Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  902 296290
Hvordan få billigere øl

1. Kjøp en kasse med f.eks vanlig Seidel (sjekk at alle er MED alkohol)
2. Gå til en annen butikk og kjøp en 10-20 Seidel alkoholfri
3. Bytt ut en god del av dem med alkohol, med dem uten (bør være en 5-6 stk som er med alkohol, slik at man ikke skal bli "tatt")
4. Gå tilbake til butikken og si at du fikk feil vare. Da byttes de alkoholfrie inn med øl med alkohol.

I og med at alkoholfri øl er en god del billigere enn vanlig øl, så tjener man på dette. Dog, Seidel er ikke min smak...
Grunnen til at jeg skriver seidel er pga flaskene med/uten alkohol er ganske like.
Sist endret av Mangooz; 31. juli 2011 kl. 20:24.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hva we winwin med dette? at den ikke "merker" at noe av penga er fjernet? Med dagens system tror jeg nok ikke bankene er så dumme at dette fungerer.
Vis hele sitatet...

Funker ikke. Noen kamerater prøvde dette i fylla for mange år siden etter å ha hørt at dette gikk an.Minibanken trekker inn pengene igjen, men registrerer hele uttaket selvom en har mistet deler av pengene.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Dette går vel heller under "hvordan tjene penger på ulovlig vis".

Neste gang du er i skibakken, ta en kikk utenfor varmestuene. Se hvor mange ski som har lås på seg. 1 par, kanskje 2 av 50-60. Disse skiene kan du lett ta med deg, umerket. Mange dyre ski der også. Kunne blitt en ganske lukrativ business om du hadde klart å selge skiene du knabbet vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Hvordan låser du fast et par ski egentlig..?

Kjetting og anker?
Her kom da min nytte som Kiwi ansatt! anbefaler ingen å gjøre dette siden det er lovbrud men her kommer noen triks for gratisvarer eller penger

[Frukt]
Som de fleste vet har Kiwi frukt og grønt garanti, finner du dårlig frukt får du tilbake dobbel pris. Dra på rema/rimi/coop what ever, kjøp dårlig frukt, dra til nermeste kiwi butikk og si at du har kjøpt dårlige banener og vil ha pengene for dette. Kiwi ansatte skal ikke spørr om kvitering! de fleste spørr heller ikke, om de gjør de så bare si at du har mistet den. her er noen frukter/grønt som du kan levere til kiwi siden dette har kilopris og ikke strekoder.

Melon ( godt valg om du har mye )
Bananer
Agurk ( 16 kr stik ) 32 kroner da per agurk.
Mandarin
Appelsin
Epler ( alle farger )
Tomat
Paprika
Purreløk
Kålrot
Jordbær ( ca 60 kroner her og hente. )
Bringebær

Det jeg kom på, skal fungere de fleste steder ansett at du bruker litt penger på dårlig frukt. Om du får konstant nei i en butikk, dra til neste

[pant]
I mindre byer eller bygder har kiwi mange gamle panteautomater, her funker fisketeknikken med hyssing! Om du vil ha større gevinst, ta en kasse og bitt hyssin på, hold igjenn til portene opnes igjenn.

[Frekkasen på pauserommet]
Om du har lokalisert personalrommet, så ligger der ofte mye verdi der inne. Lokaliser om der er dager du vet at det kun er 2 eller 3 på jobb, pauserommet blir bare brukt 30min til 1 time på kveldstid. Lommebøker, røyk, mat finner man lett her inne.

