Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2441
Hva gjør lege når du sier att du har selvmordstanker?
Blir det meldt til politiet?
Ser for meg att mange kanskje kvier seg for å be om hjelp hvis førerkort kanskje blir inndratt.
Men skjønner og att en bil kan brukes til selvdrap så det sikkert er rett i mange tilfeller.
Hva er erfaringer fra dere.
Og synspunkter.
Har ingen selvmordstanker selv men har vært der ja....
Sitat av zepto Vis innlegg
Hva gjør lege når du sier att du har selvmordstanker?
Blir det meldt til politiet?
Ser for meg att mange kanskje kvier seg for å be om hjelp hvis førerkort kanskje blir inndratt.
Men skjønner og att en bil kan brukes til selvdrap så det sikkert er rett i mange tilfeller.
Hva er erfaringer fra dere.
Og synspunkter.
Har ingen selvmordstanker selv men har vært der ja....
Vis hele sitatet...
Det kommer litt an på tankene. Jeg tror ikke så mange leger, i alle fall ikke psykologer, vil gå i krisemodus om noen nevner selvmordstanker. Ringe politiet gjør de i alle fall ikke, om ikke trusselen er helt akutt. De vil forhåpentligvis stille noen oppfølgingsspørsmål for å avdekke i hvilken grad det er snakk om konkrete planer, og for å vurdere om du selv er i stand til å ta forholdsregler. Selvmordstanker er mer vanlig enn uvanlig i mange typer situasjoner, å være åpen om det vil virke mer betryggende enn å skjule det, tror jeg. Min erfaring er at om de stoler på at du selv kan vurdere når du bør sette deg bak rattet, og når du bør ta opp telefonen og ringe noen, så lager de ikke noe drama av det. Har du selvmordstanker er det uansett ti tusen millioner ganger bedre å si det til legen enn å ikke gjøre det.
Sist endret av *pi; 8. januar 2020 kl. 16:46.
Har straight up sagt til legen at "nå drar jeg hjem og knerter meg selv for dette orker jeg ikke mer". Annet en et besøk av onkel blå og en innleggelse var det alt som skjedde. Har ikke fått så mye som et spørsmål om lappen.
Etter min erfaring skal det en del for at de tar kortet så lenge en ikke har brukt rus eller vold. Det siste helst i forbindelse med bilkjøring. Har selv vært litt skeptisk til dette, men det har gått greit det. Uansett så er ikke førerkortet viktigere enn å bli kvitt tankene en går med så anbefaler helt klart å oppsøke hjelp. Hva er poenget med førerkortet hvis en ikke er i live slik at en faktisk kan benytte seg av fordelen ved å inneha det? Det er også stor forskjell på å ikke ville leve og bruke bilen som rene drapsvåpenet, som i åpningsscenen i Mr.Mercedes.
Limited edition
Moff's Avatar
Det å inndra førerkort pga selvmordstanker er ikke et veldig effektivt tiltak. "Fillern også, jeg kan nok ikke kjøre meg selv inn i en fjellvegg i dag, jeg har jo tross alt ikke lappen lengre."

I tillegg så er de fleste leger og psykologer oppegående nok til at de skjønner at det å inndra førerkort veldig fort gjør en vond situasjon verre for deg.
Sitat av Moff Vis innlegg
Det å inndra førerkort pga selvmordstanker er ikke et veldig effektivt tiltak. "Fillern også, jeg kan nok ikke kjøre meg selv inn i en fjellvegg i dag, jeg har jo tross alt ikke lappen lengre."
Vis hele sitatet...
Hehe, det har jeg ikke tenkt på engang. "Ta selvmord med bil, uten lappen? Nei, det ville være direkte uforsvarlig!"

Jeg tenker vel mer på spontane selvmord, at hvis du får plutselige flashbacks der du blir suicidal så er bak rattet i en bil ikke et ideelt sted å oppholde seg når det skjer. Du bør i alle fall ha selvinnsikt nok til å forstå at det er det som skjer, og stoppe bilen asap.
Må si meg enig i at det høres helt meningsløst ut med inndragelse av førerkort. "Åja, så dere tenker at jeg kan ta selvmord med bilen, takk for forslaget. Phew... enda godt legen forsikra seg om at det ikke er fysisk mulig lenger".
her står det litt generelt om psykisk helse og førerkort og hva hovedkravene for å kjøre bil med psykisk lidelse er. Anbefaler å ta en kikk. Står blandt annet at

Det må utvises spesiell vaktsomhet hvis sjåføren blir vurdert som suicidal
Vis hele sitatet...
Så undrer meg litt over hva som ligger i den setningen da. Om de skal være forsiktig med å inndra lappen hos suicidale fordi det kan gjøre ting verre, eller om de skal jobbe forebyggende opp mot selvmord ved å inndra førerkort, høres jo rart ut om det er det siste alternativet.

Uansett lønner det seg å snakke om tankene for den det måtte gjelde. Jeg personlig tror neppe det straffer seg med mindre man uttrykker at man har umiddelbare planer om å bruke bilen til vold mot seg selv, eller andre.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Må si meg enig i at det høres helt meningsløst ut med inndragelse av førerkort. "Åja, så dere tenker at jeg kan ta selvmord med bilen, takk for forslaget. Phew... enda godt legen forsikra seg om at det ikke er fysisk mulig lenger".
Vis hele sitatet...
Som sagt tenker de nok på mer spontane avgjørelser. Som i utdraget under her fra linken din; har du lite innsikt i sykdommen din og dårlig vurderingsevne, så skjønner du kanskje ikke hvilke dager det ikke er så lurt å sette seg bak rattet.

Helsekrav er ikke oppfylt ved psykisk lidelse eller svekkelse dersom liten sykdomsinnsikt, avvikende atferd, svikt i impulskontroll eller sviktende vurderings- og tilpasningsevne medfører trafikksikkerhetsrisiko.
Vis hele sitatet...
Ambosius
Trådstarter
14 2
Mange tanker om dette tydeligvis.. Men trur ikke det å ta lappen automatisk e noen god løsning da nok mange vil kvie seg for å ta dette opp med legen. Den dagen man tar det opp ber du jo også om hjelp for å komme videre...
Sitat av zepto Vis innlegg
Men trur ikke det å ta lappen automatisk e noen god løsning da nok mange vil kvie seg for å ta dette opp med legen.
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke slik det blir praktisert, så ingen grunn til å ikke ta det opp.
Hva gjør legen? Vedkommende vil vurdere saken og om det fremstår akutt blir du henvist til for eksempel ambulant akutteam for samtaler og vurdering av innleggelse.

Jeg har fått muntlig forbud mot å kjøre fra lege til akuttmottaket på sykehuset grunnet suicidalitet, da min tilstand var svært ustabil.

I ettertid har jeg selv blitt veldig bevisst på om jeg skulle noen gang gjøre meg noe, så skal jeg ikke gjøre det med en bil da risikoen for at andre også kan bli skadet raskt er tilstede. Det har jeg vært veldig klar på ovenfor helsepersonell, og det har siden ikke vært noe snakk om kjøreforbud til tross for flere innleggelser.

Jeg tror at det også er slik at hvis noen skal kontaktes så er det fylkeslegen som får en henvendelse, og ikke politiet direkte.