Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 8897
Hei freaks. Mulig jeg er etterlyst pga tull med NAV/skatteetaten osv. Håper å kunne dra ut tiden i minst 3-5 år og få saken min "foreldet". Å komme hjem til Norge kommer jeg ikke til å gjøre frivillig. Skal vel noe til at jeg blir etterlyst over hele verden pga småtteri som dette?

Har blitt fortalt at norske myndigheter ikke gidder blande inn lokalt politi i Asia/Afrika/søramerika ved mindre det er snakk om veldig alvorlige saker (som drap, betydelige mengder dop, osv). Dette kan jeg ikke bekrefte men regner det som sannsynlig at det er sant?

Hvis jeg f.eks flyr mellom Afrika-Søramerika eller Asia-Søramerika burde jeg være trygg?

Noe som kan bli et problem her er at jeg må unngå mellomlandinger i EU, kanskje også USA?

Noen som har peiling på dette? Har mulighet til å dra til søramerika og jobbe der. Har venner der og kan snakke spansk.

Hvis dette er feil underforum er det bare å flytte tråden.
Du blir nok ikke internasjonalt etterlyst pga NAV-tull, det skal ganske mye til. Det største problemet for din del blir nok å fornye pass når den tid kommer.
Du har tenkt å leve på rømmen i 3-5 år for å slippe unna en fillesak ang. skatt? Må vel være flere årsaker bak om du virkelig vurderer å stikke av. Bare bli ferdig med saken... ta det økonomiske tapet og eventuell soning i fengsel. Da er du ferdig med saken idet boten er betalt eller når du har sonet ferdig straffen.
Sist endret av Kristiano; 24. november 2019 kl. 22:39.
Men i alle dager, da Blatte? Du la jo denne planen i mars! Og nå har det altså gått akkurat slik folket spådde.
Det var klart fra børjan at det kom til å ende med fengsel hvis du ble hekta, noe du både vedgikk og aksepterte. Du planla å snyte NAV og flykte til utlandet, du visste du ville få politiet på nakken - og nå har du altså snytt NAV, flykta til utlandet, og jaggu har du havnet i politiets søkelys også! Når du så til de grader har gått inn i dette med vidåpne øyne, hvorfor i himmelens navn har du ikke brukt tiden på å undersøke praktiske problemstillinger? Det aller minste du burde ha avklart før du iverksatte var hvordan utlevering med Norge fungerer i det landet du planla å flykte til.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. november 2019 kl. 16:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og hugs at sjølv om straffeansvaret er forelda, kan det sivilrettslege tilbakebetalingskravet vere halde varmt, slik at du i praksis ikkje kan returnerer utan å møte kravet...
Nav og staten har egne innkrevningsavdelinger som nok pent sørger for å ta utleggsforettning på deg, der de får sikra kravet sitt i minst 10 år. og om 10 år så blir det ny utleggsforetning (som de legger til din regning) og de får 10 nye år. Så du slipper aldri unna gjelda. Sånn at du vet det.
Trådstarter
32 6
Hahaha, vi får se hva som skjer. Leken får vare så lenge den varer. Angående pass så er det null stress.

Takk for tipset @myoxocephalus.
Jeg heier på deg jeg, uansett hvor mye tyn du burde ha
Trådstarter
32 6
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Jeg heier på deg jeg, uansett hvor mye tyn du burde ha
Vis hele sitatet...
Takk for støtte! Setter pris på det.

Jeg hater nav og hater norge. Hele nav kan suge meg
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Nav og staten har egne innkrevningsavdelinger som nok pent sørger for å ta utleggsforettning på deg, der de får sikra kravet sitt i minst 10 år. og om 10 år så blir det ny utleggsforetning (som de legger til din regning) og de får 10 nye år. Så du slipper aldri unna gjelda. Sånn at du vet det.
Vis hele sitatet...
Slik fremgangsmåte er forøvrig vanlig hos alle inkassobyråer, ikke kun statens innkrevingssentral.
Trådstarter
32 6
Har lest på nettet at Søramerika er det vanskelig for myndighetene å lokalisere etterlyste personer. Land som Paraguay, Mexico osv er også ganske chill med tanke på å få visum over lengre perioder. Hvis noen har noen gode forslag til destinasjoner er det bare å spytte inn! Skal holde dere oppdatert
Sitat av Blatte Vis innlegg
Takk for støtte! Setter pris på det.

Jeg hater nav og hater norge. Hele nav kan suge meg
Vis hele sitatet...
Vi hardarbeidende skattebetalere hater sånne som deg, som ikke skjønner at noen faktisk jobber for pengene du grisker til deg. Og som etterpå hater på systemet som har holdt deg ved liv. Håper du blir tatt, må betale tilbake og en dag faktisk bidrar til samfunnet.
Trådstarter
32 6
Sitat av Kristiano Vis innlegg
Du har tenkt å leve på rømmen i 3-5 år for å slippe unna en fillesak ang. skatt? Må vel være flere årsaker bak om du virkelig vurderer å stikke av. Bare bli ferdig med saken... ta det økonomiske tapet og eventuell soning i fengsel. Da er du ferdig med saken idet boten er betalt eller når du har sonet ferdig straffen.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det er flere grunner til at jeg ikke vil tilbake til Norge. Har ingenting å komme hjemme til.

