Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6388
Hei! Vi er 3 stk som har innsett hvor mye fri vi faktisk har i sommerferien og tenkte da å bygge en flåte. Vet at dette høres litt ubrukelig ut, men det eneste spørsmålet vi kan stille oss er ''hvorfor ikke''?

Uansett, vi tenker på en flåte som gjerne er 3x2m eller større. Bygge den som en flytebrygge men syrekanner, isopor eller andre flytende materialer i bunn. Først bygge ''veggene'' på flåten, så feste de evt plastkannene til ''veggen'' ved hjelp av lekter eller patentbånd. Deretter kan man legge til ''taket'' som da blir gulvet på selve flåten.

Planen er å få til to sykler som med skovler som driver flåten fremover. Høres litt sært ut, men tenker det er gjennomførbart... Må også lage et ror bak man kan styre manuelt med.

Har noen av dere laget noe tilsvarende før? Evt har dere kommentarer angående planen eller fremgangsmåten? Dersom noen har tegninger eller maler fra andre flåter så hadde det vært supert! Håper det finst noen andre syke mennesker der ute som har vært borti lignende prosjekter før...

vegegg
sertifisert idiot
Lenge siden flåtebyggerdagene, men kan da komme med noen tips!
Når vi bygde vår flåte, som riktig nok var uten sykkel for fremdrift(:P) så lagde vi en ramme, med planker i kryss, dette skaper 4 kvadrater i rammen(tenk rubrikskube), i disse kvadratene monterer dere isopor.

Når jeg husker tilbake så fikk vi ett problem med at hvis du tråkket litt for hardt på isoporplatene, så knakk dem, så ville kanskje lagt ett tynt "gulv" over hele etterpå

Om jeg har formulert meg dårlig så kan jeg prøve å lage en tegning i sketchup, og legge den ut her, men det må bli etter jobb

lykke til gutta! fett å se ungdommen gjøre noe annet enn å drekke bort hele sommern(selvom det kanskje er meninga med flåten? :P)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette kan komme som en selvfølge men med slike (1, 2 og 3) så føler jeg å spørre: Er noen av dere sjøvandt? (Navigasjon, svømming, livredding).

Dette kan jo bli et artig prosjekt, men følg med på værmeldinger og lær om strømmene i vannet dere skal ha denne flåten på, det absolutt beste er jo en innsjø der vannet i det minste er rolig og dere bare trenger å bekymre dere for vind.

Jeg har en kjenning som bygde en flåte med bardisk, plass til 4 stk, men den drev man ned Nidelven på og så hadde han arrangert å bli plukket opp før de endte opp i havna (som er regulert område, kystvakten vil hente deg inn og bøtelegge deg om du kommer i et uregistrert fartøy i havneområder).

Husk vindfanget i konstruksjonen deres kan være så godt at disse padlesyklene deres ikke gir nok kraft og dere vil drive ut. Ha med redningsvester, sørg for at alle kan svømme godt.
Sist endret av Dodecha; 28. april 2015 kl. 13:45.
Ligger allerede en gammel tråd her på freak som kan være nyttig og se igjennom da de har dokumentert det ganske bra
Å montere pedaler til å sykle seg frem på vil være ekstremt tungt, og det vil ikke ha stort å si mot et vindkast antar jeg. Monter heller et feste med en motor på dersom du vil gjøre den transportabel. Da slipper du å streve med pedaler, hvordan det fungerer under vann, ror, og div. En enkel båtmotor på 4 HK koster ned til 500-2500kr på finn.no.
Sist endret av Relevant; 28. april 2015 kl. 15:49.
Er det dere som søkte etter ting og bruke på facebook her i Finnmark?
I mine tidligere dager, fant jeg en hel laksemere i fjære etter stormen, ble aldri hentet fra lakseoppdrettet så jeg stjal noen meter.
Kuttet de opp å laget tidens tyngdste å soldige flåten ever, monterte 3.5 HK påhengsmotor så jeg ikke skulle reke avgårde, men brant den opp etter sommeren (ikke sjans å ta den opp uten heisekran)
Sist endret av justastonedhuman; 28. april 2015 kl. 16:32.
Trådstarter
6 1
Takk for gode innspill! Meninga er ikke å drikke, men snarere å reise over til naboøya da de har en "øydag" 27.juni mest for showet sin del egentlig... Så er i hovedsak bare en tur på ca 6 km.

Vi regnet med å ha med en følgebåt. Vi er nokså sjøvandte alle 3 da eldstemann eier egen seglbåt

Ser også utfordringen med padler, men det vil liksom ikke være så show med motor på... Har dere andre morsomme metoder?

Litt av planen er å lage en film av dette prosjektet og turen for så å vise det på sommeråpent (har nesten blitt tilbudt å ha et innslag på tv) da de kommer til øya vår i sommer.
Takker for flere innspill
Sitat av vegardegg Vis innlegg
Takk for gode innspill! Meninga er ikke å drikke, men snarere å reise over til naboøya da de har en "øydag" 27.juni mest for showet sin del egentlig... Så er i hovedsak bare en tur på ca 6 km.

