Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  550 128963
Trådstarter
Syns heller at du burde prøve på et 4" shell da.

Har sett den siden ja, og ga den opp ganske kjapt. PE fynker ikke. Det er like sprøtt som PVC.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Big B Vis innlegg
Syns heller at du burde prøve på et 4" shell da.

Har sett den siden ja, og ga den opp ganske kjapt. PE fynker ikke. Det er like sprøtt som PVC.
Vis hele sitatet...

ok. Dumt

Der det vanskelig å støpe en mortar av glassfiber?
kan biltemas polyester brukes sammen med herder og glassfibermatte med bra resultat?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av hanse Vis innlegg
Hei! Har litt lyst til å prøve et 6" shell til nyttår! Er det noe man må passe på når man lager så store shell? Tenker jeg følger united nuclears beskrivelse.

Kommer till å bruke bp stjerner av en eller annen type, slik at utgiftene blir minst mulig. (har 25 kg krista k plus)

Er det lurt å bruke noe større enn risskall som break i så store shell? Til nå har jeg tenkt på havreskall.

Holder det med ett PVC rør (kloakk) som mortar? Tenker da på om den tåler trykket?
Hvis ikke er det jo mulig å grave den ned?

takk!
Vis hele sitatet...
Risskall er bra hvis du ikke skal bruke booster. Regner med vi snakker Warimono her nå. Puffet ris er fint med booster. Jeg har dog ikke erfaringer med 6", men blir til høsten. Men seriøst, 6" er heftig! Men fyrer du den opp på et øde sted er det jo greit! PVC kan brukes, men som stål gir det dødelige splinter så du må ialefall grave det ned og søke dekning. Det beste er papprør for betongstøping forsterket med glassfiber el. Kjøpes bla. på Biltema eller Obs Bygg. Har en selv, presis 6".

Sitat av Big B Vis innlegg
Jeg tror du sikter litt høyt når du vil lage et 6" shell til nyttår. Men jeg skal ikke hindrer deg til å prøve.

Til break så kan du fint bruke BP (jeg anbefaler mad Balsa kull) coatet på puffet ris.

Et PVC rør er en dårlig Idè, bruk heller HDPE. Vis du alikevell vil bruke PVC så burde du grave hele mortaren ned, slik at den stikker et par. cm over bakken. Du burde i tillegg sette mortaren bak noe, slik at ingen kan bli truffet av splinter, vis det skulle komme noen.

Husk å filme vis det blir realisert.
Vis hele sitatet...
Balsa er kanskje litt mer enn nødvendig og dyrt, men gir kraftig break. Dette kan også oppnåes med en booster da.

Sitat av Nygaard Vis innlegg
6" er rimelig heftig. Hva veier egentlig et slikt shell? Mistenker det for å veie en del.

Og. For å kapre tråden litt: Noen som vet om et passende objekt å lage skall til 5"-shell rundt?
Vis hele sitatet...
Veier ca 1-1,6kg sterkt avhengig av hva som er inni selvsagt så det er ikke akkurat småtteri å skyte opp! Lampekuler er ofte i den størrelsen (for å skjule pæra)! Jeg fant en til overs hjemme, men den var akkurat for stor, men passer da til 7"
Så har du mange baller i den størrelsen. Små 10kr plastballer (REMA, Bunnpris i badesesong) er fine til 5" og håndballer er kanskje fin til 6".

Sitat av hanse Vis innlegg
vet at det er litt heftig, men ser ingen grunn til å ikke å prøve hvis man er forsiktig?
Vis hele sitatet...
Nei, men ikke gå alt for stort da. Du må huske at dette tiltrekker mye oppmerksomhet og fyrer du av et 12" shell går det ikke ubemerket nesten uansett hvor du bor!

Sitat av hanse Vis innlegg
Hvorfor er det å sikte høyt? Det var egentlig det jeg lurt på da jeg startet tråden

Hvor får man tak i slike rør? Bør røret ha id på rundt 16,5 eller?
Vis hele sitatet...
Akkurat som Big_B sa er alt litt annerledes og alt får større konsekvenser. 6" er ikke så ille, men når vi nermer oss 10 og over begynner ting å skje. Flowerpots er et problem også for kommersielle 16". Liftingen må ha annen forbrenningshastighet ofte da i form av grovere korn. Du må eksperimentere
Røret ja, som jeg sa over, betongstøping forsterket med glassfiber er et alternativ. Slik de bruker til betongsøyler. Avfall mange plasser, men koster ikke mye å kjøpe ny. Brødrene Dahl selger HDPE trykkrør som er ideelle, men kostbare.