Sitat av WhiteCollar Vis innlegg
Vi hardarbeidende skattebetalere hater sånne som deg, som ikke skjønner at noen faktisk jobber for pengene du grisker til deg. Og som etterpå hater på systemet som har holdt deg ved liv. Håper du blir tatt, må betale tilbake og en dag faktisk bidrar til samfunnet.
Vis hele sitatet...
De ekte kriminelle er politikerne og systemet som du betaler skatt til. Håper en dag at du våkner opp
Sist endret av Blatte; 25. november 2019 kl. 23:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Blatte Vis innlegg
Takk for støtte! Setter pris på det.

Jeg hater nav og hater norge. Hele nav kan suge meg
Vis hele sitatet...

For en fantastisk tråd!

En fryktløs trygdesvindlercowboy klar for å søke lykken i den nye verden.
Gleder meg til å se hvor dette går hen hahahha
Skylder penger til staten, tror du bør belage deg på å bli værende der du er nå ut livet for jeg tror aldri de kommer til å forelde saken din
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Man må jo ikke hate han eller tenke at han er et dårlig menneske.
Sitat av WhiteCollar Vis innlegg
Vi hardarbeidende skattebetalere hater sånne som deg, som ikke skjønner at noen faktisk jobber for pengene du grisker til deg. Og som etterpå hater på systemet som har holdt deg ved liv. Håper du blir tatt, må betale tilbake og en dag faktisk bidrar til samfunnet.
Vis hele sitatet...
Vennligst snakk for deg selv.
Jeg er en hardtarbeidende skattebetaler - og jeg unner fyren hver eneste jævla skattekrone han klarer å klore til seg i dette tilfellet.
Sitat av WhiteCollar Vis innlegg
Vi hardarbeidende skattebetalere hater sånne som deg, som ikke skjønner at noen faktisk jobber for pengene du grisker til deg. Og som etterpå hater på systemet som har holdt deg ved liv. Håper du blir tatt, må betale tilbake og en dag faktisk bidrar til samfunnet.
Vis hele sitatet...
Lykke til Blatte! håper du fikk sugd ut en dugelig sum og finner et bedre sted å leve enn Norge.

Hilsen hardtarbeidende skattebetaler
Jeg også liker tanken på et bedre klima og lavere levekostnader enn hva vi har her i landet. Men slik jeg ser det så fordrer det enten at en tilhører såkalte frie yrker og kan jobbe hvorsomhelst inn mot norge til norsk lønning, evt. så er også utlendighet et alternativ for pensjonister med lav pensjon som ikke eier egen bolig eller uføre uten egen bolig. Deres trygd rekker ikke langt i kalde nord med kan gi et langt romsligere liv i mange andre land. De som er journalist, fri lanser, etc kan jo tjene norsk lønn men bo i lavkostland. Og da er jo en ordinær norsk lønn nærmest som en lotto-gevinst. Det gir virkelig økonomisk frihet og handlingsrom.

Om en nordmann reiser ned til søramerika og får oppholdstillatelse men er uten penger på konto og uten norsk inntekt så tror jeg ikke livet på den sørlige kulen blir særlig attraktivt. Kanskje måtte ta til takke med drittjobber til drittlønn og aldri ha en krone til over til hygge. Nei da ville jeg heller blitt her. Vi har kalde mørke vintre men så har vi også gratis helsevesen, husbanklån, startlån og ellers et samfunn som stort sett tar vare på de som ikke greier det selv. Tror nok jeg ville tatt straffen og betalt tilbake nav-pengene og kanskje brukt tiden i fengsel til utdannelse. Fengsel i norge er antakeligvis bedre enn et liv i fattigdom i sør amerika.
God turing på reisen, jeg syntes dette var spenstig gjort. Svindle en stat og stikke til andre siden av verden, da er du ekte eventyrer.
Om du stakk av i mars og er etterlyst nå i november så utgjør jo ikke det veldig mange måneder. Så da er det vel ganske begrenset hvor mange kroner du har klart å sno ut av nav? Om du feks har bløffet deg fake sykemelding på max sykepenger som er 6G så er det jo max 600K røflig årlig så da har du sikkert ikke mer en max et par kanskje tre hundre å betale tilbake. Det er vel kanskje også worst case scenario for du sa vel ikke noe om hva du sneik til deg? Kanskje er det mindre, kanskje bare 100-200 000? Det er jo småpenger og det betaler du tilbake før du selv aner. Heller luksusliv i norsk fengsel med tv på rommet og gratis utdanning samt et par hundre tusen å betale tilbake til nav enn å leve på rømmen og kanskje også få et skikkelig fatteslig liv i søramerika.

