Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3009
Heisann!

Kjøpte nylig et oscilloskop på Finn. Leader LBO-506A Dual Trace. Ble forsikra om at det var i fullt fungerende stand. Når jeg fikk det, derimot, stemte ikke det helt. Har antakeligvis fått seg en kakk i posten. Selgeren virker seriøs og har peiling på hva han snakker om, så jeg er nok bare uheldig, og ikke blitt lurt, hehe.

CRT fungerer. Men det er ingen form for sveip, kun en grønn dott. Ei heller noen reaksjon på inputsignal, hverken på CH1 eller CH2. Tester med en funksjonsgenerator - har testa funksjonsgeneratoren både med multimeter og høyttaler, så den fungerer iallefall.

Jeg kan flytte dotten fra side til side med horisontal justeringsknott, så det er ikke deflektoren som ikke funker.

Jeg har målt forskjellige punkter på kretskortene. Strømforskyningskortet leverer -15V, +15V og +210V, ±10%, til de andre kortene (trigger, preamps..). Alle spenningene jeg har målt på kortet ligger innenfor grenseverdiene. Den leverer også 320V og 1500V til CRT. Multimeteret jeg har målt med liker ikke spenninger over 1000VDC, så sistnevnte har jeg ikke fått testa enda. Men ser jo ikke ut som feilen er der uansett.

MEN, når jeg tester -15V og +15V på de andre kortene, ligger de på rundt 2.8V, positivt, begge to. Jeg har ikke klart å demontere nok til å måle meg fram til om feilen ligger på "slutten" av strømforsyningskortet eller "begynnelsen" på triggerkortet. Vanskelig å komme til der..

I utgangspunktet tenkte jeg at elektrolyttene burde være hovedmistenkte, men er ikke helt sikker lengere.. To av de som kanskje var mest aktuelle tok jeg ut og testa - uten at jeg har erfaring med det fra før, så det ut som normale resultater jeg fikk. Og av det jeg har klart å se, er det ingen som buler eller har lekt væske.

Har søkt litt rundt, men er vel litt usikker å hva jeg skal søke på. Noen som har erfaring med liknende problem?

Kan prøve å få lasta opp bilder av skjema, kretskort etc også.
Sist endret av elektrofreak; 17. desember 2016 kl. 01:12.
Du finner kanskje "service manual" hvis du leter litt.
Har scopet XY modus?
Du måler fra riktig potensial?
Prøv å mål fra en kjent spenning, f.eks 9V batteri.
Når du først er i gang så kan det være greit å se denne.
Når det gjelder elektrolytter så kan det godt hende at du ikke får resultater uten å drifte disse normalt - dvs du kan godt få normale målinger ved kun å bruke et "vanlig" kapasitans-meter.
Står ikke i X-Y, nei. Ingen respons uansett modus. Ingen jording på chassiset, så problemet er ikke der heller. Men videoen var informativ, visste ikke at det var en issue på noen oscilloskoper.

Har målt med både frekvensgenerator og innebygd 5V testpuls. Riktig potensial ja.

Har ikke egentlig noe erfaring med å teste elektrolytter. Tok dem ut, så at motstanden økte fra lav mot uendelig, og så at de holdt på strømmen ved å teste med voltmeter etterpå. Har et LCR-meter en plass, får kanskje lete det fram..

Var kanskje litt uklar da jeg snakka om målinger jeg gjorde. Har altså målt spenninger forskjellige plasser *i oscilloskopet* med multimeter imens det har stått på. På skjermen til oscilloskopet har jeg ikke klart å få noen som helst reaksjon bortsett fra å flytte "dotten" horisontalt.

Edit: Et sted å begynne er kanskje å bare kjøpe en haug billige "unbranded" elektrolytter fra Kina, bytte ut en og en og se om det funker, og isåfall bestille en skikkelig en av den aktuelle typen
Sist endret av elektrofreak; 19. desember 2016 kl. 20:37.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av elektrofreak Vis innlegg
Edit: Et sted å begynne er kanskje å bare kjøpe en haug billige "unbranded" elektrolytter fra Kina, bytte ut en og en og se om det funker, og isåfall bestille en skikkelig en av den aktuelle typen
Vis hele sitatet...
Da kan du like gjerne kaste skopet ditt. Å bruke shitty komponenter i et skop er som å drite på middagstallerken din.
Absolutt ikke å anbefale, men noen finner på å gjøre det allikevel.

Et oscilloskop er designet med topp kvalitet komponenter, og putter du inn noe billig ræl så ødelegger du funksjonene i skopet.
:-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Da kan du like gjerne kaste skopet ditt. Å bruke shitty komponenter i et skop er som å drite på middagstallerken din.
Absolutt ikke å anbefale, men noen finner på å gjøre det allikevel.

Et oscilloskop er designet med topp kvalitet komponenter, og putter du inn noe billig ræl så ødelegger du funksjonene i skopet.
:-)
Vis hele sitatet...
Det kjem jo totalt an på kva komponentane gjer. Er det elektrolyttkondensatorer i straumforsyninga, så kan det utmerka godt vere fornuftig å gå for kinesiske billigkomponenter, og sjekke om dei er iht. spec.

Elektrolyttkondensatorer er uansett ikkje nøyaktige for fem flate øre. ±20% er vanleg, og i tillegg endrer dei seg markant over tid. Så om du bruker ein billeg kinesisk 470µF eller dyr 400µF tipper eg vil ha lite å sei. Avviket innad i produkta er antakeleg minst like stort som avviket mellom dei.
okeeii.....
Ikke mitt skop, så jeg driter egentlig i det. Tenkte mest på å advare TS om hva vedkommende begir seg ut på.
Selvsagt kan man benytte komponenter med avvik, også i et skop. Men samme hvordan vi vrir og vender på det, så vil komponenter med avvik gi avvik i funksjonene på skopet.
Og det er nok få komponenter med 25% nøyaktighets avvik i et skop, også i de rimeligste.

Men det får jo bli trådstarters valg.
Selv ville jeg heller ha brukt litt tid på å feilsøke på skopet og reparere det "korrekt".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Selvsagt kan man benytte komponenter med avvik, også i et skop. Men samme hvordan vi vrir og vender på det, så vil komponenter med avvik gi avvik i funksjonene på skopet.
Vis hele sitatet...
Det kjem åpenbart an på kva del av scopet komponentane står i. Det er ikkje like krav til nøyaktighet overalt i ein krets for å få den nøyaktig.
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Og det er nok få komponenter med 25% nøyaktighets avvik i et skop, også i de rimeligste.
Vis hele sitatet...
Du får ikkje elektrolytter med vesentleg bedre avvik.
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Selv ville jeg heller ha brukt litt tid på å feilsøke på skopet og reparere det "korrekt".
Vis hele sitatet...
Igjen så kjem det an på kor i scopet komponenten med feil er. Er det for å glatte rippel er det hoggande likegyldig om den er 470µF eller 500µF.