Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 40818
Hei, har kjøpt kattesand på europris..
tenkte å bruke det som en rakett dyse og jeg banket det hardt fast nederst i raketten. da ble det veldig hardt. men når jeg skal borre ett hull sånn at flammen fra raketten kan komme ut, så "smuldrer" bare kattesanden og nesten alt blir som det pulvre det var før jeg banket det. :? noen som har noen tips om hvordan jeg kan få et hull uten at alt smuldrer opp?

-takk
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
knuser du kattesanden til pulver?
Hvis du søker på forumet eller på nettet, får du helt sikkert vite det. Jeg gidder ikke å forklare hvordan. :?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Lignende er tatt opp før, men ikke i en bestemt tråd. Tror vi trenger en slik en. Til saken, bruke større hastighet på drillen og gjerne et skarpere borr. Stor hastighet og forsiktighet er stikkordene. Litt smuldring på overflaten er vanlig og skadene er hovedsakelig kosmetiske.
Er det mulighet for å sette en stang i røret, for så å banke/presse sanden rundt den og fjerne stangen etterpå?
Jeg bruker kattesand til endeplugger, men ikke prøvd til dyse enda. Jeg knuser sanden i en morter, og banker den i et rør med hammer etterpå.
Bor jo i sandnes, så skal gå til innkjøp av betonitt fra Hana-Holms snarest.
Sitat av verto
Er det mulighet for å sette en stang i røret, for så å banke/presse sanden rundt den og fjerne stangen etterpå?
Jeg bruker kattesand til endeplugger, men ikke prøvd til dyse enda. Jeg knuser sanden i en morter, og banker den i et rør med hammer etterpå.
Bor jo i sandnes, så skal gå til innkjøp av betonitt fra Hana-Holms snarest.
Vis hele sitatet...
Bentonitten på Hana-holmes er drit bra! Har 5kg selv, og det funker drit bra! Anbefales!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg har også 5kg bentonitt fra hana og holmens og det er gode greier. Skal prøve å skaffe kaolin som er mye bedre. En kombinasjon av kaolin og bentonitt samt litt olje/voks gir fantastiske dyser!
Til nå har jeg brukt dyser av tre og stål, men ingen av disse er serlig praktiske.
Jeg har en kattesand som skal inneholde mye betonitt, og denne funker kjempe til endeplugger.
Har ikke prøvd til motorer enda da...
Jeg banker pluggene mine, men kan godt tenke meg å lage en enkel presse ettersom jeg har en 5-tonnsjekk jeg ikke bruker. 5 tonn burde da holde til det meste?
Trådstarter
7 0
Sitat av verto
Er det mulighet for å sette en stang i røret, for så å banke/presse sanden rundt den og fjerne stangen etterpå?
Jeg bruker kattesand til endeplugger, men ikke prøvd til dyse enda. Jeg knuser sanden i en morter, og banker den i et rør med hammer etterpå.
Bor jo i sandnes, så skal gå til innkjøp av betonitt fra Hana-Holms snarest.
Vis hele sitatet...
har prøvd det med stanga og det funka ikke (sanden ville ikke bli hard)

men det er nok som andersg sier å bruke ett skarpt borr med sotr hastighet, får prøve senere
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har fungert bra til meg. Anbefaler også å tilsette litt voks/olje i bentonitten. Jeg bruker CRC 5-56 "verktøykasse". Ikke ha i mer enn at det bare såvidt klumper seg. Dette gjør det lettere å presse og gir mindre søl. Det hjelper også ved borring.
Trådstarter
7 0
Sitat av Brainiac
knuser du kattesanden til pulver?
Hvis du søker på forumet eller på nettet, får du helt sikkert vite det. Jeg gidder ikke å forklare hvordan. :?
Vis hele sitatet...
har siktet den i en sånn "melsikt" eller noe sånn, husker ikke hva det heter :lol:

så jeg får bare det fineste pulvre som små sukker korn.
Små sukker korn?

