Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7311
Hei mine medfreaker. Jeg har over de siste par årene skrevet en hel del med dikt, og har nå planer med å gjøre bok av dem. Problemet er vel bare egentlig at jeg er veldig usikker på hvilken løsning jeg skal velge, og hvilket trykkeri jeg skal gå for.

Litt info:

Antall sider: Omtrent 60.
Antall bilder/illustrasjoner (i farge): Omtrent 20-25.
Antall eksemplarer: 50 stykk

Jeg ønsker å ha en bok som er "hard", ikke en slik heftelignende bok. Hvilket format den skal være er avhengig av hva trykkeriet tilbyr. En løsning jeg selv har tenkt litt på er Blurp. Der kan jeg designe boken selv, og bare be dem trykke den og sende den til meg. Problemet er at de holder til i USA (Om jeg ikke tar helt feil), så jeg frykter toll og frakt vil øke prisen drastisk. 50 bøker veier en del.

Jeg har hørt med mitt lokale trykkeri (Dalane Tidende) som ikke anbefalte meg å bruke dem når det bare var snakk om 50 eksemplarer.

Jeg står litt fast, og ber simpelthen om hjelp.

For de som lurer er det snakk om en diktbok som jeg først og fremst bare skal gi til venner og bekjente, og til andre som eventuelt måtte være interessert.
er ikke bøker tollfritt?
Sist endret av kenny; 7. april 2010 kl. 04:28. Grunn: gramatikk
Sitat av kenny Vis innlegg
er ikke bøker tollfritt?
Vis hele sitatet...
http://www.toll.no/templates_TAD/Art...epslanguage=no
Sist endret av 0rgasmatr0n; 7. april 2010 kl. 04:40.
Sitat av kenny Vis innlegg
er ikke bøker tollfritt?
Vis hele sitatet...
Det gjelder visst kun for bøker til privat bruk.

Fra listen over avgiftsfrie varer på toll.no:
Bøker - uansett verdi - som importeres av privatpersoner til eget bruk.
Vis hele sitatet...
50 eksemplarer går vel neppe igjennom mao.
Sist endret av patches; 7. april 2010 kl. 04:46.
Har du hørt med Fuglset? http://www.gulesider.no/gs/categoryL...glset+egersund
Ligger nærmest rett i byen
Sitat av møkk Vis innlegg
Har du hørt med Fuglset? http://www.gulesider.no/gs/categoryL...glset+egersund
Ligger nærmest rett i byen
Vis hele sitatet...
Har nå sendt mail til Fuglset for å høre om pris, utførelse etc. Tusen takk for tipset!
Kan du ikke sende et eksemplar til Gyldendal? Man vet jo aldri, kanskje de vil gi den ut.. Med mindre du snakker om å ha de 50 bøkene for deg selv?
Sitat av Purge Vis innlegg
Kan du ikke sende et eksemplar til Gyldendal? Man vet jo aldri, kanskje de vil gi den ut.. Med mindre du snakker om å ha de 50 bøkene for deg selv?
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke en dum idé. Men jeg har visse fordommer med tanke på at en 19-åring for gitt ut diktbøker av store forlag. Men helt sant, jeg har da absolutt ikke noe å tape på å gjøre det!
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Kanskje ikke en dum idé. Men jeg har visse fordommer med tanke på at en 19-åring for gitt ut diktbøker av store forlag. Men helt sant, jeg har da absolutt ikke noe å tape på å gjøre det!
Vis hele sitatet...
Hmm. Du sier noe der. Kan du ikke sende inn førsteutkastet under et alias? Bruk et navn som mange har, så de ikke vet hvem du er og hvor gammel du er, og hvis de godkjenner det, kan du da stå frem som deg selv. De kan jo ikke trykke det uten godkjennelse fra deg uansett.

Har lurt lenge på on norske forlag lar folk trykke ting anonymt... Og hvorvidt de er til å stole på. Kjipt om noen plutselig skulle ta credz for noe du har skrevet.
"Øko-Terrorist"
hør med allkopi?
http://www.allkopi.no/
På ntnu er det et eget trykkeri (to forskjellige faktisk) som blandt annet trykker opp masteroppgaver og doktorgrader. Det er mulig å få det inbundet som et pocket, så det kan jo være verdt å sjekke opp i.
Støtter forslaget om å sende det inn til Gyldendal ell. andre forslag, kan jo være at du får en avtale med å skrive mer for de hvis det er noe du vil. Skjønner ikke helt problemet med at du er 19år, det finnes mange smarte 19 åringer som sikkert kan skrive langt bedre en senior-forfattere for å si det sånn.. slik jeg ser det er det eneste du trenger å imponere de litt.. så kanskje du blir en kjent fortsatter etterhvert innen dikt, hvem vet.
Mulighet for en liten titt på det du har gjordt? Siden vi er freaks
Sist endret av eskil2k; 9. april 2010 kl. 12:52.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Mulighet for en liten titt på det du har gjordt? Siden vi er freaks
Vis hele sitatet...
Ja, du finner en del av det jeg har skrevet her:

