Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4268
Hei.

Prøver å finne ut om det er tillatt med jakt på andre måter enn med gevær når man ikke har jegerprøven? Da tenker jeg på jakt med spyd, snarer og feller. Dette gjelder småvillt som hare o.l.

Skal ikke jakte slikt, men er interessert i lovgivningen rundt dette.
Får å jakte og felle dyr må du ha jaktprøven (eneste unntak er avliving av tafikk skadd vilt, dog dette skal egentlig gjøres av viltnemda)
Å jakte med spyd er i strid mot paragraf 19 i viltloven.
Jakt med snare skal sjekkes hver 3 dag. Jakt med felle som dreper skal sjekkes hver 3 dag. Jakt med felle skal sjekkes hver dag, dyret skal da avlives med gevær, det er da lov å avlive med 22LR pistol, dette er eneste gangen det er lov å jakte med pistol.
Jakt med kaliber 22LR er bare lov på dyr som er på en Hares størrelse men ikke en hare, unntak er avliving ved felle der du kan eks fange gaupe.
Alle dyr i Norge er freda men du har fellingsperioder der jakt med jaktkort og med grunneiers tillatelse er lov. Det er lov til å skyte rovdyr som skader eiendom. I Norge er det fritt for å skyte villsvin og gris året rundt siden dette er skadedyr, dette skal skje på egen eiendom eller med grunneiers tillatelse. Skyter du på en dyr som løper over grensa tiL nabo tomten og så faller død om skal du legge igjen våpen på egen tomt før du henter viltet. Skyting fra umotorisert framkomstmiddel som eks tråsykkel er lov, men ikke OVER veien. Du skal ikke skyte kua før du skyter kalven.

Source: Diplomet mitt fra NJFF

Skal du jakte uten jaktprøven må du ty til fisking...
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Der fikk jeg et godt svar på alt jeg lurte på. Så tusen takk.
Av ren nyskjerrighet, hvorfor skal man ikke skyte kua før man skyter kalven? (Ser for meg drive-by på noen dyr med sykkel, btw, lol.)
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Av ren nyskjerrighet, hvorfor skal man ikke skyte kua før man skyter kalven? (Ser for meg drive-by på noen dyr med sykkel, btw, lol.)
Vis hele sitatet...
Om du dreper kua, dreper du indirekte kalven da den ikke klarer seg uten.
Helmantel (fmj) er ulovlig på jakt, man skal kun bruke blytupp, hulpungt og ande typer expanderende ammonisjon. Fmj er det man da kaller treningammonisjon men den er ikke lov å bruke på jakt
Sitat av MrZone Vis innlegg
Helmantel (fmj) er ulovlig på jakt, man skal kun bruke blytupp, hulpungt og ande typer expanderende ammonisjon. Fmj er det man da kaller treningammonisjon men den er ikke lov å bruke på jakt
Vis hele sitatet...
Helmantla kule er da lov på toppjakt? Eller har de endra reglene igjen?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jepp, det er lov. Det er kun for storvilt, sel og bever det er krav om ekspanderende prosjektiler.
Sist endret av Nygaard; 1. august 2013 kl. 11:17.
Skyter du en fugl med rådyr ammunisjon så er det dog ikke mye fugl igjen... Har aldri vert fan av toppjakt...
Anbefaler deg å sjekke ut denne nylige tråden i forhold til armbrøst, og div. andre tråder på NFF om armbrøst. Trass i at armbrøst (antar?) ennå er ulovlig.
Sånn til info, det er ikke engang lov til å jakte smått småvilt og div. fugl med luftgevær i Norge, du må ha salongrifle, hagle og alt annet sterkere. Dét for å sørge for at dyret dør (helst momentant, slik at det ikke blir gående med skader), - og du må ha lisens og opplæring ikke minst også.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. august 2013 kl. 14:22.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Anbefaler deg å sjekke ut denne nylige tråden i forhold til armbrøst, og div. andre tråder på NFF om armbrøst. Trass i at armbrøst (antar?) ennå er ulovlig.
Sånn til info, det er ikke engang lov til å jakte smått småvilt og div. fugl med luftgevær i Norge, du må ha salongrifle, hagle og alt annet sterkere. Dét for å sørge for at dyret dør (helst momentant, slik at det ikke blir gående med skader), - og du må ha lisens og opplæring ikke minst også.
Vis hele sitatet...
https://www.politi.no/nord_trondelag...Tema_891.xhtml

Ammunisjon
Det tillates kun ekspanderende prosjektil. Ved jakt på elg og hjort er minste tillatte kulevekt 9 gram (139 grain). Anslagsenergi for ammunisjon med kulevekt mellom 9 og 10 gram skal være minst 2700 Joule (275 Kgm) på 100 m avstand. Anslagsenergi for ammunisjon med kulevekt 10 gram (154 grain) eller mer skal være minst 2200 Joule (225 Kgm) på 100 m avstand. Ved jakt med rifle på rådyr kreves det minst anslagsenergi på 980 joule (100 Kgm) på 100 m avstand.

Ved bruk av hagle på rådyrjakt er det i tillegg til tradisjonell hagleammunisjon, tillatt å benytte brennecke/slugs patron. Under jakt er det ikke tillatt å medbringe eller benytte blyhagl
Vis hele sitatet...
Dette er bestemmelser for ammo brukt på Storvilt (for det meste hjortevilt i norge). Som du ser så møter ikke armbrøst kvalifikasjonenene til ammo.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Skyter du en fugl med rådyr ammunisjon så er det dog ikke mye fugl igjen... Har aldri vert fan av toppjakt...
Vis hele sitatet...
Hehe, slapp av, jeg bruker bare billig ammunisjon! (Jeg pleier ikke pirke på språk, men den særskrivningsfeilen der var for morsom til å la passere i stillhet )

Men til saken: hvis du bruker ekspanderende prosjektiler og .378 Weatherby, så ja - da er fuglen borte. Det er derfor man bruker helmantla kuler og kanskje unngår de hissigste patronene man kan skaffe. Men klassiske rådyrkalibre som .30-30 og 6.5x55 fungerer upåklagelig på toppjakt, og kjøttødeleggelsene er langt mindre enn man skulle forvente. Selv bruker jeg en gammel Krag med D-prosjektiler til dette, noe jeg selv mener er en veldig god løsning.

Hva er det forresten med toppjakten du ikke liker?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva er det forresten med toppjakten du ikke liker?
Vis hele sitatet...
Kjedelig og usportslig, støkkjakt er mer meg...