Det kalles ikke pulver da.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Vet ikke hvorfor folk pulveriserer sanden når den skal presses sammen etterpå. Har kun funnet fordeler med å presse granualer fremfor fint pulver.
Reinert med beine !
griped's Avatar
kjøpte også bentonitt fra europris i dag, har mortet det fint og det er tydelig at det fungerer for de ble et hardt tykt belegg i bunnen av morteren
Åja, har alltid hatt det for meg at sanden må pulveriseres mest mulig jeg, at man da oppnår større tetthet.
Jeg prøvde meg på en dyse i dag, tok et papprør(fra 25-skuddsbatteri) og banka en passe tykk propp.
Har en multislipemaskin(eller hva det nå heter)med en borr på, og med den klarte jeg å lage et jevnt hull i proppen. Skal teste motoren min med svartkrutt for å se om proppen holder snart
Reinert med beine !
griped's Avatar
kult, lagde just ei bombe så hvis bentonitten min holder så må jeg prøve å lage en rakett. Jeg blandet det finmalte pulveret inn med hårgele den typen som du får drit stivt hår av så for håpe det funker da

EDIT: hvor lenge må jeg vente etter jeg har presset bentonitten?
Trådstarter
7 0
Sitat av griped
kult, lagde just ei bombe så hvis bentonitten min holder så må jeg prøve å lage en rakett. Jeg blandet det finmalte pulveret inn med hårgele den typen som du får drit stivt hår av så for håpe det funker da

EDIT: hvor lenge må jeg vente etter jeg har presset bentonitten?
Vis hele sitatet...
hvis du ikke har fuktet det med olje, voks eller noe sånt, tror jeg det er klart rett etter at du har pressa det sammen.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av ahtic
Sitat av griped
kult, lagde just ei bombe så hvis bentonitten min holder så må jeg prøve å lage en rakett. Jeg blandet det finmalte pulveret inn med hårgele den typen som du får drit stivt hår av så for håpe det funker da

EDIT: hvor lenge må jeg vente etter jeg har presset bentonitten?
Vis hele sitatet...
hvis du ikke har fuktet det med olje, voks eller noe sånt, tror jeg det er klart rett etter at du har pressa det sammen.
Vis hele sitatet...
hvis du leser litt nøyere ser du at jeg har blandet det inn med hårgele
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av verto
Åja, har alltid hatt det for meg at sanden må pulveriseres mest mulig jeg, at man da oppnår større tetthet.
Vis hele sitatet...
Det gjelder å finne en balanse mellom fine partikler og større partikler. De store partiklene binder bedre sammen enn de små. Se feks på fyllmasse i grusveier. Bare sand -> veien smuldrer bort. Bare singel -> veien smuldrer bort.

Jeg slenger en dose kattesand i mølla og lar den mølle til litt før alle klumpene er knust. På den måten får jeg en ganske jevn blanding av bittesmå og litt større partikler. Jeg siler det videre i en tesil, og banker det til dyse. Funker fint.
Trådstarter
7 0
Sitat av griped
Sitat av ahtic
Sitat av griped
kult, lagde just ei bombe så hvis bentonitten min holder så må jeg prøve å lage en rakett. Jeg blandet det finmalte pulveret inn med hårgele den typen som du får drit stivt hår av så for håpe det funker da

EDIT: hvor lenge må jeg vente etter jeg har presset bentonitten?
Vis hele sitatet...
hvis du ikke har fuktet det med olje, voks eller noe sånt, tror jeg det er klart rett etter at du har pressa det sammen.
Vis hele sitatet...
hvis du leser litt nøyere ser du at jeg har blandet det inn med hårgele
Vis hele sitatet...
tar du gelèn i før du heller sanden opp i røret eller etterpå?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du skal blande det sammen først og så banke i etterpå. Det skal veldig lite til. Blir det for mye blir alt grisete og det kan svekke lerien.
Problemet når jeg banker dyse/propp, er at røret ofte sprekker om jeg banker for mye.
Skal lage presse snart.
Off topic, men hvor mye kan svartkrutt presses i en presse uten risiko for at det skal gå av?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Mange, mange tonn. Med mindre du presser veldig, veldig fort, slik at det dannes store mengder varme (ala en sylinder i en dieselmotor).

