Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 27428
http://no.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepiner

Noen fakta fra wikipedia:


Benzodiazepiner virker i likhet med barbiturater ved binding til GABAA-reseptorer i sentralnervesystemet og bidrar til økt effekt av ved interaksjon mellom GABA og GABAA-reseptor.

De såkalte Z-medikamentene zopiklon og zolpidem er nært beslektet med benzodiazepinene og virker ved binding til GABAA-reseptor, men gir ikke antiepileptisk og muskelavslappende effekt.

Bivirkningene er blant annet søvnighet, nedsatt hukommelse og svekket læring. Benzodiazepiner kan indusere hukommelsestap. Ved bruk ut over 1-2 uker utvikles toleranse for de angstdempende og søvninduserende egenskapene. Benzodiazepiner har respirasjonsdempende effekter som særlig i kombinasjon med alkohol eller opioider kan være dødelig. Dette er blant annet bakgrunnen for at bruk av benzodiazepiner ikke tillates ved legemiddelassistert rehabilitering.

Ved tilvenning vil brukeren føle at det oppstår uro, angst, skjelving og rastløshet når medikamentet er i ferd med å forsvinne ut av kroppen. Dette kalles «backlash» reaksjon som er langt verre enn pasienten ville vært ubehandlet. Denne reaksjonen forsvinner på kort tid om personen tar en ny dose. Plagsomme reaksjoner når det er lenge siden siste dose er tatt, og rask premiering av å ta ny dose, kan sammenlignes med den psykologiske effekten av hundedressur og er årsaken til den store tilvenningsfaren.
Vis hele sitatet...
[COLOR="DimGray"]
Må bare beklage at jeg ikke tok meg tid til å kikke mer rundt i forumet etter tråder som finnes om emnet ennå, er helt ny her og det virker veldig stort, og kanskje litt uoversiktlig akkurat nå. Så jeg mistet liksom retningssansen.

Bare lurte på om det er andre her som sliter med benzodiazepin-avhengighet og får hjelp til det av helsepersonell. Og jeg har litt spørsmål som [/COLOR]

1-Hvordan takler man abstinens på best mulig måte?
2-Hva er den beste måten å trappe ned på? (f.eks. hvor lang tid det bør ta, og hvor mye man bør kutte ned om gangen)
3-Hvilke benzodiazepiner er de mest vanedannende og minst vanedannende? Nevn gjerne i rekkefølge.

(A) * Alprazolam ([COLOR="Red"]Xanor[/COLOR])
(B) * Diazepam ([COLOR="Red"]Valium, Vival, Stesolid[/COLOR])
(C) * Flunitrazepam ([COLOR="Red"]Flunipam, Rohypnol[/COLOR])
(D) * Klonazepam ([COLOR="Red"]Rivotril[/COLOR])
(F) * Midazolam ([COLOR="Red"]Dormicum[/COLOR])
(G) * Nitrazepam ([COLOR="Red"]Apodorm, Mogadon[/COLOR])
(H) * Oxazepam ([COLOR="Red"]Alopam, Sobril[/COLOR])
Vis hele sitatet...
4-Hvilke av disse preparatene er det best å trappe ned på og/eller er de minst skadelige?
5-I hvor stor grad tror du det er mulig å bruke benzodiazepiner uten at det medfører tilvenning, "rebound" og avhengighet?
6-Er det ting du synes er nyttige og positive med benzodiazepiner?


[COLOR="DimGray"]Hvis det er andre som har f.eks spørsmål som kan være relevant for listen, så "feel free" til å tilføre mer. Jeg har ment denne tråden for mennesker som ønsker å gi råd og erfaringer om hvordan unnå disse stoffene (enten det er å slutte helt eller få bruken ned på et mer "fornuftig nivå, gjene i samråd med helsepersonell, benzoer kan være svært ødeleggende i lengden for mange, særlig dersom man bruker mer enn hva man får utskrevet av lege, i forsøk på å ruse seg, eller i kombinasjon med alkohol eller heroin. Ønsker da svar fra folk som enten er avhengig av benzodiazepiner, har suksesfullt vært gjennom avrusing, men også spørsmål fra personer som har "eksperimentert" og har spørsmål.[/COLOR]
Sist endret av Timeo; 16. desember 2009 kl. 19:34.
Er selv på avvenning av xanor. Fikk det mot angst for ca 10 år siden og ble avhengig. Var det som virkelig hjalp mot problemene. Men etter lengre tids bruk blir problemene større enn de løser. Har erfart at det nesten er umulig å slutte med igjen. Virket som en enkel og problemfri måte å løse problemet på den gangen. Men får etterhvert store psykiske og fysiske plager. Noe som har ført til at jeg prøver å slutte.
Kan prøve å svare litt på spørsmålene ut fra egne erfaringer.
1. Vanskelig å svare på,men ved å være mest mulig aktiv og drive med ting som får tankene bort fra angsten og abstinensene. Og de er store i laang tid!
2.Trappet selv ned med maks 0,5mg pr måned i ca et halvt år på xanor. 1mg xanor tilsvarer visst ca 10mg stesolid/valium. Brukte ca et halvt år på 2mg xanor. Bør ha andre medikamenter som hjelp under nedtrapping. Fikk voldsomme abstinenser. NB. Alkohol hadde en veldig negativ innvirkning under og etter nedtrapping!
3.Xanor er kanskje det verste av benzoene,etter hva jeg har lest av andres erfaringer.
4. Har ingen erfaring her.
5. Er nok individuellt,men blir det brukt mot angst er det veldig fort å bli hekta. Virker veldig bra og skaper mye angst når du prøver å slutte. Skikkelig "godteri" det er farlig å begynne med.
6."Problemet" er at de virker veldig bra mot angst og er VELDIG vanskelige å slutte med når du er hekta.
Trådstarter
Er du ferdig avvennet, eller bruker du fremdeles xanor? Er enig i at det antageligvis er en av de mest potente benzodizepinene, hadde mange ubehagelige bivirkninger og abstinenser etter å ha brukt det i bare 3-5 uker (2-4mg om dagen). Trenger 50mg sobril om dagen selv for å unngå å måtte ta 2-4mg rivotril (de som funker best på meg og som jeg føler meg mest avhengig av). Tviler på at jeg kommer meg ned til 0 i løpet av 2010, og antar at jeg bare blir satt på en viss lav dose til slutt. For jeg har jo nesten ingen effekt på 50mg sobril, noe som for et år siden hadde gikk meg en indre ro og en følelse av euforisk velvære.
Har gått på Xanor 2-4mg i ca 10 år. Det ble vurdert til å være en akseptabel dose. Bivirkningene kom først etter en god tids bruk. Klarte nedtrappingen på ca et halvt år fra nyttår. Har vært fri for benzoer i ca et halvt år nå. Blitt fortalt av spesialist at det tar ca 1-måned med abstinenser pr år med benzo (xanor) etter at en har slutta helt. Det blir ca 10-mnd for min del. Er et helvete å slutte,men håper å slippe abstinensene etter hvert. De fleste vil nok trenge spesialisthjelp. Det har jeg fått.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg gikk på en megasmell når jeg bråseponerte fra lengre tids benzo bruk...nesten så jeg tror jeg har fått posttraumatisk stress etter de opplevelsen,et helvete...og ingen skjønte det selvsagt..sa det bare varte noen dager så abstinenser kunne det IKKE være,gikk 5 uker før jeg ble satt på rivotril og neurotin igjen,da var jeg helt mentalt på felgen..ønsker å bli kvitt faenskapet så fort som mulig nå,driver nedtrapping på rivo og har brukt en halv 2mg`er nå i 4 dager,håper å gå ned til en kvarting i morgen om det er mulig...vil av så fort som mulig så jeg også kan trappe ned på neurotin(gabatin)men er LIVREDD for noe slikt anfall igjen,hørt at det skal kjøres en ukes intervall på rivotrill så da burde dette gå,dere som snakker om måneder må jammen ha brukt høye doser,jeg kjørte 4 mg rivo pr døgn nå siste perioden,forbanna greier altså og forbanna endrokrinolog(SPESIALIST" på hva som skjer inni kroppen)som satt meg på benzo igjen..aldri igjen dette altså,slipper man abst om man nedtrapper?jeg klarer rett og slett ikke den kroppslige reaksjonen jeg hadde ved bråstoppen igjen hvis det skulle komme tilbake,men det fikk jeg høre var veldig farlig også så jeg var vell antakelig veldig nære et koma/epeleptisk anfall tror jeg..jeg kjenner at symptomene kommer tilbake forsiktig når jeg trapper ned men håper det stopper med det,andpustenhet som faen og muskelsammentrekkninger i forsiktig grad
Sist endret av rimeligsalg; 20. juli 2011 kl. 11:30.
Har ikke tid til å skrive så mye, men jeg vil anbefale de som ønsker å slutte med benzodiazepiner å lese The Ashton Manual. Guiden er skrevet av en britisk professor som har drevet en avrusningsklinikk for benzodiazepiner. Boken inneholder detaljerte guider for hvordan man bør trappe ned fra ulike typer benzodiazepiner samt mange nyttige forklaringer på hvordan kroppen reagerer og hvorfor.

