Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 26009
Etter mye om og men har jeg innsett at jeg simpelthen er nødt til å gjøre noe med plassmangelen jeg får pga. alle bøkene mine. Jeg konkluderte med at en Kindle kanskje er veien å gå, men er ærlig talt ikke sikker.
Det jeg frykter er at det skal være latterlig få bøker som er tilgjengelig fra kindle store til Norge,og at det dermed ikke vil ha noe for seg å investere i en.

Lurer på om det er noen her som har en kindle, og kanskje er villig til å fortelle meg litt om utvalg av bøker, tilgjengelighet og den slags. Kort sagt: Er det fornuftig å kjøpe en Kindle når man bor i Norge?
Norske bøker funker ikke på Kindle som standar, men du kan endre format. Søk på google, selve utvalget innen bøker er ikke det største akkurat nå, men blir større og større.
Du kan kjøpe bøker fra www.ark.no f.eks
Sist endret av Vod0; 6. desember 2012 kl. 22:11.
Jeg har Kindle appen til tabletten min. Ett ord: Awesome!

Utvalg som er svært. Jeg har dog bare sett etter engelske bøker. Kan blir litt dyrt hvis du leser mer enn 2 bøker i uka.
Tror utvalget er det samme over hele verden når det gjelder bøker ihvertfall. Har du en Android eller Iphone nå? eller en venn som har det, så installer Appen Kindle på telefonen og sjekk utvalget. Hvis du ikke er i nærheten av dette nå så gå på amazon og søk på bøker og se om de finnes i kindle versjon.

Tror det er fornuftig å kjøpe kindle, jeg skulle selv ha det, men skal heller kjøpe meg en Google Nexus 7 med kindle appen, men denne konkurrerer nok ikke mot en slik kindle som har batteritid på 2 mnd og en kan lese bøker i sola.
Joda, var klar over at det var svært få Norske bøker Har overhodet ingen problemer med å lese engelske bøker. Det jeg lurte på, og som nok også var dårlig formulert, var om det er strenge restriksjoner på hvilke av de engelsk-språklige bøkene som ble sendt til Norge, eller om utvalget er like stort til Norge som til USA

Edit: Se det! Da satser jeg på at utvalget er godt og trygt, og investerer i en Kindle så snart jeg får penger (Men sjekker ut appen først.)
Sist endret av Nekran; 6. desember 2012 kl. 22:14.
De sender ikke bøkene, du laster de enten ned via PC eller direkte via Kindle'n. Men så bør du sjekke hvor du får kjøpt den, ettersom Amazon ikke sender Kindle til Norge.
Er klar over at de ikke sender bøkene. Jeg mente at de "sendte" dem digitalt Amazon.com selger de litt eldre variantene til Norge, har sett meg ut en jeg sannsynligvis skal kjøpe.
Sist endret av Nekran; 6. desember 2012 kl. 22:18.
Kindlen min er den beste investeringen jeg har gjort på lenge.
Leser mye mer enn jeg gjorde før, fordi den er så lett å ta med seg overalt, og med min jobb som innebærer at jeg er bortreist mesteparten av tiden hadde det ikke vært praktisk gjennomførbart og slept rundt på alle bøkene.
Ingen problemer å få kjøpt bøker, du får akkurat det samme som alle andre.

Den siste måneden har jeg lest 17 bøker, så det begynner å bli litt dyrt i lengden.
Derfor har jeg vurdert å begynne å piratkopiere bøker inntil prisene legger seg på et fornuftig nivå(enkelte bøker koster like mye som eller mer enn en paperback).
Uten at jeg skal si hvor, kan jeg si at det er gjort på fem minutter å få tilgang på det meste som er skrevet og hevet det innpå kindlen gratis.
Kindle (Hvertfall Keyboard) er også genialt for å lese manga. Jeg bruker Otamangle for å konvertere til et format Kindle liker.
Har nå bestemt meg (mye pga. posten til G4ndj1) for å kjøpe en kindle. Jeg takker for raske og informative svar! Freakforum er jaggu fantastisk!
Hvor vil folk anbefale å kjøpe en Kindle? Og hvordan er PDF støtten den dag i dag?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Hvor vil folk anbefale å kjøpe en Kindle? Og hvordan er PDF støtten den dag i dag?
Vis hele sitatet...
Amazon tipper jeg er best å kjøpe kindle fra. Siden Kindle blir laget av Amazon.
Om du ikke har en venn / familie som skal til USA / Tyskland bør du kjøpe fra Ebay. (Med mindre du skal ha den billigere versjonen, den sendes til norge direkte fra Amazon)
hvordan er det å lese bøker på kindle? sånn for øynene? er slitsomt på laptop/nettbrett samme hvor mye man justerer lysstyrken:P
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
hvordan er det å lese bøker på kindle? sånn for øynene? er slitsomt på laptop/nettbrett samme hvor mye man justerer lysstyrken:P
Vis hele sitatet...
Kindle er jo laget for at det skal se ut som vanlig papir, derfor man bruker Lesebrett til slikt
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Settoz Vis innlegg
Kindle er jo laget for at det skal se ut som vanlig papir, derfor man bruker Lesebrett til slikt
Vis hele sitatet...

