Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 6838
Har sittet å tenkt fram og til bake på hva som er billigst å ha. Mtp bruk er det mest bykjøring og en og annen lang tur (la oss si 4 ganger i året trondheim- oslo tur retur). Hva lønner seg i lengden. la oss si 5 år.

fyr løs=)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du kan jo glemme elbil på langtur uansett, er det 100% bykjøring, gå for elbil, skal du noengang et godt stykke utenfor byen, glem det.

Selv ville jeg dog aldri eid en elbil, jeg hadde heller tatt tog \ buss i byen hvis jeg ikke hadde en jobb som krevde at jeg hadde bil.
Sist endret av AtXbYeA; 13. august 2011 kl. 13:50.
Elbiler er veldig kalde på vinterstid..

Om du har penger så kan jeg anbefale en Hundai ix35 premium
Sist endret av Vod0; 13. august 2011 kl. 13:54.
Diesel-bil er vel det rimeligste. Men pass på at bilen ikke har for stor motor slik at den sluker dieselen, ellers vil det like gjerne lønne seg å kjøpe en bensin-bil.

El-bil ler jeg bare av. Var nettopp en episode i Top Gear om el-biler, og du sliter hvis du blir fri for strøm midt på øde plasser. Du er nødt å planlegge hvor du skal lade bilen isåfall og lage et kart over reisen din.
Sist endret av Oterhals; 13. august 2011 kl. 13:53.
Hvorfor ikke bruke sykkel i byen og diesel på langkjøring?
det spørs litt hvor ny bil du ønsker, og hvor "stygg" du kan tillate den å være.

hvis du skal ha en relativt ny bensinbil ville jeg sett på toyota aygo, ca 0.45 liter/mil (på min hvertfall) 2005 og nyere, fra 80 000,- og oppover

ellers kan du se på en veldig gammel toyota corolla feks.

hvis du skal kjøpe en gammel el-bil, så må du belage deg på å skifte batteri om noen år, og det er gjerne veldig dyrt. og rekkevidden holder nok ikke til trondheim heller. peugeot 106 er ikke så veldig dyr heller.

kommer jo ann på hvor mye du kjører. hvis du kjører mye og korte turer så sparer du mye på å ha elbil.
El-biler nå til dags er latterlige! Kanskje du har sett episoden av fifth gear når Tiff og Johnny skal kjøre 160 km eller noe slikt, de brukte vel rundt 8 timer. Man kan heller ikke kjøre om natta, da lys tapper bilen fort for strøm. Særlig i Norge med mye oppoverbakker sliter du veldig.

Det kommer veldig an på kjørestilen og, kjører man på 8000 omdreininger i 2 gir går det kanskje ikke fullt så greit.

En liten ting til, på top gear kjørte de en bmw m3 mot en toyota prius. Toyotaen skulle kjøre fortest mulig, mens bmwen skulle bare holde følge. Du kan vel tenke deg hvem som brukte mest bensin?
I like turtles
Skyfex's Avatar
dancing panda: Hvis du bare skal på langtur noen få ganger i året så kan du vel kanskje leie bil til det? Jeg vet ikke om det vil lønne seg eller ikke, men kanskje verdt å regne på.

tissemannX: Top gear er vel kjent for å fokusere mye på de negative aspektene av el-biler (og kanskje hybrider). Å kjøre en prius på topp hastighet er jo litt meningsløst, det er jo allment kjent at den er best på bykjøring med mye start og stopp.

http://www.guardian.co.uk/environmen...5/top-gear-bbc
Takk for svar! Er selv veldig tvilende på el-bilen. Jeg og en kompis som diskuterte dette. Han mener at el-bil er veien å gå sånn rent økonomisk. Har aldri eid en bil selv, bare lånt så kostnadene er i grunnen ukjent for meg. Han mener at man sparer masse på alt av tilleggs utgifter med bil osv. Men la oss si at de gangene mellom trodheim- oslo tar jeg fly ect. hva lønner seg da (altså bare små turer) ?
Sitat av dancing panda Vis innlegg
Takk for svar! Er selv veldig tvilende på el-bilen. Jeg og en kompis som diskuterte dette. Han mener at el-bil er veien å gå sånn rent økonomisk. Har aldri eid en bil selv, bare lånt så kostnadene er i grunnen ukjent for meg. Han mener at man sparer masse på alt av tilleggs utgifter med bil osv. Men la oss si at de gangene mellom trodheim- oslo tar jeg fly ect. hva lønner seg da (altså bare små turer) ?
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig bare skal kjøre småturer i Oslo, funker el-bil fint. Det er jo ingen erstatter for bensin/diesel motoren.
Man slipper jo engangsavgift, årsavgift og andre slike ting. Husk forresten at du må finne et stikkkontakt ute der du bor .
Trives med diesel bilen min jeg, høres og føles ut som å kjøre bil. Billigere enn bensin, og jeg elsker kraften.

