Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 45720
Commanderpope
Trådstarter
ok. kan det ha noe å si at den har blitt sveiset på flere ganger, kan det ha gjort stålet mykere/sprøere?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Tja, det er veldig bra, men jeg tipper det går bra...!
Men ver litt forsiktig og følg med etter sprekkdannelser.
Det som skjer er at området rundt sveisen blir svakere og sprøere pga større korndannelse. det du skal se etter er sprekker på sidene av sveisen ca 0-10mm til hver side... Dette pga at de skifter struktur som Austenittisk, Ferritisk, og Martensittisk. Dette ser du enkelt på et karbondiagram. I praksis så er dette herding av stål. og da blir stålet hardere og sprøere, med mindre du bruker et seigherdingsstål.
Edit: Nei det er ikke bra å sveise flere ganger fordi da får det flere prossesser med stor korndannelser og dette gjør stålet ditt svakere, Lån deg heller en benk og drei deg en kanon, gjort på 30 min. Og løpet behøver ikke og være så jævla langt! Borr med riktig dimensjon for ditt prosjektil, og les deg opp på kroning av enden i løpet, og jeg vil si du får et bra resultat.

Messingen er ikke seigere enn stålet det er sprøere.
Dessuten er Messing og Lagerbronse faens så dyrt!

Jeg trur ikke du blir så veldig utsatt for sprekkdannelser , bare sørg for at prosjektilene dine er greie ift størrelse på løpet ditt. Derfor ville ikke jeg brukt et Luftgeværløp, pga riflinga eller bommene som noen kaller de, lager såpass stor motstand. Et luftgævær er ikke lagd for å setet av kruttladninger.
Sist endret av thebigt; 13. juni 2011 kl. 13:56.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Messing er jo seigere ved maskinering..

Det du kan gjøre er å anløpe løpet ditt.
Altså bake det, varme det opp helt jevn og avgjøle sakte.
Med trur ikke det blir noe problem alikevell..
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Messing er jo seigere ved maskinering..

Det du kan gjøre er å anløpe løpet ditt.
Altså bake det, varme det opp helt jevn og avgjøle sakte.
Med trur ikke det blir noe problem alikevell..
Vis hele sitatet...
Maskinerer du messing så spruter spona til alle kanter, fordi det er så sprøtt, du får en veldig fin sponbryting.
Mens i stål må du være enda mer nøye med skjæredataene for å få bruddspon.
VÆR VELDIG FORSIKTIG med 'rødfiskrutt' da dette er ekstremt hurtigbrennende og overhode IKKE egnet til å drive ei kule gjennom et løp!
Kruttet er laget så hurtigbrennende fordi det skal lage et smell.
Bruk heller krutt fra haglepatroner / riflepatroner..
(Det er mange av oss hjemmeladere som har testet ut krutt fra rødfis.. Det er totalt uegnet til å drive et prosjektil!)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Bra det kom noen med peiling på krutt nå. Det er ikke helt mitt felt.
Reinert med beine !
griped's Avatar
riflekrutt brenne jo så sakte at jeg trur nesten ikke du vil få kula ut av løpet :P
peiling og peiling :P

Kruttet i rifle/haglepatroner er i utgangspunktet forholdsvis saktebrennende. Grunnen til at de kan drive ut en kule i den hastigheten de gjør, er at de "boostes" av en tennsats og at kruttet er godt innesluttet i patronhylsen.
Dette tilsier at ruflekrutt/haglekrutt ikke egener seg i en hjemmelaget kanon, der du ikke bruker noen tennsats..

Derfor vil jeg anbefale godt gammeldags svartkrutt. Dette kruttet kan du lage selv (oppskrift her på forumet bl.a.) og svartkrutt er langt mer hissig enn rifle/haglekrutt.. Svartkrutt vil gi deg ett godt ressultat til en billig penge!
Peiling? Har holdt på med hjemmelading av ammo i nesten 30 år.. Gir deg nok ikke mye peil det!
Men for all del, jeg har da ingenting i mot at folk blåser av seg hender etc hvis de ikke vil høre på gode råd...
Svartkrutt / svartkruttetterligning derimot er et meget fornuftig råd! Allier deg med en skytter som kan kjøpe det for deg! (En boks Hodgdon Pyrodex Krutt P Pistol koster 295,-)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Er veldig lurt å høre på erfarne folk, spesielt når det kommer til ting som krutt!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Blir svært lite trykkoppbygning av svartkrutt inne i den lille saken der, har laget større saluttkanoner selv og har sett andre lage kanon av vanlig ø45Ø55rør som ble svieiset igjen i enden og denne har tålt noe innigranskauen med juling, og med ø45mm innerdia blir kraften påført materialet mye større enn et 5-6mm løp, gitt at trykket er det samme.

Pyrodex er det alle bruker som krutt, anbefaler å kjøpe pyrodex P, den smeller det mer av. Vanlig, røyksvakt krutt sier bare poff. Jeg ville borret løpet til 4,5mm og brukt rundkuler.

Det de gjorde da de laget kanoner før i tiden var å dra av en proof load, en kraftig ladning for å se om det holder. Under den amerikanske borgerkrigen måtte arbeiderne stå ved siden av/sitte oppå da denne gikk av for å avverge sabotasje, det slipper du.

Det du gjør er bare å lage en kjapp sak i det materialet du kunne tenke deg å bruke, tror messing duger fint, stapp den nesten full med krutt og stapp noe i løpet som sitter godt, tenn på og stå på avstand når det smeller. Holder det da, noe jeg mistenker det gjør, er det bra nok.

Bruk vett når du driver med dette, ikke pek på deg selv eller andre, selv uten kule i kan man få drit i øyne, hvis den ikke går av bør du drive med noe annet en stund før du sjekker den, bruk briller og evt hørselvern, ta luntesjekk (tennpå en liten bit og se åssen det går) på lunta du skal bruke hver gang du åpner en ny pakke.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Mye klokt i det du ser der ja!