Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  550 129125
Sitat av sven Vis innlegg
Jaja, fikk satt sammen noen småting jeg hadde igjen etter nyttår

http://www.youtube.com/watch?v=iSI7U...ature=youtu.be

Må vel snart begynne på an igjen i nytt lokale å greier
Vis hele sitatet...
Supre shells!

Er første shellet tiger tail med titan? Flott effekt med fin varighet!

Shellsa med kullstreamer og titan-pistil var rå! Jeg prøvde meg på en lignende effekt sist nyttår, hvor jeg tilsatte ca +10% titan-spon i pulverone-fyllmaterialet i et sylindershell, kul effekt!
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Thomas_l Vis innlegg
Supre shells!

Er første shellet tiger tail med titan? Flott effekt med fin varighet!

Shellsa med kullstreamer og titan-pistil var rå! Jeg prøvde meg på en lignende effekt sist nyttår, hvor jeg tilsatte ca +10% titan-spon i pulverone-fyllmaterialet i et sylindershell, kul effekt!
Vis hele sitatet...
Takk takk.

jepp, det første shellet var TT med 10% ti. De er flotte di

Ja de er kjekke di der kullstreamerene med ti pistil, brukte CH8, synes selv de brant opp for fort, og kanskje litt for mye stjerner, ble litt mess up. Neste gang tror jeg at jeg prøver CH6 og kanskje presser di til 1/2" i stedet for 3/8 som disse var.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg likte de titanstreamerne =)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva er den ideelle lengden på en 3" mortar?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Pyrocake Vis innlegg
Hva er den ideelle lengden på en 3" mortar?
Vis hele sitatet...
60 cm er gudd
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk med meg litt rør hjem i dag, skal vertfall ikke stå på mortarer på nyttårsaften
http://i47.tinypic.com/219cr2v.jpg
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Eeyyy.. årets første 4 tomms med slow gold og årets første 4 tomms fail med grønn og rød

http://www.youtube.com/watch?v=oMgOm...1&feature=plcp

bare 1,5 måned igjenn nå
Yeah, da var jeg akkurat ute og fikk testet en 3" luftbombe, ikke forvent for mye da, er tross alt min første Filminga ble dårlig sånn som det ble på stjerneminen, pappa som filmet denne gangen... Skal ihvertfall ha flere kameraer til nyttår.

Lift var 13,5g granulert svartkrutt, noe som jeg synes er lite til en 3" så kruttet er sannsynligvis bra og kan justeres ned til nyttår. Stjerner var tigertail, ikke så fine som i stjerneminen synes jeg.

http://www.youtube.com/watch?v=MTbBe35y1CY&feature=plcp

Veldig fine 4 tommere Sven, må si at jeg liker slowgold veldig godt, holder det med mealpriming på disse eventuelt med en 5% silisium?

Hadde det forresten vært noe med en showoff-tråd her på forumet? Gøy å se hva andre har laget
Fin den, men det ser ut som om stjernene gikk i oppløsning? Hadde du nok dextrin i?

13,5g er da ikke så veldig lite? Mine 2" var vel rundt 55g, noe som vil si rundt 6g lift.
Du har nok rett i at stjernene gikk i oppløsning. Jeg hadde 6% dekstrin men om jeg ikke husker feil så var dette første TT-batchen jeg lagde og jeg kunne lett knuse stjernene mellom fingrene, tror jeg brukte alt for lite vann så dekstrinen ble nok ikke skikkelig aktivert.

Sitat av PyroSarp Vis innlegg
Som Bang sier så er 40 cm anbefalt lengde på morter til 3"...
Krutt mengde anbefalt for 3 " er da 1 oz (ca 28 g), men helt opp til 1 1/2 oz (42 g) kan brukes vist det skal være andre ting i bomben som kanskje store kometer og lignende. Krutte som brukes er 2FA (4-12 mesh = ca 4,5mm - 1,7 mm granulat)...