Den er også oversatt til dansk:
http://www.benzoinfo.dk/cha/am-index.php
Hatt abstidens symptomer siden slutten av april måned nå.
Etter litt lang tid partybruk av diverse benzoer, og et to måneders marathon kjør på rivotril å litt speed, bestemte jeg meg for å slutte brått etter å ha funnet en skikkelig ålreit ordentlig dame.
Noe som i å for seg gikk til helvete på grunn av abstidensene, ville ikke si noe heller for ikke skremme henne vekk..

Ble to tre 2mg rivo daglig på slutten, på fylla det dobbelte.
Rivoen ble min partydop favoritt grunnet at jeg ble så jævla kald å glatt på det, pratet alle rundt fingeren dro mer damer o.s.v

Rusen gjorde at jeg ikke tenkte på hvor langt det hadde gått.
Trodde abstidensene skulle gå over i løpet av en måned toppen.
I begynnelsen fikk jeg uvirkelighetsfølelse over meg, klarte ikke sove på flere døgn.
Ingen matlyst spiste et par ganger om dagen maks.

Når jeg gikk ute i gata hørte jeg stemmer, så ting i øyenskyggen.
Hørelsansen min føltes mangedoblet kicket på alle lydene skvatt av småting.
Var som om jeg var paralysert.
Klarte ikke se på tv, eneste jeg kunne gjøre var og gå eller, ligge å svette eneste jeg klarte å tenke på i begynnelsen var at "hvis du ikke klarer det nå er du fucked" andre tanker forutenom "gå på jobb", "klar dette nå" "få henne tilbake" klarte jeg rett å slett ikke tenke.
All den psykiske energien min sirklet seg rundt disse setningene.

Å jeg måtte konse som faen for å klare gjøre stort annet, noe som også ga utslag på jobben.
Se hvor godt du yter på jobb når du ikke har hatt 8 timers sammenhengende søvn på en måned og samtidig hører stemmer hver gang du går ut av døra.

Tror det tok en måned før jeg klarte å sove sammenhengende åtte timer.
Alt virket så fjernt som om jeg var en annen person, musklene strammet seg.
Følte jeg så ut som en idiot der jeg gikk sikkert stiv som en stokk.
Var så usikker at jeg ikke klarte å prate for meg skikkelig, på jobben må jeg ha sett ut som et nervervrak.
Mye skjelving, klarte ikke gå rett hele tiden.

Nå er det snart august å jeg sprekt to ganger på rivo å et par ganger på andre benzoer.
Men man kan vel ikke regne med annet en små sprekker, selv om det føles så jævla håpløst når man sprekker.
Har fortsatt angstproblemer, å er sliten som faen i hodet.

Stemmene i hodet kommer noen ganger, men de kommer sjeldnere nå.
Noe som hjalp meg med det var å bruke hørelsvern inne, for at ikke stemmene utenfor skulle forvrenge seg i hodet mitt å si ting til meg.
Var en periode jeg var redd for at jeg hadde blitt sinnsyk på ordentlig.
Skjønner godt hvorfor folk tar livet sitt etter pillemisbruk.

Den sosiale angsten sitter der sterkt, selv om den var lavere for en liten tid siden.
Det pågrunn av at jeg kanskje har drukket litt for mye i det siste å ikke hatt den helt store sosiale omgangen med folk + en liten sprekk som har satt meg litt tilbake.

Skal til legen nå for å høre om å få noe for å takle viktige møter, o.s.v
Har forhåpninger om å bli kvitt symptomene i september.
Når jeg ser hvor mye dopen har ødelagt av muligheter for meg de siste årene, blir jeg ganske bitter.

Idag skal jeg møte en kompis som er et stort prosjekt nå, spesielt med tanke på at jeg har hatt fri for tiden å derfor har hatt muligheten til å holde meg inne i leiligheten.
Har en sobril i lomma men den har jeg planer om å spare til et viktigere møte.


Men hva faen skal jeg gjøre??
Man skal være ganske sterk for å klare dette på egenhånd.
Jeg ville lagt meg inn på rehab et sted. Finnes mange behandlingsteder for folk som er hekta på piller.
Vil ikke ta seg godt ut på cv å slutte i jobben for å dra på "rehab"
Dessuten har jeg en mor som ville blitt fra seg, hvis hun visste det hadde gått så langt.
Har kommet så jævla langt på vei, så sprekker jeg å blir satt tilbake ukesvis i sinnet mitt.
Frustrerende.

