Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6389
God kveld kjære freaks.

Jeg har en forfatterspire i meg, og jeg har begynt å skrive noen bøker som jeg kunne tenke meg å legge ut digitalt. (Amazon, osv)

Av diverse grunner ønsker jeg å være anonym. For det første vil den første boken min inneholde angrep på radikal islam, og som dere vet kan det i verste fall føre til at man blir banket opp eller drept i disse dager. (At jeg selv er fra et innvandrermiljø gjør det ikke enklere)

For det andre, hvis bøkene mine mot formodning skulle bli veldig populære (jeg regner ikke med det, men det kan jo hende) så vil jeg ikke bli en kjendis med papparazzier i hagen og kjeltringer som vil stjele pengene mine, osv. Derfor lurer jeg på:

1. Er det lett å lett å være en anonym e-forfatter? Jeg vet at man kan lage anonymt domene, men vil det gå helt fint å selge e-bøker på Amazon uten at noen kan spore hvem jeg er?

2. Et annet problem er jo at copyright-lovene i dag har blitt så til de grader pervertert, og mange amerikanere er jo glad i å saksøke, man kan jo nesten ikke føle seg trygg lenger. Hva om noen av navnene i boken tilfeldigvis skulle ligne på noe som er trademarket, eller at historiene mine kan minne litt om historier andre har skrevet, kan jeg da bli saksøket så det synger etter!?

Denne usikkerheten gjør nesten at det frister å bare legge ut bøkene "svart", gratis, og be om bitcoin-donasjoner fra de som leser dem... Men man tjener kanskje ikke bra på det... Forslag?
Sist endret av SeedsOfIblis; 30. september 2014 kl. 00:57.
Amazon's Kindle Direct Publishing allows you to create an author account where you publish and manage your e-books through Amazon. You have to provide your real name and social security number as well as bank account information so that they can pay you and also so they can report your earnings. However, you do not have to use your real name on any of the titles that you publish through them. They allow you to provide any name you want for the author, and you are not required to provide a publisher's name. If you want, you can tie your author account to your titles, but it is not required. I currently have over thirty titles published with them using my own name and three different pseudonyms.
Vis hele sitatet...
http://ebooks.stackexchange.com/ques...ous-publishing

Edit: Så du kan legge ut bøker under et falskt navn, men Amazon trenger fortsatt det ekte navnet ditt.
Sist endret av onClipEvent; 30. september 2014 kl. 02:05.
Takk for svar. Det burde vel være ganske trygt? Amazons ansatte har sikkert taushetsplikt?

Men jeg er fortsatt bekymret for copyright. Holder det å ha en disclaimer i begynnelsen av boken, hvor det står "All resembles to real names are entirely coincidental" osv?
Jeg har dessverre ingen erfaring når det gjelder slikt, så du får håpe at noen her på Freak er advokat

Eneste jeg fant som kan være relevant er dette:

http://www.stopfakes.gov/learn-about...ther-countries

There is no such thing as an “international copyright” that will automatically protect a work throughout the world. Protection against unauthorized use in a particular country depends on the national laws of that country. However, most countries offer protection to foreign works under certain conditions that have been greatly simplified by international copyright treaties and conventions. Even if a particular country is not bound to protect copyrights by international copyright treaties or conventions, protection under the specific provisions of the country’s national laws may still be possible. A listing of countries and the nature of their copyright relations with the United States is available here
Vis hele sitatet...
Med navn, mener du firmanavn/merker eller personnavn?
Takk for svar, skal sjekke det ut nærmere. Med navn mener jeg ikke bare personnavn, men også f.eks. organisasjoner og monumenter i bøkene som jeg gir egne navn.
Ah, skjønner. Men, såvidt jeg vet så har det vel ikke noe å si hvis et navn ligner på på et firmanavn/personnavn? Hvis det var tilfellet ville jo alle bli saksøkt.
Sist endret av onClipEvent; 30. september 2014 kl. 02:44.
Det er ikke noe problem å gi ut bøker under et pseudonym.
Dette er faktisk ganske vanlig - Stephen King har gitt ut syv romaner under pseudonymet Richard Bachman f.eks.

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være et problem å gi egne navn til organisjasjoner og monumenter?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er ikke noe problem å gi ut bøker under et pseudonym.
Dette er faktisk ganske vanlig - Stephen King har gitt ut syv romaner under pseudonymet Richard Bachman f.eks.

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være et problem å gi egne navn til organisjasjoner og monumenter?
Vis hele sitatet...
Ut i fra brukernavnet vil jeg si at innholdet i disse bøkene kan være for sterk kost for Islam og at denne brukeren er redd for å bli forfulgt av islamister. Seeds Of Iblis er et arabisk metalband som er antimuslimsk. Men kan jo ta feil.
Sist endret av Duckie; 30. september 2014 kl. 10:36.
Det stemmer, Duckie. Men frykten for å eventuelt skulle bli kjendis spiller også inn. (Igjen, jeg regner ikke med det er sannsynlig at bøkene vil slå an mye, men det kan jo hende)

Ang. navn, det bør kanskje ikke være noe problem hvis det bare er noe som ligner på ekte navn, men hva om det er akkurat det samme? F.eks. hvis jeg kaller en organisasjon i boken "The Purple League" (bare noe jeg finner opp for eksemplets skyld), og så er det noen amerikanere som har trademarket dette navnet, kan jeg da bli saksøkt? Kanskje finnes det noen steder hvor jeg kan sjekke hvilke navn som er trademarket, copyrighted, osv?
Du blir ikke saksøkt for å bruke likelydende navn i skjønnlitteratur. Trademark-lovene er der for å hindre folk i å starte firmaer som heter McBonald's og Coca-Pola og tjene penger på at folk tar feil. Det blir en helt annen greie.