Jeg kjører bil så og si hver dag, og da er dieselmotor gunstig siden de tåler å bli kjørt. Det er en grunn til at taxier og andre næeinger innenfor transport bruker dieselbiler.

Diesel, fordi du ikke bryr deg om miljøet og elsker sort røyk!
Er ofte billigere å kjøpe brukt pga nybilavgiftene. du får kjørt en stund før du har brukt like mye på drivstoff som det det koster ekstra for en ny bil.

Elbil er laget for bykjøring. langturer kan du glemme. et alternativ som kan være interessant er Firehjuling. altså en med stort motorvolum (500-800cc). Den er liten og manøvrerbar i by og kan brukes på billappen i mange tilfeller. ulempen er at du blir utsatt for elementene. men om du er villig til å kle på deg litt er en ypperlig. I tillegg er du ikke fucka om du tar den turen til Trondheim, da den bruker bensin som fins overalt.
Sist endret av F4celess; 13. august 2011 kl. 14:34.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Man slipper jo engangsavgift, årsavgift og andre slike ting.
Vis hele sitatet...
vi bor i norge. Hvor lenge tror du det holder?
Hørte en gang at elbiler og sånne biler skulle bli avgiftsbelagte ved årsskiftet.
Sitat av F4celess Vis innlegg
Er ofte billigere å kjøpe brukt pga nybilavgiftene. du får kjørt en stund før du har brukt like mye på drivstoff som det det koster ekstra for en ny bil.

Elbil er laget for bykjøring. langturer kan du glemme. et alternativ som kan være interessant er Firehjuling. altså en med stort motorvolum (500-800cc). Den er liten og manøvrerbar i by og kan brukes på billappen i mange tilfeller. ulempen er at du blir utsatt for elementene. men om du er villig til å kle på deg litt er en ypperlig. I tillegg er du ikke fucka om du tar den turen til Trondheim, da den bruker bensin som fins overalt.
Vis hele sitatet...
Slike firehjulinger er ofte veldig dyre, rundt 80.000 kr minst.

Når jeg tenker på det, så kan jo scooter være noe for deg? Kjøpe en søt liten vespa kanskje ?
Hehe scooter har vært et alternativ ja men da forsvinner jo muligheten for kjøring på enkelte plasser, right?
Ikke om du kjøper 125cc - den kan kjøres på motorvei, afaik.
Men da må du ha lett-sykkel lappen.
Sist endret av Waffaz; 13. august 2011 kl. 15:32.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Skal jeg først ha en el-bil må rekkevidden økes betraktelig! Den bør ihvertfall ha like lang rekkevidde som bensin/diesel. F.eks klare Bergen->Oslo. Og ladetiden bør være ganske kort. Dessuten, så bør dem se mer ut som Teslas el-biler, alle de andre ser jo bare ut som store elektrikse rullestoler
hvor mye penger har du tenkt å legge ut for bilen? hvis du skal legge ut mye penger lønner det seg med en elbil, da batteri-bytte gjerne går under garantien
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av djxfade Vis innlegg
Skal jeg først ha en el-bil må rekkevidden økes betraktelig! Den bør ihvertfall ha like lang rekkevidde som bensin/diesel. F.eks klare Bergen->Oslo. Og ladetiden bør være ganske kort. Dessuten, så bør dem se mer ut som Teslas el-biler, alle de andre ser jo bare ut som store elektrikse rullestoler
Vis hele sitatet...
norge er vel en av de landene i verden hvor elbil passer dårligst,lange avstander og mye bakker.

danmark / nederland / belgia er sikkert kjempefint for elbiler dog.
vent på tesla model s, kommer ut i 2012, skal ha 500km rekkevidde, likner på audi A8, pappa har forhåndsbestilt og den er veldig billig!

bensinbiler blir bare billigere og jeg vil heller kjøpe en range rover/porsche cayenne til en god pris og bruke masse bensin
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
norge er vel en av de landene i verden hvor elbil passer dårligst,lange avstander og mye bakker.

danmark / nederland / belgia er sikkert kjempefint for elbiler dog.
Vis hele sitatet...
Ikke belgia, mye fjell og bakker der og!

