Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1528
Hei har en kjøkkenbenk fra sikkert 50 tallet i sånn stygggrå, testet å vaske den med aceton og ble stygg som juling og helt hvit..
Jeg bor på en øy lang oppi Nordland så kan ikke bare dra på butikken.
Jeg har noen liter med butinox kjøkken, kan jeg pusse ned å male denne benken uten heftegrunning eller er det bare bortkastet tid?

Bruk en god grunning, gjerne 2 strøk og. Den butinox kjøkken malingen er vel heller beregnet til veggflater på kjøkkenet og ikke benkeplate. Bruk heller en maling som er til gulv, evt spør den lokale fargehandelen hva de anbefaler.
Infidel
gekko4u's Avatar
Trådstarter
Sitat av AlBundy Vis innlegg
Bruk en god grunning, gjerne 2 strøk og. Den butinox kjøkken malingen er vel heller beregnet til veggflater på kjøkkenet og ikke benkeplate. Bruk heller en maling som er til gulv, evt spør den lokale fargehandelen hva de anbefaler.
Vis hele sitatet...
Okay så bortkastet å male uten grunning.. Akkurat maling har jeg null peiling på, fikk bare lyst å få bort den sinnsykt stygge overflaten
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Okay så bortkastet å male uten grunning.. Akkurat maling har jeg null peiling på, fikk bare lyst å få bort den sinnsykt stygge overflaten
Vis hele sitatet...
Er litt skeptisk for om maling vil holde, kjøkkenbenk er har ofte litt hard bruk og kan da kan det fort skade malingen. Men sørg for å avfette benken godt, spes om du har laminat overflate. så må du male flere lag for det skal bli perfekt, minst to strøk, og mulig ett siste toppstrøk
Bruk heller folie, fra f.eks lindasdekor. Bedre enn maling, og når du blir lei eller den blir slitt så er det bare rive av og bytte.

Mindre søl, mindre kødd, og du kommer langt med en 500 lapp.
Sist endret av mr.roundtree; 3. februar 2023 kl. 17:25.
..mener du Vater?
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Okay så bortkastet å male uten grunning.. Akkurat maling har jeg null peiling på, fikk bare lyst å få bort den sinnsykt stygge overflaten
Vis hele sitatet...
Ja ikke noe vits å slenge veggmaling rett på benkeplaten, da er det bedre at det ser litt shabby ut til du får tak i grunning og egnet maling. Folie som nevnt over her er og en grei løsning som gir deg litt mer "design" å velge mellom.
Drit i folie, dette er hva du gjør. Aceton vask er overdrevet hadde holdt med litt varmt salmiakkvann


Men ferdig vasket!

Er platen nuppete så sliper du lett ned ikke grovere enn 180 papir

Grunning her er faktisk viktig, jeg anbefaler Jotun Superheft som er en matt oljebasert grunning, ett strøk er plenty, denne kan også brekkes opp tilogmed B base så hvis den skal være hvit (anbefaler NCS fargen Klassisk Hvit)

Så vil du vel at den skal se best mulig ut? Da går du for helblank trestjerner gulvmaling, denne er ekstremt lett å vaske og godt egnet, her holder det faktisk med et strøk men det ser du når du legger på. Bruk rull på store flater, spør etter den fineste rulla de har. Mikrofiber rull bruker vi på heldører uten fordriver. Pass på rullekanter og du er egentlig ferdig, men;

Du kan også hvis du føler deg i et handy hjørne, kjøre et strøk med klarlakk fra trestjerner men med gulvmaling er det smør på flesk.

Husk å slip lett over grunningen med 180 før mellom/toppstrøk

Etter hver sliping så bruker du en våt bomullsfille en utdatert t skjorte (ren) holder massevis


En annen ting du kan gjøre er å bruke Nordsjø Ambiance 40/80 glans istedenfor gulvmalingen men for et resultat som skal vare lenge så anbefaler jeg her helblank klarlakk fra Trestjerner på toppen.


Grunningen er gjennomherdet innen 4 dager, men du måå ikke vente i 4 dager. Men 24 timer er virkelig et minimum

Fraråder på det sterkeste med heftgrunningen da denne er mer egnet for ubehandlet treverk enn en benkeplate.