Sitat av Big B Vis innlegg
Fordi det er ganske anderledes å lage et 6" shell i forhold til f.eks. 3". Break må være anderledes, timing, lift, stjernestørrelse... Hva er det størte shellet du har laget?

Røret bør ha en ID på 15,24cm, shells er alltid litt mindre. Det er bare mortaren som er nøyaktig f.eks 16". Jeg har googlet meg både grønn og blå etter HDPE rør her i norge, men uten hell. Jeg har derfor begynt å lage mine i glassfiber og polyester.

Du kan jo se på byggeplasser?
Vis hele sitatet...
Røret? Da hvis han skal ha sylindrisk, men hvis ikke blir det vel kula
Grønn og blå, hm, jeg kjører forbi en slik butikk ofte så jeg hadde lokalkunnskapen liksom, de har (HD)PE trykkrør, men det koster (500kr fort!)!www.bd.no Du må naturligvis ha en butikk i nørheten.

Sitat av hanse Vis innlegg
Det største jeg har laget er 3" hittil.

har du prøvd denne siden? http://www.helgelandplast.no/produkt...r_industri.php
de er jo for industriellt bruk, så vet ikke om de selger til privatpersoner.

Funker det ikke med PE? http://www.helgelandplast.no/produkt...annogavlop.php
Vis hele sitatet...
Samme typen rør som BD. Ta en tur innom og sjekk da


Sitat av Big B Vis innlegg
Syns heller at du burde prøve på et 4" shell da.

Har sett den siden ja, og ga den opp ganske kjapt. PE fynker ikke. Det er like sprøtt som PVC.
Vis hele sitatet...
Nei, PE er (når vi snakker slike rør) de samme som HDPE og nermest splintfritt Brukes profesjonelt.

Sitat av hanse Vis innlegg
ok. Dumt

Der det vanskelig å støpe en mortar av glassfiber?
kan biltemas polyester brukes sammen med herder og glassfibermatte med bra resultat?
Vis hele sitatet...

Det har jeg skrevet om før, en plass.
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ssfiber+mortar
Søk litt på forumet og google så finner du en del om glassfiber.
Jeg bruker Biltema vare, men det er ikke ideelt.
Trådstarter
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Balsa er kanskje litt mer enn nødvendig og dyrt, men gir kraftig break. Dette kan også oppnåes med en booster da.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte vis han ikke har tilgang til en god booster. Da er Balsa bra. Dyrt vil jeg heller ikke sei at det er.

Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Røret? Da hvis han skal ha sylindrisk, men hvis ikke blir det vel kula
Grønn og blå, hm, jeg kjører forbi en slik butikk ofte så jeg hadde lokalkunnskapen liksom, de har (HD)PE trykkrør, men det koster (500kr fort!)!www.bd.no Du må naturligvis ha en butikk i nørheten.
Vis hele sitatet...
Tenkte rundt shell jeg da.

Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Det har jeg skrevet om før, en plass.
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ssfiber+mortar
Søk litt på forumet og google så finner du en del om glassfiber.
Jeg bruker Biltema vare, men det er ikke ideelt.
Vis hele sitatet...
Jeg har lakt til 4 stk. 1-3/4" mortars, eg er storfornøgd!
Polyester og glassfiber er fra biltema. Jeg tror det kostet meg ca. 25kr pr. mortar + 20-30min arbeid.
Pyro Anders forklarte hvordan jeg skulle gjøre det, så all ære til han.

Her er noen bilder av mine.

http://dump.warispeace.co.uk/159.jpg

http://dump.warispeace.co.uk/160.jpg

http://dump.warispeace.co.uk/161.jpg
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Big B Vis innlegg
Jeg tenkte vis han ikke har tilgang til en god booster. Da er Balsa bra. Dyrt vil jeg heller ikke sei at det er.

