Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 12750
Som tittelen nevner skal jeg altså ta steget å handle meg min første bok. Jeg skal prøve å forklare så godt som mulig hva jeg er ute etter.

Først og fremst må jeg understreke at jeg ikke er ute etter skjønnlitteratur, men mer faglitteratur. Jeg vil altså lære noe av boka.
Jeg ser for meg en bok med diverse teorier eller synsvinkler som kanskje vil endre mitt eget syn på diverse ting. Det blir vel noe i samme gata som filosofi.


Det hjelper altså ikke å anbefale meg en spennende roman, selv om det kanskje omhandler en person som tenker filosofisk eller stilles ovenfor et tankevekkende dilemma.

Kortest mulig oppsummert en lærerik og interessant bok som setter ting i perspektiv og får meg til å tenke nytt. Muligens også åpen for "self-improvement" av noe slag, hvis det skulle passe inn i beskrivelsene mine.

Skriv gjerne kort om hvorfor boka kan passe meg/hva den handler om.
Den skal være norsk/oversatt til norsk og helst ganske kort.
Altså du ønsker en bok som er filosofisk sånn at du får nye perspektiver i livet og kanskje ser ting på en ny måte, men boka skal være kortest mulig?
Blir litt vanskelig å sette fingeren på ett par bøker etter dette. Men det er litt sånn "selvhjelp" du er ute etter? Utforde komfortsoner du er ute etter, mental trening eller noe mer filosofisk?

Denne bra, skrevet av en som jobbet mye med forretningsfolk og idrettsutøvere som trengte litt hjelp til å utvide komfortsonene sine.

The Chimp Paradox - Dr. Steve Peters
[url="http://www.amazon.co.uk/The-Chimp-Paradox-Management-Confidence/dp/009193558X"[/URL]

Jeg leser for det meste engelske bøker, men mange sier "Bli Best" - av Erik Bertrand Larssen er bra.

[url="https://www.tanum.no/_livssyn/selvutvikling/bli-best-med-mental-trening-erik-bertrand-larssen-9788272015410?gclid=CjwKEAjwre6dBRC94d-Gma7g3wcSJACNatZea6UR5fr1zEXDNFzH_qFN9tu6bMbN4-iDtmQmRlwaABoCi2_w_wcB"[/URL]
Sist endret av ialvik; 9. juli 2014 kl. 05:54.
Bli best, av Erik Bertrand Larssen.

Ellers er jo Richard Dawkins sin God Delusion også en meget interessant bok - hvertfall for de som hører til på den siden eller en plass midt i mellom.
Hva med en tur innom et bibliotek ?
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Bli best, av Erik Bertrand Larssen.
Vis hele sitatet...
Word ^.
Kan med trygghet si at den boka har hatt en innvirkning i livet mitt til det bedre, noe mange bøker ikke har - ihverfall ikke på denne linjen. Det er verdt alle pengene.
En kort historie om nesten alt av Bill Bryson.

Denne boka er forfatterens forsøk på å forstå hva som har skjedd fra Big Bang til i dag: Hvordan kom vi oss egentlig hit vi er i dag? Hvordan vokste moderne sivilisasjoner frem? En røff guide til vitenskapshistoriens greatest hits.

http://tinyurl.com/nyhvr69
http://no.wikipedia.org/wiki/Forvandlingen av Kafka.

http://www.barnebokkritikk.no/module...rticle&sid=108
Sist endret av nudo; 9. juli 2014 kl. 11:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pelsjegerliv av Helge Ingstad.
Det er vanskelig å vite hva du mener med "ganske kort". At det skal være på norsk er også noe begrensende, men her er noen forslag i hvert fall. Jeg har bare lest de engelske utgavene selv, så jeg kan ikke stå inne for språket i oversettelsene, men det går jeg ut i fra at ikke er noe problem. Orginaltitlene står i parentes, og jeg anbefaler alle og tror de treffer beskrivelsen av hva du ønsker rimelig bra. I stedet for å oppsummere hva de handler om, lenker jeg til adlibris hvor du både kan kjøpe dem og lese beskrivelse av dem.

Dyrenes Frigjøring (Animal Liberation) av Peter Singer.

Gud; en vrangforestilling (The God Delusion) av Richard Dawkins.

Det egoistiske genet (The Selfish Gene) av Richard Dawkins.

Krev din rett!; om kvinner og islam (The Caged Virgin) av Ayaan Hirsi Ali.

Jeg er Malala; jenta som kjempet for retten til skolegang, og ble skutt av Taliban (I am Malala) av Malala Yousafzai.
Den undervurderte
Jeg vil anbefale Paul Ekman's ''Emotions Revealed''!
Kan kjøpes her.

Det er en voldsomt lærerik bok, hvor jeg lærte utrolig mye om mennesket's følelser, og uttrykk.. Jeg er ikke heeelt flink enda, men etter å ha studert denne boken nøye, kan jeg tilnærmet se hva mennesker syns om en ting eller noen andre ved å se på ansiktsuttrykket.. Helt formidabelt for min del!

Også har jeg ''Telling Lies: Clues to Deceit in the Marketplace, Politics, and Marriage'', Også av Paul Ekman! Har ikke lest så mange sider enda, men tror dette blir en veldig lærerik bok, med masse nyttig informasjon!

Gleder meg til å fullføre den!