[Den dumme i kassen]

Kjøp noe, man merker lett om dette er en persjon som har vært i arbeid lenge eller er ganske fresh, om han/hun ikke bryr seg eller om han/hun er engasjert. Finn den dummeste ( kan kreve litt arbeid ) Ler deg navnet på sjefen i butikken, ta med deg varer og si ifra at du skal betale for ( X ) varene men ikke (xx) varen da du har snakket med sjefen ******* og har avtalt at dette skal du få til sponsing av ( Fotball/bedrift/støtteorganisasjon/ osv. )

[spis deg mett i butikken]

Sulten? tørst? gå inn i butikken gjerne ute av synsområde, ta det du vil ha og wolla, spis og drikk. Ingen kommer til å spørr om du har betalt for den, om de gjør så sier du bare: ja? ingen kan sjekke om du spiser/drikker en vare som er deres eller ikke før evnt varetelling.
men spis opp før du kommer til kassen, om du skal handle litt så sier du bare at denne varen har du kjøpt en annen plass. Dette funker nesten alltid.

er dette jeg kommer på for tiden
Sist endret av Tombøtte; 10. august 2011 kl. 00:47.
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
[Frekkasen på pauserommet]
Om du har lokalisert personalrommet, så ligger der ofte mye verdi der inne. Lokaliser om der er dager du vet at det kun er 2 eller 3 på jobb, pauserommet blir bare brukt 30min til 1 time på kveldstid. Lommebøker, røyk, mat finner man lett her inne.
Vis hele sitatet...
Ikke at tråden er moralsk forsvarlig ellers, men jeg tror du er den første til å foreslå stjeling fra privatpersoner.

Jeg vil bare minne om at det er stor forskjell på naskeri og tyveri.

Sitat av lovdata
§ 391a. For naskeri straffes den som forøver eller medvirker til tyveri eller underslag, når straffskylden må regnes for liten på grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig.

Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.
Vis hele sitatet...
Sitat av lovdata
§ 392. Den, som retsstridig sætter sig eller andre i Besiddelse af nogen Løsøregjenstand eller medvirker hertil, straffes med Bøder, men, hvis Gjenstandens Værdi overstiger 10 Kroner, med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder.
Vis hele sitatet...
Sitat av lovdata
§ 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden.

Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil 3 år.
Vis hele sitatet...
For grovt tyveri er det enda høyere straff.
Jeg bare lurer.. Hvordan er det å gå å stjele noe å "lure systemet"

Sign deg opp som student på åpne studier bare for å få studentrabbatter
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Ringe gratis med telefonkiosker

Siden jeg dessverre er under 18, kjøper jeg meg ofte et Spendon Gavekort for å bruke på nett.
Etter bylig å ha kjøpt meg et slik, gikk jeg på togstasjonen, fikk høre at toget var forsinket, og fant kjapt ut at jeg ikke hadde strøm på telefonen slik at jeg fikk sagt ifra, gikk til nærmeste telefonkiosk, og matet i Spendonkortet.

Snakket ganske lenge, og dette skjedde for en måned siden. Kortet er enda ikke trekt, så jeg tviler på at det blir det.
Vis hele sitatet...
Jøss, finnes det fremdeles telefonkiosker?
er ikke slik at jeg vil at folk skal gjøre det, som jeg skrev så anbefaler jeg ingenting da alt er straffbart. I mine øyne er det da like forferdelig å stjele i en butikk eller naske som å ta fra en privatperson? men i følge loven er det jo ikke det

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ikke at tråden er moralsk forsvarlig ellers, men jeg tror du er den første til å foreslå stjeling fra privatpersoner.

Jeg vil bare minne om at det er stor forskjell på naskeri og tyveri.




For grovt tyveri er det enda høyere straff.
Vis hele sitatet...
Du stjeler jo vel varer om du "lurer" kassadama til å tro at du har kjøpt en vare? som nevnt mange ganger i denne tråden. du har jo ikke betalt for varene

Sitat av wishb0ne Vis innlegg
Jeg bare lurer.. Hvordan er det å gå å stjele noe å "lure systemet"

Sign deg opp som student på åpne studier bare for å få studentrabbatter
Vis hele sitatet...
Om du ønsker gratis boller\brød o.l, så kan du stikke innom f.eks Rema rett før stengetid å spørre om du kan få "gammelt brød eller frukt" med hjem til hesten (Ok, er ikke sikkert det funker for alle gitt!)
Men jeg har endt opp med søppelsekker med (nesten) ferske boller og brød! Og det kan gjøres daglig!
Ahah så masse win her !