Selv han britiske togrøveren reiste til slutt tilbake til England. Ække sikkert livet på rømmen er så særlig når du har forsøkt en stund. Og må du jobbe lokalt der du er på rømmen så får du jo samme lønn som de lokale og med mindre du har veldig teft, flaks eller god utdannelse med unik erfaring så er sjansen stor for at du må ta drittjobber til drittlønn.
Trådstarter
32 6
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om du stakk av i mars og er etterlyst nå i november så utgjør jo ikke det veldig mange måneder. Så da er det vel ganske begrenset hvor mange kroner du har klart å sno ut av nav? Om du feks har bløffet deg fake sykemelding på max sykepenger som er 6G så er det jo max 600K røflig årlig så da har du sikkert ikke mer en max et par kanskje tre hundre å betale tilbake. Det er vel kanskje også worst case scenario for du sa vel ikke noe om hva du sneik til deg? Kanskje er det mindre, kanskje bare 100-200 000? Det er jo småpenger og det betaler du tilbake før du selv aner. Heller luksusliv i norsk fengsel med tv på rommet og gratis utdanning samt et par hundre tusen å betale tilbake til nav enn å leve på rømmen og kanskje også få et skikkelig fatteslig liv i søramerika.

Selv han britiske togrøveren reiste til slutt tilbake til England. Ække sikkert livet på rømmen er så særlig når du har forsøkt en stund. Og må du jobbe lokalt der du er på rømmen så får du jo samme lønn som de lokale og med mindre du har veldig teft, flaks eller god utdannelse med unik erfaring så er sjansen stor for at du må ta drittjobber til drittlønn.
Vis hele sitatet...
Vil ikke angi nøyaktig tidspunkt jeg rømte landet men det var før mars 2019.

Angående det andre du nevner så er du inne på noe, men min spådom er at det kommer til å bli fullstendig krise i Norge og Europa innen 10-20 år. Bare se på Svergie - eksplosjoner/bomber/skuddvekslinger omtrent hver jævla dag. Velferdsstatene kommer til å gå under. Norge har ikke ubegrenset med penger selvom det er mange som tror det. Like greit å bare stikke før den tid kommer.

Europa fortsetter å importere mennesker fra MENA. Det er bare et spørsmål om tid før alt kollapser. Jeg har selv 50% utenlandsk bakgrunn så dem som vil kalle meg rasist driter seg bare ut.

Sitat av Knask Vis innlegg
Vennligst snakk for deg selv.
Jeg er en hardtarbeidende skattebetaler - og jeg unner fyren hver eneste jævla skattekrone han klarer å klore til seg i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Blir glad for å få svar som dette. Jeg er hvertfall ikke IS-kriger eller terrorist. Prøver bare redde meg selv.

Da jeg snakka med Nav sa dem ikke bare at jeg ikke kunne forlate Norge, de sa at jeg ikke fikk lov å dra ut av Oslo by, f.eks for å besøke familie. Det blir nesten som å være i fengsel.

Hadde jeg blitt værende i Oslo hadde jeg enten vært død eller i fengsel nå. I beste fall handicap/grønnsak, sånn som kompisen min som ble skutt i hodet på kloss hold.
Sist endret av Blatte; 26. november 2019 kl. 11:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Knask Vis innlegg
jeg unner fyren hver eneste jævla skattekrone han klarer å klore til seg i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor?

Jeg forstår tankegangen til de som blir provosert når han regelrett skryter av å bite hånda som fôrer ham. Jeg er ikke nødvendigvis enig, men jeg skjønner hvor de kommer fra og hva de tenker.

Personlig er jeg mer underholdt over hele affæren. Hvor inni helsikes dårlig det er mulig å planlegge en forbrytelse? Herrelol, det er jo helt utrolig!

Om han stikker av med noen hundre løk eller ei påvirker meg lite i praksis. Men unne ham det? Himmel og hav, nei! Hvorfor skal jeg heie på ham? Det er en tanke jeg ikke forstår. Har du lyst til å oppklare? Jeg kunne liksom forstått en irritasjon over småborgerligheta til de som spiller "but muh taxmoneyz!"-kortet, men da heier man jo egentlig ikke på kjeltringen, som sådan. Og man unner ham i alle fall ikke byttet. Så... hva er greia?
Sist endret av Myoxocephalus; 26. november 2019 kl. 13:37.
Trådstarter
32 6
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor?

Personlig er jeg mer underholdt over hele affæren. Hvor inni helsikes dårlig det er mulig å planlegge en forbrytelse? Herrelol, det er jo helt utrolig!
Vis hele sitatet...
Det har ikke slått deg en tanke at jeg kanskje spiller litt dummere enn jeg egentlig er + at jeg ikke avslører alt av detaljer her på nettet?