Med litt fuktighet (dersom du skal presse for å lage granuler) er det i allefall ingen fare. Bare press på. Du kommer/trenger aldri (til) å bruke så mye kraft at det er noen fare for at det går av.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du må forsterke røret med et rør delt i to og slangeklemmer. Ihvertfall hvis du presser. Har aldri klart å presse godt nok uten at røret blir ødelagt med mindre vi snakker tykk HDPE eller metall.
Og som tidligere nevnt, det er skjelden at BP'en antenner og da (tror ikke det har skjedd) ikke pga trykk, men friksjon og støt. Det skjer relativt ofte, også når man presser. Bp'et gnisser imellom "spindelen" og "rammeren" eller litt treghet får noe til å stoppe opp for så å plutselig slippe.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av ahtic
Sitat av griped
Sitat av ahtic
Sitat av griped
kult, lagde just ei bombe så hvis bentonitten min holder så må jeg prøve å lage en rakett. Jeg blandet det finmalte pulveret inn med hårgele den typen som du får drit stivt hår av så for håpe det funker da

EDIT: hvor lenge må jeg vente etter jeg har presset bentonitten?
Vis hele sitatet...
hvis du ikke har fuktet det med olje, voks eller noe sånt, tror jeg det er klart rett etter at du har pressa det sammen.
Vis hele sitatet...
hvis du leser litt nøyere ser du at jeg har blandet det inn med hårgele
Vis hele sitatet...
tar du gelèn i før du heller sanden opp i røret eller etterpå?
Vis hele sitatet...
Jeg lagde først denne "deigen" deretter tok jeg blandinga oppi røret
Ah, tusen takk!
Da var det bare å lage meg presse
Venter på 5kg betonitt fra Hana-Holmes!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg blanda imellom kyanitt og kaolin. Er selvsagt kyanitt du må ha.
AndersG:
Når vi først snakker om dyser og pressing så lurte jeg på om du ikke har laget en egen presse? Etter å ha lest denne; http://www.pyrotechniques.org/dwilli...ess/press.html ble jeg veldig fristet til å lage meg en presse selv, da det ikke så veldig vanskelig ut. Har du noe mer info om dette?

Tenkte selv på å lage et par av disse; http://www.pyrotechniques.org/dwilli...et/rocket.html og selvsagt noen mindre raketter. Tenkte først å fremst å bestille bentonitt fra Hana-Holmens også. (Har gjort det men fikk aldri varene eller betalte noe, virka som om de ikke registrerte sendingen) Men får bare prøve på nytt.

Det jeg egentlig lurte på, var om det virkelig trengst så mye kraft for å lage skikkelige dyser? Har liksom ikke helt troen på bare å presse uten skikkelig kraft.
[/b]
den store endburner raketten der har jeg dreid meg verktøy til så den skal jeg prøve på å, må bare lage meg presse først.. gleder meg
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg har egen presse, men bruker den ikke mye pga konstruksjonen. Den er laget av tre! Har sveisemaskin og skal få sveiset en som utnytter alle de 10 tonnene donkraften kan presse, men ting tar tid.. Du kan greie deg med en av tre, men den knirker en hel del og vil sjelden klare mer enn 4 tonn. Legger du mye arbeid i det vil du sikkert få en brukbar en.

Jeg smekra sammen min på en kveld med M20 gjengestenger fra biltema samt noen muttere og en donkraft. Og ja, noen 2"x4" planker og litt kryssfiner. Det vanskeligste er å finne en måte å måle hvor hardt du presser. Skal du lage flere raketter og er avhengig av pålitelighet, er det nesten et musth. Har sett på veieceller, men de er dyre. Det beste er nok et manometer i en oljefylt stålkapsel eller skru det rett i donkraften.

Så må du ha et "blast screen". Noen stålplater eller temmelig tykt tre holder lenge. Sett fram et speil slik at du ser hva som skjer.

Alt i ett, en presse er lett å lage men kan kreve en del utstyr!