http://dikt.no/index.php?page=vis_te...1846&sort=dato
aschoug...? unni lindel begynte med dikt der..
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Kanskje ikke en dum idé. Men jeg har visse fordommer med tanke på at en 19-åring for gitt ut diktbøker av store forlag. Men helt sant, jeg har da absolutt ikke noe å tape på å gjøre det!
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke oppgi alder når du sender inn. Legg ved et ok cover letter bare og forklar litt om din diktning. Fått positiv respons selv og det er alltid hyggelig, i vesrtefall får du faktisk ofte kommentarer til hva du kan gjøre bedre, hvilke deler som er bra osv. Lykke til!
Sitat av Weili Vis innlegg
Du trenger ikke oppgi alder når du sender inn. Legg ved et ok cover letter bare og forklar litt om din diktning. Fått positiv respons selv og det er alltid hyggelig, i vesrtefall får du faktisk ofte kommentarer til hva du kan gjøre bedre, hvilke deler som er bra osv. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Yakk for gode tips. Hva er Cover letter?
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Yakk for gode tips. Hva er Cover letter?
Vis hele sitatet...
Det er brevet du legger ved hva enn du sender inn av materiale. Vanligvis samler du materialet i den rekkefølgen du vil den skal bli vurdert, bruk god linjeavstand (!), ha tydelige skiller mellom hvert dikt, gjerne et dikt på en egen side, ikke stift sammen sidene, bruk binders (de foretrekker det), så legger du cover letter på toppen og sender inn.

Et cover letter er et semi-formelt brev der du skriver litt om hvorfor du har skrevet ditt og datt og hvorfor du har sendt det inn til akkurat dem samt legger ved det obligatoriske 'håper på respons' eller lignende på slutten du kan skrive et utkast og sende det til meg på pm hvis du vil, så kan jeg lese over det for deg.
Sitat av Weili Vis innlegg
Det er brevet du legger ved hva enn du sender inn av materiale. Vanligvis samler du materialet i den rekkefølgen du vil den skal bli vurdert, bruk god linjeavstand (!), ha tydelige skiller mellom hvert dikt, gjerne et dikt på en egen side, ikke stift sammen sidene, bruk binders (de foretrekker det), så legger du cover letter på toppen og sender inn.

Et cover letter er et semi-formelt brev der du skriver litt om hvorfor du har skrevet ditt og datt og hvorfor du har sendt det inn til akkurat dem samt legger ved det obligatoriske 'håper på respons' eller lignende på slutten du kan skrive et utkast og sende det til meg på pm hvis du vil, så kan jeg lese over det for deg.
Vis hele sitatet...
Wow. Dette kan du. Hadde vært svært fint om du ville lest over det. Jeg skal skrive det om et par dager (Skal reise de kommende dagene) og så sender jeg deg en PM når det er klart. 100%
Hehe, kan og kan, skal i hvertfall få utgitt noe (riktignok ikke dikt), men det er etter mange feil og tilbakemeldinger Skal lese over det du sender og gi deg respons. Tenk at du skal presentere arbeidet ditt først og fremst for så å si litt om deg selv og hva du vil med det du gjør. Dette går nok helt fint. Bra at unge skriver og vil utgi det de gjør.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Hei mine medfreaker. Jeg har over de siste par årene skrevet en hel del med dikt, og har nå planer med å gjøre bok av dem. Problemet er vel bare egentlig at jeg er veldig usikker på hvilken løsning jeg skal velge, og hvilket trykkeri jeg skal gå for.

Litt info:

Antall sider: Omtrent 60.
Antall bilder/illustrasjoner (i farge): Omtrent 20-25.
Antall eksemplarer: 50 stykk

Jeg ønsker å ha en bok som er "hard", ikke en slik heftelignende bok. Hvilket format den skal være er avhengig av hva trykkeriet tilbyr. En løsning jeg selv har tenkt litt på er Blurp. Der kan jeg designe boken selv, og bare be dem trykke den og sende den til meg. Problemet er at de holder til i USA (Om jeg ikke tar helt feil), så jeg frykter toll og frakt vil øke prisen drastisk. 50 bøker veier en del.

Jeg har hørt med mitt lokale trykkeri (Dalane Tidende) som ikke anbefalte meg å bruke dem når det bare var snakk om 50 eksemplarer.

Jeg står litt fast, og ber simpelthen om hjelp.

For de som lurer er det snakk om en diktbok som jeg først og fremst bare skal gi til venner og bekjente, og til andre som eventuelt måtte være interessert.
Vis hele sitatet...
Jeg kan trykke den
har du lyst til å dele noen dikt med oss illusion?
Sitat av NorwegianMonkey Vis innlegg
har du lyst til å dele noen dikt med oss illusion?
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest tråden:
http://dikt.no/index.php?page=vis_te...1846&sort=dato
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av NorwegianMonkey Vis innlegg
har du lyst til å dele noen dikt med oss illusion?
Vis hele sitatet...
Ja de står her: http://dikt.no/index.php?page=vis_te...1846&sort=dato
Sist endret av illuSiOn^; 11. desember 2010 kl. 23:07.