Lure blonde kasse damer på f.eks mc donalds/burgerking spesielt svensker

Det man gjør er å bestille f.eks 5 cheesburgere gi 100 kroner og når du får tilbake 50 kr så sier du at du har gitt henne 200 kr og vips så blir hun mindfucka og gir deg 150 kr tilbake win ! Det har funka 3 ganger nå :P
Sitat av Lakselv2k Vis innlegg
Ahah så masse win her !

Lure blonde kasse damer på f.eks mc donalds/burgerking spesielt svensker

Det man gjør er å bestille f.eks 5 cheesburgere gi 100 kroner og når du får tilbake 50 kr så sier du at du har gitt henne 200 kr og vips så blir hun mindfucka og gir deg 150 kr tilbake win ! Det har funka 3 ganger nå :P
Vis hele sitatet...
Gjorde nesten det samme med en vennine som nettopp hadde fått seg jobb på Prix. Ny på jobben, litt usikker og stresset. Moahahahhahah
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Gjorde nesten det samme med en vennine som nettopp hadde fått seg jobb på Prix. Ny på jobben, litt usikker og stresset. Moahahahhahah
Vis hele sitatet...
Bare husk, det funker ikke med de kassene som kassedama mater inn penger og får veksel tilbake !
Simpelt triks, men det funker:
Splitt en 1000-lapp i to, betal med den hele halvdelen (hun i kassen må helst være litt blond og usikker) og satse på at den går som en hel tusenlapp. Er hun usikker på det, så bare si at du har jobbet i butikk og at den har full verdi. Har du uflaks, så går den som en 500-lapp. Mao. så taper du ikke noe på det;p
Sist endret av Darko; 10. august 2011 kl. 04:08.
Sitat av Darko Vis innlegg
Simpelt triks, men det funker:
Splitt en 1000-lapp i to, betal med den hele halvdelen (hun i kassen må helst være litt blond og usikker) og satse på at den går som en hel tusenlapp. Er hun usikker på det, så bare si at du har jobbet i butikk og at den har full verdi. Har du uflaks, så går den som en 500-lapp. Mao. så taper du ikke noe på det;p
Vis hele sitatet...
¿qué? En halvdel av en tusenlapp er ikke verdt 500 kroner.
Sitat av Darko Vis innlegg
Simpelt triks, men det funker:
Splitt en 1000-lapp i to, betal med den hele halvdelen (hun i kassen må helst være litt blond og usikker) og satse på at den går som en hel tusenlapp. Er hun usikker på det, så bare si at du har jobbet i butikk og at den har full verdi. Har du uflaks, så går den som en 500-lapp. Mao. så taper du ikke noe på det;p
Vis hele sitatet...
Ja prøv det, se hvor høy verdi 1000- lappen har når du har gjort det...

"Har du uflaks, så går den som en 500-lapp. Mao. så taper du ikke noe på det;p"

RETTELSE :"Har du uflaks, så går det ikke i det hele tatt. Mao. Så har du akkurat tapt 1000 kroner;p"

Nei, det krever forresten ikke uflaks, det krever bare ekstremt god flaks for at denne planen skal funke...

Sitat av Darko Vis innlegg
Simpelt triks, men det funker:
Splitt en 1000-lapp i to, betal med den hele halvdelen (hun i kassen må helst være litt blond og usikker) og satse på at den går som en hel tusenlapp. Er hun usikker på det, så bare si at du har jobbet i butikk og at den har full verdi. Har du uflaks, så går den som en 500-lapp. Mao. så taper du ikke noe på det;p
Vis hele sitatet...
En ting til, skal du gjøre dette kan du like så godt rive den opp i 100 biter. Det er 100 000 kroner det *sarkasme*
Etter selv å ha jobbet i en butikk, kan jeg si at så lenge man har kontrollnummeret samt over 50% av seddelen så kan dette brukes. Butikkene vil da måtte lage eget skjema for dette som sendes ved dagstellinga samt legges i egen pose, slik at disse behandles separert hvor enn de havner. Om man skulle være så uheldig å ikke ha noen av delene er nok en tur i banken det eneste som hjelper, og spørsmålet er jo da om de aksepterer disse pengene, noe jeg ikke vet.

