Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5445
Har noen erfaring med å ta med over 25000 i kontant på flyreise? Tenkte ikke å ha de i håndbagasjen.


Hvor stor sjangse er det for å bli tatt?
Og eventuelt straff med 150k ish
Nja, du risikerer jo også klåfingrede ansatte da. Hvis det brått mangler 15 løk. Kan du jo ikke akuratt klage. All bagasje blir vel "x-raya" ved utenlands reise?
Det er 23% sjanse for å bli tatt om du reiser på fredag. /spøk

Er dette cash du ikke kan redegjøre for? Om det ikke er det så kan du jo bare deklarere pengene før du boarder så er det ikke et problem. Da bare melder du fra til tollerne.

Blir du tatt uten å ha meldt inn at du tar så mye kontanter så tar staten 20% av beløpet, du risikerer å måtte svare på hvor pengene kommer fra og klarer du ikke det så kan pengene i verste fall forsvinne og du risikerer også og bli anmeldt og domfelt.
50k av de kan deklareres. Resten kan ikke....

Blir alt kolli 'x-rayet' ?
Tollerne har vel hunder som kan lukte penger, på lik linje med narkotike.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Tollerne har vel hunder som kan lukte penger, på lik linje med narkotike.
Vis hele sitatet...
Ja, har sett det på OSL 24/7. Men de virker som det blir mer brukt til utenlandsreise for foreksempel Dubai og slikt. Og det bruker vel mest til håndbagasje?
Sitat av komplettdamepc Vis innlegg
50k av de kan deklareres. Resten kan ikke....

Blir alt kolli 'x-rayet' ?
Vis hele sitatet...

Hunder og x-ray ja. Risikoen er stor slik jeg ser det. Husk bikkjene trenger jo bare løpe på båndet for å ferten av penger. Heftig nese på de dyra. Og xray gir vel også stor sjanse for å bli tatt.

Så er det jo slik at mange land har en grense på hvor mye du kan ta inn i landet. Slik at du har jo to potensielle kriser her. Skulle du klare å komme ut av landet kan du fortsatt risikere å bli tatt i ankomstlandet. Også er det jo slik at noe bagasje forsvinner, kofferter får så hard medfart at de revner eller på annet vis åpnes. Det er heller ikke utenkelig at om en ansatt ser en scan som tilsier cash så kan det i seg selv være nok til at kofferten forsvinner.

Tror du må finne deg en alternativ transportmåte, evt. finne en alternativ kilde for å få pengene overført fra norge til det landet du reiser til. Om du har noen du stoler på så kan dere jo gå noen stykker sammen og overføre via wester union el? Så tar du med det du kan forklare? Evt. reise med bil om det er mulig?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hunder og x-ray ja. Risikoen er stor slik jeg ser det. Husk bikkjene trenger jo bare løpe på båndet for å ferten av penger. Heftig nese på de dyra. Og xray gir vel også stor sjanse for å bli tatt.

Så er det jo slik at mange land har en grense på hvor mye du kan ta inn i landet. Slik at du har jo to potensielle kriser her. Skulle du klare å komme ut av landet kan du fortsatt risikere å bli tatt i ankomstlandet. Også er det jo slik at noe bagasje forsvinner, kofferter får så hard medfart at de revner eller på annet vis åpnes. Det er heller ikke utenkelig at om en ansatt ser en scan som tilsier cash så kan det i seg selv være nok til at kofferten forsvinner.

Tror du må finne deg en alternativ transportmåte, evt. finne en alternativ kilde for å få pengene overført fra norge til det landet du reiser til. Om du har noen du stoler på så kan dere jo gå noen stykker sammen og overføre via wester union el? Så tar du med det du kan forklare? Evt. reise med bil om det er mulig?
Vis hele sitatet...
Glemte å legge til at det er snakk om innenlandsreise. For å være mer spesifikt; fra liten flyplass til gardemoen.
Innenlands er det ingen tollere, og du kan frakte kontanter. Ikke gjør det i innsjekket bagasje.
Er jo ingen begrensninger på hvor mye kontanter du kan reise med innenlands. Og det er jo innleide vektere som sjekker håndbagasjen. Så ta det i håndbagasjen. Og ha en backup plan om noe helt fullstendig random skulle skje slik at du må gi en forklaring på hva pengene stammer fra.
Om jeg legger 150k i håndbagasjen min går det jo gjennom rønken i sikkerhetskontroll. Vil det ikke da bli problemer?
Lei deg en bil, ta buss, tog eller ta taxi. Hva er problemet? Like lett som å transportere a4 papir.
Sist endret av A-tillah; 3. oktober 2018 kl. 18:08.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du har 150k som du skal transportere så hadde jeg lett brukt 10-15k på taxi for å komme meg fra a til b. Eventuelt funnet en sjåfør som kan kjøre for mindre. Verre er det ikke.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Lei deg en bil, ta buss, tog eller ta taxi. Hva er problemet? Like lett som å transportere a4 papir.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det tar 22 timer med bil å komme meg til den plassen. Så da ser jeg helst at det blir fly...

