Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 970
Kan eg installera Linux(ubuntu) på ein Macbook, men boota med OS X i tillegg? Korleis gjer eg dette?
Det letteste og vanligste i dag er å installere ting i virituelle maskiner. F.eks. gjennom virtualbox. Da vil maskinen din fungere som normalt, og du starter bare opp Virtualbox hver gang du vil bruke ubuntu.
Sist endret av etse; 17. april 2013 kl. 17:39.
Søk på google etter Virtualbox, Parallels eller VMware så finner du nok noe du kan bruke
Min personlige favoritt er Parallels.
Sist endret av TheWaveable; 17. april 2013 kl. 17:40.
Trådstarter
34 4
Brukar ikkje dei grusomt mykje prosessor-kraft?
Sitat av temp3r Vis innlegg
Brukar ikkje dei grusomt mykje prosessor-kraft?
Vis hele sitatet...
bruka nett så mykje cpu kraft som du tilater maskina å bruke, ram derimot.... ambefaler minst 8 gig, helst 16gig når du har osx som host.

å kjøre linux native på ein mac er eit reint helvette... du kjem til å slite med å få til driverane til wifi....
Viritualisering var et problem før med tanke på ytelse. Selv har jeg hatt litt problemer med å kjøre Unity (nye desktopen til ubuntu) i virtualbox, men Linux Mint og Debian har jeg ikke hatt noen problemer med.

Med problemer mener jeg her rett og slett at ubuntu føltes litt tregt og ikke så responsivt.
Sitat av etse Vis innlegg
Viritualisering var et problem før med tanke på ytelse. Selv har jeg hatt litt problemer med å kjøre Unity (nye desktopen til ubuntu) i virtualbox, men Linux Mint og Debian har jeg ikke hatt noen problemer med.

Med problemer mener jeg her rett og slett at ubuntu føltes litt tregt og ikke så responsivt.
Vis hele sitatet...
Då har du for lite ram til maskina.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Då har du for lite ram til maskina.
Vis hele sitatet...
Eventuelt mangel på 3D-akselerasjon. RAM i dag er såpass billig at det er neppe problem
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Då har du for lite ram til maskina.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde samme problemet uansett om jeg satt av 4gb eller 8gb, og om den trenger mer enn det er det et stort issue. Hadde uansett ikke noe spesielle problemer med unity i Vmware. Så litt usikker på hvorfor for å være ærlig, men når jeg googlet det for noen uker siden virket det som flere hadde samme problem i Virtualbox med unity.
Sist endret av etse; 17. april 2013 kl. 19:58.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eventuelt mangel på 3D-akselerasjon. RAM i dag er såpass billig at det er neppe problem
Vis hele sitatet...
trur ikkje du skjønte kva eg meinte med "til", dvs. kor mykje ram du deler ut til den virtuelle maskina, ikkje kor mykje ram du har på verten.

Sitat av etse Vis innlegg
Jeg hadde samme problemet uansett om jeg satt av 4gb eller 8gb, og om den trenger mer enn det er det et stort issue. Hadde uansett ikke noe spesielle problemer med unity i Vmware. Så litt usikker på hvorfor for å være ærlig, men når jeg googlet det for noen uker siden virket det som flere hadde samme problem i Virtualbox med unity.
Vis hele sitatet...
hmm... kan vere 3D akselerasjon som slashdot skriver, men har aldri hatt behov for det med ubuntu i vm.
Ubuntu har offisiell dokumentasjon på dette: https://help.ubuntu.com/community/DualBoot/MacOSX
Prøv å instellere rEFIt. Da skal du kunne installere Linux native istedefor virtuelt.