Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6337
Hei.

Til min store overraskelse så har jeg funnet ut at jeg får en ufattelig glede av å skrive ned å reflektere over tankene mine.
Jeg har adhd å har bare såvidt stått i norsk skriftlig så jeg ble aldri noe fan av skriving og kan ingenting om norskkunnskaper faguttrykk og lignende, men nå som jeg skriver av egen fri vilje og produsere mine egne tanker til setninger så får jeg enorme menger glede av det, det var nesten som et kall, det var en hel "this is what you are meant to do" feeling med det hele, det var intuisjon som slo inn, hode mitt gikk pluttselig i 300kmt å det går enda like fort.
Dette er første gang jeg føler at jeg får noe ut av den ville tankegangen som kommer med adhd og det er veldig spennende så jeg har begynt å skrive en bok.
Boka handler om menneskeheten for å si det mildt og kan bli veldig interessant vis jeg får dette til, tar imot hjelp jeg kan få med åpne armer.

Jeg vil ikke avsløre for mye, men jeg er temmelig sikker på at ideen jeg sitter med er en gullgruve til tusen, jeg har jobbet nonstop med prosjektet å det begynner å ta såpass form at jeg at jeg ser ikke noen annen utvei enn å fullføre å se hvor det går hen, dette er for godt til å la ligge.

Jeg skriver også på engelsk fordi jeg tenker klarerer på engelsk, wut? men ja sånn er det.

Slik det ligger an nå så har jeg 10 fulle A4 sider med brainstorming, har noe som begynner å ligne på en innledning og jeg har begynt å skrive litt om hvordan de forskjellige kapitlene skal se ut og handle om.

Har en liten skrivebok slik som de man fikk på barneskolen, bruker den til worklogg/Idémyldring og den er blitt full på veldig kort tid så det er ikke tvil om at jeg ruger på en bok, men hvordan skal jeg gå fram for å mesterverket mitt ut i verden?

Er det slik at jeg kan presentere det jeg har nå til en eller annen "investor/Publisher" å skrive den ferdig med lønn vis den blir tatt godt imot?
Jeg føler virkelig at jeg har noe veldig bra på gang, hjelp meg vis du kan!
Du kommer til å bli refusert om du bare sender inn en innledning og noen nedskriblede tanker.

For at en utgiver skal være interessert i det hele tatt må du skrive et førsteutkast av boken din, fra start til slutt. Så sender du det inn til forlagene og de vil enten like det eller ikke like det. Som oftest vil du bli refusert mange ganger.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av bronsky Vis innlegg
Du kommer til å bli refusert om du bare sender inn en innledning og noen nedskriblede tanker.
Vis hele sitatet...
Takktakk jeg skjønner, da er det veldig bra at det ikke bare er noen få tanker som er skriblet ned her da.

Nå må ikke du ta meg for å være en dust..
Det var selvfølgelig ikke meningen å sende inn noe som så vidt har kommet seg ut av tankefasen, du missforsto meg.
Jeg har ingen erfaringer med å skrive bøker ei hvordan systemet med forlag og publisering virker. Det er mange forlag i Norge som kan være villige til å gi ut boken din, men den burde kanskje være ferdig først? Kan se for meg at de fleste som skal gi ut en bok for første gang gjerne har skrevet den ferdig samt fått en del tilbakemeldinger fra venner og familie. De som får lønn under selveste skrivingen og eventuelt kontrakt før boken er ferdig er gjerne forfattere som har lang erfaring eller som skal skrive om noe veldig relevant som kommer til å bli en suksess.

Forfatter Kjetil Johnsen skriver hvertfall dette:
1. SKRIV. Ikke finn på unnskyldninger, ikke pakk livet ditt med tusen ting som er viktigere. Prioriter og vær hard mot deg selv. Hvis ikke du klarer å skrive i snitt 300 ord for dagen, glem det.

2. SKRIV MANUSET FERDIG. De fleste hobbyskribenter har skuffen full av halvferdige manus. Det er derfor de er hobbyskribenter. Hvis du vil bli proff, må du skrive manuset ferdig - selv om du hater det, selv om du tror det blir dårlig. Skriv så godt du kan - og skriv deg alltid ferdig.

3. REDIGER MANUSET du har skrevet ferdig. Legg først bort manuset i noen uker. Ta det så frem og les det kritisk, for å se etter måter å gjøre det bedre på. Så: kutt, ommøbler, skriv til nytt, vær hard mot deg selv og historien, disiplinert. Jobb!