Source: Illustrated Dictionary of Pyrotechnics
Vis hele sitatet...
Er ikke 1/10 vanlig da? Da høres 280-420gram litt mye ut.
Jeg skal forsåvidt være enig med deg Sinken, et 3" shell på 280- 420 gram er mye, da skal det ihvertfall være proppa fullt med sinkstjerner, kanskje er det PyroSarp skrev beregnet for sylinderbomber, men jeg mener jeg har hørt mange på forumet som bruker rundt 20-25 gram på runde 3" shells. Jeg fant ihvertfall ut at jeg må justere ned kruttet en del, bomba gikk alt for høyt.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg

Veldig fine 4 tommere Sven, må si at jeg liker slowgold veldig godt, holder det med mealpriming på disse eventuelt med en 5% silisium.
Vis hele sitatet...

Takk for det . Du trenger ikke prime disse stjernene. Det gjelder forsåvidt alle kullstreamere, bp stjerner og stjerner som inneholder masse kull
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva er best av plastic shells casings eller papp?
Plastikk er lettere, med tanken på pasting, mens papp er mye billigere. Begge fungerer utmerket!
Får man tak i Rice Hulls i butikk i Norge? eller må man kjøpe på nett?
1. Kjøp puffet ris. First Price sin er super!
2. Legg det i en sil, og hold den under kranen til alt er gjennomvåt.
3. Legg det i ovnen på 180-200 grader i, tja, 15-30 minutter?

Sjekk det hvert 10 minutt, du kjenner når det er ferdig
Min erfaring sier at plast er oppskrytt..
Folk sier at det er lettere med plast. Min erfaring er at det er mye søl med xylene for å sveise dem sammen, og resultatet blir ikke så veldig bra uten å paste i tillegg. Nå skal det sies at jeg begynte med plast og gikk over til papp. Derfor vet jeg ikke hvordan det er å være en komplett nybegynner med pappshells. Det jeg vet er at når jeg gikk over til pappshells ble symmetrien bedre og produksjonsprosessen enklere, i alle fall i mine øyne. Det er fint å slippe å sitte der med xylene og tvinger. Hvis man kjøper gummiert papirteip og lager en skikkelig dispenser så går pastingen som en drøm!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
Min erfaring sier at plast er oppskrytt..
Folk sier at det er lettere med plast. Min erfaring er at det er mye søl med xylene for å sveise dem sammen, og resultatet blir ikke så veldig bra uten å paste i tillegg. Nå skal det sies at jeg begynte med plast og gikk over til papp. Derfor vet jeg ikke hvordan det er å være en komplett nybegynner med pappshells. Det jeg vet er at når jeg gikk over til pappshells ble symmetrien bedre og produksjonsprosessen enklere, i alle fall i mine øyne. Det er fint å slippe å sitte der med xylene og tvinger. Hvis man kjøper gummiert papirteip og lager en skikkelig dispenser så går pastingen som en drøm!
Vis hele sitatet...
Plast gir da utmerkede breaks med litt slwoflash i breaken, og spare tid gjør man også. Om det er mye søl med xylen så bør du kanskje jobbe litt med teknikken med å lime sammen shellsa. At du mener dét er mere søl enn å holde på med pasting får meg til å lure på hva det er du driver med. Lime sammen plastskall er vel det som er minst søl i hele pyroteknikkaspektet?

Plasticós Gamón lager dobble plastskall som gir fantastiske shells, men det er ikke så mange som selger det.

Denne er laget med nevnte plastskall: http://www.youtube.com/watch?v=Iuo7-NIex68
Angående Plasticós Gamón, så selger Cooperman435.co.uk dette også! Prisen er noe stiv etter min mening though.
Sist endret av Sinken; 17. januar 2013 kl. 16:12.
Sitat av Up Vis innlegg
Plast gir da utmerkede breaks med litt slwoflash i breaken, og spare tid gjør man også. Om det er mye søl med xylen så bør du kanskje jobbe litt med teknikken med å lime sammen shellsa. At du mener dét er mere søl enn å holde på med pasting får meg til å lure på hva det er du driver med. Lime sammen plastskall er vel det som er minst søl i hele pyroteknikkaspektet?