Så basicly vil denne "metoden" for å lure hverdagslige systemer ikke funke.
Kanskje ikke helt on topic, men bare lurer siden det er en del folk her som sier di har jobba/jobber på butikk, hva gjør dere egentlig med tobakk som går ut på dato i butikken? Hadde vert fett og hatt muligheten til og gå i en kontainer bak butikken og fått med seg litt tobakk i tilfelle det bare blir kasta når det går ut på dato
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Kanskje ikke helt on topic, men bare lurer siden det er en del folk her som sier di har jobba/jobber på butikk, hva gjør dere egentlig med tobakk som går ut på dato i butikken? Hadde vert fett og hatt muligheten til og gå i en kontainer bak butikken og fått med seg litt tobakk i tilfelle det bare blir kasta når det går ut på dato
Vis hele sitatet...
Blir sendt tilbake til fabrikanten.
Sist endret av Bombasa; 10. august 2011 kl. 17:33.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Ja prøv det, se hvor høy verdi 1000- lappen har når du har gjort det...

"Har du uflaks, så går den som en 500-lapp. Mao. så taper du ikke noe på det;p"

RETTELSE :"Har du uflaks, så går det ikke i det hele tatt. Mao. Så har du akkurat tapt 1000 kroner;p"
Vis hele sitatet...
vel, regner med han er skarp nok til å teipe sammen de to halvdelene, ergo han har fortsatt 1000.- (dog med økt mistanke om forfalsket.)
leverer han derimot i banken (og det er over 50% av lappen igjen, dette for nettopp å unngå at folk sitter hjemme og river penger så de blir rike.)

fant selv en 100.- men den gikk dessverre inn i kantklipperen ved uhell, så det ble en enorm smørje (sikkert rundt 10 biter.)
den eneste lappen jeg ikke fant på den var "sølvmerket".
Ringte til banken, og uten den biten med merket (den har et nr på seg, identisk med et annet sted på lappen.) på, sant over 50% av lappen, så kunne man ikke få innbytte for den.
hadde jeg hatt sølvbiten også kunne jeg ha levert lappen i banken og fått en ny (jeg hadde over 50% av lappen)

så skal du forsøke å lure deg unna her, kan det funke med den halve biten _med_ sølvmerket på (sett at den er revet på midten + - 50% lapp)
på diverse butikker, da du fyller kravene i forhold til bruk.
hvis de evt sjekker med banken har du også ditt på det rene.
derimot bruk av lappen uten sølv ville jeg kun ha anbefalt til stressede plasser, da det er lett og ta en impulsiv avgjørelse på om den er ekte.
jeg ville evt ha brettet den på skrå over midten, så lappen ser "fyldigere ut".
Hvis lappen brettes opp og spørsmålene kommer, kan en komme med bank-historien ovenfor (dog oppgi litt andre prosenter og fjerne opplysninger som kan være "skadelig for saken din" )

alt i alt: skaff deg en god kopimaskin og benytt deg av 50-lappene istedet (enn så lenge de er uten sølvmerke.) evt skaff deg (tror det var latviske) mynter (da de er identiske i størrelse på vår 20-kroning.)
jeg oppdaget dette en dag når jeg var på jobb (bensinstasjon, stod myntautomater der.) og en vekter kom for å ta ut myntene.
han bannet litt borti der, så jeg ble nysgjerrig og spurte.

pga tyngden på disse myntene gikk de som 20-kroninger, og "lurte" maskinen.
selskapet tapte nok en del tusen kroner per automat, på dette.
jeg sjekket ikke 20-kroninger så nøye før når jeg jobba der, men begynte med det etter samtale med vekteren.
er ikke det første jeg ville ha mistenkt som "falske", da jeg tenkte selv at det ville være tungvindt for kids og sitte hjemme med bly eller lignende, lage til former, støpe opp mynter, pusse \ presse til riktig størrelse og vekt, lakkere i gull, stemple på trykk og tekst, så benytte i butikkene.

mulig jeg tenker tungvindt, men som det viser seg; det er enklere enn man tror. dog sperrer moralen min lenge før tyveri og lureri, så det går bare på fantasien, og hva man er villig til å risikere for det.

Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Kanskje ikke helt on topic, men bare lurer siden det er en del folk her som sier di har jobba/jobber på butikk, hva gjør dere egentlig med tobakk som går ut på dato i butikken? Hadde vert fett og hatt muligheten til og gå i en kontainer bak butikken og fått med seg litt tobakk i tilfelle det bare blir kasta når det går ut på dato
Vis hele sitatet...
som bombasa nevner; det blir returnert.

når jeg jobba på bensinstasjon, kom det en egen representant fra selskapet og telte opp antallet som var igjen, regnet ut hvor mye vi hadde solgt og hvor mange pakker vi hadde fra start. (forhindre svinn.)

han tok så med seg det som skulle bort, og fylte på nytt.
(heldigvis fikk jeg 1\2 pris på utgåtte varer, inkl tobakk, så det var sjeldent han hentet snus utgått på dato :P )
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Ja prøv det, se hvor høy verdi 1000- lappen har når du har gjort det...

"Har du uflaks, så går den som en 500-lapp. Mao. så taper du ikke noe på det;p"

RETTELSE :"Har du uflaks, så går det ikke i det hele tatt. Mao. Så har du akkurat tapt 1000 kroner;p"

Nei, det krever forresten ikke uflaks, det krever bare ekstremt god flaks for at denne planen skal funke...



En ting til, skal du gjøre dette kan du like så godt rive den opp i 100 biter. Det er 100 000 kroner det *sarkasme*
Vis hele sitatet...
Hvorfor så kvalm tone, din prepubertale drittunge?


"Utdrag fra "Forskrift om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter"
§ 2. Innløsning av skadde sedler
Skadde sedler innløses av Norges Bank etter gjeldende regler:
Minst 55% av seddelen i behold - full erstatning
50 - 55% av seddelen i behold - halv erstatning
Under 50% av seddelen i behold - ingen erstatning
Innløsning av en skadd seddel som består av flere deler, kan bare skje dersom delene påviselig stammer fra samme seddel.

Kilde :
http://www.norges-bank.no/templates/article____13018.aspx"

Har ikke du noe å tilføye, så drit i å skrive meningsløse innlegg neste gang.

Har forrresten brukt en halv 200-lapp på en kiosk og det funket.
Sitat av MazeKing Vis innlegg

Ellers er jo 30 dagers full returett bra på Elkjøp hvis man vil låne ny elektronikk gratis en måneds tid. "Lånte" en ps3 der i sommer da min egen var på repp.

Et bra triks for å tjene penger er å handle mest mulig når Elkjøp har "åpningssalg" et sted og så legge det ut på finn til vanlig pris. På dyre ting kan man tjene noen kroner. Får man ikke solgt det så er det full returrett innen 30 dager.
Vis hele sitatet...
Er dette lovlig egentlig? Ser for meg at det kanskje ikke helt er det. Haha
Sist endret av Pl0xed; 10. august 2011 kl. 20:53.
Sitat av taffboy Vis innlegg
Er dette lovlig egentlig? Ser for meg at det kanskje ikke helt er det. Haha
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke lov. Du kan bli anmeldt for dette..
Rimelig parkering
Dette fungerer i parkeringshus/kjeller uten bom hvor man kan sjekke ut på parkeringsautomaten.
- Betal med kredittkort/bankkort for en hel dag eks. 180 kr og få ut parkeringsbillett som du legger i frontruten.
- Gå tilbake til samme automat og dra det samme kortet.
- Da belastes du eks. 4 kr men har en billett i vinduet som viser at du har betalt i hele dag.