Hvis jeg får problemer pga det her i framtiden (når/hvis) jeg kommer tilbake til Norge så er det uansett småtteri i forhold til alt annet jeg kunne blitt tatt for mens jeg bodde I Oslo.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor?


Jeg forstår tankegangen til de som blir provosert når han regelrett skryter av å bite hånda som fôrer ham. Jeg er ikke nødvendigvis enig, men jeg skjønner hvor de kommer fra og hva de tenker.



Personlig er jeg mer underholdt over hele affæren. Hvor inni helsikes dårlig det er mulig å planlegge en forbrytelse? Herrelol, det er jo helt utrolig!


Om han stikker av med noen hundre løk eller ei påvirker meg lite i praksis. Men unne ham det? Himmel og hav, nei! Hvorfor skal jeg heie på ham? Det er en tanke jeg ikke forstår. Har du lyst til å oppklare? Jeg kunne liksom forstått en irritasjon over småborgerligheta til de som spiller "but muh taxmoneyz!"-kortet, men da heier man jo egentlig ikke på kjeltringen, som sådan. Og man unner ham i alle fall ikke byttet. Så... hva er greia?
Vis hele sitatet...
Du ser ikke hvordan noen kan la seg fascinere av en enkeltpersons "opprør" mot systemet? Dette er jo nesten bibelsk
Sitat av Blatte Vis innlegg
Det har ikke slått deg en tanke at jeg kanskje spiller litt dummere enn jeg egentlig er + at jeg ikke avslører alt av detaljer her på nettet?
Vis hele sitatet...
Du stiller fortsatt spørsmål om forhold du trivielt kunne avklart på forhånd. Før du satte i sving denne galskapen. Du hadde avslørt enda mindre om deg selv på den måten og du hadde fått bedre resultater. Derfor anser jeg det som nokså sannsynlig at du er akkurat så dum som du fremstår.

Sitat av Blatte Vis innlegg
Hvis jeg får problemer pga det her i framtiden (når/hvis) jeg kommer tilbake til Norge så er det uansett småtteri i forhold til alt annet jeg kunne blitt tatt for mens jeg bodde I Oslo.
Vis hele sitatet...
Alternativt er du bare paranoid og sinnsforvirret. Innlegg som dette leder også tankene mot denne konklusjonen.

Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Du ser ikke hvordan noen kan la seg fascinere av en enkeltpersons "opprør" mot systemet? Dette er jo nesten bibelsk
Vis hele sitatet...
Njaei, jeg ser faktisk ikke helt den. Jeg lurer på om vi kanskje snakker forbi hverandre? Jeg er åpen for at jeg kanskje har misforstått deg fullstendig. Så, poenget mitt, uthevet, er dette:
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Om han stikker av med noen hundre løk eller ei påvirker meg lite i praksis. Men unne ham det? Himmel og hav, nei! Hvorfor skal jeg heie på ham? Det er en tanke jeg ikke forstår. Har du lyst til å oppklare? Jeg kunne liksom forstått en irritasjon over småborgerligheta til de som spiller "but muh taxmoneyz!"-kortet, men da heier man jo egentlig ikke på kjeltringen, som sådan. Og man unner ham i alle fall ikke byttet. Så... hva er greia?
Vis hele sitatet...
Så jo, jeg skjønner godt at folk kan synes det er gøy at han terger småborgerlige skattebetalere. Og jeg kan til en viss grad se at noen - spesielt hvis de har dårlige erfaringer med staten! - kan synes det er sabla gøy å se noen snyte NAV. Men da er det fordi de ønsker å se NAV "tape", ikke fordi de vil se kjeltringen "vinne". Denne innfallsvinkelen er imo litt mer abstrakt enn den foregående, men jeg fatter tanken - selv om jeg her er uenig. Uansett, at man liker å se NAV gå på en smell er ikke det samme som å unne kjeltringen en masse penger han har tusket til seg. Han har ikke gjort noe vanskelig, ikke lagt noen innsats i dette som fortjener heder. Dette er en distinksjon jeg vet at knask er klar over, og han pleier å ha interessante betraktninger i så måte. Jeg har ofte vært uenig med ham, men jeg kan ikke erindre å ha sett dårlig begrunnede meninger fra den fronten. Når jeg så ikke forstår hans motivasjon, så blir jeg interessert i en forklaring.
Sist endret av Myoxocephalus; 2. mai 2021 kl. 17:31.
Hvis du snakker spansk er jo kanskje sør amerika tingen. Ville styrt unn landene med mest crime og ustabilitet, som mexico, el salvador, venezuela, bolivia, honduras. Brazil har også mye kriminalitet, men landet er stort, så mange steder er det vel relativt trygt. Argentina og chile tror jeg har økonomiske problemer. Uruguay og kanskje panama/nicaragua ville jeg undersøkt nærmere.
Trådstarter
32 6
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du stiller fortsatt spørsmål om forhold du trivielt kunne avklart på forhånd. Før du satte i sving denne galskapen. Du hadde avslørt enda mindre om deg selv på den måten og du hadde fått bedre resultater. Derfor anser jeg det som nokså sannsynlig at du er akkurat så dum som du fremstår.