4. FÅ FEEDBACK fra lesere du stoler på. Gjør endringer hvis de har tanker du synes er relevante. Og vær uansett svært forsiktig med å forkaste tankene deres som lite relevante. De er lesere.

5. SEND INN MANUSET til et forlag - eller gjerne flere samtidig - som du vet publiserer akkurat denne typen manus. Du må gjøre research på dette. Det er ikke verre enn å ta en tur på biblioteket.

6. HVIS INGEN VIL HA MANUSET - skriv et nytt. Og et nytt. Og et nytt. Helt til du skriver et som er bra nok.
Vis hele sitatet...
Fullfør boken! For en nybegynner har det ingen hensikt å sende inn et halvferdig manuskript, et par prøvekapitler eller kapitteloversikt til et forlag. En debutant må demonstere hva han er god for. Send derfor inn et komplett manuskript. Du må neste bare lese deg opp til hvordan man går frem hos et forlag. Noen mener at man burde sende inn manus til flere forlag på en gang mens andre ikke. "Unngå å sende flere manuskripter til forlagene på en gang. Det vil være svært negativt om boka skulle bli antatt av to forlag samtidig." Men det som går igjen er at som en ny forfatter så må du sende inn noe som er ferdig.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Du kommer til å bli refusert om du bare sender inn en innledning og noen nedskriblede tanker.

For at en utgiver skal være interessert i det hele tatt må du skrive et førsteutkast av boken din, fra start til slutt. Så sender du det inn til forlagene og de vil enten like det eller ikke like det. Som oftest vil du bli refusert mange ganger.
Vis hele sitatet...
Det er flere måter å gjøre dette på. Det avhenger også av om man skal skrive en roman eller sakprosa. En roman skrives gjerne i sin helhet før den sendes til forlagene, mens med sakprosa er det veldig vanlig å presentere en nøye og godt beskrevet bokidé. Dersom ingen forlag viser interesse for prosjektet i idéfasen vil de neppe vise interesse for boken. Fordelen med å få refusjon av en idé er at det er langt lettere å endre den til noe som kanskje er mer interessant for forlagene enn å skrive om en hel bok.
Du bør lese masse skjønnlitteratur, og virkelig følge med på hva forfatterne gjør. Prøv og gjør det samme som dem, i din egen tekst. Det er ikke plagiering - skriving er et håndverk. Ingen, så og si, kan sette seg ned en vilkårlig dag for så å produsere sitt mesterverk, på lik linje som ingen tilfeldig person kan sette seg ned å skrive Beethoven, eller tegne Notre Dame. Prøv i det minste å få en slags oversikt over den vestlige litteraturhistorie.

Det er vågalt av deg å skrive på engelsk, og jeg vil, med mindre det er ditt førstespråk, råde deg mot det. Det handler om hvor naturlig setningene faller, hvorvidt du mestrer grammatikken, rytmen i språket, rettskriving og har et utviklet vokabular. Husk at dette er noe man bruker en livstid på, vær ydmyk.

Hvis du ikke leser fra før, og trenger et sted å begynne, kan jeg tipse deg om viktige forfatterskap.
Skjønner at du får stor glede av å skrive og er interessert i å få ned tankene dine.. men hva får deg til å tro at andre har lyst til å betale for å lese de? Prøver ikke å være et rasshøl her, det er et genuint spørsmål.
Sitat av Lilleplantefaen Vis innlegg
Du bør lese masse skjønnlitteratur, og virkelig følge med på hva forfatterne gjør. Prøv og gjør det samme som dem, i din egen tekst. Det er ikke plagiering - skriving er et håndverk. Ingen, så og si, kan sette seg ned en vilkårlig dag for så å produsere sitt mesterverk, på lik linje som ingen tilfeldig person kan sette seg ned å skrive Beethoven, eller tegne Notre Dame. Prøv i det minste å få en slags oversikt over den vestlige litteraturhistorie.

Det er vågalt av deg å skrive på engelsk, og jeg vil, med mindre det er ditt førstespråk, råde deg mot det. Det handler om hvor naturlig setningene faller, hvorvidt du mestrer grammatikken, rytmen i språket, rettskriving og har et utviklet vokabular. Husk at dette er noe man bruker en livstid på, vær ydmyk.