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om du har 150k som du skal transportere så hadde jeg lett brukt 10-15k på taxi for å komme meg fra a til b. Eventuelt funnet en sjåfør som kan kjøre for mindre. Verre er det ikke.
Vis hele sitatet...
Taxi i 22 timer. Da er nok alle 150k brukt opp
Sist endret av komplettdamepc; 3. oktober 2018 kl. 18:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
150 K i tusenlapper får du vel lett plass til på innerlomma?

Jeg ser virkelig ikke problemet. Sikkerhetssjekk folket bryr seg fint lite om kontanter, noen annen kontroll er det ikke.

Om du sjekker inn pengene er sannsynligheten for at kofferten forsvinner (midlertidig) ganske stor. Da blir den ofte åpnet.
Ok. Da blir det 150k i jakkelommen...
Sitat av komplettdamepc Vis innlegg


Taxi i 22 timer. Da er nok alle 150k brukt opp
Vis hele sitatet...

Nei, kanskje 10-15k.
Sist endret av A-tillah; 3. oktober 2018 kl. 18:20.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Nei, kanskje 10-15k.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg si med hånda på hjertet at det ikke blir
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av komplettdamepc Vis innlegg
Problemet er at det tar 22 timer med bil å komme meg til den plassen. Så da ser jeg helst at det blir fly...



Taxi i 22 timer. Da er nok alle 150k brukt opp
Vis hele sitatet...
Finn deg en privatsjåfør på facebook. Kryr jo av de
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av komplettdamepc Vis innlegg
Problemet er at det tar 22 timer med bil å komme meg til den plassen. Så da ser jeg helst at det blir fly...



Taxi i 22 timer. Da er nok alle 150k brukt opp
Vis hele sitatet...
Og nei, de tar ikke timespris ved sånne distanser. En kamerat av meg har tatt taxi fra Trondheim til Sverige et sted og han betalte rundt 10k. De lager en avtale med deg
Så ta bussen da vel. Er du redd for å bli rana eller stoppa av snuten er nok taxi det beste alternativet. Og 22 timer? Da skal du kjøre fra sør-tupp til nord-tupp.

Betaler du 400kr i lønn og 200kr i timen i drivstoff, er ikke det så gæærnt.
Sist endret av A-tillah; 3. oktober 2018 kl. 18:35.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Så ta bussen da vel. Er du redd for å bli rana eller stoppa av snuten er nok taxi det beste alternativet. Og 22 timer? Da skal du kjøre fra sør-tupp til nord-tupp.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over hvor jeg skal å hvor lang tid det tar. Er ikke redd for å bli ranet, så det blir fly
Høres ut som en merkelig plan dette her. Du skal kysse hele landet og er redd for vekterne på flyplassene. Du nekter å bruke bil eller leie sjåfør. Men noe skal jo de 150 000 gå til, og du tenker du skal ha med pulver for 150 000 på returflyet?

Med såpass kvanta så er vel bil å foretrekke? Kjører du norge hele veien skal du jo ha drita uflaks om noe går galt og det blir bust.
Sikkerhetskontrollen skal kun sjekke sikkerheten, dem er ikke tollere. Og skal du reise innenlands, skal du ikke gjennom tollen uansett. Du skal vel heller være mer redd for politiet, hvis dem ransaker deg og lurer på hvor de pengene kommer fra.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
150 K i tusenlapper får du vel lett plass til på innerlomma?

Jeg ser virkelig ikke problemet. Sikkerhetssjekk folket bryr seg fint lite om kontanter, noen annen kontroll er det ikke.

Om du sjekker inn pengene er sannsynligheten for at kofferten forsvinner (midlertidig) ganske stor. Da blir den ofte åpnet.
Vis hele sitatet...
Det vil vel pipe gjennom røntgenmaskina og bip'ern de bodysearcher alle som piper med? Husk at det er metalltråd inni sedlene. Man blirda tatt på bakrommet og avkledd om man ikke frivillig hjelper med å finne kilden til piping. Da vil jeg si det er mer shady å ha gjemt de på seg enn å reise med i håndbagasjen.