Men man kan ikke kjøre scooter på motorvei nei. Da må du isåfall kjøpe lett-mc og det kan fort bli veldig dyrt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare satsa på en liten og billig bil, hva er budsjettet ditt? Toyota IQ er for eksempel en fin liten bybil.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Hadde jeg vært deg hadde jeg bare satsa på en liten og billig bil, hva er budsjettet ditt? Toyota IQ er for eksempel en fin liten bybil.
Vis hele sitatet...
ville heller valgt en toyota aygo. min mor har en IQ, kjempefin den, litt dyr bare. jeg og min søster har begge en aygo, ca 50k billigere, samme motor uansett.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
min mor har en IQ
Vis hele sitatet...
Off topic: Stakkar deg.
budsjettet er trangt grunnet studier, men har 50k stående, jobber deltid så blir noen kronsjer der også.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Off topic: Stakkar deg.
Vis hele sitatet...
ahah jeg bor ikke hjemme da, flytta når jeg var 19, og hun kjøpte den litt etter det. digg å kjøre hvertfall, med trinnløst gir
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av djxfade Vis innlegg
Skal jeg først ha en el-bil må rekkevidden økes betraktelig! Den bør ihvertfall ha like lang rekkevidde som bensin/diesel. F.eks klare Bergen->Oslo. Og ladetiden bør være ganske kort. Dessuten, så bør dem se mer ut som Teslas el-biler, alle de andre ser jo bare ut som store elektrikse rullestoler
Vis hele sitatet...
Enig i at de fleste el-biler ser litt crap ut, men Nissan Leaf ser jo helt grei ut f.eks. Virker som det begynner å komme mer ordentlige el-biler.

Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så viktig med rekkevidde Oslo<->Bergen hvis man ikke tar den strekningen veldig ofte. Fly og tog koster jo ikke stort om dagen. Og fly er raskere, mens tog (ihvertfall med NSB comfort) er mye mer chill.
Hvis en husker strømprisene vi har vær vinter så dropper men elbil.
oppvarming av bilen vil også dra veldig mye strøm om vinteren som gjør det hele til en veldig dyr affere.
før man kjøper bil kan det være lurt å regne litt.
bilpris + verditap for hvert år man eier den.
alle utgiftene (bensin, forsikring, årsavgift, parkering, mm)

hvis man bare skal kjøre litt rundt i en storby, vil man i de fleste tilfeller spare store summer på å ta kollektivt og/eller litt taxi ved behov.

si man har 40k i utgifter per år på bil, med verditap og alt sammen. du kan ta myye taxi og buss for 40k
Denne = Profit?
Elbil nå til dags er noe dritt. Man må bytte batteripakkene i den hvis man bruker den mye. Batteripakker koster det samme som en bruktbil.

Kjøp deg heller en eldre turbo-diesel bil. Billig å kjøre, billig å forsikre og du trenger ikke å lade den hver dag.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
@Turboolsen: Et merke(husker ikke i farta) som driver med elbil i Norge, har 10 års (eller 100 000km) garanti på bilen/batteriene, og produsenten hevder å kun ha byttet batterier 2 ganger i Norge, den ene var produksjonsfeil, den andre gikk selvfølgelig innenfor garantien.

Om det er noe drit eller ikke er en annen sak, ville selv valgt en tradisjonell bil som går på fossilt brennstoff.
Man får en grei bil med et budsjett på 50k. Ford Ka, Peugeot 206, Smart fortwo f.eks. Skal du virkelig ha bil som ikke bruker en dritt av diesel, kjøp deg en gammel mercedes. Men det er vel ikke akkurat så lett å lukeparkere med den i byen .

Tror du bør droppe el-bil, og kjøpe en grei liten by-bil i stedet .
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Enig i at de fleste el-biler ser litt crap ut, men Nissan Leaf ser jo helt grei ut f.eks. Virker som det begynner å komme mer ordentlige el-biler.

Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så viktig med rekkevidde Oslo<->Bergen hvis man ikke tar den strekningen veldig ofte. Fly og tog koster jo ikke stort om dagen. Og fly er raskere, mens tog (ihvertfall med NSB comfort) er mye mer chill.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg pleier å ta en tur, Bergen->Oslo->Svinesund, kanskje en gang i året. Og da bør en evt. El-Bil klare dette på en lading også. Ellers er det verdiløst.

Tenk å bli sittende fast på Hardangervidden under en snøstørm

Vet at fly/tog er raskere og antageligvis billigere, men man mister mye av kosen med en biltur
kjøp den en 1,9 skoda octavia litt ny rundt 300k bruker utrolig lite diesel og den drar bedre en du tror
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=29839913 <---- Detta er ganske bra saker. Og med lithium batteri så har du jo grei kjørelengde (140km) eller no slikt. Og 3 års garanti på batteriet, så det bør ikke være et hinder...
Sitat av Fleff Vis innlegg
@Turboolsen: Et merke(husker ikke i farta) som driver med elbil i Norge, har 10 års (eller 100 000km) garanti på bilen/batteriene, og produsenten hevder å kun ha byttet batterier 2 ganger i Norge, den ene var produksjonsfeil, den andre gikk selvfølgelig innenfor garantien.

Om det er noe drit eller ikke er en annen sak, ville selv valgt en tradisjonell bil som går på fossilt brennstoff.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er hybrid bil. Toyota har reklamer om det. Men det er ikke en ren eletrisk bil.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Fant noe nå: http://no.wikipedia.org/wiki/Buddy_%28elbil%29

Der står det b.l.a : "MetroBuddy kan leveres med nikkel-metallhydrid batterier med 10 års garanti."

Men trodde egentlig det var noen andre som også hadde 10 års garanti, ser at det finnes det par artikler der folk vil ha 10 år, så kan hende jeg surrer litt her:http://www.nettavisen.no/motor/article2967582.ece
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Hadde jeg vært deg ville jeg nok kjøpt en eldre Audi A4 TDI eller en lignende bil. For all del styr unna franske biler.
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Hadde jeg vært deg ville jeg nok kjøpt en eldre Audi A4 TDI eller en lignende bil. For all del styr unna franske biler.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man styre unna franske biler? Har kjørt mye nytt av Citroën og Pesjå med turbodiesel (HDI), og det er stort sett skuddsikre biler.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Hvorfor skal man styre unna franske biler? Har kjørt mye nytt av Citroën og Pesjå med turbodiesel (HDI), og det er stort sett skuddsikre biler.
Vis hele sitatet...
Med et budsjett på 50 laks får man ikke en ny Citroën eller Peugeot. Derfor burde han styre unna franske biler til den prisen. Dette gjelder også elektriske biler, da disse i denne prisklassen ikke er spesielt bra.
Bullshit, man får en meget bra bil til rundt 50.000 som er fransk. http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=29943768

Vi har samme type bil og årsmodell på jobben. Rundet 300.000 med anleggskjøring, bulking og masse annet. Kun tatt vanlige servicer og byttet vanlige slitedeler. Motoren og girkassen = Ingen tull. Man kan absolutt gjøre gode kjøp for 50.000 kr og få en relativt ny bil.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Bullshit, man får en meget bra bil til rundt 50.000 som er fransk. http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=29943768

Vi har samme type bil og årsmodell på jobben. Rundet 300.000 med anleggskjøring, bulking og masse annet. Kun tatt vanlige servicer og byttet vanlige slitedeler. Motoren og girkassen = Ingen tull. Man kan absolutt gjøre gode kjøp for 50.000 kr og få en relativt ny bil.
Vis hele sitatet...
Tja...
For privatpersoner er ikke jo ikke tosetere ofte veldig optimalt, forøvrig er ikke en partner en bil jeg ville bli sett død i utenom hvis jeg jobbet i posten, men hver sin smak.

