gjort det.. Men det er jo ikke vanskelig og få en slange til og roe seg i fanget ditt o.l

Hadde også en teppepython som var veldig agressiv når jeg fikk den... Men bare og venne de til og bli tatt på, rolig selvfølgelig.. Ikke kaste de rundt :P

+ at ett fint terrarie er ett fantastisk pent møbel!
Saken er vel oppe til behandling, det er vanlig i andre land å holde reptiler og slanger som kjæledyr. I Sverige f.eks. er det fullt lovlig å holde slanger.
LISTEN:

Topplisten:

Slanger:

Kornsnok (Pantherophis guttatus)

Kongesnok (Lampropeltis getula)

Kongepyton, ballpyton (Python regius)

Teppepyton (Morelia spilota)

Kongeboa (Boa constrictor)

Øgler:

Leopardgekko (Eublepharis macularius)

Stor daggekko (Phelsuma medagascariensis)

Skjeggagam (Pogona vitticeps)

Dvergvaran (Varanus acanthurus)

Amfibier:

Melkefrosk (Trachycephalus resinifictrix)



Resten:

Grønn trepyton (Morelia viridis)

Melkesnok (Lampropeltis triangulum)

Hagetreboa (Corallus hortulanus)

Regnbueboa (Epicrates cenchira)

Pigghaleagam (Uromastyx ocellata)

Perlefirfisle (Lacerta lapida)

Blåtungeskink (Tiliqua scincoides)

Yemenkameleon (Chamaeleon calyptratus)

Kranset gekko (Rhacodactylus ciliatus)

Panterkameleon (Furcifer (Chamaeleo) paradalis)

Gresk landskilpadde (Testudo hermanni)

Leopardskilpadde (Geochelone paradalis)

Kinetisk trekjølskilpadde (Chinemys reevesi)

Argentinsk hornfrosk (Ceratophrys ornata)

Klofrosk (Xenopus laevis)

Orientalsk klokkerfrosk (Bombina orientalis)

Whites trefrosk (Litoria caerulea)

Rødbuket salamander (Cynops pyrrhogaster)

Trefarget dvergfrosk (Epipedobates tricolor)

Ildsalamander (Salamandra salamandra)
Siden tråden alikevel ble dratt opp... Jasså rotskrot, viste ikke du holdt til her, jeg er en ifra reptilfreaks, reptilweb, og repti.. yeah.

Sitat av kristiner Vis innlegg
Personlig håper jeg at slanger aldri blir tillatt i Norge. De hører bare ikke helt til her, og mest av alt de er ekle onde dyr! !
Vis hele sitatet...
Det får da være opp til hver og en om hva man syntes er ekle dyr eller ikke, teit å ødelegge med noe sånt..
Sitat av kristiner Vis innlegg
hvorfor vil du ha ett slange? skal du gå på tur med den? kose med den?
Vis hele sitatet...
For det første, heter ikke ETT slange, men en slange.. Skal du gå tur med fiskene dine, eller katta di i bånd? Skal du kose med fisken, reken, blekkspruten og korallene dine?


Kristiner, en kongepython klarer ikke drepe deg, sjekk opp fakta før du spyr den opp.. Som alle andre smart her har sagt, det får da faen meg være opp til hver og en hvilke dyr DE FINNER INTRESANTE? Det er merkelig og barnslig at du ikke skjønner det.. Om hovedpoenget ditt også er at det er teit å kalle en slange for et kjæledyr fordi man ikke kan kose med dem.. finn deg noe bedre å gjøre..

Ja, jeg er frek nå, rett og slett fordi jeg blir sint av det shittet som flyr rundt her..