Alternativt er du bare paranoid og sinnsforvirret. Innlegg som dette leder også tankene mot
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede forklart hvorfor jeg måtte komme meg vekk fra Oslo og før tidspunktet jeg dro så ble jeg fortalt av NAV at jeg måtte holde meg i oslo til enhver tid. Altså, kunne ikke oppholde meg noe annet sted i verden enn fuckings skitne Oslo.

Og hvordan faen skulle jeg kunne visst alt jeg har spurt om på forhånd?

Du må gjerne kalle meg dum sinnsforvirret, paranoid, whatever... Det jeg skrev i det innlegget du linker til står jeg for 100% og vet at det er sant.

Aner en smule sjalusi fra din side der du sitter i kalde Norge Fordi du vet at OM jeg i det hele tatt får problemer pga det her så er det bare snakk om smågreier.
Sist endret av Blatte; 26. november 2019 kl. 15:45. Grunn: Skrivefeil
Jeg er ihvertfall sjalu! Først raner du staten med en elegant 007-stil før du stikker av til Brazil og lever resten av livet med den lekre sum på 100K! Bare en mastermind kan stå bak et slikt verk - jeg tror def du er "smartere enn du angir deg for å være!" Husk solkrem, cowboy!
Sist endret av mr_rager; 26. november 2019 kl. 17:20.
Sjalusi? Tviler på at det eksisterer noen sjalusi på din situasjon. Sjalusi fordrer jo at andre ønsker å være i din situasjon. For at myxo skal være sjalu så måtte jo det tilsi at han ønsker å være en trygdesnylter som er fersket og venter på dom og tilbakebetalingskrav mens han lever i søramerika med en snart skåle tom lommebok og hvor eneste måten å overleve på antakeligvis er å ta drittjobber til drittlønn og bo i dritthøl av en bolig kanskje i byens verste strøk. Akkurat det høres så lite forlokkende ut jeg kan vanskelig tro at noen er sjalu på deg og din situasjon. Snart går passet ditt ut og hva gjør du da? Vil du klare å skaffe deg nye papirer om du må leve av drittlønn på en drittjobb? Om ikke risikerer du jo å åke fast i landet du har stukket deg bort. Og så bli tvangssendt tilbake til Norge.

Seriøst. Selv to år i norsk fengsel høres langt mer behagelig ut enn å være i dine sko nå. Kommer du hjem og tar straffen, skaffer deg jobb og flytter vekk fra Oslo når du er ferdig sonet så skaffer du deg en helt ordinær jobb og tjener dine 500 000 kr + i året pluss evt. litt svartjobbing til du er ferdig med kravet fra NAV så du orden på livet, lever godt og kan tenke tilbake til tiden som rømling som et artig innfall. Alternativt kan du velge å bli der du er og leve det som for meg virker som et svært slitsomt liv med masse stress rundt oppholdstillatelse, papirer og uavklarte jobb situasjoner, konstant dårlig råd og et liv på grensen til eller i direkte fattigdom. I forhold til ditt scenario blir jo 3-24 måneders soning som et hyggelig opphold på leirskole. Kanskje får du tillit i retten om du har meldt deg selv, og får lavest mulig soning. Du kan få så lite som et par måneder og du klarer å få de til å tro deg på at du egentlig flyktet for å komme vekk fra et dårlig liv i et kriminelt miljø du lenge hadde ønsket deg vekk fra. Og en dyktig advokat kan nok hjelpe deg å få frem poengene og hamre de inn. Uansett jobb i Norge då drar du inn minst 400 i året. Det er frihet. Det er muligheter. Der du sitter nå, det er det egentlige fengslet. For du er låst fast i en usikker fremtid. Og penga du svindla er sikkert et så lite beløp at de tar brått slutt. Hva gjør du da? Er du hard nok til å bli fullblods gangster?
Trådstarter
32 6
Dere har rett i at det ikke alltid føles særlig fett å være i denne situasjonen. Allikevel må jeg påpeke at det oserumedmenneskelighet fra flere av dere. Jeg har allerede beskrevet oppveksten min og hendelser som skjedde i tiden før jeg reiste (se den andre tråden min)

Min intensjon var aldri at "nå skal jeg svindle staten og rømme landet". Ting gikk seg til og jeg hadde store problemer hjemme i Oslo. Dere har sikkert vokst opp i flotte hjem med mor og far som har bra jobber osv. Derfor dere ikke er i stand til å forstå meg. Begge foreldrene mine er rusmisbrukere og jeg sliter med psyken min pga traumatiske opplevelser. Har blitt jævlig dårlig behandla av nav i årene før jeg stakk fra Norge.

