Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 7971
Er ikke ute etter diskusjon her, men et kjapt svar på dette:

Er det lov å bære kubotan i Norge? Eller blir det sett på som et våpen?

Setter pris på om folk ikke kommer med "jeg tror" svar :P


-- kan admin endre navn på tråd til "kubotan" og ikke "kobutan" ?
Sist endret av Izor; 22. januar 2011 kl. 17:29.
The Merciful One
mr5050's Avatar
ulovlig i norge som alt annet som er morro
"Våpenet skulle ikke bli ulovlig noe sted i verden"
http://no.wikipedia.org/wiki/Kubotan
Sist endret av Crazyness; 22. januar 2011 kl. 17:30.
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av Crazyness Vis innlegg
"Våpenet skulle ikke bli ulovlig noe sted i verden"
http://no.wikipedia.org/wiki/Kubotan
Vis hele sitatet...
kosta meg 5000kr og ha den på nøkkelknippet
Kan noen fortelle meg hva (en) kubotan er?
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Les artikkelen som ble postet litt lengre opp...

Apoxi
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Kan noen fortelle meg hva (en) kubotan er?
Vis hele sitatet...
.....
Virka kult, teit at en liten ting som det skal være ulovlig.. Pepperspray er lov?? Begge brukes jo til selvforsvar..
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Virka kult, teit at en liten ting som det skal være ulovlig.. Pepperspray er lov?? Begge brukes jo til selvforsvar..
Vis hele sitatet...
Kobutan er nok en del farligere, da den kan påføre ganske alvorlig fysisk skade.
Kan da vel umulig være ulovlig å gå rundt med en "pinne" på nøkkelknippet.!
Sist endret av Pablo_P; 22. januar 2011 kl. 17:52.
Skjønte det at den var skadelig selv om den var liten.. ellers hadde den jo ikke vært ulovlig.
Snart kan man vel ikke gå med pinner i lomma heller...
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Kan da vel umulig være ulovlig å gå rundt med en "pinne" på nøkkelknippet.!
Vis hele sitatet...

ikke når det er en spiss stålpinne ala denne -

http://www.google.no/imgres?imgurl=h...ed=0CC0Q9QEwBg

Sitat av Moorater Vis innlegg
Kobutan er nok en del farligere, da den kan påføre ganske alvorlig fysisk skade.
Vis hele sitatet...
pluss at denne såkalte norske selvforsvars sprayen bare er tull den svir litt men det er alt
Hvordan er loven angående skru-jern lurer jeg på da? Er det også forbudt?.
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Hvordan er loven angående skru-jern lurer jeg på da? Er det også forbudt?.
Vis hele sitatet...
skrujern er lov akkuart som øks og macheter rambokniver og sverd men en liten 14 cm sprettkniv er fy fy

som jeg skrev istad alt som er morro og gøy er ulovlig i nisselandet norge
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Virka kult, teit at en liten ting som det skal være ulovlig.. Pepperspray er lov?? Begge brukes jo til selvforsvar..
Vis hele sitatet...
Pepperspray er heller ikke lovlig.
Sakset fra lovdata

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20090625-0904.html
Sist endret av 0bs; 22. januar 2011 kl. 18:03.
Oia ok, kjenner er som bærer pepperspray overalt, men hu ble nesten gruppevoldtatt med søstera si og fikk to kutt i trynet. begge har med pepperspray overalt.
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av 0bs Vis innlegg
Pepperspray er heller ikke lovlig.
Sakset fra lovdata


http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20090625-0904.html
Vis hele sitatet...
heter ikke pepperspray i norge men selvforsvars spray - http://www.google.no/url?sa=t&source...mP30QQ&cad=rja
Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Hvordan er loven angående skru-jern lurer jeg på da? Er det også forbudt?.
Vis hele sitatet...
Sitat av mr5050 Vis innlegg
skrujern er lov akkuart som øks og macheter rambokniver og sverd men en liten 14 cm sprettkniv er fy fy
Vis hele sitatet...
En sannhet med modifikasjoner.
Man får ikke lov til å gå rundt som en tulling med økser, rambokniver og sverd uten mål og mening.

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Vis hele sitatet...
Dersom man står med et skrujern i hånda og stemningen er amper når man er på byen en lørdagskveld så er jeg rimelig sikker på at politiet vil beslaglegge skrujernet.
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
En sannhet med modifikasjoner.
Man får ikke lov til å gå rundt som en tulling med økser, rambokniver og sverd uten mål og mening.



