Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3246
Hei Freaks.

Jeg og en venn har i den siste tiden blitt tatt av «Dumpster Diving»-basillen. Dette har ført til at vi, som begge er studenter, har oppsøkt diverse søppelkasser utenfor butikker og plukket med oss fult brukbare matvarer. Delvis for å spare penger, delvis av idealistiske og miljømessige grunner.

I den siste tiden har vi begge tenkt å begynne med andejakt ( tenker da spesielt på stokkand ). Dette er mest på gøy, og for at stokkand er en av de beste matfuglene. I mange byer det det flust av tam-ender som lett lar seg fange med enkle redskaper, for eksempel håv, garn og en tørr brødbit. Tenker da for guds skyld ikke skytevåpen.

I lys av dette spørsmålet må en rekke spørsmål stilles:

- Er dette lov?

- Selv om dette ikke er lov, er det greit? ( Vil ikke karakterisere denne typen jakt som noe mer inhumant en tradisjonell jakt eller fiske, selv om det er ganske uortodoks. )

-Er det mulig å jakte andre byfugler (f.eks kråke, due )?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Ved ringmerking av ender er det temmelig vanlig å bruke en løkke eller snare som du strammer til når fuglen tråkker oppi etter tegnefilmprinsippet. En kompis som driver med dette har nevnt at duer og måker ofte kommer spaserende og er i veien i løkka. At det går an å fange både duer, måker og ender er det med andre ord liten tvil om.

Det er imidlertid ikke lov å avlive fuglene og spise dem. Å skumlese "Lov om jakt og fangst av vilt" er en god start:
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...-38#KAPITTEL_6

Hva som er greit får bli en subjektiv vurdering fra din side. Om du skulle komme til konklusjonen at det er ålreit fra et dyreetisk perspektiv bør du stille deg spørsmålet: Er jeg villig til å bli tatt på fersken for dette?

(Jeg ville ikke gått for det.)
Sist endret av Nygaard; 31. januar 2014 kl. 13:35.
Sånn personlig synes ikke jeg dette er noe verre enn å dra på rypejakt på fjellet, så lenge dere dreper den på en human måte å ikke plager den før dere gjør det
Jeg hadde ikke spist by-and av samme grunn som jeg ikke spiser egg fra måker (måsa) som bor i urbane strøk.

Forøvrig er vill due, aka skogsdue en delikatesse, men jeg hadde ikke spist bydue heller :P
Byvilt som lever av søppel og kebab er ikke til å foretrekke som matfugl nei..
Har hørt måke smaker tran, bydue smaker peanøtter og stokkand fra akerselva smaker kloak. Vet ikke tho

Dra heller til ett skogsvann i utkanten av oslo og finn noen litt mer viltlevende ender eller skogsdue/ringdue som tidligere nevnt.

Har spist både stokkand og ringdue, begge to smaker helt utsøkt! Eneste jeg ikke liker er at jeg er litt nervøs for å tygge på stålhaggel
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Byvilt som lever av søppel og kebab er ikke til å foretrekke som matfugl nei..
Har hørt måke smaker tran, bydue smaker peanøtter og stokkand fra akerselva smaker kloak. Vet ikke tho

Dra heller til ett skogsvann i utkanten av oslo og finn noen litt mer viltlevende ender eller skogsdue/ringdue som tidligere nevnt.

Har spist både stokkand og ringdue, begge to smaker helt utsøkt! Eneste jeg ikke liker er at jeg er litt nervøs for å tygge på stålhaggel
Vis hele sitatet...
Det er masse tamender i alle de store vassdragene i Oslo. Vil tro disse endene smaker godt - helt fersk and er jo ikke hverdagskost! Det kommer til å bli kjempelett å fange dem, du kan jo bare lure dem opp på land og mot deg og så slå dem i hodet med en klubbe. Tror virkelig ikke det kommer til å bli et problem, de spiser jo nærmest fra hånden ens! Synes det all over høres ut som en god plan, les deg litt opp på hvordan du renser, plukker og tilbereder fuglen først så blir det sikkert et vellykket prosjekt. Pass på at ingen (helst) ser deg, men selv med et par vitner skal du nok klare å komme deg unna med det. Lykke til!
Mmm... blir litt sulten når jeg leser dette...
Spiste and for første gang ca. en måned etter jeg dro til filippinene, og det var noe av det beste fuglekjøttet jeg har smakt noensinne!! Tror det var "Muscovy Duck", uten at jeg skal si det med alt for stor sikkerhet.. Min forlovedes far kom med en tom ris-sekk med en levende and i som var svart og hvit med rødt ansikt.. ca to timer senere var den i gryta
Enkelt og greit måltid.. ikke noe fjas.. Helstekt and med lever og hjerte inntakt! Nydelig! Tror jeg spiste halve anda alene, hehe.
For et par år siden var det jo en uteligger i Bergen som skapte overskrifter da vitner observerte hvordan han fanget en halvtam måke i en park for så å avlive, steke og spise den. Så om urbane måker kan spises funker det vel med ender også
Du kan spise bildekk, men det anbefales ikke.
Fikk en viltand på kroken for noen sommre siden, eneste humane var å avlive den. Tenke at det ville vært for synd å bare la den ligge og råtne, så tok den med inn og tilbredte den. Helt utsøkt! Bør absolutt prøves!
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Byvilt som lever av søppel og kebab er ikke til å foretrekke som matfugl nei..
Har hørt måke smaker tran, bydue smaker peanøtter og stokkand fra akerselva smaker kloak. Vet ikke tho
Vis hele sitatet...
Er usikker på om det du sier er sant. Kan gå med på at duer og kråker har en diett som ikke er appetittvekkende, så mener jeg at stokkand, som stort sett lever av gress og pensjonisters wienerbrød, har et brukbart kosthold.