Vi regnet med å ha med en følgebåt. Vi er nokså sjøvandte alle 3 da eldstemann eier egen seglbåt

Ser også utfordringen med padler, men det vil liksom ikke være så show med motor på... Har dere andre morsomme metoder?

Litt av planen er å lage en film av dette prosjektet og turen for så å vise det på sommeråpent (har nesten blitt tilbudt å ha et innslag på tv) da de kommer til øya vår i sommer.
Takker for flere innspill
Vis hele sitatet...
Har du virkelig i det hele tatt planer om å bruke et tråbåtopplegg med ei flåte 6 km?!
Jeg applauderer deg dersom du skal trå deg imot vind, bølger, strømmer og div, en halv mil. Tror nok en liten motor er nødvendig. Kanskje det er mulig å montere seter, og årefeste på hver side av flåta. En person pr. åre. Fremdeles vil det bli latterlig tungt, da flåten er fryktelig lite aerodynamisk.

Uansett hva du finner på, ønsker jeg deg lykke til!
Sist endret av Relevant; 28. april 2015 kl. 18:50.
Trådstarter
6 1
Ser helt klart utfordringen, men så har vi hele dagen dersom vi begynner tidlig takk for det!
Sist endret av vegardegg; 28. april 2015 kl. 18:59.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hva med sykler til show og rolig flytting i havnenære omgivelser, men en motor i tillegg som kan heises opp/stues vekk når den ikke er i bruk? Jeg synes det er et gøyalt prosjekt og ser ikke noen åpenbar grunn til at det ikke skal kunne fungere. Er 2x3 meter stort nok til å sikre skikkelig stabilitet om en person skal sitte på sykkel delvis hengende over den ene kanten av flåten? Lykke til, håper på bilder om dere realiserer prosjektet
Trådstarter
6 1
Kanskje den bør nærme seg 3x3m evt 3x4m... Går jo an å lage en baug på flåten for mere drift om så skulle være. Skal selvfølgelig dokumentere med bilder dersom det blir gjennomført
Ville brukt noe mindre enn en flytebrygge.

Jeg og noen kompiser susa rundt på en flytebrygge med en 5hk-motor, og det gikk såvidt fremover. vi snakker kanskje en halv til 1 knop. Dette var en greit stor flytebrygge da, men de veier somregel ganske mye med alt treverket. Kan legge til at med en gang det kom bitelitt strøm, så drev man bare bakover igjen, og det slukte MYE bensin.

Men for all del, morsom idè, får oppdatere oss!
Hvorfor skal det være så tungt med skovler? Det kommer jo helt ann på hvor store du lager dem det. Det er forøvrig alt for tungt med vanlige årer i en robåt og, om årene har en flate på 1m2 i enden..

Hvis du uansett skal ha to sykler så hadde jeg droppet roret. Bare monter syklene på hver sin side bak så svinger du ved å variere hvor mye hver person sykler. Kanskje monter dem med litt vinkel utover. Hadde også vært morsomt med en ekstra motor i form av en romaskin hvor dere fester skovler på svinghjulet. Da kan jeg love deg dere får brukt hele kroppen!
Trådstarter
6 1
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvorfor skal det være så tungt med skovler? Det kommer jo helt ann på hvor store du lager dem det. Det er forøvrig alt for tungt med vanlige årer i en robåt og, om årene har en flate på 1m2 i enden..

Hvis du uansett skal ha to sykler så hadde jeg droppet roret. Bare monter syklene på hver sin side bak så svinger du ved å variere hvor mye hver person sykler. Kanskje monter dem med litt vinkel utover. Hadde også vært morsomt med en ekstra motor i form av en romaskin hvor dere fester skovler på svinghjulet. Da kan jeg love deg dere får brukt hele kroppen!
Vis hele sitatet...
Liker positiviteten din! Hadde helt klar vært morsomt med skovler... Er i utgangspunktet bare til en tur og ikke noe vi skal råne rundt hele sommeren i. har du en ide hvordan man monterer på skovlene til syklene?
Takk for svar
Sist endret av vegardegg; 29. april 2015 kl. 16:57.
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Artig prosjekt!

Fant denne som dere kunne brukt som inspirasjon..

Det blir isåfall en ganske lett flåte..
Kan med fordel forsterkes litt alt etter hvor mange pers det skal "ombord".

Snakk med en dekk-forhandler ang. tubene..

Bilder ønskes! Lykke til
/\
| |

Slik bør båten se ut.

Bygg en ramme som er inndelt etter størrelsen på isoporblokkene dere har, og så skråskjær blokkene dere bruker i front.

Skovlene ville jeg festet på 1-2 akslinger som går tvers igjennom båten i bakkant.
Altså, bygg skovlene slik at de kan monteres på en aksling, og bygg fester til akslingen bakom båten.