Ellers vil jeg si meg ganske så enig med rotskrot i tråden her..
ja, jeg er helt enig med deg mimph21. om du ikke synes noe om det kristiner, så hold deg unna tråden her da.

jeg likte listen din leopex, tusen takk

det eneste jeg lurer på nå er hvor man skal få tak i mange mus for å mate slangen.
og hvor mye det koster sånn ca. for en slange?

takker for alle svar, vært kjempeinteresant
Sitat av rotskrot Vis innlegg
Øgler er ikke like vansklig da det bare er å helle ekstra tilførsel av vitaminer på salat/sirisser men slanger, nå ble jeg nysgjerrig... ?
Vis hele sitatet...
Dette Burde du da vite rotskrot man kan med letthet sprøyte ekstra vitaminer og mieraler inn i fordyret, før man mater slangen

Sitat av da9eldassdraug Vis innlegg
ja, jeg er helt enig med deg mimph21. om du ikke synes noe om det kristiner, så hold deg unna tråden her da.

jeg likte listen din leopex, tusen takk

det eneste jeg lurer på nå er hvor man skal få tak i mange mus for å mate slangen.
og hvor mye det koster sånn ca. for en slange?

takker for alle svar, vært kjempeinteresant
Vis hele sitatet...
Fleste dyrebutikker selger frossen mus,rotter og pinkiser(ganger unger uten pels)
Hva wen slange ligger på i pris vil avhenge mye av hvilke slange du ser etter, og hvilke morph(farge og mønster kombo) det er på den arten du ønsker deg.
Start prisen for en normal kornsnok ligger vel på rundt 600,- avhenger også litt av hvor i landet du er.
Litt morro er det da det faktisk er billigere i Norge på det illegale markedet enn det er i sverige på en dyrebutikk.

Sitat av leopex Vis innlegg
Det er absolutt ikke umulig og kose med en slange
Har hatt en kornsnok på 1.30m som noen få ganger, krøyp ut av terrariet og opp i sofaen og la seg i fanget mitt...
Skal sies at dette er den eneste slangen jeg vet om som har gjort det.. Men det er jo ikke vanskelig og få en slange til og roe seg i fanget ditt o.l

Hadde også en teppepython som var veldig agressiv når jeg fikk den... Men bare og venne de til og bli tatt på, rolig selvfølgelig.. Ikke kaste de rundt :P

+ at ett fint terrarie er ett fantastisk pent møbel!
Vis hele sitatet...
Slanger søker varmen, så jeg vil tro at den eneste som fikk den store kosen ut av det fang prosjektet ditt var du. kommer jo an på hva du definerer som kos.
En slange vil nok aldri søke til deg for noe annet enn din event. kroppsvarme, og da er det kanskje på tide å skru opp tempen i terrariet.
Dem kan vel til en viss grad bli vant med å bli håndtert, men det er nok det eneste.

Støtter den med at ett terrarie er et nydelig møbel om det er satt opp på en flott måte.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 16. mars 2009 kl. 10:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av The_WEB_KILLER Vis innlegg



Slanger søker varmen, så jeg vil tro at den eneste som fikk den store kosen ut av det fang prosjektet ditt var du. kommer jo an på hva du definerer som kos.
En slange vil nok aldri søke til deg for noe annet enn din event. kroppsvarme, og da er det kanskje på tide å skru opp tempen i terrariet.
Dem kan vel til en viss grad bli vant med å bli håndtert, men det er nok det eneste.

Støtter den med at ett terrarie er et nydelig møbel om det er satt opp på en flott måte.
Vis hele sitatet...

Dette er jeg jo klar over, men selv dette så er det kult at en slange faktisk gjør noe sånt... Selv om det var for og søke varme så føler man seg mer i kontakt med dyret man har =)

Btw, så sto terriariet mitt åpent så lenge jeg var våken om dagen, og har aldri hatt det kaldt i terrariumet

Er på ingen måte farlig at slangen søker varme, det vil den gjøre uansett om du har den "perfekte" tempratur i terrariet...
Sist endret av leopex; 16. mars 2009 kl. 14:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En kompis av meg hadde en slange, vet ikke helt vilken type slangen. Men da slangen stakk av og politiet elr kraftlaget her i byen fant den i en transformater lignende boks elr hva det heter ;p fikk han en saftig bot, vet ikke hvordan de fant ut at det var hannes da :P