Angående penger så er det ikke noen krise, jeg har også mulighet til å jobbe online og tjene relativt greit.

Akkurat nå er jeg usikker på hva jeg vil gjøre, har prøvd å kutte strupen min for en ukes tid siden, spruta blod over hele leiligheten her. Hadde det ikke vært for at samboeren min fikk meg på sykehus i.l.a 15 min hadde jeg vært død nå. Det er flere grunner til at jeg har lyst til å ta livet mitt, ikke hovedsakelig pga at jeg er etterlyst.

Forventer egentlig ingen sympati fra dere men prøv hvertfall å forstå at jeg følte jeg ikke hadde noe annet valg enn å stikke fra landet.
Sist endret av Blatte; 29. november 2019 kl. 21:48. Grunn: Skrivefeil
Jeg er bare nysgjerrig, hva finnes i Norge som er verre enn det nylige selvmordsforsøket ditt, altså døden selv i proxy? Tilgi meg om det allerede har blitt konstatert i tråden, jeg flyter i whiskey.
Sist endret av zykonaut; 30. november 2019 kl. 02:53. Grunn: Pleonasmisk korrektur
Trådstarter
32 6
Sitat av zykonaut Vis innlegg
Jeg er bare nysgjerrig, hva finnes i Norge som er verre enn det nylige selvmordsforsøket ditt, altså døden selv i proxy? Tilgi meg om det allerede har blitt konstatert i tråden, jeg flyter i whiskey.
Vis hele sitatet...
Grunnene til at jeg hater Norge:

1. Feminiseringen av samfunnet har gått alt for langt. 99% av etnisk norske mennesker (både menn og damer) gjør meg direkte kvalm. Det finnes unntak

2. NAV og hvordan de behandler sånne som meg. Kan utdype dette nærmere om det er noen som ønsker det.

3. Miljøet jeg var en del av og at det "flyter" av dop i gatene.

4. Umulig for en som meg å få seg jobb, jeg er egentlig for syk til å jobbe men har prøvd tidligere uten å lykkes. Det beste en som jeg kan håpe på er å være kriminell.

5. At alle er så jævla lykkelige og prater om "Norge er jo verdens beste land, bla bla bla".... JEG SPYR!!!
Sitat av Blatte Vis innlegg
2. NAV og hvordan de behandler sånne som meg. Kan utdype dette nærmere om det er noen som ønsker det.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vil gjerne høre. Skriv gjerne også hvilke(t) land du mener har et bedre system som ville behandlet deg bedre.
Sitat av Blatte Vis innlegg
Grunnene til at jeg hater Norge:

1. Feminiseringen av samfunnet har gått alt for langt. 99% av etnisk norske mennesker (både menn og damer) gjør meg direkte kvalm. Det finnes unntak

2. NAV og hvordan de behandler sånne som meg. Kan utdype dette nærmere om det er noen som ønsker det.

3. Miljøet jeg var en del av og at det "flyter" av dop i gatene.

4. Umulig for en som meg å få seg jobb, jeg er egentlig for syk til å jobbe men har prøvd tidligere uten å lykkes. Det beste en som jeg kan håpe på er å være kriminell.

5. At alle er så jævla lykkelige og prater om "Norge er jo verdens beste land, bla bla bla".... JEG SPYR!!!
Vis hele sitatet...

Trist å høre at du nesten tok reper'n. Utifra hva du forteller lurer jeg på om du kanskje burde forsøke å gå til psykolog, kanskje du får bearbeidet noe av det du bærer på slik at du kan gå videre uten vekten av all bagasjen fra oppveksten, og det livet du levde i forkant av at du dro utenlands. Ser du litt stort på det har du alt å vinne på å søke hjelp, og mtp et nylig selvmordsforsøk kan vel ikke ting bli verre om du søker hjelp? En fordel med å vende hjem er at du vil få helsehjelp, psykolog, behandling, evt. medisinering, osv. Og har du ikke økonomi til å dekke egenandel så kan du få hjelp av NAV. Jeg ser du har slitt med nav, men en løsning kan være å møte hos NAV med advokat, eller i det minste et vitne og gjør nav oppmerksom på at du tar opp samtalene.....

Om du havner i det sorte hullet og får hodet fylt opp av svarte tanker så kan du jo forsøke å ringe en av disse sos telefonene? Kan sikkert skype. Men ideelt sett burde du søke hjelp slik at du får kontroll på destruktive og suicidale tanker.

1; dette kan jeg hverken forstå eller relatere til, og jeg skjønner heller ikke at det kan skape store nok problemer til at det blir en årsak til å leve livet i et annet land. Om du føler det slik, så er det sikkert også andre som føler det samme? Kanskje søke likesinnede i Norge heller enn å bå på andre siden av kloden?