Har selv kjørt disse i både diesel og el-varianter, og veistøy og komfort suger kuk sammenlignet med bortimot alt annet.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Bullshit, man får en meget bra bil til rundt 50.000 som er fransk. http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=29943768

Vi har samme type bil og årsmodell på jobben. Rundet 300.000 med anleggskjøring, bulking og masse annet. Kun tatt vanlige servicer og byttet vanlige slitedeler. Motoren og girkassen = Ingen tull. Man kan absolutt gjøre gode kjøp for 50.000 kr og få en relativt ny bil.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tørre å påstå at din definisjon av en meget bra bil til 50.000 er milevis unna min. Det du linker til (som nevnt) er ment som en arbeidsbil og ligger nesten på minussiden når det gjelder kjørekomfort. Som en vanlig bruksbil ville jeg aldri anbefalt denne bilen til noen.
Norskehesten
Alden's Avatar
http://www.tv2.no/underholdning/broo...t-3526735.html

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=x8YN3MAHmhY

Tesla http://www.ferdinand-motor.no/index....=245&Itemid=51

"- Med stor batteripakke går denne bilen 48 mil før den må lades, men selv grunnpakken holder til 25 mil. Med tanke på at en her snakker om en bil som lett rommer en hel familie, er det helt unikt."

"Bakgrunnen for den lave prisen er selvsagt at avgiftsnivået er lavt for miljøvennlige biler. Elbiler er for øyeblikket momsfrie og slipper engangsavgift, selv om dette kan endre seg. Så akkurat hvordan avgiftene blir er litt tidlig å si enda, understreker Birkenfeldt. "

"Med elbil kjører du forøvrig gratis gjennom Autopass - og kanskje viktigere - du kan bruke kollektivfeltet inn til byene. Takk og farvel til å sitte og trøkke i kø i timesvis hver dag. Er ikke feil det heller."
Sist endret av Alden; 15. august 2011 kl. 03:12.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Alden Vis innlegg
http://www.tv2.no/underholdning/broo...t-3526735.html

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=x8YN3MAHmhY

Tesla http://www.ferdinand-motor.no/index....=245&Itemid=51

"- Med stor batteripakke går denne bilen 48 mil før den må lades, men selv grunnpakken holder til 25 mil. Med tanke på at en her snakker om en bil som lett rommer en hel familie, er det helt unikt."

"Bakgrunnen for den lave prisen er selvsagt at avgiftsnivået er lavt for miljøvennlige biler. Elbiler er for øyeblikket momsfrie og slipper engangsavgift, selv om dette kan endre seg. Så akkurat hvordan avgiftene blir er litt tidlig å si enda, understreker Birkenfeldt. "

"Med elbil kjører du forøvrig gratis gjennom Autopass - og kanskje viktigere - du kan bruke kollektivfeltet inn til byene. Takk og farvel til å sitte og trøkke i kø i timesvis hver dag. Er ikke feil det heller."
Vis hele sitatet...
Lite praktisk bil og koster ca. 10 ganger mer enn budsjettet til TS.
Norskehesten
Alden's Avatar
bare et lite hint av hva man har i vente av EL-biler fremover
bilen er ikke så upraksis når man har tre seterader som gir plass til 4 voksne og 2 barn og med 680liter bagasje rom. prisen i forhold til TS er vel for høy men å betale ca.500,000kr for en spillter ny bil som vil spare deg masse penger i forhold til disel/bensin i avgifter og drivstoff er ikke så mye å betale. reiser gratis på ferger innlands også.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Alden Vis innlegg
bare et lite hint av hva man har i vente av EL-biler fremover
bilen er ikke så upraksis når man har tre seterader som gir plass til 4 voksne og 2 barn og med 680liter bagasje rom. prisen i forhold til TS er vel for høy men å betale ca.500,000kr for en spillter ny bil som vil spare deg masse penger i forhold til disel/bensin i avgifter og drivstoff er ikke så mye å betale. reiser gratis på ferger innlands også.
Vis hele sitatet...
Personlig ville jeg ikke kjøpt en el-bil med mindre jeg hadde en bensin-/dieselbil ved siden av. Ja det er mange positive sider ved el-biler, men de negative sidene overveier dette ganske kraftig i mine øyne.

1. Rekkevidde

- Selvfølgelig er det ikke alle som trenger å kunne kjøre til Trondheim på én ladning, men jeg vil mye heller ha den sikkerheten man har ved å kunne fylle drivstoff nesten hvor som helst. De fleste el-biler strekker seg stort sett fra en rekkevidde på 60km og helt opp til Tesla sine modeller der kommende Model S med den største batteripakken har en rekkevidde på 480km. Som alt annet får man det man betaler for (check below).