Hilsen maler hos en av Norges eldste malebedrifter
Sitat av 420master Vis innlegg
Drit i folie, dette er hva du gjør. Aceton vask er overdrevet hadde holdt med litt varmt salmiakkvann


Men ferdig vasket!

Er platen nuppete så sliper du lett ned ikke grovere enn 180 papir

Grunning her er faktisk viktig, jeg anbefaler Jotun Superheft som er en matt oljebasert grunning, ett strøk er plenty, denne kan også brekkes opp tilogmed B base så hvis den skal være hvit (anbefaler NCS fargen Klassisk Hvit)

Så vil du vel at den skal se best mulig ut? Da går du for helblank trestjerner gulvmaling, denne er ekstremt lett å vaske og godt egnet, her holder det faktisk med et strøk men det ser du når du legger på. Bruk rull på store flater, spør etter den fineste rulla de har. Mikrofiber rull bruker vi på heldører uten fordriver. Pass på rullekanter og du er egentlig ferdig, men;

Du kan også hvis du føler deg i et handy hjørne, kjøre et strøk med klarlakk fra trestjerner men med gulvmaling er det smør på flesk.

Husk å slip lett over grunningen med 180 før mellom/toppstrøk

Etter hver sliping så bruker du en våt bomullsfille en utdatert t skjorte (ren) holder massevis


En annen ting du kan gjøre er å bruke Nordsjø Ambiance 40/80 glans istedenfor gulvmalingen men for et resultat som skal vare lenge så anbefaler jeg her helblank klarlakk fra Trestjerner på toppen.


Grunningen er gjennomherdet innen 4 dager, men du måå ikke vente i 4 dager. Men 24 timer er virkelig et minimum

Fraråder på det sterkeste med heftgrunningen da denne er mer egnet for ubehandlet treverk enn en benkeplate.


Hilsen maler hos en av Norges eldste malebedrifter
Vis hele sitatet...
Der kom jeg litt. Respekt.
Infidel
gekko4u's Avatar
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Drit i folie, dette er hva du gjør. Aceton vask er overdrevet hadde holdt med litt varmt salmiakkvann


Men ferdig vasket!

Er platen nuppete så sliper du lett ned ikke grovere enn 180 papir

Grunning her er faktisk viktig, jeg anbefaler Jotun Superheft som er en matt oljebasert grunning, ett strøk er plenty, denne kan også brekkes opp tilogmed B base så hvis den skal være hvit (anbefaler NCS fargen Klassisk Hvit)

Så vil du vel at den skal se best mulig ut? Da går du for helblank trestjerner gulvmaling, denne er ekstremt lett å vaske og godt egnet, her holder det faktisk med et strøk men det ser du når du legger på. Bruk rull på store flater, spør etter den fineste rulla de har. Mikrofiber rull bruker vi på heldører uten fordriver. Pass på rullekanter og du er egentlig ferdig, men;

Du kan også hvis du føler deg i et handy hjørne, kjøre et strøk med klarlakk fra trestjerner men med gulvmaling er det smør på flesk.

Husk å slip lett over grunningen med 180 før mellom/toppstrøk

Etter hver sliping så bruker du en våt bomullsfille en utdatert t skjorte (ren) holder massevis


En annen ting du kan gjøre er å bruke Nordsjø Ambiance 40/80 glans istedenfor gulvmalingen men for et resultat som skal vare lenge så anbefaler jeg her helblank klarlakk fra Trestjerner på toppen.


Grunningen er gjennomherdet innen 4 dager, men du måå ikke vente i 4 dager. Men 24 timer er virkelig et minimum

Fraråder på det sterkeste med heftgrunningen da denne er mer egnet for ubehandlet treverk enn en benkeplate.


Hilsen maler hos en av Norges eldste malebedrifter
Vis hele sitatet...
Takk!
Jeg har faktisk 2 spann med gulvmaling, så da følger jeg oppskriften din

Har et lite platestykke over oppvaskmaskin jeg kan kjøre en test på først