Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 9284
Har en god kamerat som har flyttet til andre siden av landet, han har alltid drevet med kriminalitet men det har tatt helt av de siste årene.
Sist jeg prata med fyren så hadde han leid seg en bolig under falskt navn som han bruker til mye rart. Var visstnok strøm og Internett inkludert i leien så han trengte bare å skrive på en leiekontrakt. Sier han leier av en polakk som bare blir glad for å få betalt kontant.

Tjommisen fortalte meg at han ikke kom til å røpe identiteten sin om han blir pågrepet siden han ikke vil ha noen dommer på navnet sitt. Sier han ikke har noe som kan bidra til å identifisere han bortsett fra en kryptert smarttelefon registrert på en random fyr som han er forberedt på å ødelegge på kort varsel.
Sier til og med at nettverket han har bygget bare kjenner til det falske navnet.

Vet han hadde mye kontanter når han reiste, og til tross for å være utrolig spesiel så er han ingen løgner. Så jeg tror med andre ord på det han har fortalt.

Det jeg lurer på er:
Hva skjer egentlig om han klarer å holde det for seg selv og politiet ikke klarer å identifisere han? Vil han kunne klare å skåne identiteten sin i bytte mot ekstra fengseltid?
Kan politiet i det hele tatt løslate eller dømme en de ikke får identifisert?
Skjønner jo at DNA eller fingeravtrykk blir registrert når han blir tatt men det må jo gå fint så lenge de ikke har noe(n) å knytte det opp imot.

Nekter å tro at det kan være/gå så "lett" som han forestiller seg
Siden han har et rulleblad, så har de allerede avtrykkene hannes registrert.
Det er med andre ord ingen problem å finne ut hvem han er, for politiet.

Så å ikke oppgi personalia eller oppgi falsk personalia, vil bare gi han mer trøbbel og strengere straffer.
Sjaman
Trådstarter
Sa bare at han alltid har drevet med kriminalitet, ikke at han har rulleblad.
Dessuten så har jeg rulleblad uten å ha avtrykk registrert
Alle er pliktige til å oppgi personalia til politiet. Gjør man ikke det må politiet jobbe for å finne ut av hvem du er. Jeg jobber ikke i politiet, men jeg ser for meg at han blir kasta på en glattcelle og fortalt at han blir anholdt fram til han forteller hva han heter + så er han mistenkt / siktet for de forholdene han evt blir tatt

PS: Han har sikkert et pass i leiligheten sin, så planen hans er nok ikke så skuddsikker som han tror. Han har sikkert et gammelt studie-bevis, bibliotek kort eller noe annet som navnet hans står på.
Sist endret av Drugsarebadmkey; 10. februar 2016 kl. 02:37.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Du er pliktig til å oppgi hva du heter, hvor du bor, hvor du jobber og når du er født. I våre dager tolker Politiet dette som at du må vise ID og oppgi fødselsnummer. Men, dersom du har fått en pågripelsesbeslutning står det bare navn, fødselsdato og adresse. Sjansen for at en med samme navn og fødselsdato, jobb eller adresse eksisterer er forsvinnende liten.

Tror han tjommien tøffer seg litt opp. Blir han tatt for dette tar det Politiet omtrent tjue minutter og finne ut hvem han er. Dersom han noen gang har hatt et pass (etter at fingeravtrykkj og iris ble lagt inn) vil de sjekke passregisteret. Om de må ty til DNA tar det noe lenger tid, og da putter de han i varetekt mens de venter.
Sjaman
Trådstarter
Takk for informativt svar!
Gjelder denne registreringen i forbindelse med pass på eldre pass og? Tror ikke han har vært utav landet på veldig mange år.
Forresten så er jeg nesten helt sikker på at du ikke må eller bør oppgi hvor du jobber, bare hva du jobber med.

La oss for morro skyld leke med tanken at politiet ikke klarer å identifisere han, hva skjer da?
Det vil iallfall gjøre det mye mer lukrativt om en klarer å rømme
Sitat av RævSnerk Vis innlegg
Takk for informativt svar!
Gjelder denne registreringen i forbindelse med pass på eldre pass og? Tror ikke han har vært utav landet på veldig mange år.
Forresten så er jeg nesten helt sikker på at du ikke må eller bør oppgi hvor du jobber, bare hva du jobber med.