Interresant å høre andres erfaringer om pilleabstidens å må vel være flere her som har gått på en smell.
Leste innlegget ditt i går, men orker ikke lese alt en gang til. Får du ikke piller av legen?
Selv har jeg aldri gått på noen smell, får xa og stess av legen..
Nei har ikke gått til lege enda.
Har planer om å dra dit til uka, samtidig er jeg litt skeptisk på hva som kommer på legejournalen min.
Samtidig er det et jævla tiltak og dra til legen, når man er så loka i hodet som meg kan et venterom bli til et lite helvete i miniatyr, hvor jeg bare må sitte å prøve å se heeelt normal ut.
1-Hvordan takler man abstinens på best mulig måte?
Benzoabstinenser er forferdelige greier, men med den rette innstillingen så er det fullt mulig å slutte.

Det spiser en bit av sjelen din, husk på det, du vil riste, spasme, låse deg i negative, psykotiske tanker, grine, ha mye angst, freake ut for ting som ikke engang er gale, bakken vugger, småhallusinasjoner og gudbedre hva ja. Et eksempel er da jeg synes verden så ut som om den var dekt i bensin eller noe slik som det, krøp rett og slett gulbrun guffe på veggene.

Fokus, utholdenhet, godt realitetsperspektiv (huske på at alt er pga benzo) og sist men ikke minst; selvterapi, selv-analyse. Om man betrakter seg selv som et eksperiment og prøver å forstå hvordan og hvorfor abstinensene er hemmende, så kan man ende opp med at det går mye bedre og at man lærer mye mer om seg selv og selve absinenssyndromet.

Hva enn som får deg rolig - tenk på det, dyrk det, blås det opp ganger hundre tusen, bare pass på å ikke bli manisk (veldig lett i grunn). Når hjernen ikke klarer å starte egenproduksjon av, eller produsere GABA selv, så må man trimme den litt i gang... Ikke uvanlig at folk blir litt ekstra religiøse f.eks under/etter abstinensene.

Også til slutt - KOSTHOLD! Her anbefaler jeg "raw food" og ingenting annet, men det gjør jeg jo forsåvidt til folk som ikke skal slutte med hardt dop også. NÆRING OG SØVN er det aller viktigste man får seg, hvis ikke så er det lett å merke at abstinensene blir værre utover dagen.

Massasjeterapeuter og folk som er drevne på å låse opp spenninger er greit å ha når man skal gå av, fordi man blir enormt spent av det. Tøying, bøying og strekking så langt det lar seg gjøre, men forsiktig med å strekke for mye på muskler som driver og spenner seg, ettersom det fort kan bli skadelig eller vondt.

Når muskelspasmene gir seg så er trening en veldig bra måte å komme seg på også.


2-Hva er den beste måten å trappe ned på? (f.eks. hvor lang tid det bør ta, og hvor mye man bør kutte ned om gangen)
Minst like lenge som man har vært på, jeg ville nok anbefalt 1.5x tiden fra første pille spist med mindre enn en ukes mellomrom fra den forrige. Linær kurve på dosereduksjonen, men i trinn på 1-2 uker av gangen, gjerne en måned om man har vært på lengre enn et år.

3-Hvilke benzodiazepiner er de mest vanedannende og minst vanedannende
Clonazepam, nitrazepam og flunitrazepam er definitivt mye værre enn de andre, altså nitrobenzodiasepinene.


4-Hvilke av disse preparatene er det best å trappe ned på og/eller er de minst skadelige?
Valium (diazepam). Ingen tvil, for denne pillen er virkelig den beste og mest langvarige av de alle etter min mening. Men det kan gi ennå lengre abstinenser å skifte over på noe annet, og man kan få "20% abstinenser" fordi virkningsmekanismen er annerledes fra benzo til benzo, samtidig så kan det være vanskelig å skifte over fra en dosering til en annen. Jeg ville derfor helst holdt meg på samme type om mulig.


5-I hvor stor grad tror du det er mulig å bruke benzodiazepiner uten at det medfører tilvenning, "rebound" og avhengighet?
Medium.

Forklaring blir det vanskelig å gi, man får ikke spesielt sug, kanskje litt, men grunnen til at man gjerne bruker mye benzoer er fordi man er på nøttesusen og ikke innser hvor dum man er i hodet som spiser piller hele tiden, hvor lenge man har holdt på slik, og hvor mye man egentlig får i seg.

Stressende og angstfylt livssituasjon fører lettere til misbruk enn en som har det strålende. Benzo kan man bruke og "misbruke" og sitte igjen med noe etterpå, om man bruker det for å konfrontere nervøse/angstfylte situasjoner, men det kan ta litt overhånd også. Det er nemlig jævla "givende" å få unngått sin egen angst i et helt døgn

Og ja - rebound? Hehe - nei takk. det tar mindre tid å utvikle abstinenssyndrom igjen etterpå, jeg får setback bare av å drikke alkohol, 6 måneder senere, men nå er det heldigvis knapt merkbart, så det går an å ofre en fylla. Men av frykt for å rive opp igjen et sår som ikke er helt grodd ennå, nei takk. Mistet helt avsmaken på rusen i seg selv også, fordi det føles som om den tetter hjernen ca.

6-Er det ting du synes er nyttige og positive med benzodiazepiner?
Som nevnt ovenfor. Ellers blir man en hard-ass motherfucker av å gjennomgå abstinensene ihvertfall, mye flinkere til å håndtere ikke bare stress, men også andre vanskeligheter, man tar gjerne sin egen psyke med en liten klype salt i etterkant når man hører hvor høyt den kan skrike au uten at det egentlig er noe gale...

---

Idéelt sett så er man også kvitt problemene man begynte å ruse seg bort fra etter en ordentlig detox. Under abstinensene blir man nærmest tvunget til å face alt drittet som ligger i hjernen, og ettersom man kommer seg så blir man bedre og bedre ettersom tiden går, og for min del så er selve hovedproblemet blitt latterlig enkelt etterhvert. Man får et par ekstra hammere og skrujern i skrinet etter noe sånt, for å si det sånn da. Og en hel del bekjentskap med seg selv, på godt og vondt, som man i etterkant av hele opplevelsen bygger videre på og blir til en bedre person. Og dette er, faktisk, jævla god livserfaring, servert på alt annet enn sølvfat.