Jeg har lakt til 4 stk. 1-3/4" mortars, eg er storfornøgd!
Polyester og glassfiber er fra biltema. Jeg tror det kostet meg ca. 25kr pr. mortar + 20-30min arbeid.
Vis hele sitatet...
Joda, hvis du bestiller fra rett plass, men for de fleste holder vel vanlig BP greit her Også uten booster altså, hvis det er godt pastet. Mulig kun en type break (ikke booster) gir bedre symmetri så lenge det er kraftig nok..

Joda, Biltema fiber er greit til mortarer, men blir det smått er fiberet veldig grovt å jobbe med. Polyesteret er veldig bra da! Men det var fine mortarer!
Brukte du airbrush eller vanlig påføring? Er jo ganske greit å jobbe med så lenge du har bra avtrekk. Jeg blir litt lei av lukta etterhvert! Skadelig er den også, men så skjelden som vi driver
Trådstarter
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Joda, hvis du bestiller fra rett plass, men for de fleste holder vel vanlig BP greit her Også uten booster altså, hvis det er godt pastet. Mulig kun en type break (ikke booster) gir bedre symmetri så lenge det er kraftig nok..

Joda, Biltema fiber er greit til mortarer, men blir det smått er fiberet veldig grovt å jobbe med. Polyesteret er veldig bra da! Men det var fine mortarer!
Brukte du airbrush eller vanlig påføring? Er jo ganske greit å jobbe med så lenge du har bra avtrekk. Jeg blir litt lei av lukta etterhvert! Skadelig er den også, men så skjelden som vi driver
Vis hele sitatet...
Takktakk.

Jeg brukte en vanlig malerkost, som fort ble ødelagt av polyesteren. Jeg ville ikke sløse den dyre acetonen til å rense kosten ser du.

Når jeg laget de så var jeg i garasjen med lukket garasjeport. Men jeg hadde en filtermaske fra biltema, så jeg luktet ikke noen ting av polyesteren.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
[quote=

1. Balsa er kanskje litt mer enn nødvendig og dyrt, men gir kraftig break. Dette kan også oppnåes med en booster da.

2. Nei, men ikke gå alt for stort da. Du må huske at dette tiltrekker mye oppmerksomhet og fyrer du av et 12" shell går det ikke ubemerket nesten uansett hvor du bor!


3. Nei, PE er (når vi snakker slike rør) de samme som HDPE og nermest splintfritt Brukes profesjonelt.

[/QUOTE]

1. regner med at booster er for eksempel wistlemix eller flash? i såfall har jeg tilgang til dette

2. Skal sende det opp på nyttårsaften, så tror ikke det blir så mye styr Skal fyre det opp på "landet" også

3. så da er det ikke noe problem å bruke PE rør fra helgeland? Er ikke det det enkleste da?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av hanse Vis innlegg
1. regner med at booster er for eksempel wistlemix eller flash? i såfall har jeg tilgang til dette

2. Skal sende det opp på nyttårsaften, så tror ikke det blir så mye styr Skal fyre det opp på "landet" også

3. så da er det ikke noe problem å bruke PE rør fra helgeland? Er ikke det det enkleste da?
Vis hele sitatet...
1, Jepp det er de vanligste.

2, Du bør kanskje testfyre noen, ihvertfall dummies før du fyrer noen på selve aftenen når det gjelder DU kan jo lage ferdig alt utenom pastingen og test i romjula. Du må bruke tørkeskap til pastingen da.. Og det blir litt travelt!

3, Finnes forskjellige grader, men finn en med en solid vegg så holder det meste.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
1, Jepp det er de vanligste.

2, Du bør kanskje testfyre noen, ihvertfall dummies før du fyrer noen på selve aftenen når det gjelder DU kan jo lage ferdig alt utenom pastingen og test i romjula. Du må bruke tørkeskap til pastingen da.. Og det blir litt travelt!