2: er dessverre endel som opplever nav på den måten, og når en leser tråder om nav her så må det være alt for mange som rammes av elendig håndverk hos nav. Du må gjerne utdype, kanskje noen kan gi gode råd eller finne en løsning om du skulle velge å reise hjem.

3: Ja det virker som miljøet du vanket i var temmelig røffe greier, men en må jo ikke bli i et miljø en ikke liker. Du kan feks flytte til en annen kant av landet, få nye venner, søke jobber, skaffe deg et nytt nettverk der rus ikke er et tema.

4: Om du er for syk til å jobbe bør du forsøke å snakke med lege og spesialister. Kanskje blir du erklært ufør. Da har du sikker inntekt og velger du da å bo utenlands så blir det langt enklere når du har sikker inntekt og penger inn hver måned.

5: Vel alle er ikke lykkelige. Mange sliter i Norge. Om vi verdens beste land? Tja, hvilke kriterier skal avgjøre det? Men vi har feks velferdsgoder i Norge som nok er i verdenstoppen. Men kanskje kunne vi vært ennå mer åpne for å gi folk en ny sjanse? Nå er det jo dømte kriminelle som får jobber så umulig er det nok ikke, men det kan nok tenkes at det krever enorm innsats.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Blatte Vis innlegg

Angående penger så er det ikke noen krise, jeg har også mulighet til å jobbe online og tjene relativt greit.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg har oversett noe her. Forstår ikke hvorfor du måtte svindle nav for penger og spør om råd for å tjene mer hvis du relativt greit tjener penger selv online.
Omstendighetene rundt dette med svindelen, samt oppvekst, og det å komme unna miljøet betyr faktisk ikke noe for noen annen enn deg akkurat nå. Men alt det du nevner i tråden er momenter som vil kunne bli vektlagt om du møter i retten i Norge. En god eller i det minste en brukbar advokat bør etter samtaler med deg ha veldig mye å bygge en sak på. Enten dere går for full frifinnelse, begrenset straffeansvar eller strafferabatt for at du meldte deg selv og tilsto.

Hvor mye av det du sier kan evt. dokumenteres? Feks rundt oppvekstskår? Ble det noen gang grepet inn når du vokste opp i et hjem med rus og psykiatri? Om ikke så kan det faktisk være at du kan ha rett på erstatning for det. Er en organisasjon som jeg tror heter rettferd for taperne eller noe slikt som jobber med den type ting.

Slik jeg ser det så ville jeg nok om jeg var i dine sko, reist tilbake til Norge, skaffet advokat, fått time hos psykolog og meldt meg. Startet behandling og møtt i retten. Er ikke engang sikkert du måtte sone om mesteparten av det du forteller i tråden kan dokumenteres, eller at du kan sone med fotlenke. Kanskje blir en evt. erstatning for manglende inngripen når du vokste opp større enn det du må betale tilbake til nav. Tror du vil få det bedre psykisk om du får hjelp til å bearbeide din fortid, og da vil du også legge grunnlaget for en bedre fremtid.
Ta deg en tur til sørøst asia - typen thailand, vietnam, laos, og det området der. Legger ved gode tips og egen erfaring av hvordan en asiatur forløper seg, formulerer den som en forhåndsutfylt ferietur:

Forberedelse: Gå til legen å be om en resept på noe innsovningstabletter til flyturen, du vil ikke døgne på en så lang reise. Ikke ta med deg noe mer enn du trenger til flyturen, du vil ikke havne i fengsel før reisen er ordentlig i gang, og heller ikke i sørøst asia. Pakk lett, og kle deg lett. Alt av klær kjøper du på destinasjonen billig.

Reisen:
Du kommer til Gardermoen noe sliten etter at ferien i praksis startet dagen før. Kjøp deg en flaske vann og en vodkashot i et normalt glass (siden du ikke klarer holde en kaffekopp enda) i den der kafeen i andre etasje, vent på at den roer ned nervene. Man kommer seg raskest mulig igjennom sikkerhetskontrollen deretter. Gå innom taxfree og kjøp deg en fresh sommerparfyme, solfaktor 40-50 og en miniflaske med drikke. Finn gaten og går til nærmeste pub, bestill en pils, start rolig, ikke bli for ødelagt før flyturen. Kjøp mat for å ha med på flyet. NB! Ikke spray deg med godlukta enda, du blir å trenge den senere, samme gjelder solkrem. Rekk flyet. Drikk noen pils og sov, du blir å trenge søvnen, ha en pils klar til litt før du lander.

Oppvåkning:
Våkn opp i 10 tida i bungalowen etter en slitsom reise vekk fra kulden, legg deg på en strand, kjøp deg en iskaffe og en kald pils, en massasje og et godt måltid, fruktfat anbefales på det sterkeste. Tenk over hvor mye bedre dette er enn den slitne sofaen, norske kjøpesentre, og frokost på BigBite. Kjøp deg en pils til, og ro ned..

