Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2855
Jeg plukka 100 for ca 2-3 måneder siden. Jeg lurer på om hvor lenge den kan ligge? Blir den dårligere? De er ikke tøret, men de har ligget i en forseglet pose hele tida. Har ikke åpnet den siden jeg la de nedi posen.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ouch, du må tørke ting da gutt! Kast!
Ok. Takk for hjelpen.
Jeg har ikke hatt noe mulighet til å tørke de, for det stinker jo så jævli. :/
Nå er det for sent. Man må tørke soppen så fort som mulig før den begynner å råtne. Når de først er helt tørka kan de derimot ligge en god stund.
Lukter det så fælt? Lukten blir i alle fall mindre etter tørking ;-)
Husk det til neste gang, sopp råtner akkurat som maten i kjøleskapet ditt.
Neste gang slenger du soppen inni noen aviser og lar det ligge på (det varme) badegulvet og tørke noen dager ;-)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Beklager å dra opp gammel tråd, men ca hvor lenge kan soppen ligge i tørka tilstand? Forsegla i lufttett pose, trenger man å legge det i frysern? Takk for svar på forhånd
Ymse rykter sier 12-18 måneder er en generell holdbarhet på tørket sopp som ligger kaldt, tørt og uten lys. På www.shroomery.org finner du mangfoldige måter for å oppbevare sopp i det uendelige uten at de blir noe mindre potente.
Tørk, grind og bland ut i honning er vel ein av "evighets metodene".
Hvordan er den beste måten å oppbevare soppen etter dat den er blitt tørket? Luftett pose/boks? Fryseren?
Sjekk shroomery.org for svar på alle dine spørsmål. Kort fortalt er det lufttett, mørkt og kjølig som gjelder.