Send til destinasjonen med posten spora rekommendert pakke er et alternativ eller bare legge dem i en konvolutt i håndbagasjen , vanskelig å se om bunken er tjukk om den ligger på høykant så kan ikke se for meg de som scanner håndbagasjen vil reagere egentlig, avhengig av åssen du oppfører deg og ser ut kanskje. Ha en forklaring klar om du skulle få spørsmål, solgt en bil, frakter for en venn som du skal hente og kjøpe bil for , ha en fake salgskontrakt eller ha klar en finn annonse på mob f.eks
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det vil vel pipe gjennom røntgenmaskina og bip'ern de bodysearcher alle som piper med? Husk at det er metalltråd inni sedlene. Man blirda tatt på bakrommet og avkledd om man ikke frivillig hjelper med å finne kilden til piping. Da vil jeg si det er mer shady å ha gjemt de på seg enn å reise med i håndbagasjen.
Vis hele sitatet...
Metalltråden er alt for liten til å gi utslag på metalldetektor. Eg går rutinemessig med solbriller som har 30-40g metall gjennom sikkerhetskontrollen på flyplass, og det har aldri slått ut på dei.

Metalldetektoren slår heller ikkje ut på bukseknapper og alt slikt.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Metalltråden er alt for liten til å gi utslag på metalldetektor. Eg går rutinemessig med solbriller som har 30-40g metall gjennom sikkerhetskontrollen på flyplass, og det har aldri slått ut på dei.

Metalldetektoren slår heller ikkje ut på bukseknapper og alt slikt.
Vis hele sitatet...
Det antar jeg er fordi solbrillene er stainless steel eller lignende, samme med bukseknapper som garantert har et helt anderledes metallslag enn hva som er i penger. En liten tungmetall ring på støvlene mine slo ut og damas øreringer så det går hvertfall ikke på størrelsen men type metall tenker jeg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det antar jeg er fordi solbrillene er stainless steel eller lignende, samme med bukseknapper som garantert har et helt anderledes metallslag enn hva som er i penger. En liten tungmetall ring på støvlene mine slo ut og damas øreringer så det går hvertfall ikke på størrelsen men type metall tenker jeg
Vis hele sitatet...
Det går på størrelse. Kort sagt fungerer metalldetektorane ved å sette opp et magnetfelt, og sjå etter forstyrrelser i magnetfeltet.

Å detektere alt metall er ikkje interessant eller viktig. Poenget er at du ikkje skal kunne få med deg pistol eller kniv inn på flyet. Det er enkelt og greit irrelevant å detektere et par milligram metall, som det er i sedler.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det går på størrelse. Kort sagt fungerer metalldetektorane ved å sette opp et magnetfelt, og sjå etter forstyrrelser i magnetfeltet.

Å detektere alt metall er ikkje interessant eller viktig. Poenget er at du ikkje skal kunne få med deg pistol eller kniv inn på flyet. Det er enkelt og greit irrelevant å detektere et par milligram metall, som det er i sedler.
Vis hele sitatet...
Jeg skal virkelig ikke snakke som noen ekspert på dette området , det er nyttig å finne ut av derfor deltar jeg i diskusjonen så ikke misforstå min kverulanse men det kan umulig gå på størrelse når en 1,5 cm metallring på støvler, og små dameøredobber piper. Veit seff at hovedhensikten er å oppdage våpen og stikkgjenstander men alle veit at det er andre ting som piper også. Jeg VET ikke, men vil derfor anta at en bunke penger vil pipe siden andre småtterier også kan gjøre det. Ser derfor på det safere å putte i håndbagasjen for det er hvertfall ikke like shady som en pengestack i boxern
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skal virkelig ikke snakke som noen ekspert på dette området , det er nyttig å finne ut av derfor deltar jeg i diskusjonen så ikke misforstå min kverulanse men det kan umulig gå på størrelse når en 1,5 cm metallring på støvler, og små dameøredobber piper.
Vis hele sitatet...
Det kan pipe heilt tilfeldig og. Dei plukker ut ein viss andel til stikkprøver, og afaik er varslinga identisk i begge tilfeller.
Sitat av komplettdamepc Vis innlegg
Om jeg legger 150k i håndbagasjen min går det jo gjennom rønken i sikkerhetskontroll. Vil det ikke da bli problemer?
Vis hele sitatet...
Du må lære deg å skille på hva flyplassen leiter etter og hva politiet/tollerene leiter etter. Flyplassen er pålagt av Luftfartstilsynet sine bestemmelser (som igjen baserer seg på FN organet ICAO sine veldig vage bestemmelser), og de leiter kun etter ting som kort forklart kan brukes til terrorhendelser/flykapring. De gir utelukkende totalt faen i nark, penger og andre kriminelle ting som ikke kan true flysikkerheten. Tollerene gir igjen totalt faen i om du tar med 1 liter vann inn fra hvit sone til rød sone på flyplassen. Tollere er ikke noe du trenger å bry deg med på innenelandsreiser. Du kan være maks uheldig å gå forbi en kontantsnifferhund på vei til flyet, men det kan vel sammenlignes med å bli stoppa i en tilfeldig bilkontroll på vei til flyplassen og få pengene oppdaget der.