Merk: Dette fungerer i 9 av 10 tilfeller. Parkeringsbetjentene har mulighet til å sjekke i automatene om billetten er løst ut.

LOVLIG: Få en telefon til halv pris
Jeg bruker Ventelo og Huawei U8800 som eksempel. Huawei U8800 har en veil. pris på cirka 1949 kr.
Ventelo har et tilbud på ulåst Huawei U8800 til kr 1 med månedspris kr 89/12 mnd binding. Kjøp telefonen med nytt nummer. Bruk det eksisterende nummer/abonnementet ditt i den nye telefonen. SIM-kortet du får fra Ventelo kaster du bare og regningene på kr 89 betaler du i 12 mnd og sier opp dette abonnementet etter 12 mnd. Da har du en Huawei til kr 1068 (Den 1 kr. slipper du å betale og det er fraktfritt).

Dette fungerer med flere telefoner. Viktig å sjekke at telefonen ikke er operatørlåst. Dette opplyser selskapene om.
vet ikke om det har blitt skrevet tidligere, er tross alt 19 sider og bla gjennom her, vet ikke en gang om dette funker, men tanken slo meg en dag jeg kjøpte en pakke marlboro gjennom kvitering (for og få den ut av automat etter den er registrert i kassa).

da jeg skulle scanne kviteringen kom det ikke noe ut av automaten og jeg sa fra til kassadama som sendte en kollega bort for å hjelpe meg. Dette har skjedd noen ganger nå og har lagt merke til at jeg aldri har blitt spurt om og vise kviteringen, de kommer bare bort, åpner opp dritten og spør hva det var jeg skulle ha av røyk.

Funker det ikke da og kjøpe kvitering, gå til automaten, scanne og få røykpakka for så og late som ingenting og si at automaten ikke funker for så og få en helt ny pakke gratis?
Sitat av DC89 Vis innlegg
vet ikke om det har blitt skrevet tidligere, er tross alt 19 sider og bla gjennom her, vet ikke en gang om dette funker, men tanken slo meg en dag jeg kjøpte en pakke marlboro gjennom kvitering (for og få den ut av automat etter den er registrert i kassa).

da jeg skulle scanne kviteringen kom det ikke noe ut av automaten og jeg sa fra til kassadama som sendte en kollega bort for å hjelpe meg. Dette har skjedd noen ganger nå og har lagt merke til at jeg aldri har blitt spurt om og vise kviteringen, de kommer bare bort, åpner opp dritten og spør hva det var jeg skulle ha av røyk.

Funker det ikke da og kjøpe kvitering, gå til automaten, scanne og få røykpakka for så og late som ingenting og si at automaten ikke funker for så og få en helt ny pakke gratis?
Vis hele sitatet...
Det vil fungere helt utmerket sålenge ingen butikkansatte får med seg at du får ut røyken først.
Sist endret av juped; 11. august 2011 kl. 14:30.
Har gjort det der noen ganger. Ta 2 kviteringer, putt den ene i lomma, og scan den andre. Når du kommer bort til automaten så bytter du om, så er det bare å si i fra til menneske i kassa at du ikke får ut røyken. Har gått hver gang jeg har gjort det. Man går selvfølgelig IKKE inn å bruker den som er scanna 2 min etterpå!
Ikke akkurat en måte og "lure" hverdagslige systemer på, men..

Hvis du eventuelt får en parkeringsbot i utlandet med din bil som er registrert i Norge er det bare å drite i å betale den og nyte livet. :-)
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Ikke akkurat en måte og "lure" hverdagslige systemer på, men..

Hvis du eventuelt får en parkeringsbot i utlandet med din bil som er registrert i Norge er det bare å drite i å betale den og nyte livet. :-)
Vis hele sitatet...
Nja. Ikke alle land. Jeg har fått parkeringsbøter tilsendt fra Tyskland.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
..og jeg fra Sverige!
Ååja.. Men i Finland skal det hvertfall funke fett!
Happy Buddha
Sitat av Darko Vis innlegg
Hvorfor så kvalm tone, din prepubertale drittunge?