Håper dette er leselig, jeg skriver det med mysende øyne og prøver å huske alt jeg skal si Hvis noen som lider skulle ønske noen å tyte med, trenger råd eller hva som helst, så er det bare å kontakte meg på PM, så kan jeg prøve å gjøre mitt beste for å hjelpe.
fint at du delte storyn..det er vell menneskelig å føle seg litt bedre når man leser og ser noen som har hatt det enda værre,jeg å trodde jeg hadde blitt sinnsyk på ordntlig når jeg fikk den utavdegselv opplevelsen i noen dager,skremte meg skikkelig,man blir fjernere når man slutter på benzoz enn når du var på ddem vet du!

Er det noen av dere som opplever disse plagene værre om kvelden?jeg husker under mitt værste anfall at det ble værre når jeg var på bikken til å sovne,akkuratt når jeg holdt på å sovne liksom så ble det helt jævlig..merkelig.

Jeg heller drar aldri på rehab,men jeg må anbefale ett fuckings sted man kan ringe til somhar litt peiling,indok klinik eller noe sånt,i oslo..spør om å få snakke med sykepleierne 22902660,rustelefon samt leger vet lite av min erfaring,dette er en rehab også men de sa som jeg trodde at det er ikke stort de kan gjøre for deg mer enn du kan selv hjemme annet enn en "støtte"(holde deg i hånda)å gi deg hjelpemidler som tolvon,neurotin,og et par andre jeg ikke husker sa de..iblandt ved sterke søvnvansker

Jeg har kommet i den situasjonen at jeg får anfall hvis jeg tar noe som helst form for beroligende(med mindre jeg settes på en heltidsmedisinering),noe som er grusomt for jeg trengte virkelig feks sobril som deg til viktige møter,jeg får reaksjonen selv om jeg bare tar noe en gang,som en opiat tablett eller en drink,sikkert fordi jeg har fucka opp nervesystemet med langtidsmedisinering,er noe som heter langtidsabstinens syndrom eller noe,kanskje "kindling som gjør at anfalla blir værre og værre etter hver abstinens for noe dritt skjer i hjernen..så jeg tør ikke ta noen ting,jeg ble faktisk bra igjen et par uker etter første seponering/abstinens jeg hadde men skjønte ikke sammenhengen og tok meg litt alkohol noen uker etterpå også fikk jeg anfall igjen...hvor mange mnd eller år vil det ta før systemet er som normalt igjen tro...vanskelig spm og ingen eksperter som kan fortelle deg hva som skjer er kjedelig,jeg er veldig takknemlig for at jeg har sluppet halliser og stemmer og drit hvertfall

"6-Er det ting du synes er nyttige og positive med benzodiazepiner?
, man tar gjerne sin egen psyke med en liten klype salt i etterkant når man hører hvor høyt den kan skrike au uten at det egentlig er noe gale..."
Det er jo selvsagt noe fysisk som er gale,gabareseptorer og slikt begynner å jobbe igjen etter å ha blitt ødelagt,derfor får man abstinenser,jeg snakka også med en som driver "medisin mot piller"på romeriket..han jobba med rusavhengige og sa at bpreparat abstinensene er langt mer propblematiske og langvarige..genererelt værre jævelskap enn heroingreiene mente han.

nervesystemet skriiiker etter å ha mistet tilførselen av medikamentet..det er det som gjør det forferdelig for oss,ikke bare at psyken ikke lenger har et middel som gjør det bedre
Sist endret av rimeligsalg; 22. juli 2011 kl. 09:02.
Bør man være lite fysisk aktiv i en abst periode?jeg føler at fysiske tiltak forverrer situasjonen
noen som kan bekrefte at vondt for å puste i bølger er en del av benzo abst?ville beroliget meg å vite,enda værre å sovne etter alt som har vært på nyhetene i det siste også da
Sist endret av ferrys; 24. juli 2011 kl. 15:45.
Sitat av rimeligsalg Vis innlegg
fint at du delte storyn..det er vell menneskelig å føle seg litt bedre når man leser og ser noen som har hatt det enda værre,jeg å trodde jeg hadde blitt sinnsyk på ordntlig når jeg fikk den utavdegselv opplevelsen i noen dager,skremte meg skikkelig,man blir fjernere når man slutter på benzoz enn når du var på ddem vet du!

Er det noen av dere som opplever disse plagene værre om kvelden?jeg husker under mitt værste anfall at det ble værre når jeg var på bikken til å sovne,akkuratt når jeg holdt på å sovne liksom så ble det helt jævlig..merkelig.

Jeg heller drar aldri på rehab,men jeg må anbefale ett fuckings sted man kan ringe til somhar litt peiling,indok klinik eller noe sånt,i oslo..spør om å få snakke med sykepleierne 22902660,rustelefon samt leger vet lite av min erfaring,dette er en rehab også men de sa som jeg trodde at det er ikke stort de kan gjøre for deg mer enn du kan selv hjemme annet enn en "støtte"(holde deg i hånda)å gi deg hjelpemidler som tolvon,neurotin,og et par andre jeg ikke husker sa de..iblandt ved sterke søvnvansker

Jeg har kommet i den situasjonen at jeg får anfall hvis jeg tar noe som helst form for beroligende(med mindre jeg settes på en heltidsmedisinering),noe som er grusomt for jeg trengte virkelig feks sobril som deg til viktige møter,jeg får reaksjonen selv om jeg bare tar noe en gang,som en opiat tablett eller en drink,sikkert fordi jeg har fucka opp nervesystemet med langtidsmedisinering,er noe som heter langtidsabstinens syndrom eller noe,kanskje "kindling som gjør at anfalla blir værre og værre etter hver abstinens for noe dritt skjer i hjernen..så jeg tør ikke ta noen ting,jeg ble faktisk bra igjen et par uker etter første seponering/abstinens jeg hadde men skjønte ikke sammenhengen og tok meg litt alkohol noen uker etterpå også fikk jeg anfall igjen...hvor mange mnd eller år vil det ta før systemet er som normalt igjen tro...vanskelig spm og ingen eksperter som kan fortelle deg hva som skjer er kjedelig,jeg er veldig takknemlig for at jeg har sluppet halliser og stemmer og drit hvertfall

"6-Er det ting du synes er nyttige og positive med benzodiazepiner?
, man tar gjerne sin egen psyke med en liten klype salt i etterkant når man hører hvor høyt den kan skrike au uten at det egentlig er noe gale..."
Det er jo selvsagt noe fysisk som er gale,gabareseptorer og slikt begynner å jobbe igjen etter å ha blitt ødelagt,derfor får man abstinenser,jeg snakka også med en som driver "medisin mot piller"på romeriket..han jobba med rusavhengige og sa at bpreparat abstinensene er langt mer propblematiske og langvarige..genererelt værre jævelskap enn heroingreiene mente han.