Dagdriveri:
Trø deg en tur; gå forbi alt av postkort du måtte vurdere, le for deg selv, og finn en hengekøye, bestill en pils. Når siestaen er over er det på høy tid med en ekstra iskald pils, be om fryste glass, og ta seg en svømmetur mens du venter på pilsen. Etter alt dette slitet blir man sulten, trø rundt å finn deg et hyggelig spisested. Bestill deg en pils og be om menyen. Ro ned, fyr en sigg og finn det du vil ha å, noe som ikke sitter for tungt i kroppen. Bestill en kald pils mens du venter, det er nok varmt ute.

Det var sannsynligvis et godt måltid. Du innser at du har glemt kaffe hele dagen, på tide med en varm kaffe. Avslutt alltid måltid med en shot bitter for fordøyelsens skyld. Stikk å ta en dusj, og rammerutine, ikke studer snickersen før du skyller, blir bare stress.

Brennevinet fikk deg litt varm i trøya. Finn deg et sted v. gatene, bestill deg en kald pils, tenn deg en sigg og se på mennesker.
Trø deg en tur, og kanskje be en tuk tuk kjøre deg et annet sted, ikke glem å avtale pris på forhånd. Gå innom apotek og spør etter viagra og sovetabletter, vær diskret. Vurder noe mere mat. Grillspyd er genialt, spesielt godt å skylle ned med en kald pils pga. av alt krydderet.

Kveld og nattestid:
Når klokka begynner blir sånn nærmere 8 og du har gjort alt for mye er tingen å finne seg et sted hvor du kan se mere på mennesker som trør i gatene og planlegge kvelden, finn deg et litt koslig sted med en god blanding av turister og lokale, bestill en kald pils og en drink, det er også på høy tid å prate med litt folk, kvinner kommer på tapetet i stor stil, gå for den fineste og jobb deg nedover utover kvelden. Hold godt fast i pengeboka med alle NAV pengene. Ikke glem å spise grillspyd så ofte du kan utover kvelden (ikke glem å ha noe å skylle ned med, pils anbefales).

Kveldene går stort sett med på å drikke "buckets" (ekstemt store drinker, 1 liter sprit+to liter brus servert i bøtte) og prate med turister og barjenter (prostituerte altså). Igjen, alltid hold fast i verdisakene. Du kommer sannsynligvis hjem med en ny kjæreste, hold deg kald, hun forsvinner brennkvikt etter at hva enn du har deg fore er over, ikke legg pengeboka på nattbordet, og helst ikke sovne, ha nødcash gjemt et lurt sted du husker (siden ikke sikkert du huske skriv ned på en lapp på norsk hvor penga ligger, ha denne i kofferten).

Sent utpå morgenen kan det være en god ide å stikke fingeren i halsen, dette forutsatt at du har et par våruller/grillspyd og en pils for å få litt ny næring og skylle vekk usmaken av magesyre.

Vurder om sovepille er en god ide.

Bonustips:
Er også en god ide å ha en flaske med rom & noe brus til dag 2 pga. av nervene - sannsynligvis bor du på hotell uten kjøleskap, pils er derfor ubrukelig, egentlig brus også, men det går ned. Ha gjerne lokalisert hvor du kan få en ansiktsmassaje dagen i forveien, dette fjerner alt stresset øyeblikkelig, samme med den kalde duppen i vannet og morgenpilsen har du en killer kombo.

Denne rytmen går stort sett på repeat helt til penga er slutt. Du reiser hjem og soner, og der har du god tid til å planlegge neste reise.

Stå på, og god tur!
Det pellementmaker beskriver høres i grunn ut som en ganske trist tilværelse, men hver sin smak antar jeg
Det pellementmaker beskriver høres i grunn ut som en ganske trist tilværelse, men hver sin smak antar jeg
Vis hele sitatet...
Ja, men det er akkurat slik de fleste single evig unge ferierer i sørøst-asia tragisk nok. Har vært på det stadiet selv. Om man forsøker stikke utenlands pga av noe gjeld til staten er man omtrent på det stadiet at man egentlig bare trenger drikke og pule til man innser den kalde sannheten.
Merkelig spesifikt, leste det innlegget mer som en subjektiv reiseskildring enn en generell anbefaling. Virker som et drittliv uansett, med begrenset levetid. Vil også gjerne ha en utdypning av hvordan NAV behandler "sånne som meg". Min erfaringer med dem har vært greie nok, men så er jeg vel normalt høflig og oppegående når jeg møter dem også.
Jeg må nå si at jeg oppfattet Pellementmaker sitt innlegg som satire. Bare det store fokuset på pils (ordet er brukt 17 ganger!) burde jo være nok til å forstå at han tøyser bittelitte granne. Og jeg lo veldig godt da jeg leste gjennom hehehe