3, Finnes forskjellige grader, men finn en med en solid vegg så holder det meste.
Vis hele sitatet...
Kommer til å bli travelt før nyttår ja

Jeg sendte en mail til helgeland plast og fikk dette svaret:

"Hei. Våre rør i denne dimensjonen er 160mm utvendig, den tynneste veggtykkelsen vi har på lager er 6,2mm og den tykkeste er 14,6mm"

Holder disse veggene tror dere?
Lurer også på hvor stive slike rør er?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
6mm er tamt til HDPE. Snakker vi 2" holder det kanskje, men 3-4" og oppover bør du ihvertfall ha 10mm. Noen som driver med display som Bang vet sikkert mer om dette. De er ganske stive. Er ikke noe som bøyer seg helt uten videre.
Er det PE eller HDPE det er snakk om?
For HDPE er anbefalt/minimum tykkelse: 3" = 3,81mm, 4" = 5,08mm, 5" = 6,35mm og 6" = 7,62mm
Det er da for runde bomber.
Mens papir rør er enda tykkere: 3" = 6,35mm, 4"= 6,35mm, 5" = 7,874mm og 6" = 9,398mm.
Men det er ikke dumt med tykkere enn det som er anbefalt...

HDPE er hardt, men vrenger seg bare vist det skulle bli en rørdetonasjon, og det skal ikke sprute splinter, bare pass på at man ikke bruker samme rør til å fyre av flere ganger fra, altså skyte opp en bombe, lade på nytt og skyte igjen... for vist røret blir varmt blir det mye svakere og større sjangse for en rørspregning....
Husk at det er forskjell på HDPE og bare PE!!!!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Oi! Det var tynnere enn jeg trodde! Vanlig Gfiber ligger på 6mm for en 6" mortar som skulle være veldig lite i forhold til HDPE. Men jeg regner med det er minimum? De de fleste bruker er jo en god del tykkere!
Forskjell på PE og HDPE er vel enkelt og greit at HDPE har høy densitet og PE er det ikke spesifisert? Uansett kan vi vel si at PE ikke splintrer mer enn HDPE uansett. Kvaliteten er hovedgreia, LDPE er dårlig, men siden dette er rør lagd for belastning bør de være av bedre vare.
Jeg har ikke tallene på glassfiber, men jeg ville heller hatt di litt tykkere enn for tynne...
Ja eneste er at PE kan jo være en dårlig blanding, så jeg ville tatt det noe tykkere for å være sikker...
Jeg tror også at HDPE burde vært noe tykkere men det er i allefall minimum eller anbefalinger da...
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av PyroSarp Vis innlegg
Er det PE eller HDPE det er snakk om?
For HDPE er anbefalt/minimum tykkelse: 3" = 3,81mm, 4" = 5,08mm, 5" = 6,35mm og 6" = 7,62mm
Det er da for runde bomber.
Mens papir rør er enda tykkere: 3" = 6,35mm, 4"= 6,35mm, 5" = 7,874mm og 6" = 9,398mm.
Men det er ikke dumt med tykkere enn det som er anbefalt...

HDPE er hardt, men vrenger seg bare vist det skulle bli en rørdetonasjon, og det skal ikke sprute splinter, bare pass på at man ikke bruker samme rør til å fyre av flere ganger fra, altså skyte opp en bombe, lade på nytt og skyte igjen... for vist røret blir varmt blir det mye svakere og større sjangse for en rørspregning....
Husk at det er forskjell på HDPE og bare PE!!!!
Vis hele sitatet...
Det er PE jeg snakket om nå Men som jeg sa har det tykkeste røret 14,6 mm tykke vegger. Dette burde vel holde for et 6" shell? Virket som det var bra kvalitet etter hva de skrev på hjemmesiden sin.