nervesystemet skriiiker etter å ha mistet tilførselen av medikamentet..det er det som gjør det forferdelig for oss,ikke bare at psyken ikke lenger har et middel som gjør det bedre
Vis hele sitatet...
Du vet a din gamle bruker er åpnet opp igjen "Murmade".
Hvilket benzo har de "mildeste" abstinensene/hangover? alltid lurt på
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Hvilket benzo har de "mildeste" abstinensene/hangover? alltid lurt på
Vis hele sitatet...
Jeg er 100%prosent sikker på at det er sobril.
http://www.benzoinfo.dk/cha/am-kap2a.php Veldig bra side som du kan hennvise til legen din med nedtrappningsplaner til alle benzo. De legger i hovedvekt på at man skal trappe over på diazepam uansett hvilket benzo man bruker fra før, og så starte nedtrappingen.
Er ikke sikker på om det er det samme, men noe man bør gjøre om man skal slutte med heroin "cold turkey", er å løpe. Har aldri måttet takle abstinenser før så jeg kan ikke uttale meg, men det virker logisk - Når jeg har gangsperre i f.eks en hofte, forsvinner den som oftest imens jeg løper. Det er egentlig bare temporært men allikevel.

Er selvfølgelig klar over at det er store forskjeller på opiater og benzodiazepiner - Men dere får da ta tipset og bruke det som dere selv vil.
Sist endret av Diazepa; 2. august 2011 kl. 13:42.
Sitat av Diazepa Vis innlegg
Er ikke sikker på om det er det samme, men noe man bør gjøre om man skal slutte med heroin "cold turkey", er å løpe. Har aldri måttet takle abstinenser før så jeg kan ikke uttale meg, men det virker logisk - Når jeg har gangsperre i f.eks en hofte, forsvinner den som oftest imens jeg løper. Det er egentlig bare temporært men allikevel.

Er selvfølgelig klar over at det er store forskjeller på opiater og benzodiazepiner - Men dere får da ta tipset og bruke det som dere selv vil.
Vis hele sitatet...
Hadde likt og sett en som var i fullblown heroin abstinenser tatt seg en joggetur,det funker bare ikke.Magen vrenger seg og man ligger og kaldsvetter mens man spyr i ett sett.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Hadde likt og sett en som var i fullblown heroin abstinenser tatt seg en joggetur,det funker bare ikke.Magen vrenger seg og man ligger og kaldsvetter mens man spyr i ett sett.
Vis hele sitatet...
Hehe, en joggetur er nok ikke tingen nei. Det siste du hadde fått meg med på når jeg tok CT hadde nok hvert en joggetur.. ,p
Gått en mnd uten benzoer nå.... Erstattet det med pepper. Men selv om det ble å utsette et problem så heller pepper enn de sinnsyke tankene og benzo abst. Jeg hadde. Følte jeg ikke fikk puste, at hjertet skulle krabbe ut halsen på meg. Prøvde jeg gå en tur så kjentes det ut som om jeg skulle få hjerteinnfarkt. Jeg gråt og tok ting veldig inn over meg veldig lett. Og hadde hukommelse som en gullfisk!!! Jeg tygde rivotril som om det var smurfedrops og tygde glatt gjennom 2mg glass på en uke om ikke mindre. De anbefaler å kontakte lege/sykolog for en nedtrappingskur og det er nok ikke dumt. Men jeg klarte ikke begrense meg så etter flere mnd med heftige utdritelser og sinnsyke telefonterror og mareritt for nye venner så sluttet jeg tvert en morgen da jeg så en kompis som tar heroin bli fullstendig ubrukelig av 2stk og jeg hadde samme dag spist 20 uten noen virkning. Jeg byttet alt jeg hadde av piller i god pepper og sa bare stopp. Nedtur på pepper og avhengighet av pepper er ti ganger enklere å komme over eller slutte med. Jeg har prøvd det meste i mitt liv (dog alldrig "skyti" noe) men ingen ting har fucket så mye med hodet mitt som benzoene. Du blir fort innspist men tar de bare for og ta de, så kommer dagen du er tom og dommedag føles rimelig nær....
Sitat av Timeo Vis innlegg
[COLOR="DimGray"]
Må bare beklage at jeg ikke tok meg tid til å kikke mer rundt i forumet etter tråder som finnes om emnet ennå, er helt ny her og det virker veldig stort, og kanskje litt uoversiktlig akkurat nå. Så jeg mistet liksom retningssansen.

Bare lurte på om det er andre her som sliter med benzodiazepin-avhengighet og får hjelp til det av helsepersonell. Og jeg har litt spørsmål som [/COLOR]

1-Hvordan takler man abstinens på best mulig måte?
2-Hva er den beste måten å trappe ned på? (f.eks. hvor lang tid det bør ta, og hvor mye man bør kutte ned om gangen)
3-Hvilke benzodiazepiner er de mest vanedannende og minst vanedannende? Nevn gjerne i rekkefølge.


4-Hvilke av disse preparatene er det best å trappe ned på og/eller er de minst skadelige?
5-I hvor stor grad tror du det er mulig å bruke benzodiazepiner uten at det medfører tilvenning, "rebound" og avhengighet?
6-Er det ting du synes er nyttige og positive med benzodiazepiner?


[COLOR="DimGray"]Hvis det er andre som har f.eks spørsmål som kan være relevant for listen, så "feel free" til å tilføre mer. Jeg har ment denne tråden for mennesker som ønsker å gi råd og erfaringer om hvordan unnå disse stoffene (enten det er å slutte helt eller få bruken ned på et mer "fornuftig nivå, gjene i samråd med helsepersonell, benzoer kan være svært ødeleggende i lengden for mange, særlig dersom man bruker mer enn hva man får utskrevet av lege, i forsøk på å ruse seg, eller i kombinasjon med alkohol eller heroin. Ønsker da svar fra folk som enten er avhengig av benzodiazepiner, har suksesfullt vært gjennom avrusing, men også spørsmål fra personer som har "eksperimentert" og har spørsmål.[/COLOR]
Vis hele sitatet...

