Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1981
Pro Gamer
Heisann! har noe jeg har lurt på lenge, men finner ikke svar... Om jeg vet jeg f.eks skal inn å operere på sykehus(ikke akutt men planlagt operasjon). Hvem vil da få vite om det om de ringer sykehuset å sjekker? har familie og kjæreste muligheten til å få vite det om jeg ikke ønsker det?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Vel, i teorien nei. De kan ikke få vite det, men i praksis kan det hende.
Pro Gamer
Trådstarter
hmm, det jeg å tenkte:P nytter sikkert ikke si det til en lege da hu dama i skranken sikkert ikke får beskjed om det,å faktisk husker det :S
Du kan godt bare google "Sykehus Taushetsplikt" og finne absolutt konkret informasjon.
Pro Gamer
Trådstarter
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Du kan godt bare google "Sykehus Taushetsplikt" og finne absolutt konkret informasjon.
Vis hele sitatet...

Så sier heller ikke det der noe om hva jeg faktisk lurer på
Hun husker det, men hun sier hun ikke gjør det for å gi livet ditt surt for deg
Sitat av M4zN Vis innlegg
Så sier heller ikke det der noe om hva jeg faktisk lurer på
Vis hele sitatet...
Å oppgi identitet

§21 sier følgende om taushetsplikt: Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.
Vis hele sitatet...
Informasjon til pårørende

§3-3 står det: Dersom pasienten samtykker til det eller forholdene tilsier det skal pasientens nærmeste pårørende ha informasjon om pasientens helsetilstand og den helsehjelp som ytes.
Vis hele sitatet...
Om du faktisk leser alt, så står det ganske greit at om du ønsker å forbli anonym, slik at verken kjæreste eller familie skal vite at du opererer så kan du det. De kan ikke bryte taushetsplikten med mindre du samtykker til det.
Om du kommer i en livstruende situasjon vil dine nærmeste pårørende vil bli kontaktet. (Si du faller i koma)

""
Sist endret av Rambofant; 28. juni 2013 kl. 03:47.
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Å oppgi identitet

Sitat:
§21 sier følgende om taushetsplikt: Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.
Informasjon til pårørende

Sitat:
§3-3 står det: Dersom pasienten samtykker til det eller forholdene tilsier det skal pasientens nærmeste pårørende ha informasjon om pasientens helsetilstand og den helsehjelp som ytes.
Om du faktisk leser alt, så står det ganske greit at om du ønsker å forbli anonym, slik at verken kjæreste eller familie skal vite at du opererer så kan du det. De kan ikke bryte taushetsplikten med mindre du samtykker til det.
Om du kommer i en livstruende situasjon vil dine nærmeste pårørende vil bli kontaktet. (Si du faller i koma)

Om du faktisk leser alt, så står det ganske greit at om du ønsker å forbli anonym, slik at verken kjæreste eller familie skal vite at du opererer så kan du det. De kan ikke bryte taushetsplikten med mindre du samtykker til det.
Om du kommer i en livstruende situasjon vil dine nærmeste pårørende vil bli kontaktet. (Si du faller i koma)
Vis hele sitatet...
Men ingenting du skriver her handler om at noen vil få opplyst om personen er på sykehuset. Jeg har vært på sykehus et par ganger og aldri fått spørsmål om jeg ønsker at informasjonsskranken skal få informasjon om romnummer, avdeling osv. Dette skjer automatisk.

Og dette har ingenting med taushetsplikt å gjøre. Men vil tro at du kan be om at ikke denne informasjonen skal spres videre til personer som spør etter deg.

Det er jo ikke slik at det er fullstendig "hide and seek" på sykehusene heller. Skulle tatt seg ut om 1000 personer som skulle på besøk ikke fikk opplyst hvilken avdeling, etasje og rom en person lå på.
Sist endret av clarionify; 28. juni 2013 kl. 07:22.
Om du legges inn på sykehus og ikke vil ha opplyst om innleggelsen må du selv fortelle dette. Da vil navnet ditt bli markert i rødt på dokumentasjonssystemet (hvertfall på det vi bruker, som heter DIPS), og da er det ingen som får vite om du er innlagt, med unntak av de pasientene har "godkjent".

Som pasient har du mange rettigheter, og du har rett til at ingen får vite noe om din helsetilstand. Det vil si at dersom du ikke oppgir noen pårørende er det heller ingen som har rett til å vite om hva det feiler deg, med henvisning til Pasient- og brukerrettighetsloven §3-4. Er du under 16 så blir automatisk foreldre koblet regnet som pårørende.

På den andre siden, så skal du inn til operasjon, og uansett om den er elektiv eller akutt så kan det oppstå komplikasjoner. Jeg vil derfor råde deg til å oppgi en pårørende, i tilfelle.
Støtter det Zehremar skriver. En hovedregel for oss, er at vi kun utgir informasjon om pasientens tilstand, dersom han/ hun tillater det. Vi forholder oss kun til den som er oppført som hovedpårørende mtp informasjon. Dersom andre ønsker å få noe informasjon om pasientens status, ber vi de ta kontakt med pasienten selv, eller hovedpårørende.