Har kanskje funnet et ferdig 6" shell nå Fant en liten krabbeteineblåse i vannkanten her om dagen. Det har en diameter på 14,7 cm og 2,3 mm vegger.
Men det jeg lurer på er om dette vil skape splinter ved breaken? Jeg tviler på at det er PVC da det er veldig lett å bøye. Det virker som det er en fet plast.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Bruk den heller som form til å lage papphemier. Så kan du lage så mange du vil
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Bruk den heller som form til å lage papphemier. Så kan du lage så mange du vil
Vis hele sitatet...
Tenkte å prøve det ja Men da vil jo shellet bli litt større da
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Joda, hvis den er nesten akkurat 6" så blir det jo litt krasj
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Noen som vet om det vil funke å skyte opp et shell med diameter 9,525 cm fra en mortar på ca. 9,75cm? Skulle gjerne ha "tapetsert" den med 2-3 lager papir, men det regner jeg med at jeg bare kan glemme.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har du litt treg lift tror jeg det går bra uansett. De jeg lager har direkte kontakt med veggene, men det er ikke 4". Med mindre du bruker tykk plastikk, må du nesten tapetsere. Hemiene kun limt sammen blir nesten garantert flowerpot.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Har du litt treg lift tror jeg det går bra uansett. De jeg lager har direkte kontakt med veggene, men det er ikke 4". Med mindre du bruker tykk plastikk, må du nesten tapetsere. Hemiene kun limt sammen blir nesten garantert flowerpot.
Vis hele sitatet...
jeg kjøper 4" shell fra pyrocreations. Regner med at disse er ganske tynne? Trenger man over 3 lag med kraftpapir festet med tapetklister?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg vet ikke hvor mye du trenger på disse (Bang, Big B, Pyro Sarp?), men mange bruker fibertape. Kan være vanskelig å skaffe, men se etter en gjennomsiktig tape med glassfiber i.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Drypp godt med xylene i skjøten, og følg på med en tynn streng med pvc lim før du klemmer sammen skallene, så trenger du ikke ekstra tapetsering. Jeg bruker Jotuns tynner nr. 7 og Aquatett lim fra Casco.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Men da har du vel flash booster?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Det er klart! Alltid booster, enten flash eller whistle.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
er det noen som kan anslå sånn ca. hvor mye polyester jeg trenger for å lage en 6" glassfibermortar? tenkte å lage den 1,2 meter lang. Hva tror dere om den lengden?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
1-2kg kanskje. Varierer en del etter hvor god du er, hvilken metode du bruker og hvor tykk veggene er.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Hvorfor er det ikke vanlig å spike runde shells? Vil det gi en mer usymetrisk break? Det er den eneste grunnen jeg kan komme på.

Lurer også litt på hva slags "lim" som er best til pasting? Tenker da på wheat paste og tapetlim. Hvorfor er egentlig ikke trelim vanlig? Ca. hvor lenge kan man lagre shells som er pastet med wheat paste i ganske tørre miljøer?

Til slutt lurer jeg på hva man burde behandle papprør med for å gjøre dem mer fuktbestandige? Ønsker å gjøre min rullede 2" mortar mer holdbar
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg og fetteren min har lagd shells med vanlig A4 ark og polyurethan trelim. Shellsene var ikke tykke, men de var stive og harde, og det ble skarpe smell. Brukte flash som break da.
Trådstarter
Sitat av hanse Vis innlegg
Hvorfor er det ikke vanlig å spike runde shells? Vil det gi en mer usymetrisk break? Det er den eneste grunnen jeg kan komme på.

Lurer også litt på hva slags "lim" som er best til pasting? Tenker da på wheat paste og tapetlim. Hvorfor er egentlig ikke trelim vanlig? Ca. hvor lenge kan man lagre shells som er pastet med wheat paste i ganske tørre miljøer?

Til slutt lurer jeg på hva man burde behandle papprør med for å gjøre dem mer fuktbestandige? Ønsker å gjøre min rullede 2" mortar mer holdbar
Vis hele sitatet...
Det er vel litt vanskelig og spike runde shells? Sikker derfor.

Du kan lakkere mortaren med vanlig trelakk, da holder de lenge.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av hanse Vis innlegg
Hvorfor er det ikke vanlig å spike runde shells? Vil det gi en mer usymetrisk break? Det er den eneste grunnen jeg kan komme på.

Lurer også litt på hva slags "lim" som er best til pasting? Tenker da på wheat paste og tapetlim. Hvorfor er egentlig ikke trelim vanlig? Ca. hvor lenge kan man lagre shells som er pastet med wheat paste i ganske tørre miljøer?

Til slutt lurer jeg på hva man burde behandle papprør med for å gjøre dem mer fuktbestandige? Ønsker å gjøre min rullede 2" mortar mer holdbar
Vis hele sitatet...
Er vanskelig å paste runde shells ja. Jeg foretrekker PVA (trelim, våtroms tapetlim) og det er veldig vanlig! Etter en uke er hvetemelpasten temmelig sur.

I tillegg til det Big B nevnte, kan du også vurdere Polyester eller "vannglass" (potterigreie). Jeg har prøvd acetontynnet polyester med gode resultater.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Er vanskelig å paste runde shells ja. Jeg foretrekker PVA (trelim, våtroms tapetlim) og det er veldig vanlig! Etter en uke er hvetemelpasten temmelig sur.