Jo men blir man klar/sliten i øya?
Det er som å lese en bok.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
hvordan er det å lese bøker på kindle? sånn for øynene? er slitsomt på laptop/nettbrett samme hvor mye man justerer lysstyrken:P
Vis hele sitatet...
Har en IPAD og har lastet ned en app slik at brettet virker som en Kindle. Lettleselige bøker selv for en 75-åring som meg med dårlig syn. Savner imidlertid å kunne sitte ute i solskinn å lese. Her er Kindle overlegen.

Jeg streamer bøkene til en PC hvoretter jeg både kan lese dem på PC og IPAD. Det følger med en Oxford Dictionary og ved å klikke på den ukjente glosen, popper forklaringen opp. Bøkene kan lastes ned i et eget kindleformat, og de skal kunne konverteres f.eks. til PDF, men dette har jeg ikke forsøkt foreløpig.
Sist endret av onandoff; 1. februar 2013 kl. 21:45.
jeg har en jeg ikke bruker, hadde tenkt å begynne å lese men jeg har funnet ut at det ikke er så lett :P

http://www.amazon.com/gp/product/B007HCCNJU/ref=fs_sz
Et ord: KJØP!

Jeg har bare erfaring med Ipad, men: Ipad har ikke E-ink, den er tung (kindlen min veier 150 gram for faen!), den tar lang tid å lade opp, den må lades opp ofte, og den bruker lang tid på overføringer av filer (åpning av itunes, synch, piss,piss,piss, og mer piss).

Jeg trodde først det var et klistermerke over Kindle-skjermen, fordi E-ink var så naturlig for øyet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trikset er å legge inn en falsk addresse i USA eller Storbritannia i tillegg til den norske. Da kan du stille inn slik at det er ditt land, og du får tilgang til utrolig mange flere bøker. Amazon har lagt opp til at man skal gjøre det.

I tillegg må du laste ned Calibre og De-DRM-plugins for denne, som du finner her:
https://apprenticealf.wordpress.com/

Da kan du bruke bøker fra Pirate Bay og også gjøre hva du vil med bøkene dine. Det er bare å laste ned torrents og kopiere dem inn på lesebrettet via USB.
Sist endret av rosken; 23. februar 2013 kl. 10:16.
Kindle er helt genialt, over 1 million bøker tilgjengelig på min når jeg har registrert min norske adresse ihvertfall.
Svært lite bøker på norsk, men det spiller egentlig ikke så stor rolle.
Sitat av Novice Vis innlegg
Skumleste fort igjenom og det så ut som ingen har nevnt at man ikke eier bøkene man kjøper på Kindle? Fant ikke noe fra 2013 så det er mulig det er kommet noen nye regler, men da burde jeg jo funnet dem...
Vis hele sitatet...
Det er en smal sak å de-DRMe bøkene og da er ikke dette noe problem.
Bare en bitteliten oppfordring til trådstarter og alle som ikke har Kindle... KJØP KINDLE!

Kindle er helt fantastisk. Det er for øvrig jævlig å lese andre formater enn .mobi, men det er den enkleste saken i verden å konvertere til .mobi, og der er det problemet løst. Jeg blir ikke sliten overhodet av å lese på den.
hva er alt dette tullet om å kjøpe via ebay eller lage falsk amerikans adresse?
amazon sender til norge! det er bare et par modeller den ikke sender, som touch versjonen i forrige generasjon.