På akslingen monterer dere fast tannhjul som dere kan ha kjede på. og så kjede opp til tannhjulet på pedalene på sykkelen.

Modifiser syklene, kapp vekk alt overflødig og monter de i en høyde som det er ålreit å stå i.
Kan tilogmed montere styringen på ene sykkelen til å styre båten også. om dere går for en aksel. Noe lik styring som man normalt bruker på olabiler.
Sist endret av Blackkoz; 30. april 2015 kl. 16:26.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Awesome ide! Vi gjorde noe lignende i speideren for noen år siden. Vi var ved en elv i Sverige hvor de hadde lagt opp til dette, strømmen var det som fikk flåta nedover. Såkalt tømmerrafting.

3x2m er alt for lite. Vi bygde ca 6x3 på hver flåte, så lagde vi fire flåter som vi etterhvert bandt sammen til en mecha-flåte.

Å bygge flåtene tok oss ca 3-5 timer, 20 personer og ferdig kuttet tømmer som lå klart. Alle hadde kunnskap om hvordan de skulle bygges, samt hva slags knuter man burde bruke.
Vi lagde dem i tre lag. Først de tykkeste stokkene i bunn, så noen mindre tykke som lå på tvers over. Til slutt noen tynnere stokker for å ikke få for store glipper når man gikk på den. På den "bakerste" delen av flåten bygde vi et stort telt. Det dekket egentlig 2/3 av flåten. Du vil også ha en stokk du kan bevege som står ned i vannet, som en styrepinne.
Det er selvsagt viktig å kunne noen skikkelige knuter. Det siste du vil er å våkne midt på natten fordi stokkene faller fra hverandre.
Beregn mye tau. Dere kommer til å bruke over 100 meter, så er det greit å ha en god slant som backup.

Anbefaler å kjøpe speiderboka. Den er google i skævven! Koster sikkert 2-300 kronasjer, og inneholder all informasjon du kunne trenge om å overleve på elgebæsj og å knyte overkompliserte knuter som du aldri vil skjønne hvorfor eksisterer.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Awesome ide! Vi gjorde noe lignende i speideren for noen år siden. Vi var ved en elv i Sverige hvor de hadde lagt opp til dette, strømmen var det som fikk flåta nedover. Såkalt tømmerrafting.

3x2m er alt for lite. Vi bygde ca 6x3 på hver flåte, så lagde vi fire flåter som vi etterhvert bandt sammen til en mecha-flåte.

Å bygge flåtene tok oss ca 3-5 timer, 20 personer og ferdig kuttet tømmer som lå klart. Alle hadde kunnskap om hvordan de skulle bygges, samt hva slags knuter man burde bruke.
Vi lagde dem i tre lag. Først de tykkeste stokkene i bunn, så noen mindre tykke som lå på tvers over. Til slutt noen tynnere stokker for å ikke få for store glipper når man gikk på den. På den "bakerste" delen av flåten bygde vi et stort telt. Det dekket egentlig 2/3 av flåten. Du vil også ha en stokk du kan bevege som står ned i vannet, som en styrepinne.
Det er selvsagt viktig å kunne noen skikkelige knuter. Det siste du vil er å våkne midt på natten fordi stokkene faller fra hverandre.
Beregn mye tau. Dere kommer til å bruke over 100 meter, så er det greit å ha en god slant som backup.

Anbefaler å kjøpe speiderboka. Den er google i skævven! Koster sikkert 2-300 kronasjer, og inneholder all informasjon du kunne trenge om å overleve på elgebæsj og å knyte overkompliserte knuter som du aldri vil skjønne hvorfor eksisterer.
Vis hele sitatet...
339,- https://speider-sport.no/speiderboka.html

Meget god bok
Trådstarter
6 1
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
/\
| |

Slik bør båten se ut.

Bygg en ramme som er inndelt etter størrelsen på isoporblokkene dere har, og så skråskjær blokkene dere bruker i front.

Skovlene ville jeg festet på 1-2 akslinger som går tvers igjennom båten i bakkant.
Altså, bygg skovlene slik at de kan monteres på en aksling, og bygg fester til akslingen bakom båten.

På akslingen monterer dere fast tannhjul som dere kan ha kjede på. og så kjede opp til tannhjulet på pedalene på sykkelen.

Modifiser syklene, kapp vekk alt overflødig og monter de i en høyde som det er ålreit å stå i.
Kan tilogmed montere styringen på ene sykkelen til å styre båten også. om dere går for en aksel. Noe lik styring som man normalt bruker på olabiler.
Vis hele sitatet...
Synes dette høres ut som en meget bra plan! Ang isporplatene, holder de seg greit eller er det lurt å ha noe herding på det evt glassfiber?
Sist endret av vegardegg; 1. mai 2015 kl. 10:50.
Isopor holder seg som så i vann. Helt grett over kort tid.

Kan uansett være grett å benytte plast rundt de. Fest isoporen med patentbånd