Dersom man står med et skrujern i hånda og stemningen er amper når man er på byen en lørdagskveld så er jeg rimelig sikker på at politiet vil beslaglegge skrujernet.
Vis hele sitatet...

da kan nok et skrujern bli oppfattet som et våpen men ikke hvis du går rundt med et skrujern og hammer på en hverdag.

er også sikker på at purken beslaglegger skrujernet hvis du ikke har en god grunn til og ha det med deg
Trådstarter
Sååh.....eh...det ville ikke vært helt lovlig å ha det med seg inn i landet? Eller få det tilsendt? Jeg var egentlig ganske sikker på at dette var lovlig jeg...kubotan altså
The Merciful One
mr5050's Avatar
nei er ikke lov men hva politiet og toll ikke vet har de ikke vondt av
Sitat av mr5050 Vis innlegg
da kan nok et skrujern bli oppfattet som et våpen men ikke hvis du går rundt med et skrujern og hammer på en hverdag.

er også sikker på at purken beslaglegger skrujernet hvis du ikke har en god grunn til og ha det med deg
Vis hele sitatet...
§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

Skrujern på offentlig sted uten noen saklig grunn gir deg trøbbel. Skrujern i forbindelse med (lovlig) arbeid er greit.
Sist endret av MrBlaine; 23. januar 2011 kl. 02:45.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg syns dette var et veldig bra spørsmål. Ut fra straffelovens § 352a kommer det fram:

"Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål".

Etter min vurdering kan en kobutan gå under "et lignende skarpt redskap" og det er selvsagt egnet til bruk ved legemskremkelser.

Spørsmålet blir derfor om du kan bære det og ha et aktverdig formål. Dette tviler jeg på. Tror neppe det kan defineres som aktverdig å bruke dette til f.eks. et nøkkelknippe, slik mange kobutaner blir brukt til. I tillegg vil du heller ikke ha behov for den i frbindelse med arbeid eller friluftsliv. På bakgrunn av dette tror jeg at man overtrer strl.§ 352a dersom du bærer en kobutan.

Som nevnt over kommer lignende frem i våpenforskriften § 9.
Da jeg var ung, hadde jeg en slik en på nøkkelknippet. Politiet hadde et slags allmøte i forbindelse med Stopp volden og jeg spurte noen der om legaliteten. Han sa det var helt greit. Forøvrig selger Xtreme shop på Youngstorget i Oslo kobutan over disk og de ligger 30 meter fra Sentrum politistasjon.
Sitat av dåttkom Vis innlegg
Da jeg var ung, hadde jeg en slik en på nøkkelknippet. Politiet hadde et slags allmøte i forbindelse med Stopp volden og jeg spurte noen der om legaliteten. Han sa det var helt greit. Forøvrig selger Xtreme shop på Youngstorget i Oslo kobutan over disk og de ligger 30 meter fra Sentrum politistasjon.
Vis hele sitatet...
Det selges også kniver i alle fiskebutikker landet over, det betyr ikke at kniver er udiskuterbart lovlige i alle sammenhenger.
Problemet er ordlyden i paragrafen som gjør at legaliteten er kontektsavhengig. I det store og hele så foreligger det ikke en konkret forbud mot kubotan, men utbredelsen er også så begrenset at det heller ikke finnes noen etablert praksis som gjør det enkelt å betrakte legaliteten til kubotan som helhet.
i sverige er faktisk nøkkelkniper med mange nøkkler ulovlig. Siden det kan brukes som våpen.
Sitat av Legend. Vis innlegg
i sverige er faktisk nøkkelkniper med mange nøkkler ulovlig. Siden det kan brukes som våpen.
Vis hele sitatet...
Slik som ordlyden i loven er i dag, i Norge også, så fremtil du ikke har en legitim grunn til å inneha nøkkelknippet.

Så å lage en slåsshanske av nøkler gjør den ikke mer lovlig.
Først var jeg: ''wtf, en så liten pinne kan vel ha lite å si i en slåsskamp?''

Så så jeg disse:
http://www.youtube.com/watch?v=zlw9M...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=yRegch0Nm30

Og nå: ''O_o''
Sist endret av Bombasa; 10. februar 2011 kl. 14:03.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det selges også kniver i alle fiskebutikker landet over, det betyr ikke at kniver er udiskuterbart lovlige i alle sammenhenger.
Problemet er ordlyden i paragrafen som gjør at legaliteten er kontektsavhengig. I det store og hele så foreligger det ikke en konkret forbud mot kubotan, men utbredelsen er også så begrenset at det heller ikke finnes noen etablert praksis som gjør det enkelt å betrakte legaliteten til kubotan som helhet.
Vis hele sitatet...
Er forsåvidt enig i det. Det er jo verdt å bemerke at den kobutanen jeg hadde, ikke var spiss (var av den øverste typen jeg linket til) og uansett ikke ville kommet inn under strl § 352a. De "spisse" er forøvrig ikke særlig spisse og personlig tror jeg heller ikke disse ville blitt rammet av den paragrafen.