I tillegg til det Big B nevnte, kan du også vurdere Polyester eller "vannglass" (potterigreie). Jeg har prøvd acetontynnet polyester med gode resultater.
Vis hele sitatet...
Da kjører jeg trelim jeg og
Ja, det var smart. Vannglass er et annet navn for natriumsilikat? Vil helst behandle innsiden av mortaren også, og tenkte derfor at vannglass må være perfekt siden det også er ildhemmende. Kan tenke meg at polyesteret sprekker opp hvis jeg bruker det? Hva ville dere ha satset på?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Natriumsilikat ja. Er nok det beste. Polyesteret kan sprekke, men tanken er å få det til å trekke inn i papiret. Det samme gjelder for silikatet.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg ville gått for PVA-tapetlim. Enkelt, billig og fungerer hver gang. Kan dessuten tynnes med vann for å lette utsmøring og gjøre det drøyere i bruk.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hei jeg er ny her og lurer på en del ting.

hvor får jeg kjøpt shells, og hvor store bør de være når jeg er nybegynner.
Sitat av egebakken12 Vis innlegg
hei jeg er ny her og lurer på en del ting.

hvor får jeg kjøpt shells, og hvor store bør de være når jeg er nybegynner.
Vis hele sitatet...
Dette finnes det masse tråder om. Det enkleste er jo så klart 1" shells siden de er minst og dermed lettere å fylle og lifte.

http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ghlight=Shells

http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ghlight=Shells

http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=121263
Jeg vil tørre å påstå at 1" runde shells ikke er de letteste å produsere for en nybegynner om man ønsker et godt resultat med pen break. Jeg vil heller tørre å påstå at 2" runde shells er den riktige størrelsen å starte på.

Grunnen til at jeg mener dette er fordi at 1" shells krever kraftig break, noe ikke 2" shells i samme grad gjør. Dessuten må man jobbe med relativt små mengder stjerner i 1" shells, samt små størrelser på stjernene, noe som gjør det vanskelig å plassere dem bra i shellet. Pastingen av et 1" shells kan også være vanskelig for en nybegynner fordi de er så små.

Ved produksjon av 2" shells kan man enkelt bruke gressfrø coatet med BP, samt en liten dose whistle mix. Stjernene blir enklere å plassere i shellet, og dermed får man penere break. Det er også lettere å paste shellet om man bruker 2" runde shell.

Merk!

Jeg tenkte ikke over sylindre!

1" sylinder shells vil muligens være et bra sted å starte, men de krever fortsatt en rimelig dose flash per shell, noe nybegynnere ikke burde bruke så mye av.