La oss for morro skyld leke med tanken at politiet ikke klarer å identifisere han, hva skjer da?
Det vil iallfall gjøre det mye mer lukrativt om en klarer å rømme
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ikke lovverket her, men ville tro det til slutt går via rettsvesenet og at han blir vareteksfengslet til de finner ut av det. Har også sett tilfeller hvor politiet har gått ut offentlig med bilder av personer de ikke kan identifisere om de har prøvd alt annet
Sist endret av Putresopp; 10. februar 2016 kl. 09:37.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det omfattes av straffeloven:
§ 333. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave.
Vis hele sitatet...

Kilde
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Du er pliktig til å oppgi hva du heter, hvor du bor, hvor du jobber og når du er født. I våre dager tolker Politiet dette som at du må vise ID og oppgi fødselsnummer.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at politiet tolker det slik?

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det omfattes av straffeloven:


Kilde
Vis hele sitatet...
Det er den gamle straffeloven. Den nye er litt "mildere" (ikke fengselstraff?):

http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§162
Sist endret av hemmeligegreier; 11. februar 2016 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fordi loven ble skrevet i 1902.

I dag så får politiet den informasjonen de trenger ved hjelp av fødselsnummeret ditt. Og ID viser man for å kunne bekrefte at det er ditt fødselsnummer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Gjør som jeg vil
6 0
Hvis politiet ikke finner ut hvem han er blir han satt i varetekt inntil de finner ut hvem han er. Hvis de aldri finner ut hvem han er vil han i praksis sitte inne på livstid.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Du er pliktig til å oppgi hva du heter, hvor du bor, hvor du jobber og når du er født. I våre dager tolker Politiet dette som at du må vise ID og oppgi fødselsnummer. Men, dersom du har fått en pågripelsesbeslutning står det bare navn, fødselsdato og adresse. Sjansen for at en med samme navn og fødselsdato, jobb eller adresse eksisterer er forsvinnende liten.

Tror han tjommien tøffer seg litt opp. Blir han tatt for dette tar det Politiet omtrent tjue minutter og finne ut hvem han er. Dersom han noen gang har hatt et pass (etter at fingeravtrykkj og iris ble lagt inn) vil de sjekke passregisteret. Om de må ty til DNA tar det noe lenger tid, og da putter de han i varetekt mens de venter.
Vis hele sitatet...

Det er da mange som ikke har biometriske pass. Enkelte har ikke engang førerkort og da er det ennå færre bilder som kan brukes. Og DNA eksisterer jo ikke på fyren så sant han ikke er dømt for svineri.

Om han reiste til ny plass uten flyttelass så vil ikke snuten finne gamle dokumenter eller ID kort eller annet i leiligheten som kan identifisere ham.

Vi vet jo heller ikke om denne nye identiteten feks er ekte, i form av at det eksisterer et fødselsnummer. Feks en utvandret nordmann bosatt i Danmark som av forskjellige grunner ikke har meldt utvandring, eller er bosatt en annen plass. Om det i bunn er et reelt navn og f.nr. så vil jo det være mulig å tilsist tilkjennegi sin falske ID og håpe på løslatelse og flytting