2. Pris

- Prisen er også noe som trekker veldig ned. I følge Ferdinand kommer Tesla Model S til å koste fra ca. 500 000,- og opp avhengig av batteripakke. Skulle jeg først brukt minst 500 000,- på bil hadde jeg garantert kjøpt en bil som gir mer enn Tesla Model S. Da tenker jeg på f.eks. motorkraft, ekstrautstyr og generell kjøreglede. Man har andre alternativer som Nissan Leaf, Think City og Peugeot 106 Electric, men sånn jeg ser det så er det ikke verdt pengene i forhold til hva annet man kan få for samme pris hvis man velger bensin eller diesel. Jeg kjenner også magen knyter seg bare ved tanken på å prøve å holde pulsen gående en kald vintermorgen hvis jeg hadde blitt eier av en av de to siste under tvang.

3. Utseende/Daglig bruk

- Plassmessig er det vel ikke store forskjellene på de mer moderne el-bilene og en bil i samme klasse med hybrid-, bensin- eller dieselmotor og heller ikke utseendet på nye el-biler ser ut som det er laget av blikk og designet etter en havlliters melkekartong. Sett bort fra rekkevidde mener jeg noe av det mest positive er at de er stillegående, billige å ha (sett bort fra reperasjoner og evt. batteribytte utenom garanti) og har lavt utslipp. Skal ikke si noe om hva det koster å reparere en el-bil, men jeg regner med det varierer.

4. Tidsbruk/Ladestasjoner

- Hvor lang tid man bruker på å fullade batteriene fra de er tomme kommer helt an på batteriene, men når jeg hører det tar 24 timer for enkelte av el-bilene reiser hårene i nakken seg. Man har bil, men bare innimellom. En annen ting er at man må planlegge turen etter hvor det er ladestasjoner hvis man skal kjøre et lite stykke. Jeg vet ikke om jeg er uoppmerksom, men jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange jeg vet om i Oslo og hvis man da i tillegg må tigge til seg strøm fra folk hvis man er ute og kjører på bygda så ville jeg heller hatt en nyere dieselbil. Tog er også en mulighet, men det koster for meg mer for en normal togbillett til besta enn det koster i rene drivstoffutgifter.

5. Min konklusjon

- Hvis jeg absolutt måtte hatt en el-bil i nær fremtid så hadde jeg heller kjøpt en billigere dieselbil foreløpig og heller ventet på litt lenger rekkevidde, kortere ladetid og mer bang for the buck. Men hvis man kun skal ha en el-bil til bykjøring så er det jo en mulighet for dere som MÅ kjøre, men da heller en elektrisk bil enn sykkel om sommeren og buss/tog om vinteren.
Sist endret av kosepaa; 15. august 2011 kl. 19:38.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Hadde jeg vært deg ville jeg nok kjøpt en eldre Audi A4 TDI eller en lignende bil. For all del styr unna franske biler.
Vis hele sitatet...
Hør hør!

Franske biler er grei de, helt til du får problemer. Delene er ALDRI standar, og er sjeldent du kan kjøpe reservedeler på Biltema. Det meste må spesialbestilles.
Hadde jeg hatt penger, hadde jeg eid denne:

http://multimedia.dn.no/archive/00162/LB-Opel_Ampera_i_Ge_162781i.jpg

Info på vg:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10097708

Synd at den er "feil-klassifisert".

Sorry for off topic.
Men on topic, dieselbilen er helt klart et bedre valg. Som noen nevner her, pass på at motoren ikke er så svær at det ikke lønner seg likevel. Mye pent av VW for tiden. Feks en Scirocco.
Sist endret av Lily Bowen; 17. august 2011 kl. 14:15.
Bensin vs diesel er etter min mening nå et spørsmål om smak mer enn økonomi.
Hadde diesel, byttet til bensin. Bensinbilen koster meg ca 7% mer i året i drivstoff, men den er stillere og jeg slipper å blåse ut filteret. Hos mange bilmerker er også utvalget bedre for bensin, jeg ville ha automat og da måtte jeg opp i den største dieselmotoren mens det var mulig på flere av bensinmotorene.

El-bil er veldig grei som nr2 bil i byen, eller som eneste bil hvis du satser på kollektiv eller leiebil på tur. Reiser du litt jevnlig kan du sjekke ut bilkollektiver, disse er veldig greie når du trenger bil en gang i blant og du får tilgang på alt fra småbiler til store kassebiler.