Plasticós Gamón lager dobble plastskall som gir fantastiske shells, men det er ikke så mange som selger det.

Denne er laget med nevnte plastskall: http://www.youtube.com/watch?v=Iuo7-NIex68
Vis hele sitatet...
De plastshellsa jeg har brukt har vært fra pyrocreations.com. Min erfaring med disse er at det kan være vanskelig å få dem til å lime sammen så godt at breaken blir jevn og god. Det fungerte på de fleste, men noen av shellsa endte med stusselig break og jeg fant igjen halve shells som åpenbart hadde delt seg i skjøten. Jeg brukte slowflash som booster på disse shellene.

Når jeg paster med gummiert papirteip har jeg teipen festet til en dispenser så den kommer ferdig aktivert ut. Det er jo litt søl, men når man skal paste mange shells etter hverandre går det mye fortere enn med plast, og jeg føler meg mye tryggere på at alle shellsa får god break.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fått pakke av pyrocreations idag
Holder på å lage ett 3'' shell.
Hvor lang lunte skal jeg ha? Alt jeg finner er at den skal brenne i 3 sek, etc. (har 2mm chinese visco)
EDIT: I cm altså.
Sist endret av Nick O' Teen; 6. februar 2013 kl. 21:26.
Visco er somregel 1s/cm. Klipp av 5—7 cm, og teip ca. 3 cm av biten godt.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du trenger så mye lunte at den brenner i tre sekunder. Hvor mye det er må du selv finne ut for din lunte. Brenn 10-15 cm og ta tiden.
Har laget mitt første 3'' inch shell. Skal fyres opp imorgen, video kommer
Fyrte opp shellet, brukte 5-7cm lunte med det var litt langt så den sprang rett før bakken.
Mortaren lagde jeg av å ta masse papir og surre rundt shellet (var desp.)
ikke noe særlig, men her er videoen: http://www.youtube.com/watch?v=RcLmXjvav_8
Liker at du ble kreativ med mortaren :P

Du kan ta deg en tur rundt i lokale stoffbutikker og spørre om du kan få noen av de papprørene stoffene kommer på. Er du heldig ender du opp med massevis av mortarer du bare kan plugge. Evt. er det mye lettere å lage sine egne pappshells enn å lage sine egne mortarer, så da kan du evt. lage shells som passer de rørene du får tak i.

Det er jo vanskelig å se hvordan stjernene ble, men det er tydelig noe blinking nedi der så de er nok flotte hvis du får spredt dem skikkelig.

Lykke til med neste shell, flott å se at du er i gang med litt skikkelige saker
Flott å se at du er i gang med litt ordentlig pyro! Synd med timinga, men det er beste måten å lære på, hadde det bare vært en bottomshot. Lykke til med neste shell. Og ja ser ut som stjernene har potensiale, men bruker du noe form for booster?
Takk for hyggelig feedback!
Brukte hylerkrutt, har rundt 500 hylere så bestiller ikke noen whistlemix ingredienser før de er brukt :P
Det var MCRH som var dårlig, har kun grillkull ATM, og ingen kulemølle.. Så det er altfor tregt. Testet ikke dette før putta de i shellet :/ brukte også mgal og bakepulver i D1 så vet ikke om det har noe å si.
Skriver på mobil så beklager skrivefeil
Sitat av Nick O' Teen Vis innlegg
Takk for hyggelig feedback!
Brukte hylerkrutt, har rundt 500 hylere så bestiller ikke noen whistlemix ingredienser før de er brukt :P
Det var MCRH som var dårlig, har kun grillkull ATM, og ingen kulemølle.. Så det er altfor tregt. Testet ikke dette før putta de i shellet :/ brukte også mgal og bakepulver i D1 så vet ikke om det har noe å si.
Skriver på mobil så beklager skrivefeil
Vis hele sitatet...
ikke bruk bakepulver men natron
btw nice shell til å være det første 3" du har lagd
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei!