"Utdrag fra "Forskrift om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter"
§ 2. Innløsning av skadde sedler
Skadde sedler innløses av Norges Bank etter gjeldende regler:
Minst 55% av seddelen i behold - full erstatning
50 - 55% av seddelen i behold - halv erstatning
Under 50% av seddelen i behold - ingen erstatning
Innløsning av en skadd seddel som består av flere deler, kan bare skje dersom delene påviselig stammer fra samme seddel.

Kilde :
http://www.norges-bank.no/templates/article____13018.aspx"

Har ikke du noe å tilføye, så drit i å skrive meningsløse innlegg neste gang.

Har forrresten brukt en halv 200-lapp på en kiosk og det funket.
Vis hele sitatet...

Hmm, slo meg helt plutselig da du skrev det over.
Hva om du tar en hundrelapp (kan være hvilket som helt beløp, dog det må være lapp.) River den i to. Sørg for at den ene biten er 55% av hele, og den andre de resterende 45%.
Så går du på Kiwi og handler for 100,-
Du leverer biten som er 55%

Damen i kassa vil naturligvis reagere og klage på at du har "En halv" 100-lapp.
Da siterer du HØYT:

"Utdrag fra "Forskrift om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter."
§ 2. Innløsning av skadde sedler
Skadde sedler innløses av Norges Bank etter gjeldende regler:
Minst 55% av seddelen i behold - full erstatning.

Så hevder du at seddelen er 55%, noe den MÅ være. Og du må gjerne måle opp og hele greia. Damen i kassen vil jo naturligvis bare at du skal holde munn og med all den faktaen og §2 osv blir svindelen din skuddsikker og du gjennomfører.

Enn om damen skulle være en sur kjærring som tror du troller. Så ber du om å få snakke med sjefen hennes. (Mulig hun nå gir opp.) Skulle hun fortsette, så gjør jo ikke dette noe? Seddelen din er jo 55%

Så tar du den resterende biten og gjør alt som er nevnt oven, kun at du hevder at seddelen er 50% og at du skal ha varer til en verdi av 50,- fordi det er en halv 100-lapp.
Du vil jo naturligvis ikke snakke med sjefen her, i hvertfall ikke jeg som har ekstremt dårlig pokerfjes.
Men om du er iskald så kan du fortsette svindelen med en laid-back stil og rolig hjerterytme. Du kan jo eventuelt gå til en ny butikk og lage veven der.


Noen meninger her? Dette fikk jeg plutselig veldig spontant lyst til å prøve!
Om noen har erfaring med dette, del gjerne
Sist endret av AmundK; 15. august 2011 kl. 00:24.
Sitat av AmundK Vis innlegg

Noen meninger her? Dette fikk jeg plutselig veldig spontant lyst til å prøve!
Om noen har erfaring med dette, del gjerne
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen? Hvorfor ikke bare gi den hele hundrelappen, når du ikke får brukt den andre biten uansett? Når biten du klipper av er 45% vil jo den være ubrukelig. Hadde det vært snakk om at kravet var 50% er det noe helt annet, og det kunne vært lønnsomt å prøve.
Sitat av AmundK Vis innlegg
...langt innelegg..
Vis hele sitatet...
Nei, dette vil heller ikke funke ettersom det ikke er butikkene som skal gi deg erstatning, da det er banken som gjør dette.
Happy Buddha
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Nei, dette vil heller ikke funke ettersom det ikke er butikkene som skal gi deg erstatning, da det er banken som gjør dette.
Vis hele sitatet...
Hmm, tenkte litt på det..
Vil dette funke i en bank da? Eller to forskjellige ettersom det ville vært veldig mistenksom å skule gjøre det i samme bank.
Noen som har prøvd det? Om de ikke måler og hele pakka burde det gå.. :/
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Nei, dette vil heller ikke funke ettersom det ikke er butikkene som skal gi deg erstatning, da det er banken som gjør dette.
Vis hele sitatet...
Butikken skal godta den som gyldig betalingsmiddel.
Frankrikes Solkonge
Har ikke prøvd dette selv, men hvis du er såpass gammeldags og må sende noe med brev så finnes det noen knep der og.