Selv har jeg aldri laget noe særlig mange sylinder shells, så jeg har ikke så mye å si om akkurat dette. Pasting av sylindre er i praksis mye lettere enn runde shells.
tenkte mest på sylinder
Men det er en ting jeg lurer på.
hvordan måler man hvor mange tommer et sylinder shell er?
Er det diameteren, slik som i runde shells, eller lengden?
Det er diameteren på bredden av shellet som avgjør hvilken tomme shellet er.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Pasting av 1" sylindere er unødvendig. Bruk heller kraftig break. Fyll stjerner i til det er fullt, ha oppi 3-8 gram flash og løft det til peak. Det burde gi gode resultater med svake sylindervegger Tynne vegger gir fordelen at det blir mer plass inni shellet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Jeg driver å støper glassfiber mortar for øyeblikket, og var ute etter anbefalt veggtykkelse på 3" 4" og 6"
Jeg fant riktignok en tabell her: http://www.ci.worcester.ma.us/wfd/pr...rms/527002.pdf (side 19)
Den angir minimum veggtykkelse for epoxy glassfiber til stusselige 2.8mm hele veien opp til 6"
Jeg bruker bare biltema polyester og akter å gå opp endel, spørsmålet er hvor mye?
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Jeg driver å støper glassfiber mortar for øyeblikket, og var ute etter anbefalt veggtykkelse på 3" 4" og 6"
Jeg fant riktignok en tabell her: http://www.ci.worcester.ma.us/wfd/pr...rms/527002.pdf (side 19)
Den angir minimum veggtykkelse for epoxy glassfiber til stusselige 2.8mm hele veien opp til 6"
Jeg bruker bare biltema polyester og akter å gå opp endel, spørsmålet er hvor mye?
Vis hele sitatet...
Spørs vel hvor tight du får det, rør laget av proffer kan sikkert være så tynne. Det er vanskelig å få det til uten luftlommer, noe som vil svekke røret betraktelig. Har du ei vakumpumpe for hånden kan du få det til, ellers ville jeg kanskje brukt 4mm på de største. 4mm er dog ganske mange lag.
Very Important Pyrotechnician
Hvor tight eller sterkt man får det blir vel bare gjetninger er jeg redd. Men er det forresten noen tall på hva som optimal tykkelsesøkning pr lag i prosent, hvis du går ut fra tykkelse på tørr matte? Det kan vel ikke være så mye vil jeg anta, da for mye polyester som kjent ikke er bra.
Håper dette er den beste tråden. Jeg har et lite spørsmål, hvis noen av dere har erfaring med silverstreamer stjerner. Laget en liten batch, og primet med vanlig BP. Jeg tente stjerner men bare bp laget brant opp. Prøvde på nytt ved å legge ett nytt lag med BP over stjernene, fordi jeg tenkte jeg kanskje ikke hadde primet nok. Igjen ble tenningen mislykket. Denne gangen gadd jeg ikke å forsøke med forskjellige primes, men ville forsikre meg at dette faktisk brant opp. Fant frem en gassbrenner og da funket stjernen supert etter litt oppvarming. Har dere noen idee om en måte denne batchen slipper å gå i bosset?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Kanskje vansklig å gjøre noe når du allerede har primet de, men neste gang kan du kanskje bruke meal med metall tilsatt. Mg, Al, MgAl, Si. Selv bruker jeg silicon og det fungerer utmerket. Hvilken formel var dette?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Bob Vis innlegg
Håper dette er den beste tråden. Jeg har et lite spørsmål, hvis noen av dere har erfaring med silverstreamer stjerner. Laget en liten batch, og primet med vanlig BP. Jeg tente stjerner men bare bp laget brant opp. Prøvde på nytt ved å legge ett nytt lag med BP over stjernene, fordi jeg tenkte jeg kanskje ikke hadde primet nok. Igjen ble tenningen mislykket. Denne gangen gadd jeg ikke å forsøke med forskjellige primes, men ville forsikre meg at dette faktisk brant opp. Fant frem en gassbrenner og da funket stjernen supert etter litt oppvarming. Har dere noen idee om en måte denne batchen slipper å gå i bosset?
Vis hele sitatet...
Kan nok hende du må bruke stepped prime for denne stjernen. Det vil si at du først primer med 50/50 silverstreamerkomposisjon/Meal. Så primer du dette igjen med meal for å sikre antenning.
Hvis det høres tungvindt ut kan du jo prøve med en prime med litt Mg/Al i eller enda bedre silikon(silisium). Veline's prime skal være bra!
Formelen var silverstreamer comp 3, Kno3: 57 Alu: 40 dex: 8 og 5% bohr husker jeg riktig. Jeg brukte 200mesh alu, som det står man skal bruke. Stepped høres smart ut, og ang. det med at den første primen ødelegger kan jeg enkelt fjerne denne ved å bare brenne de bort. Tro meg det skal en del før de stjernene flammer opp. Skjønte ikke helt dette med silikon, er det snakk om silisium?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Hvor har du den formelen fra?
Syns det er rart at det ikke skal være noe svovel i den, da hadde den tent lettere.
Det er ikke nødvendig med mer enn 2% borsyre.

Silicon er det engelske ordet for silisium, og har ingenting med silikon å gjøre.
Satte opp 4 forkjellige primes:100% BP, 25% SS og 75% BP, 40% SS 60% BP og siste 75% SS. Dette funket utmerket så takk for den hanse formelen har jeg fra rec pyro tror jeg, den lå i hværtfall under formel som skal testes i notat boka mi.
Sikker på at 2% holder? Jeg har for det meste lest 5%, men hvis du sier det så.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
2% holder, ellers hadde jeg ikke kunnet sitte her og skrive...
Bland den ut i væsken du bruker til å fukte med.