Har vært avhengig av benzo siden jeg var 14 og er nå 27...Har brukt mye stoff oppigjennom, men synes det er det jævligste av alt! Har vært i rehab. i 1,5 år og de siste to årene fått en god del ting på plass i livet. Men hver gang er det mangel på benzo som river meg ned igjen, og jeg må stadig et skritt tilbake i feil retning. Er sikker på at jeg aldri kommer til å kutte ut uten ordentlig nedtrapping. Fått tilbud om Metadon eller Subutex, Noe jeg ikke vil! men kan ikke få 3 Valium om dagen så jeg klarer å fungere som jeg skal i samfunnet og på jobb? Eller slutte å sprekke på opiater og alkohol...hvorfor har ikke jeg rett på medisinsk hjelp fordi jeg er narkoman på bedringens vei?
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
Jeg hadde. Følte jeg ikke fikk puste, at hjertet skulle krabbe ut halsen på meg. Prøvde jeg gå en tur så kjentes det ut som om jeg skulle få hjerteinnfarkt.....
Vis hele sitatet...
Samme her.jeg tror vi kan konkludere med at fysisk aktivitet ikke er smart de første ukene hvertfall jeg har vært mer eller mindre sengeliggende 2-3 uker i starten og ble bedre og bedre for hver uke

det er jo en årsak til at kroppen sier fra med racing heart og superslitenhet

siden fikk jeg en konstant (dra ned-bakover følelse)i kroppen.som om man er beruset på noe.det er vell nok en fase i dette

jeg leste at benzodiazepiner er det verste å slutte med iht til langtrids-reaksjoner som kan komme pluss de psykiske.noe jeg også har hørt av andre
Sist endret av ferrys; 7. august 2011 kl. 08:10.
Ikke de mest utfyllende svarene jeg kommer med her, men er i hvert fall noe. Alle svarene er naturligvis sett fra mitt ståsted.

1) Begrense inntaket. Tenke at man tar pillen for å unngå abstinenser, og ikke ruse seg. Har man styrken til det er trening til stor hjelp. Løp en halvtimes tur i middels tempo. Abstinensene er selvfølgelig ikke borte etterpå, men noe redusert. Dessverre for min del er jeg like abstinent et par timer etter turen.

2 Første gang jeg trappet ned var det illegalt på sobril. Blir i liten grad ruset av sobril og den skal visstnok ikke være så farlig for leveren.

3 Rivotril er helt klart mest vanedannende for min del. Kjenner jeg sug etter benzo er det alltid rivo jeg tenker på. Her er rekkefølgen fra mest til minst. Skiller seg antagelig ut fra mange andres.

1) Rivotril
2) Apodorm
3) Flunipam
4) Valium
5) Xanor
6) Midazolam
7) Sobril

4Utvilsomt sobril. Så vidt jeg vet er det som brukes på avvenningsklinikker.

5 Kommer an på hvor tett oppfølging man får av lege. Men er ganske sikker på at det er flere som blir avhengig enn som ikke blir det. Ingen som har gjort flere mennesker til narkomane enn helsevesenet.

6 Kommer an på personen. Starter stort sett alltid med at en med lettere angstproblemer og depresjon får f.eks 20 * 2mg vival av legen. Her snakker jeg av erfaring, men rimelig sikker på at mange kjenner seg igjen. Man følger legens råd de første dagene. Plutselig finner man ut hvor deilig det er å ta to. Før man vet ord av det er man tom. Så blir man bevisst på hvor lett det er å skaffe piller illegalt. Og plutselig er man pillenarkoman. Men selvfølgelig: Her snakker jeg om mannen i gata som er velfungerende på en måte, men har psykiske vansker . Benzoer er jo svært viktig på mange andre områder som epilepsi, alvorlige tvangslidelser, panikkangst osv.

Og jeg må innrømme at jeg synes det er positivt at jeg slipper unna alle de destruktive tankene som daglig dukker opp i hodet mitt. Problemet er dog at jeg spiser mer piller enn nødvendig.
snakka med en overlege spesialist med seponering og abstinenser v borgestadklinikken nå,han sa fysisk aktivitet ikke var svaret og at det måtte skje veldig veldig sakte opptrening igjen når man ble bra

han sa også at det ikke var noen mat eller noe annet som hjalp noe annet enn at sunne ting styrker kroppen

det var bare å spise sunt og ta tiden til hjelp
Sist endret av ferrys; 12. august 2011 kl. 14:16.
Jeg mener fysisk aktivitet kan være direkte farlig under benzoabstinenser ettersom musklene rykker og napper ukontrollerbart og man faktisk kan ende opp med å falle rett på trynet flere ganger under en joggetur eller forstrekke noe alvorlig mye.

Dessuten ønsker jeg lykke til med å jogge med influensafølelse i hele kroppen, null energi, spasmer og hjernetortur.
jeg bare videreformidler det jeg engang leste, fant nettopp kilden
http://www.howtoquitheroin.com/How_t...ld_Turkey.html
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Jeg mener fysisk aktivitet kan være direkte farlig under benzoabstinenser ettersom musklene rykker og napper ukontrollerbart og man faktisk kan ende opp med å falle rett på trynet flere ganger under en joggetur eller forstrekke noe alvorlig mye.

Dessuten ønsker jeg lykke til med å jogge med influensafølelse i hele kroppen, null energi, spasmer og hjernetortur.
Vis hele sitatet...
jeg skjønner ikke at noen klarer å jogge en tur i en benzoabstinens periode med pusteproblemene,hjertebank og alt jeg,blir dere ikke veldig dårlige etterpå?for meg er det heelt utenkelig når jeg ikke klarer å gå opp en trapp engang,blir merkbart mye dårligere etter litt fysisk aktivitet dvs å gå litt rundt,plukke opp et par ting
kroppen er overfølsom,derfor er man oversensitiv med lyd,syn,følsomhet,i visse tilfeller

er det ikke logisk at man må ligge helst stille til alt dette går over?jeg syntes det

nå vet jeg ingenting om opiat abstinens periodene,om det er forskjell

det står fatisk på engelsk wikipedia at abst kan være dødelig..kramper og sånn

her er en god oversikt

http://translate.google.no/translate...rawal_syndrome

det som var rart var at denne overlegen jeg snakket med sa at diaze,valium og sånn var verst fordi det var mer metabolitter idet(eller noe i den duren)
Sist endret av ferrys; 16. august 2011 kl. 07:03.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvilke c preperater er anbefalt når man slutter? Hjelper truxal, naurontin, nozinan eller lyrica?
Sitat av jayforall10 Vis innlegg
Hvilke c preperater er anbefalt når man slutter? Hjelper truxal, naurontin, nozinan eller lyrica?
Vis hele sitatet...
Truxal er det beste alternativet. Nozinan krever doseøkning og er hard mot levra. Neurontin og lyrica er mer vanedannende enn benzodiazepiner og abstinensene er hakke verre.

Ellers har man circadin (melatonin) som kan hjelpe mot søvnvansker. Trisykliske antidepressiver kan også hjelpe. Muligens baklofen, men det er også litt vanedannende.