Sitat av EgenAgenda Vis innlegg
Hvis politiet ikke finner ut hvem han er blir han satt i varetekt inntil de finner ut hvem han er. Hvis de aldri finner ut hvem han er vil han i praksis sitte inne på livstid.
Vis hele sitatet...
Hehe nei han vil jo ikke det. Om han feks ble tatt for nasking, eller et lite innbrudd. Kanskje dømt til psykisk helsevesen eller noe?
Sist endret av frtoretang; 24. mars 2016 kl. 15:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjør som jeg vil
6 0
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hehe nei han vil jo ikke det. Om han feks ble tatt for nasking, eller et lite innbrudd. Kanskje dømt til psykisk helsevesen eller noe?
Vis hele sitatet...
Politiet ville nok ikke sluppet han ut før hans identitet var kjent.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
må være det dummeste jeg har hørt XD politiet trenger bare sendte bilde av ham til avisa eller en tv kanal med ønske om tips fra publikum så er det altids noen som tyster og sier hvem han er, dette i tilegg til at han blir sittende i forvaring frem til identiteten hans er kjent får nokk han kompisen din til og gi seg ganske fort, tida på glatten går 10 ganger seinere en ellers liksom
Du trenger ikke å være så veldig oppegående for å forstå at det ikke kommer til å funke. For det første kommer han aldri til å slippe ut før de vet identiteten hans. For det andre så er det utrolig lett å finne ut hvem han er; sende bilde av han til andre politidistrikter og spørre hvem han er, er kanskje den letteste. De vet hvem han er i løpet av en halvtime og da vil han i tillegg bli anmeldt for å nekte å oppgi personalia samt. Dokumentasjonsforfalskning. En veldig smart kompis du har
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Du er pliktig til å oppgi hva du heter, hvor du bor, hvor du jobber og når du er født.
Vis hele sitatet...
Neida, ikke hvor du jobber, men yrket ditt. Politiet finner muligens ut hvor du jobber uansett pga registre (og facebook?), men du trenger ikke fortelle det selv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av monoxide Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, om du vil havne i fengsel. Du er klar over at Magnus Stadsnes aka Ola Nordmann vart dømt for omfattande lovbrot? Grunnen til at han slapp soning var at han var utilregneleg. Han har vore tvangsinnlagt i psykiatrien ein del gonger, og vil antakeleg få eit nytt møte med rettsvesen og psykiatri om ikkje så veldig lenge.

Han er den suverent dårlegaste informasjonskjelda som finst.
Sitat av EgenAgenda Vis innlegg
Politiet ville nok ikke sluppet han ut før hans identitet var kjent.
Vis hele sitatet...
Så det du sier nå, er at hvis hans identitet forblir ukjent, så kan politiet holde han i forvaring i f.eks. 40 år?
Tror du ikke Norge vil få x antall oppgjør med internasjonale domstoler da?
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Så det du sier nå, er at hvis hans identitet forblir ukjent, så kan politiet holde han i forvaring i f.eks. 40 år?
Tror du ikke Norge vil få x antall oppgjør med internasjonale domstoler da?
Vis hele sitatet...
Tja om ikke fengsel så, ukjent identitet = ukjent statsborgerskap = miste alle rettigheter i Norge (som arbeidstilatelse f.eks, medlemskap i folketrygden, m.m).
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ukjent identitet, hvordan skal de ta fra han retten til arbeidstillatelse når de ikke har identiteten hans? Hva gjør de viss de ikke klarer finne ut identiteten? Kan de gi han fengsel uten å ha identitet, da må de eventuelt gi han ett nytt fødsels nr og navn som de kobler til DNA hans.
Beste hadde vært å flytte til Uganda eller noe hvis du vil unngå europol(Hvis du har nok penger, og kan transportere det til et annet land, så er det beste måten). Hvis noen tror at de kan lyve om ID i dagens samfunn i norge så er de retarded. De sjekker ut ansiktet og kjører alt via database for kjennetegn, sjekker ut notater hvis du har tattoveringer og om hvilkne arr du har. Jeg har ingen erfaring med iris og sånn nytt pass. Men du er en idiot hvis du tror du kan bo i norge under falsk navn, med mindre du kommer fra et land med veldig dårlig eller ingene dokumentasjon(syria osv).

Det bildet jeg tok for passet mitt når jeg var 12, kan sammenlignes med bilde av meg nå, og få en match. Hvis de virkelig vil finne ut hvem du er. Eller så kan du bli varetektsfengslet til du oppgir navnet ditt.

Du kan ikke svi av fingeravtrykk engang, de vokser tilbake. DNA og fingeravtrykk har blitt bevist upålitelig før, btw.

Samme med løgndetektorer.
Sist endret av Hoarse; 28. mars 2017 kl. 03:06.