Det er nok mer nærliggende å bevege seg til Våpenforskriften og da særlig §9. Da blir spørsmålet om en kobutan kan regnes som batong eller "andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter."
For meg fremstår det (etter å ha trent en del med kobutan) som at denne er lite egnet som et angrepsvåpen. Dersom man først har til hensikt å skade noen, er mange andre gjenstander mye bedre egnet (kniv, balltre, knust flaske, jernstang etc). Den kan derimot benyttes til låsninger og ha en viss psykologisk effekt på en angriper, hvilket gjør den til en ok selvforsvarsgjenstand.
Den kan neppe under noen omstendigheter kalles "særlig farlig".

Merk: Jeg er ikke jurist og politiets tolkning kan variere fra sted til sted.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg er innehaver av flere kubotaner, har vert i norskt kurs og kjøpt i norge kubotan, bært det på gaten og jeg vet at ingen kan stoppe meg. Har du en original kubotan og har tatt et kurs godkjent av de som produserer og markedsfører kubotan, så kan du som privatperson sende en epost til disse folkene og de vil komme med advokater osv uansett hvor du er i verden og si til hvilken som helst rettsal at den er lovlig. så samt du har brukt den i selvforsvar og ellers ikke noe ulovlig aktivitet som å "stikke ut øyner på folk på gøy".

jeg opprettet en konto bare for å få sagt dette og jeg er rimelig sikker på at den fortsatt er lovlig for alle privatpersoner som det den var for 2-3 år siden
Sitat av Wilding Vis innlegg
Jeg er innehaver av flere kubotaner, har vert i norskt kurs og kjøpt i norge kubotan, bært det på gaten og jeg vet at ingen kan stoppe meg. Har du en original kubotan og har tatt et kurs godkjent av de som produserer og markedsfører kubotan, så kan du som privatperson sende en epost til disse folkene og de vil komme med advokater osv uansett hvor du er i verden og si til hvilken som helst rettsal at den er lovlig. så samt du har brukt den i selvforsvar og ellers ikke noe ulovlig aktivitet som å "stikke ut øyner på folk på gøy".

jeg opprettet en konto bare for å få sagt dette og jeg er rimelig sikker på at den fortsatt er lovlig for alle privatpersoner som det den var for 2-3 år siden
Vis hele sitatet...
Velkommen. Noen som støtter denne påstanden?
Vel, jeg mener som sagt at kubotan er lovlig i Norge, men i og med at lover varierer fra land til land, sliter jeg litt med at advokater fra ett land plutselig skal komme til et annet og fortelle retten at den er lovlig.

Wikipedia (ja, ja) sier forøvrig: Spiked Kubotan are now specifically listed as Offensive Weapons on the British Government's Crime Prevention site.[3] In April 2010 actor and entertainer, Darren Day, was found guilty of possessing an offensive weapon (a Kubotan) by a Scottish court in Edinburgh.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har nettopp bestilt en, så får vi se om den går gjennom. Ler hvis den blir stoppa. Pakken inneholder andre selvforsvars greier å da, men krysser fingra.

Mye bedre å ha en slik i jakken enn en kniv hvis du føler det truet. Denne er jo lovlig (?).
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Har nettopp bestilt en, så får vi se om den går gjennom. Ler hvis den blir stoppa. Pakken inneholder andre selvforsvars greier å da, men krysser fingra.

Mye bedre å ha en slik i jakken enn en kniv hvis du føler det truet. Denne er jo lovlig (?).
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å bære kniv uten spesiell grunn som f.eks. fisketur/jakt.
Man kan få bøter og opp til 6 mnd fengsel.
Jeg går i skogen, finner en pinne/stein av en hard sort og gjør den litt mer dødelig. Bærer jeg nå et våpen i knippet jeg kan få store bøter for?

Jeg ville aldri fått bruk for den i Norge, men hadde vert gøy å ha i knippet for provokasjonens skyld : )
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Jeg går i skogen, finner en pinne/stein av en hard sort og gjør den litt mer dødelig. Bærer jeg nå et våpen i knippet jeg kan få store bøter for?