Selv har jeg brukt imovane, melatonin, vival og truxal ved nedtrapping. Har fungert fint på meg, men det varierer fra person til person.
Xanor er det Benzodiazipinet som har de værste abstinensene. Har prøvd alle benzoer man kan få i Norge, og fikk daglig 3-5 2mg Xanor av legen. Fikk dette i flere år. Var på avrusing i 6 måneder. Abstinensene gav seg etter 3 måneder. Men etter 6-7 måneder kom senabstinensene. De var enda verre. Hadde angst for alt, og mistet interessen for nesten alt. Så kun fram til å sove. Etter 18 måneder hadde jeg fortsatt abstinenser, og gav opp. Søkte om Metadon, og fikk Xanorer og Flunipam av legen fram til jeg begynte med Metadon. Etter at jeg begynte med Metadon i 2006, har jeg knapt rørt Xanor. Metadonen tok abstinensene. Jeg får enda Rohypnol (får dem uregistert) av legen, men jeg bruker dem bare når jeg trenger dem. Kan gå ukevis uten å ta noen.
Hei dere, har seg sånn at jeg dealer litt med en ny dame for tiden. Hun er ekstrem åpen om ting og fortalte at hun har slitt med angst og legen anbefaler henne å ta medisiner. Siden hun har vært åpen mot meg så forsøker jeg å være ærlig med hun og siden jeg har fortalt henne litt om at jeg har et rekreasjonelt forhold til endel rusmidler så spurte hun om jeg har testet noen av de mot angst. Jeg har kost meg med benzo noen ganger for å bli ekstra "høy og mørk" men ikke ofte. Så aldri vært hekta og ikke vet jeg noen som er hekta heller.

Det hun er redd for er å bli fast på slike medisiner. Hva tror dere som har brukt og som har vært hekta. Finnes det noen alternativer til en som plages mye med angst? Hun sier selv at hun skal ta de dosene legen foreskriver og at hun ikke ønsker noen rus kun søker å få kontroll over angsten slik at hun blir i kontroll over hverdagen og livet sitt. Er benzo løsningen eller starten på misbruk?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Truxal er det beste alternativet. Nozinan krever doseøkning og er hard mot levra. Neurontin og lyrica er mer vanedannende enn benzodiazepiner og abstinensene er hakke verre.

Ellers har man circadin (melatonin) som kan hjelpe mot søvnvansker. Trisykliske antidepressiver kan også hjelpe. Muligens baklofen, men det er også litt vanedannende.

Selv har jeg brukt imovane, melatonin, vival og truxal ved nedtrapping. Har fungert fint på meg, men det varierer fra person til person.
Vis hele sitatet...
Hva med neurontin de værste 2 ukene ? Kan det skade?
Ingen som har innspill? Om hu begynner å ta tablettene mot angst tror dere hun blir hekta? Eller er det ok å ta benzo i legedoser mot angst? Slik det er nå må hun nok ta dem hele uka pga jobben. Er det andre smarte ting hun kan ta mot angst heller enn benzo?
Sitat av jayforall10 Vis innlegg
Hva med neurontin de værste 2 ukene ? Kan det skade?
Vis hele sitatet...
2 uker tror jeg skal gå bra. Jeg gikk på lyrica i 5-6 uker, og det var ikke lett å slutte med. Står på opptil 30mg diazepam nå pga lyrica driten.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ingen som har innspill? Om hu begynner å ta tablettene mot angst tror dere hun blir hekta? Eller er det ok å ta benzo i legedoser mot angst? Slik det er nå må hun nok ta dem hele uka pga jobben. Er det andre smarte ting hun kan ta mot angst heller enn benzo?
Vis hele sitatet...
Hun blir naturligvis avhengig av pillene i den forstand at hun vil oppleve withdrawals den dagen hun bestemmer seg for å leve uten. Hvis det hele gjøres på et profesjonelt vis, dvs. via kyndig lege vil nok forhåpentligvis legen ha nok kunnskap til å lage en fornuftig nedtrapningsplan den dagen hun slutter.

Det er jo disse withdrawals samt rebound anxiety som gjør at vedkommende for alvor blir avhengig. Hun vil nok også naturligvis bli avhengig av å leve uten angst på medikamentene.
Vanskelig valg det der gitt. Blir jo som å velge mellom pest og kolera.
Hun sliter med mye angst og det hemmer henne. Klare seg uten benzo men slite med angsten eller følge legens råd og risikere avhengighet, høy toleranse og alle tenkelige bivirkninger. Får vise henne tråden.
▼ ... flere år senere ... ▼
Numb all the way
Freakyme71's Avatar
41 7
1-Hvordan takler man abstinens på best mulig måte?
For meg hjalp det å løpe. Klarte ikke sitte stille og vandret rundt svettende. Ellers satt jeg i dusjen i varmt vann. Drakk masse vann, kasta opp frivillig (hjalp på kvalmen) og ikke minst kjørte i meg Seroquel og Vallergan (Sløvende og stopper tankekjør og psykosesymptomer.) En dag ble det bare bedre.

2-Hva er den beste måten å trappe ned på? (f.eks. hvor lang tid det bør ta, og hvor mye man bør kutte ned om gangen)
Individuelt. Så sakte man bare kan, sett fra mitt ståsted. Jeg trappa ned sakte, og tok en CT til slutt. Da starta helvete. Anbefaler å trappe ned til minste dose, og stå der en god stund. Bruk lang tid. Del omså minste dose i to, og i to igjen (selv om dette ikke er anbefalt.)

3-Hvilke benzodiazepiner er de mest vanedannende og minst vanedannende? Nevn gjerne i rekkefølge.
Øhm. Alle reagerer forskjellig. Men Xanor, Rohypnol/Flunipam og Rivotril er de verste. Valium/Stesolid/Vival er ille nok i seg selv, de har såppas lang halveringstid at konsentrasjonen blir stor. Sobril er noe DRITT, for abstinensene kommer som et sjokk om man har gått på mongostore doser, siden de har så kort halveringstid. Noen klarer aldri slutte på Xanor, Rohypnol og Rivo, og de burde strengt tatt lagt folk i kunstig koma til kroppen ble normalisert. Kramper og halliser og gawd knows. Sløvende dritt hjelper, sov omså hele dagen.

4-Hvilke av disse preparatene er det best å trappe ned på og/eller er de minst skadelige?
Sobril... går man på 0,5 Xanor feks (altså har klart å komme seg ned til laveste dose) så kan man begynne på 25 mg Sobril x 3 om dagen og trappe ned i samarbeid med sløvende dritt som gjør deg helt care. Helt til man er nede i 5 mg Sobril x 1, og omså dele den i to og blabla.