Du bør vente med 6 punds etterbrennere til du har en ordentlig presse og en del erfaring med designet fra før. Når det er sagt, skaff deg noen reale rør (utrolig sterk papp, glassfiber, plast eller metall) og press det du klarer. Fordelen med end burnere er at de er enkel i konstruksjon noe som gjør det mulig å masseprodusere. Desutten gir de fra seg en lyd som er bare helt syk. Godt rør, endeplugg, topplugg og krutt er cluet. Når det er løst, har du gjort det. Du kan kompensere dårlig krutt med en visco el. i kjernen som bestemmer brennehastigheten. Det er det de kommersielle bruker.

Press som Dan williams gjør. 6 tonn på pluggen og 4 tonn på kruttet.
Hmm, vurderer å gå ut i fra en slik som dette:
http://www.biltema.no/Archive%5CProduct_images%5C15%5CLarge%5C15-222_l.jpg
Den største der tar jo 20 tonn.

Har i tillegg sveiseapparat, så jeg planlegger å lage dette i metall. Det er nok måle trykket som blir det vanskeligste. Kan være jeg bare dropper det med det første, for så å se på det som en "oppgradering" ved en senere anledning. Skal forresten lage meg noen mye mindre før jeg lager de store der, men har dem jo som et lite mål i bakhodet
Reinert med beine !
griped's Avatar
kan du ikke bare bruke skrustikka? http://www.nettrabatt.no/prod_images/2563_1_main.jpg
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
pyrotekniker: Er nok lurt å bygge en først som du modererer videre på ja. Du kan jo sette på både trykkmåler og hydraulikkpumpe.

griped: Skrustikke har ikke nok kraft. Desutten er det tungvint å bruke.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
kom over et produkt som het "gjutsand" (svensk) idag. Noen som vet om det funker til dyser? brukes til å støpe metaller i tror jeg.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Er det bentonitt eller kyanitt vil det fungere, hvis ikke kan det neppe brukes til pressing.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sikkert mange som vet det, men jeg sier det likevel. Bruk støvmaske når dere håndterer bentonitt! Det mistenkes nemlig at det er kreftfremkallende. Her står det også litt:

DANGER!! The inhalation of this powder can be sufficent to stop breathing and causing DEATH! Effects of over exposure:Chest pain,coughing, wheezing,fatigue,pulmonary infection,pneumoconiosis. Acute: severe irritation of the upper respiratory tract ,throat and deep chest pain. Chronic:respiratory infection,bronchitis, pulmonary tuberculosis, and death. Target organs: upper respiratory tract, and central nervous system. Conditions aggravated/target organs. Persons with pre-existing eye,skin or respiratory conditions may be more susceptible.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Viste jeg ikke! Hvor fikk du den fra? Jeg har tilsatt olje i bentonitten som gjør at den ikke støver uansett, men greit å vite!
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sant som hanse sier. Spesielt forsiktig bør man være hvis man skal kværne bentonitt. Jeg bruker kjøttkvern, og da støver det skikkelig!
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Viste jeg ikke! Hvor fikk du den fra? Jeg har tilsatt olje i bentonitten som gjør at den ikke støver uansett, men greit å vite!
Vis hele sitatet...
Jeg fant det ut ganske nettopp selv. Her er et par MSDS blad:
https://fscimage.fishersci.com/msds/02585.htm

http://www.sciencestuff.com/msds/C1301.html

Virker ikke helt ufarlig.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Viste jeg ikke! Hvor fikk du den fra? Jeg har tilsatt olje i bentonitten som gjør at den ikke støver uansett, men greit å vite!
Vis hele sitatet...
Hvordan olje tilsetter du, og hvordan blir konsistensen?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Helt vanlig 2T motorolje. Jeg tynner det ut med white spirit og har i helt til bentonitten blir slik at den opprettholder sin struktur hvis du prøver å forme den (noe den gjør til en hvis grad fra før) og støver minimalt. Du kan også såvidt kjenne at det er noe oljeaktig i den, og det vil sive ut små mengder når du presser Hadde vel i ca. 3dl olje + white spirit til 5kg bentonitt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvordan blir konsistensen med 10% olje og 90% bentonitt da? Viss du har testet. Blir bare klisj?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Tjah, vanskelig å si. Synes det høres vel mye ut, men mulig det fungerer. Man må nesten prøve seg fram eller bruke et blandingsforhold fra noen andre
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg og murkas kjøpte 5 kilos sekk med kattesand på coop for 60 kr. denne fungerer driit bra, men enda bedre med litt verktøykasse på boks
▼ ... mange måneder senere ... ▼
slik jeg forstår det så mener dere nå at KAOLIN er bedre en BENTONITT?

i så tilfelle så er det jo genialt.