Jeg er veldig fornøyd med min når det kommer til enklere bøker. Fagbøker må jeg fortsatt ha i bokformat da det er enklere å notere og streke under, slå opp etc.
Å kjøpe via Ebay er tull, men falsk amerikansk addresse er fornuftig. Eller, ville valgt britisk siden det kulturelt er nærmgere europa. Man får tilgang til enormt mye flere bøker.
Sist endret av rosken; 23. februar 2013 kl. 14:13.
En liten update: Jeg kjøpte meg til slutt en Kindle, og jeg er bare fornøyd. Storslagent. (Selv om jeg foretrekker bøker i papir, er dette simpelthen mer praktisk med tanke på plass og den slags )
Sitat av Nekran Vis innlegg
En liten update: Jeg kjøpte meg til slutt en Kindle, og jeg er bare fornøyd. Storslagent. (Selv om jeg foretrekker bøker i papir, er dette simpelthen mer praktisk med tanke på plass og den slags )
Vis hele sitatet...
Kult. Hvis du laster ned bøker fra torrents så husk at det er .mobi som gjelder.

Hvilken modell kjøpte du? Paperwhite, eller den lille uten tastatur, eller en annen?

Kindle Fire har vel ikke e-ink skjerm, så ikke like behagelig å lese på? Noen som har Paperwhite her? Hvordan er den? Selv har jeg Kindle 3 (Keyboard).
Sist endret av rosken; 23. februar 2013 kl. 14:19.
Kjøpte den lille uten tastatur Jeg har ingen planer om å laste ned fra torrents foreløpig, men hvem vet hva fremtiden bringer?
Til info: ark.no er etter min erfaring de som er billigst på norske e-bøker. Du må riktignok laste ned Adobe Digital Editions samt Calibre og DeDRM for å konvertere de til Kindleformatet fra .epub formatet som du laster ned fra ark.no.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tenker å gå til innkjøp av en Kindle selv. Ser det er en god del forskjellige modeller. Er det vits med tastatur, 3G, lys, osv., eller bør jeg bare gå for den billigste?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
3G er poeng i om du reiser ein del. Det å kunne laste ned bøker kor som helst i verda er ganske praktisk for min del, og viktig element. Er du stortsett heime eller nær eit WLAN er det ikkje behov for det.

Tastatur? Tja. Bruker det ein del til å kjøpe bøker, men ikkje utover det. Hadde antakeleg greid meg fint uten. Lys? Not really. Sikkert praktisk i enkelte scenarier, men i verste fall funker vel hodelykt?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tastatur? Tja. Bruker det ein del til å kjøpe bøker, men ikkje utover det. Hadde antakeleg greid meg fint uten. Lys? Not really. Sikkert praktisk i enkelte scenarier, men i verste fall funker vel hodelykt?
Vis hele sitatet...
Jeg har et cover med innebygd lampe som kan vippes ut og går på Kindlens batteri.
Bruker lampen ofte og synes det er vel verdt det, samtidig er det greit med skjermbeskyttelse.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Finnes det Engelsk-Norsk ordbok som kan lastes ned og installeres på Kindle, og brukes istedenfor Dictionary som ligger der fra før?
Sitat av rosken Vis innlegg
Kult. Hvis du laster ned bøker fra torrents så husk at det er .mobi som gjelder.

Hvilken modell kjøpte du? Paperwhite, eller den lille uten tastatur, eller en annen?

Kindle Fire har vel ikke e-ink skjerm, så ikke like behagelig å lese på? Noen som har Paperwhite her? Hvordan er den? Selv har jeg Kindle 3 (Keyboard).
Vis hele sitatet...
Jeg har nå en Paperwhite 2 som jeg er veldig fornøyd med, før dette hadde jeg en Paperwhite (1) som jeg også var veldig fornøyd med.

Veldig behagelig å lese på, latterlig god batteri levetid med mindre du trenger bakgrunnbelysning. Så ingenting å klage på for min del.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Veldig fornøyd med min Kindle Paperwhite 2, leser på den hver eneste dag. Beklageligvis koster e-bøker fortsatt gruelig mye, så det blir mest engelske bøker fra Bukta =/
Sist endret av SkyMarshal; 14. april 2014 kl. 17:42.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Veldig fornøyd med min Kindle Paperwhite 2, leser på den hver eneste dag. Beklageligvis koster e-bøker fortsatt gruelig mye, så det blir mest engelske bøker fra Bukta =/
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke akkurat vanskelig å finne norske ebøker på norske trackere heller..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Verden er et mye bedre sted etter at jeg fikk meg kindle <3

Nyeste paperwhite touch... Love it!!

Og batterilevetiden er helt utrolig lang.
Sist endret av Mummitrollet83; 4. juni 2014 kl. 15:52.