Jeg ville aldri fått bruk for den i Norge, men hadde vert gøy å ha i knippet for provokasjonens skyld : )
Vis hele sitatet...
Om du bærer ett våpen kommer an på hva du gjør den pinnen til.
Hvis politiet sjekker deg og ser at du har en spikket pinne på deg, så kan du faktisk bli bøtelagt/dømt for å ha våpen på deg.

kan henvise til samme paragraf som knask på første siden i denne tråden:

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Sist endret av Fuzzybossen; 10. august 2011 kl. 07:04.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det er ikke lov å bære kniv uten spesiell grunn som f.eks. fisketur/jakt.
Man kan få bøter og opp til 6 mnd fengsel.
Vis hele sitatet...
Sier du at det ikke er lov å ha en enkel lommekniv i bukse eller jakkelomma mens man er en tur på butikken?
Merker forøvrig at samme diskusjonen er foretatt tidligere her, og svara står oppgitt flere ganger.

Sitat av Valentinesss Vis innlegg
Sier du at det ikke er lov å ha en enkel lommekniv i bukse eller jakkelomma mens man er en tur på butikken?
Vis hele sitatet...
Det går vel en del på skjønn.
Jeg har flere ganger snakket med politiet og de har sett mot lethermannen jeg har på beltet. En gang spurte en betjent om å få låne den i tillegg, og sa ingenting ellers om den.
Men så var det vel rimelig åpenlyst for ham at den ikke var der som våpen, men verktøy.

Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Merker forøvrig at samme diskusjonen er foretatt tidligere her, og svara står oppgitt flere ganger.



Det går vel en del på skjønn.
Jeg har flere ganger snakket med politiet og de har sett mot lethermannen jeg har på beltet. En gang spurte en betjent om å få låne den i tillegg, og sa ingenting ellers om den.
Men så var det vel rimelig åpenlyst for ham at den ikke var der som våpen, men verktøy.
Vis hele sitatet...
Kniven du linker til der er jo ett typisk eksempel på hva som heller vil regnes som verktøy framfor våpen.
Sist endret av Fuzzybossen; 10. august 2011 kl. 07:15.
Sitat av Wilding Vis innlegg
Jeg er innehaver av flere kubotaner, har vert i norskt kurs og kjøpt i norge kubotan, bært det på gaten og jeg vet at ingen kan stoppe meg. Har du en original kubotan og har tatt et kurs godkjent av de som produserer og markedsfører kubotan, så kan du som privatperson sende en epost til disse folkene og de vil komme med advokater osv uansett hvor du er i verden og si til hvilken som helst rettsal at den er lovlig. (min uthevelse)så samt du har brukt den i selvforsvar og ellers ikke noe ulovlig aktivitet som å "stikke ut øyner på folk på gøy".

jeg opprettet en konto bare for å få sagt dette og jeg er rimelig sikker på at den fortsatt er lovlig for alle privatpersoner som det den var for 2-3 år siden
Vis hele sitatet...
Forsvareren din vil som oftest alltid si at "våpenet" du bærer er lovlig og brukt til aktverdige formål, men det er domstolen som avgjør hvorvidt en kubotan faller inn under våpenloven eller ikke. Så langt har vel aldri bæring av kubotan blitt prøvd for retten, sannsynligvis er utbredelsen såpass liten at den ikke har blitt brukt i slagsmål eller blitt oppdaget under rutinekontroller.

Det er også verdt å merke seg at det er flere forhold som spiller inn på hvorvidt en våpenlignende gjenstand er ulovlig eller ei. Som det er sagt flere ganger, kniver er lovlig i forbindelse med arbeid og friluftsliv eller andre aktverdige formål, og også til folkedrakter. Dette gjør at jeg på 17. mai kan gå med kniv i Oslo sentrum så lenge jeg har på meg bunaden min, men hvis jeg bytter om til dress for å gå på byen har jeg ikke lenger lov.

Selv om en kubotan ikke faller inn under våpenloven, kan det fortsatt være åpning for at den beslaglegges etter Politiloven §§ 7 og 7a. Der slås det fast at politiet kan ransake deg når du er ute på byen (for å hindre straffbare handlinger som krenker noens liv, helse (...) i situasjoner eller på steder hvor slike straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted), og beslaglegge en kubotan som våpen (Med våpen menes i denne paragrafen våpen (...) og andre farlige gjenstander som kan tas i forvaring etter politiloven § 7.)

Det åpnes ikke for noen straff så lenge du ikke bryter våpenlovgivningen, utover at kubotanen din blir inndratt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
kan vell nevne at jeg har blit stoppa i tolla å på byen med kubatan på nøkkelknipet har bare sakt det er nøkkelringen min å sluppe ver gang