Jeg har ikke mer gummed tape, og får ikke tak i det før etter påsken. Men hva er vel påskeaften uten ett lite smell?

Jeg satt her og tenkte på hvor lenge man må vente på at pastede shell må tørke, og så kom jeg på noe: kan man paste middels store shell med elektrikerteip? Jeg har alltid brukt det på små (ca. 1")shell, men er det noen grunner for hvorfor man ikke gjør dette med større størrelser også? Det er sikkert dyrere enn å bruke kraftpapir og mellim, men det tar som sagt veldig lang tid før det tørker...
Jeg er klar over at jeg sikkert kommer til å spre litt teip i området der jeg skyter dem, men hvis man ikke tenker på dette?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Tuppnus Vis innlegg
Hei!

Jeg har ikke mer gummed tape, og får ikke tak i det før etter påsken. Men hva er vel påskeaften uten ett lite smell?

Jeg satt her og tenkte på hvor lenge man må vente på at pastede shell må tørke, og så kom jeg på noe: kan man paste middels store shell med elektrikerteip? Jeg har alltid brukt det på små (ca. 1")shell, men er det noen grunner for hvorfor man ikke gjør dette med større størrelser også? Det er sikkert dyrere enn å bruke kraftpapir og mellim, men det tar som sagt veldig lang tid før det tørker...
Jeg er klar over at jeg sikkert kommer til å spre litt teip i området der jeg skyter dem, men hvis man ikke tenker på dette?
Vis hele sitatet...
Har aldri brukt annet enn glassfiberteip, el. teip og macguyverteip jeg.
Plukker alltid opp nedfallet tho
PVA-lim og kraftpapir, eller så kan du jo ta en titt på denne flotte guiden til Up. Tror ikke elektrikertape er noe særlig, både fordi det strekker seg og du må jo bruke mengder med tape. Hva med maskeringstape isteden?

Trekker tilbake det med el-teip så lenge Sven bruker det
Sist endret av mathiasxx94; 21. mars 2013 kl. 21:02.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Sitat av sven Vis innlegg
Har aldri brukt annet enn glassfiberteip, el. teip og macguyverteip jeg.
Plukker alltid opp nedfallet tho
Vis hele sitatet...
jeg har rundt mange ruller glassfiberteip ca 20ruller som jeg fant her ikke så langt fra laben min funker bra til Shells syns de får en bedre break jeg jeg tror dette skyldes at glass fiberne gjør slik at det var som om man hadde spiket shellet
Er det noen som vet om et bra sted å kjøpe glassfiberteip? Har sjekket Clas ohlson, Biltema og Jernia, men fant ikke noe
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Tuppnus Vis innlegg
Er det noen som vet om et bra sted å kjøpe glassfiberteip? Har sjekket Clas ohlson, Biltema og Jernia, men fant ikke noe
Vis hele sitatet...
http://www.throttlestore.com/fly_til...m.aspx?lang=NO
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet ikke om dette er rett sted å spørre, men spør likevel...
Hva er nødvenig for å lage noen små mortar/airbombs? Kall det gjerne ingredienser om du vil.
Tenker ikke noe avansert, kun lift og smell, med en liten dæsj glitter.
Hvis noen kunne lage en oppskrift, samt en liten "starpakke" fra pyrocreations eller en annen netbutikk så hadde jeg jublet
Er fersk når det kommer til slikt, men man må jo begynne ett sted

(kunne sikkert søkt litt rundt, men er for lat, i tilleg viser jeg generel skepsis når jeg leser en oppskrift jeg ikke kan være sikker på funker, vil jo nødig sprenge av meg en finger fordi jeg har brukt quickmatch som sikkerhetslunte ellerno)
Vel, du trenger lift, som er granulert svartkrutt, så du får handle inn det som trengs til det.
Du trenger Papp/plastik skall, ville startet med det minste å bygget meg oppover.
Kjemikalier til stjerner, litt kjedelig med shells uten effekter i lengden.
Meal coated rice hulls, Ballmill,lunte,flash eller whistlemix til break.

