Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1169
Hei.

Noen som vet hva de store hosting selskapene sånn som webhuset bruker for at sine kunder kan reinstallere os, slå av, restarte og slå på servern gjennom nettleser. Er dette noe hosting selskapene programmerer selv eller finnes det ferdig løsninger som kan brukes?

OS: windows server

takker for svar
De kjører nok virtuelle maskiner. Vmware for eksempel...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Webhuset har laget alt dette selv. Det er konstruert mange APIer for å utføre handlingene du kan utføre på kundesenteret, bestillingskjemaene o.l. Dette er ikke uvanlig hos store firma.

Naturligvis er det et underliggende system for vps, som posteren over påpeker, men all interaksjon med disse systemene er laget inhouse. Funksjonene du nevner finnes i hovedsak for fysiske servere også.

Det er ikke barebare å duplisere dette. Det er noen årsverk bak det.

Kilde: jeg har laget mye av det du spør om når jeg jobbet der
Sist endret av nso; 23. oktober 2016 kl. 04:17.
Vps vet jeg hvordan det settes opp for. Men tenker på fysiske servere
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spillhost Vis innlegg
Vps vet jeg hvordan det settes opp for. Men tenker på fysiske servere
Vis hele sitatet...
Retninga går jo mot at alt er virtualisert, så det er vel mindre interessant å automatisere det for fysiske bokser?

Men du kan t.d. bruke PXE-boot og ei løsning for å skrive images til disk. Be DHCP-serveren om å gi ut opplysninger for PXE-boot til den mac-adressa boksen har, reboot og kjør på.

Andre løysinger kan basere seg på Lights Out-løsningene til ymse levrandører. Det finst mange automagifiseringsverktøy for management - t.d. ansible.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Slå av og slå på gjøres stort sett igjennom en kvm unit eller en managed strømskinne. Reinstall typisk ved å boote over ethernet.