Vil også anbefale en Netflix- Serie, som er basert på forskningen til Paul Ekman og det han har gjort. Søk opp Løgner i Netflix. Håper du finner noe nyttig/artig i forskningen til Ekman!
Støtter "Artenes opprinnelse". Men: Selv om den er ganske lettlest sammenlignet med mye annen 1800-talls faglitteratur, vil jeg nok ikke anbefale den til noen som skal kjøpe sin første bok. Det kan bli vel tungt. Den er ekstremt detaljert og omstendelig, og han kan bruke sammenligninger som tar ti sider før han kommer tilbake til poenget.

Denne, derimot, gir et svært interessant, godt forklart og ikke minst oppdatert bilde av hva evolusjon er, hvordan det funker og hvorfor. Og som alle gode bøker, gir den en innsikt også utenfor selve temaet. Den handler på en måte om hele verden: Lindholm, Markus: "Evolusjon: En kulturhistorie."
Sist endret av Ramaskrik; 9. juli 2014 kl. 11:38.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvis du vil ha noe som er litt lettere så er bøkene "God, no" eller "Every day is an atheist day" av Penn Jillette greie og morsomme (imho) å lese.
Hvis boken skulle være aktuell og den faller i smak, vil jeg råde deg til å gå til innkjøp av oppfølgeren Helvetesuka også.

Den gir en mer praktisk innføring i hvordan du kan strukturere dagene og ukene for å få det maksimale ut av de. Den setter mildt sagt livet i perspektiv og endrer tankegangen din bare i løpet av det første kapittelet.
tgod's Avatar
Trådstarter
Så langt virket "Gud, en vrangforestilling" og "Det egoistiske genet" ganske spennende. Det ser ut til å være bøker som er skrevet ut ifra en forfatters synspunkt på noe, som kan prøve å overbevise meg. "Emotions Revealed" kan jo også være spennende, om den er utgitt på norsk.

"En kort historie om nesten alt" passer også godt inn i det jeg leter etter, det er kanskje bare temaet som ikke interesserer meg så mye.
Om det finnes knakende gode bøker i gata konspirasjonsteorier kan dette også være av stor interesse når jeg tenker meg om.

Takker for all hjelp så langt!
Sist endret av tgod; 9. juli 2014 kl. 20:03.
Hvis det er den ALLER første boken du skal få, så kan jo denne pekeboken være fin..

http://www.babystore.no/pekeboken-fo...e-barn/p/49116

Festelig for både store og små, hehe
Sitat av Thalz Vis innlegg
En kort historie om nesten alt av Bill Bryson.

Denne boka er forfatterens forsøk på å forstå hva som har skjedd fra Big Bang til i dag: Hvordan kom vi oss egentlig hit vi er i dag? Hvordan vokste moderne sivilisasjoner frem? En røff guide til vitenskapshistoriens greatest hits.

http://tinyurl.com/nyhvr69
Vis hele sitatet...

Ja gøyal bok helt uten tvil og om man liker måten Bryson skriver på så er det virkelig innertier. Men tror kanskje ikke det var helt det ts leita etter.

Forvandlingen er vel verdt å lese, men kanskje litt for kort?

Om målet er refleksjon og å tenke gjennom ting vil jeg anbefale Prosessen av Kafka. De som ikke har lest den bør lese den helt uten å lese om boken først. Trust me.

Sitat av tgod Vis innlegg
Så langt virket "Gud, en vrangforestilling" og "Det egoistiske genet" ganske spennende. Det ser ut til å være bøker som er skrevet ut ifra en forfatters synspunkt på noe, som kan prøve å overbevise meg. "Emotions Revealed" kan jo også være spennende, om den er utgitt på norsk.

"En kort historie om nesten alt" passer også godt inn i det jeg leter etter, det er kanskje bare temaet som ikke interesserer meg så mye.
Om det finnes knakende gode bøker i gata konspirasjonsteorier kan dette også være av stor interesse når jeg tenker meg om.

Takker for all hjelp så langt!
Vis hele sitatet...

Fr Kafka Prosessen.

Ikke gjør noe Googling om boka, ikke sjekk ut reviews eller be andre fortelle noe.
Bare skaff boka enten fra bibliotek eller kjøp den.
Sist endret av frtoretang; 9. juli 2014 kl. 21:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har kun lest fagbøker pågrunn av studier selv, og tenkte å debutere med en egenvalgt bok i sommer,

Den jeg skal prøve meg på er ¨The Long Hard Road Out of Hell¨ av Marilyn Manson

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c6/LHROOHcover.jpg
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva som helst av Carl Sagan. Skal nok være mulig finne kopier på norsk i diverse bok butikker på nettet; akademika.no, studia.no, haugenbok.no etc. Om ikke så er nok George Orwell 1984 et godt alternativ, eller noe av Noam Chomksy. Chomsky har mange små bøker med enormt mye kunnskap og en god del tanke-vekkere.
Sist endret av Tembo; 18. august 2014 kl. 23:16.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sofies verden! Leste den i svært ung alder(var en sær unge). Den lærer deg om alt fra psykologi til Jesus! Den er litt tungtrødd i starten, men hvis du liker den lover jeg deg at du ser på vår eksistens og verden på en helt ny måte. Var før selv helt normal på filosfinivået men nå er jeg nok noen hakk over. Det er en helt syk twist i midten av boka som får deg til og få et helt eureka øyeblikk. Kort er den ikke(500 sider) men hvis du liker den så skulle du ønske den var på 1000. Det er en roman like mye som filosofibok, men passer ikke alle. Var på midten av nittitallet verdens mest solgt skjønnliterære bok. Kanskje den mest avbrutte og siden få leser fra perm til perm. Mesteparten detter av i starten, men det blir bedre jeg lover!

Ikke så kort, men vil du ha et lynkurs i det meste så les den!