Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 731
Hei.

Jeg sitter og vurderer virtuell server som filserver. Jeg har lest litt om det, og har forstått litt av det.
Jeg kan litt om det med root og Admin. rettigheter, og resten får jeg lære meg etter hvert.

Men har jeg forstått rett? er det på en måte et OS som er online ? jeg har en salgs datamaskin via internett? Vet det kan brukes som MySql osv, men trenger ikke helt det. Har dere noen og annbefale?

Takker for svar
En virtuell server er intet mer magisk enn at du har et os i bunn (også kjent som host-os) og så putter du så mange klienter/virtuelle tjenere (eller guest-os) på toppen av dette.

I prinsippet er det ingenting som skiller en virtuell server fra å installere vmware og kjøre ubuntu virtuelt på toppen av Windows dersom man trenger egenskaper fra begge os og ikke gidder dualboote.

De fleste hosting-tilbydere selger VPS-er fordi det er en veldig økonomisk måte å tilby kundene sine helt egne miljø uten at de påvirker andre kunder. Det er lett å flytte kunder fra en server til en annen +++ haugevis med fordeler og få drawbacks (de færreste trenger faktisk dedikerte bokser uansett).

Om vi har noe å anbefale? Det kommer helt an på hva du skal bruke det til. Om du skal ha en filserver bør du 1. ha denne hjemme (siden du trolig ikke har nok båndbredde til at det blir effektivt å la alle filer ligge i skyen et sted) og 2. bruke det os-et du kjenner best. Både linux og Windows klarer helt fint å servere noen skarve filer til et hjemmenett
Egobanken's Avatar
Trådstarter
Takker for effektivt svar. får se om dette kan fungere.
På hjemmenett (LAN) kan du også kjøre gigabit.