Hvis du ikke leser fra før, og trenger et sted å begynne, kan jeg tipse deg om viktige forfatterskap.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig. Det å lese mye er vel og bra, men mange gjør den feilen som du sier - å nettopp kopiere stil altfor mye. Det er altfor få forfattere idag som faktisk har sin egen stil, og norske forfattere spesielt har sittet fast i den klassiske stilen siden, ja - altfor lenge. Jeg er dønn lei av kriminalromaner som handler om det samme, som tydeligvis er alt norske forfattere klarer å produsere for tiden, samt skriver alle i samme stil.

Jeg leser heller en bok med dårlig setningsoppbygging og gode ideer enn en bok som har nøyaktig lik skrivemåte som alle andre - uansett hvor bra ideen i den boken er.

Hvis man mestrer engelsk mener jeg det ofte er et mye bedre språk å skrive på. Det er faktisk enormt mange flere muligheter på engelsk når det kommer til litteratur. Men igjen, bare hvis man faktisk mestrer det. Norsk er et ufattelig kjedelig språk i forhold til mye annet.
Har en forfatterkompis som skriver poesi av alle ting. MArkedet er minimalt for å si det mildt.

Han skriver bra da - og var til samtale med Aschehoug og Kappelen rundt boka si. De ønsket å pynte her og der - og var aldri fornøyde..

Kompis følte det viktigste for han var å gi ut en bok han selv var fornøyd med - ikke en ide somer plukka fra hverandre og bygd opp igjen - for å tilfredsstille tenkte lesere. Så det endte opp med at han gav ut bok på eget forlag.

Det er en mulighet å tenke over. De store forlagene bombaderes av manuskripter. Ca en av ti går rundt og seriøst drømmer om å gi ut en bok. Og de aller fleste har vel tenkt tanken. Meget vanskelig å komme gjennom nåløyet for å si det slik. Om du i tillegg ikke behersker det engelske språk som en som er oppvokst i england - tror jeg eget forlag er veien å gå..
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av paragone Vis innlegg
Skjønner at du får stor glede av å skrive og er interessert i å få ned tankene dine.. men hva får deg til å tro at andre har lyst til å betale for å lese de? Prøver ikke å være et rasshøl her, det er et genuint spørsmål.
Vis hele sitatet...
Så absolutt, det er et veldig godt spørsmål!
Om noen ikke vil lese boken min bryr meg fint lite, jeg vil gjøre dette fordi jeg lærer utrolig mye og synes det er gøy.
Jeg aner ikke hva jeg begir meg utpå nå eller hvor lang tid det tar før jeg har et ferdig produkt, men jeg skal jammen gjøre mitt beste for å fullføre så skal du få en kopi av boka å bedømme om tankene mine er interessante nok for deg

Jeg skriver denne boka fordi jeg mener at har noe å tilby verden, og det er ikke snakk om et eventyr i skogen, jeg skriver en sakprosa tekst som omhandler verden, mennesker og problemstillinger som jeg mener burde tas opp i samfunnet tas seriøst.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg er uenig. Det å lese mye er vel og bra, men mange gjør den feilen som du sier - å nettopp kopiere stil altfor mye. Det er altfor få forfattere idag som faktisk har sin egen stil, og norske forfattere spesielt har sittet fast i den klassiske stilen siden, ja - altfor lenge. Jeg er dønn lei av kriminalromaner som handler om det samme, som tydeligvis er alt norske forfattere klarer å produsere for tiden, samt skriver alle i samme stil.
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid skillet meg ut fra mengden å håper jeg klarer å gjøre det nå
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg leser heller en bok med dårlig setningsoppbygging og gode ideer enn en bok som har nøyaktig lik skrivemåte som alle andre - uansett hvor bra ideen i den boken er.
Vis hele sitatet...
Da skal du få en kopi av min!
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hvis man mestrer engelsk mener jeg det ofte er et mye bedre språk å skrive på. Det er faktisk enormt mange flere muligheter på engelsk når det kommer til litteratur. Men igjen, bare hvis man faktisk mestrer det. Norsk er et ufattelig kjedelig språk i forhold til mye annet.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde 6 i engelsk vg1 og 5 vg2 og jeg føler jeg mestrer engelsk bedre skriftlig enn norsk, samtidig så er det og en liten utfordring i å skrive på engelsk, om ikke boken seller så har jeg blitt bedre i engelsk og jeg har skrevet en bok, win win.
Sist endret av Trollanon; 16. september 2014 kl. 15:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.