5-I hvor stor grad tror du det er mulig å bruke benzodiazepiner uten at det medfører tilvenning, "rebound" og avhengighet?
Helt individuelt. Spiste 200 Xanor på to mnd, 300 Stesolid og 150-200 Imovane/Zopiclone (benzoderivat.) og jeg merka ikke en dritt, og det etter jevnlig bruk av Stesolid og Zopiclone i et år før (bytta lege og fikk alt jeg ville.) Men 8 mnd på Sobril 25 x 3, så 15 x 3 osv osv, opplevde jeg reine helvete etter kjapp nedtrapping og CT fra 10 til 0. Sykt. Helt individuelt.

6-Er det ting du synes er nyttige og positive med benzodiazepiner?
Ja, de funker om man er redd for tannlege og fly. Men langtidsbruk er uaktuelt om man ikke vil gå gjennom helvete. Noen må gå på de livet ut. Er greit å ha i bakhånd til de verste panikkanfallene, og da anbefaler jeg heller å ta en Xanor til kriser enn Valium med lang halveringstid. Mestring av problemet er bedre. Terapi. Mental trening. Mindfulness. Trening. Meditasjon. Rehab. Hobby. Etc.
Jeg startet på Rivotril 0,5mg for ca. 2 år siden, og har gått opp i dose til 12mg hver dag. Jeg bruker Rivotril mot angst, og 40-80mg Prozac mot depresjoner (jeg trapper opp / ned etter behov avhengig av stressnivå i livet).

Noe som begynte som ett angstdempende middel som fikk meg til å slappe av og sove lettere har blitt til noe som gjør meg sløv, og hvis jeg går uten blir jeg superdeprimert og klarer ikke å stå opp av sengen. Jeg har ikke lyst å være avhengig mer, og jeg ønsker ikke å sløve ned hodet mitt.

Jeg trenger å fungere på full kapasitet igjen, da jeg nå er midt i intervjurunder, skal skrive masteroppgave og må nødt til å prestere optimalt. Jeg har kuttet ned fra 6mg til 2mg hver dag for ca 1 uke siden. De første dagene var jeg veldig nedfor, men nå går det bedre. Jeg skjønte at jeg ikke kunne gå helt "cold turkey".

Neste uke har jeg 2 krevende intervju (med store strategi konsulenthus som krever mye hoderegning, markedsinnsikt, logisk tenkning osv) og er nervøs for om denne avhengigheten vil ødelegge for meg. De siste ukene har det vært svært vanskelig å sitte seg ned og konsentrere meg om forberedelsene, og hukommelse og reaksjonstid er blitt meget hemmet (jeg var lynrask i hoderegning og strukturert i problemløsning).

Jeg er i fysisk aktivitet, har merket noe vekktap men prøver å kompensere for det. Jeg sliter litt med å sove på kvelden og våkner senere enn vanlig.

All tips til hvordan jeg best kan tilnærme meg nedtrappingen midt i alt stresset mottas med takk - jeg kommer til å oppdatere dere om hvordan det går
Sitat av BleMonday Vis innlegg
Jeg startet på Rivotril 0,5mg for ca. 2 år siden, og har gått opp i dose til 12mg hver dag. Jeg bruker Rivotril mot angst, og 40-80mg Prozac mot depresjoner (jeg trapper opp / ned etter behov avhengig av stressnivå i livet).

Noe som begynte som ett angstdempende middel som fikk meg til å slappe av og sove lettere har blitt til noe som gjør meg sløv, og hvis jeg går uten blir jeg superdeprimert og klarer ikke å stå opp av sengen. Jeg har ikke lyst å være avhengig mer, og jeg ønsker ikke å sløve ned hodet mitt.

Jeg trenger å fungere på full kapasitet igjen, da jeg nå er midt i intervjurunder, skal skrive masteroppgave og må nødt til å prestere optimalt. Jeg har kuttet ned fra 6mg til 2mg hver dag for ca 1 uke siden. De første dagene var jeg veldig nedfor, men nå går det bedre. Jeg skjønte at jeg ikke kunne gå helt "cold turkey".

Neste uke har jeg 2 krevende intervju (med store strategi konsulenthus som krever mye hoderegning, markedsinnsikt, logisk tenkning osv) og er nervøs for om denne avhengigheten vil ødelegge for meg. De siste ukene har det vært svært vanskelig å sitte seg ned og konsentrere meg om forberedelsene, og hukommelse og reaksjonstid er blitt meget hemmet (jeg var lynrask i hoderegning og strukturert i problemløsning).

Jeg er i fysisk aktivitet, har merket noe vekktap men prøver å kompensere for det. Jeg sliter litt med å sove på kvelden og våkner senere enn vanlig.

All tips til hvordan jeg best kan tilnærme meg nedtrappingen midt i alt stresset mottas med takk - jeg kommer til å oppdatere dere om hvordan det går
Vis hele sitatet...
Et godt tips er å iallefall ikke trappe ned noe mer før du har gjort intervjuene. Abstinensene kan knekke deg og du kan se helt ubrukelig ut pluss elendig søvn.
Nedtrapping kan gjøres slik fks 2 mg 1 uke, 1,5 mg 2 uke, 1 mg 3 uke, 0,5 4 uke. Noen ganger må du gå over til et mildere benzo når du skal helt av. Fks stesolid.
Ser ellers som du får dette til ganske bra, så fortsett med det du gjør. Får du mye plager(influensa lignende,angst, konstant utslitt, skjelvinger...) og sliter for mye søvn kan det være grunn til å trappe ned over lengre tid. Fleste anbefales og bruke lang tid på nedtrapping, men det er individuelt.
Sist endret av moonlord; 3. februar 2017 kl. 13:37.
Sitat av moonlord Vis innlegg
Et godt tips er å iallefall ikke trappe ned noe mer før du har gjort intervjuene. Abstinensene kan knekke deg og du kan se helt ubrukelig ut pluss elendig søvn.
Nedtrapping kan gjøres slik fks 2 mg 1 uke, 1,5 mg 2 uke, 1 mg 3 uke, 0,5 4 uke. Noen ganger må du gå over til et mildere benzo når du skal helt av. Fks stesolid.
Ser ellers som du får dette til ganske bra, så fortsett med det du gjør. Får du mye plager(influensa lignende,angst, konstant utslitt, skjelvinger...) og sliter for mye søvn kan det være grunn til å trappe ned over lengre tid. Fleste anbefales og bruke lang tid på nedtrapping, men det er individuelt.
Vis hele sitatet...
Hei,

Tusen takk for tips - planen er å holde det på 2mg en stund, så kutte ned til 1mg etterhvert når abstinensene har redusert seg... De som er mest plagsomme er mangel på langvarig konsentrasjon, nedstemthet og lite energi. Jeg vil ikke trappe opp igjen dog, fordi jeg er redd for at jeg ikke kommer til å være "skarp" nok, og faktisk huske forberedelsene mine!