Sorry for rotete skrevet, er jævla sliten, og har eksamen om ikke alt for lenge.
Du trenger:

KNO3
Svovel
Kull
Aluminium/Titan(om du vil ha glitter)
Shell
Mortar
Lunte

Om du trenger hjelp, send meg en PM.
er dette en kurant video-guide? Stemmen till mennesket er fucka, men gjør han det på riktig måte?
http://www.youtube.com/watch?v=vWIIIHoXz6k
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Sitat av jorwax Vis innlegg
er dette en kurant video-guide? Stemmen till mennesket er fucka, men gjør han det på riktig måte?
http://www.youtube.com/watch?v=vWIIIHoXz6k
Vis hele sitatet...
ja dette kan være brukbart btw du kan fylle den hvite kula med hva du vil
Sist endret av CracklingPyro; 31. mai 2013 kl. 15:15.
jaja, det skjønte jeg Da skal jeg bestille noen pyro rekvisita, men er det en side som selger lunte til norge? Ser at PyroCreations ikke gjør det... Tenker i allefall å bestille shells derifra...
Har sendt deg en pm med to sider som jeg liker å bruke. Av åpenbare grunner poster jeg dem ikke her, da lite oppmerksomhet fra PST ol. er noe jeg anser som positivt. Hvis andre lurer på sidene, send meg en pm
Takker og bukker
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Sitat av Tuppnus Vis innlegg
Har sendt deg en pm med to sider som jeg liker å bruke. Av åpenbare grunner poster jeg dem ikke her, da lite oppmerksomhet fra PST ol. er noe jeg anser som positivt. Hvis andre lurer på sidene, send meg en pm
Vis hele sitatet...
PM meg vist du gidder
Er det noen her som vet hvor jeg kan skaffe trekuler med diameter på 42 og 65 mm? Jeg har ikke tilgang på det nødvendige verktøyet til å lage dem selv, så det må outscources. Jeg har tenkt å lage 2" og 3" hemi's, tror det kan bli en morsomt prosjekt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har testa/har erfaring med PP-rør til mortar?
Ser at de fleste bruker HDPE, såvidt jeg har forstått har dette vært mest pga pris-forskjellen. Biltema har riktignok PP-rør i gode dimensjoner (opp til 110mm) som koster 90kr/m idag. Ypperlige eller søppel?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tenker du på avløpsrørene? De er veldig tynne i godset. Du kan alltids grave dem ned halvveis eller sette dem i bøtter med sand, men i seg selv vil de etter all sannsynlighet gå i filler.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Tenker du på avløpsrørene? De er veldig tynne i godset. Du kan alltids grave dem ned halvveis eller sette dem i bøtter med sand, men i seg selv vil de etter all sannsynlighet gå i filler.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende de gjør.
Er det sånn at HDPE kan stå fritt og tåle en del oppskytinger eller må de også graves ned? Evt gode alternativ til mortarer?

Pleide å bruke et ca 3" stålrør, tjukt som juling. Den var fin, den! Kasta den selvfølgelig for noen uker siden da jeg trodde jeg hadde vokst av meg pyro-hobbyen. Det hadde jeg ikke.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Noen som har testa/har erfaring med PP-rør til mortar?
Ser at de fleste bruker HDPE, såvidt jeg har forstått har dette vært mest pga pris-forskjellen. Biltema har riktignok PP-rør i gode dimensjoner (opp til 110mm) som koster 90kr/m idag. Ypperlige eller søppel?
Vis hele sitatet...
De kan brukes til mindre luftbomber uten at rørene sprekker under oppskytning, men om luftbombene eksploderer i røret er det stor fare for livsfarlige splinter.
Styr unna sprø plast og heller gå for mykere plast, HDPD passer ypperlig til dette formålet.

HDPD kan fint brukes uten å graves ned dersom du har gjort en god jobb med bunnpluggen.