Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2395
Hei! Jeg fant en ring her om dagen. Den er egentlig ikke noe stor, men har merket 585 inni. Det er ikke ingravert noe i den. Hva bør egentlig gjøres med den. Det er jo ikke lett og stole på noen i dette samfunnet, så noen lapp er ikke vits å henge opp etter min mening.

Noen som har noen inspill? Mening o.s.v om dette mottas med stor takk
Kan jo alltids levere den til politiet.
Eller sette en annonse i avisa hvor man ber folk ta med noe form for bevis på at det er deres ring.

Hvis ingen da tar kontakt kan du jo beholde den med god samvittighet
Annonse på div nettsider/gratisaviser hvor du beskriver hvor den ble funnet og når, og ber evt eier beskrive den for deg/ta med fotobevis/lignende for at det er deres.

Dvs: IKKE legg ut bilde av ringen eller beskriv den da en fin måte å finne korrekt eier på er at eieren selv beskriver ringen uten å ha sett den.
Har ikke samtlige diamanter et serial-nummer gravert inn? Det skal visstnok ikke være lesbart med det blotte øyet. Du kan ta kontakt med en gullsmed for å undersøke dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hittegodslova er da klar?
Veit ikkje finnaren kven eigaren er, og får han heller ikkje kjennskap til det, skal han snarest råd er melda funnet til politiet på den staden der godset er funne. Det same skal finnaren gjera når eigaren er oppmoda om å henta godset, men ikkje gjer det innan rimeleg tid, eller han nektar å svara finnarløn eller annan kostnad som er komen på.
Vis hele sitatet...
Lever det til politiet, og be om finnarlønn når eigaren melder seg.
Selg den på svartebørsen og tjen deg søkrik, UTEN å betale skatt for det!!!
Takk for mange gode svar men det var ingravert 585 i den. Hva er det? vet det er den som forklarer hvilken type "glitter" det. Men hva er det?
Sitat av Egobanken Vis innlegg
Takk for mange gode svar men det var ingravert 585 i den. Hva er det? vet det er den som forklarer hvilken type "glitter" det. Men hva er det?
Vis hele sitatet...
585 .
Den er nok min. Send bilde slik at jeg kan bekrefte dette. Sender adresse på PM. Jeg betaler frakt
Sist endret av Bombasa; 14. september 2009 kl. 12:28.
Men det er jo min Bombasa?
meld i fra til politiet om den, men _ikke_ gi den fra deg.
da vet politiet at du har en ring som ikke nødvendigvis er din, og de kan melde i fra dersom eieren av denne ringen dukker opp. dersom det ikke kommer noen som kan gjøre krav på ringen, er det gode muligheter for at du kan få den selv.

var sånn jeg fikk sykkelen min
Check the setting and mount. A real diamond is not likely to be set in a cheap metal.[9] Stamps inside the setting indicating real gold or platinum (10K, 14K, 18K, 585, 750, 900, 950, PT, Plat) are a good sign, while a "C.Z." stamp will give away that the center stone is not a real diamond.
Vis hele sitatet...
Noen guidelines..
Lever den inn på nærmeste pantesjappe. Kjøp smågodt for pengene og gi ti prosent til ett fint formål. Kast pantelappen.
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Lever den inn på nærmeste pantesjappe. Kjøp smågodt for pengene og gi ti prosent til ett fint formål. Kast pantelappen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? En brukt liten diamantring er ikke verdt store summen i kroner og øre, men har sannsynligvis stor affeksjonsverdi for eieren. Det smågodtet håper jeg hadde smakt surt.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Lever den inn på nærmeste pantesjappe. Kjøp smågodt for pengene og gi ti prosent til ett fint formål. Kast pantelappen.
Vis hele sitatet...
Jeg ble kvalm bare med tanken.
Og det var ikke smågodtet jeg tenkte på.

Ærlig talt, noen har sannsynligvis fått denne ringen av noen som brydde seg om dem, tenk om der ligger tanker bak ringen? Andre enn at noen bare skulle flotte seg. Som regel er noe som er mistet mye mer verdt for eieren enn finneren.
..eller kanskje det er meningen at eier ikke vil ha den tilbake. Utro mann kan få damer til å kaste mye rart!
Sitat av ne0 Vis innlegg
..eller kanskje det er meningen at eier ikke vil ha den tilbake. Utro mann kan få damer til å kaste mye rart!
Vis hele sitatet...
Ja, men det vet du ikke noe om.
Så uansett er det lurest/mest riktig å forsøke å finne eieren.
Da får du svar på alt.

Lever den til politiet og informer dette til stedet du fant den på, evt stedene rundt der du fant den (om du fant den i ei gate f.eks).

Finnerlønn kan kreves da eieren blir funnet.
Lykke til!
Sist endret av Grimdoc; 16. september 2009 kl. 14:05.