1. Skriv ditt navn og din adresse på konvolutten
2. I det venstre hjørnet skriver du retur med den du skal sende konvolutten til
3. Post brevet uten frimerke.
Da blir enten brevet sendt til deg, med krav om porto, eller ikke sendt.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Hva er vitsen? Hvorfor ikke bare gi den hele hundrelappen, når du ikke får brukt den andre biten uansett? Når biten du klipper av er 45% vil jo den være ubrukelig. Hadde det vært snakk om at kravet var 50% er det noe helt annet, og det kunne vært lønnsomt å prøve.
Vis hele sitatet...
Tror det må være rundt 51 prosent igjen av lappen, som gjør det ganske umulig.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Butikken skal godta den som gyldig betalingsmiddel.
Vis hele sitatet...
nei, den er ikke gyldig betalingsmiddel - den er ødelagt. Men du har krav på erstatning fra den norske bank.
Korrekt.

Erfarring ja. Det skal du få:

Jeg delte en 50 lapp, den ene biten litt større enn den andre. Prøvde begge bitene i 3 butikker hver. Fikk i alle butikkene beskjed om at jeg måtte i banken. Så det endte med at jeg tapet de sammen og kjøpte meg en velfortjent cola på narvesen..
..heter ikke threaden "metoder å lure hverdagslige systemer" - ikke "hvordan krangle og svindle deg til å få erstattet en oppreven seddel" ?
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Tror det må være rundt 51 prosent igjen av lappen, som gjør det ganske umulig.
Vis hele sitatet...
Jeg har opp til flere ganger kjøpt noe i en dagligvare butikk med 60-70% av en lapp.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Jeg har opp til flere ganger kjøpt noe i en dagligvare butikk med 60-70% av en lapp.
Vis hele sitatet...
Hvordan i helvete er det folk på forumet her BEHANDLER pengene sine, egentlig? Selv pleier jeg å ha sedlene mine i lommeboka, ikke teipa på skolissene mine mens jeg løper maraton gjennom busk og kratt.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Hvordan i helvete er det folk på forumet her BEHANDLER pengene sine, egentlig? Selv pleier jeg å ha sedlene mine i lommeboka, ikke teipa på skolissene mine mens jeg løper maraton gjennom busk og kratt.
Vis hele sitatet...
Vell, du vet, det går an og finne penger. Kansje det er slitasje? Kansje den ble rebet med et uhell?
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Da blir enten brevet sendt til deg, med krav om porto, eller ikke sendt.
Vis hele sitatet...
Jeg printa på "porto betalt/B-post" på et par brev jeg sendte for ei stund tilbake, det funka til og med!
Porto er enkelt å lure seg unna, slik som Eplegutten skriver. Men hvem sender brev i disse dager?
Sitat av nightLook Vis innlegg
..heter ikke threaden "metoder å lure hverdagslige systemer" - ikke "hvordan krangle og svindle deg til å få erstattet en oppreven seddel" ?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke forskjellen?
Frankrikes Solkonge
Utdrag fra "Hvordan forsvinne i løse luften"

Få tak i en standard Bic kulepenn med skaft av hvit plast. Fargen på blekket er uvesentlig. Fjern toppen av pennen, og stikke bakenden inn der du vanligvis ville puttet inn en sylindrisk nøkkel. Vri om.

Så enkelt er det.

Med noen låser må du kanskje se deg om etter en penn som passer bedre i nøkkelhullet. Hvis pennen passer, men låsen ikke går opp, kan du eksperimentere med mer eller mindre press på låsen mens du dytter inn pennen.
Vis hele sitatet...
Noen som vil ha flere utdrag fra boka?
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Noen som vil ha flere utdrag fra boka?
Vis hele sitatet...
Hvis det er på tegneseriestadiet alt sammen så kan du egentlig spare oss.-