1 sekk a 5kg kaolin koster 88,-

1 sekk a 5kg bentonitt koster 139,-

er det nok at jeg kun kjøper Kaolin?

også ser jeg på hana holmens at de selger ASKE av eik...=)

er dette noe jeg kan erstatte kull med til sortkrutt, eller er det helt uegnet?

jeg TROR jeg vet svaret, at det er uegnet, men vil bare spørre for å være sikker....


ellers mener jeg at aske brukes i noen komposisjoner. noen som husker hvilke?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av cyberthug Vis innlegg
slik jeg forstår det så mener dere nå at KAOLIN er bedre en BENTONITT?

i så tilfelle så er det jo genialt.

1 sekk a 5kg kaolin koster 88,-

1 sekk a 5kg bentonitt koster 139,-

er det nok at jeg kun kjøper Kaolin?

også ser jeg på hana holmens at de selger ASKE av eik...=)

er dette noe jeg kan erstatte kull med til sortkrutt, eller er det helt uegnet?

jeg TROR jeg vet svaret, at det er uegnet, men vil bare spørre for å være sikker....


ellers mener jeg at aske brukes i noen komposisjoner. noen som husker hvilke?
Vis hele sitatet...
Det er kyanitt som kan brukes, ikke kaolin. Tror det beste er en blanding av 50/50 kyanitt/bentonitt. Jeg har søkt LITT etter kyanitt på nettet, men ikke funnet noe sted å kjøpe det.

Eik er for det første ikke egnet til BP siden det er et skikkelig hardt treslag og aske er jo det som er igjen etter en fullstendig forbrenning og kan ikke brukes i det hele tatt. Aske består hovedsakelig av metalloksider har jeg lest.
Sitat av hanse Vis innlegg
Det er kyanitt som kan brukes, ikke kaolin. Tror det beste er en blanding av 50/50 kyanitt/bentonitt. Jeg har søkt LITT etter kyanitt på nettet, men ikke funnet noe sted å kjøpe det.

Eik er for det første ikke egnet til BP siden det er et skikkelig hardt treslag og aske er jo det som er igjen etter en fullstendig forbrenning og kan ikke brukes i det hele tatt. Aske består hovedsakelig av metalloksider har jeg lest.
Vis hele sitatet...
oki...

takk hanse...


OT:

lenge siden sist

noen nye spennende prosjekter på gang?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
den kattesanden jeg kjøpte på europris var sepiolit. funker det?
Very Important Pyrotechnician
Sitat av arwex Vis innlegg
den kattesanden jeg kjøpte på europris var sepiolit. funker det?
Vis hele sitatet...
Nja, har prøvd den, men det var langt fra idellt. Når jeg brukte rakettverktøy og fikk dysen ferdig, gikk det ganske greit, men det var håpløst å bore i.
Du kan prøve å knuse den litt i en hurtigmixer, og så tilsette litt tynn olje eller verktøykasse på boks.
▼ ... over et år senere ... ▼
Gammel tråd men vil ikke starte ny selv om det er litt off topic. Jeg lurer på hvordan en handler hos Hana-Holmes? Jeg har kjørt forbi, men så ingen butikk. Sendte email og de sa de bare hadde kontor og lager. Er det slik at en går inn på kontoret, sier hva man skal ha, blir med ut på lageret og henter det og betaler på kontoret? Eller må det bestilles og fraktes?
Skal ha en del bokser og noen oksider og karbonater til kjemi og pyro..
Sist endret av Pyrotecnican; 2. september 2010 kl. 20:54.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar