Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5258
Satt her og lurte litt etter og ha sett et program om dinosaurer( er en liten nerd i oss alle :P). HVordan kan det ha seg at Krokodiller har vært her siden før dinosaurene og ikke forandret seg i det hele tatt? Den lille kunnskapen jeg har om evolusjonen er jo at absolutt alle dyr har forandret seg til det de er i dag, men krokodillene skal visst nok være samme som i dag. Hvorfor? Hvordan? Var de et perfekt dyr fra starten av??
Uten at jeg er en ekspert vil vell dette bare tyde på at krokodillene ikke har hatt en grunn til og forandre seg.
De klarer og finne føde, de klarer og formere seg og de har ingen spesielle trusler.

Evolusjonen er jo til for at dyr skal "lære av sine feil". Men krokodillene har ikke hatt så mange feil, og man kan vell i grove trekk kalle dem perfekte rovdyr.
Jeg har også hørt at de er blitt mindre siden dinosaurtiden, er dette sant?
Det er vel ikke sant at krokodillene har blitt mindre, men det har blitt mindre raser av krokodillene og de største rasene er utryddet / truet. + Før hadde krokodillene lettere bytter når det kom til mat.


Men det er litt morsom tanke, det er nok det at krokodillene var et steg i evolusjonen som ikke trengte å gå videre. Skilpadder har vel heller ikke utviklet seg.
Sist endret av Apu; 10. juli 2009 kl. 04:41.
Det finnes haugevis av arter som ikke har utviklet seg nevneverdig på mange titalls millioner år. Det er rett og slett, som FredrikThaMan indikerer, fordi de er "ferdig utviklet" - de har en form og et virke som fungerer like bra i dag som i Juratiden (eller når de oppsto).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Catchy Vis innlegg
Den lille kunnskapen jeg har om evolusjonen er jo at absolutt alle dyr har forandret seg til det de er i dag, men krokodillene skal visst nok være samme som i dag. Hvorfor? Hvordan? Var de et perfekt dyr fra starten av??
Vis hele sitatet...
Evolusjon består av to elementer: mutasjon og seleksjon. Mutasjon er ein totalt tilfeldig prosess, der eit eller fleire gen vert endra tilfeldig. Om det slår heldig eller uheldig ut er tilfeldig - dei fleste mutasjoner er antakeleg uheldige.

Seleksjon derimot er ikkje tilfeldig. Dei dyra som er best tilpassa miljøet (for krokodiller sin del: drep mest effektivt) overlever. I tillegg kjem seksuelle prefseranser inn, slik at ein del karakteristika som ikkje direkte har med overlevingsevna også vil bli avla fram (døme: påfuglhale).

Krokodiller er rett og slett godt tilpassa til det livet dei har, og er på toppen av næringskjeda der.
Det er ikke at krokodiller ikke har utviklet seg, men at de ikke har utviklet seg til å forandre funksjon eller noen vesentlig form ettersom den posisjonen de inntok ganske tidlig i biologisk sammenheng har vist seg å være relativt solid.
Er det ikke samme sak med hvithaien da?
Sitat av Ninjafis Vis innlegg
Er det ikke samme sak med hvithaien da?
Vis hele sitatet...
'

Correct me if im wrong, men det har da vært fler "arter" av den oxo? Husker og ha sett en sjuuuukt stor en, men den finnes ikke lenger.

Altså, den var nesten en hval..
Sitat av Jazzin Vis innlegg
'

Correct me if im wrong, men det har da vært fler "arter" av den oxo? Husker og ha sett en sjuuuukt stor en, men den finnes ikke lenger.

Altså, den var nesten en hval..
Vis hele sitatet...
Du tenker på den utdødde Megalodon, kanskje? Den levde fra 5 til 2 millioner år siden. Hvithai er en egen art og er den siste gjenlevende i sin biologiske slekt. Hvor mye den har endret seg de siste millioner årene vet jeg ikke.. Finner sikkert noe på wikipedia
Istedet for å lage et nytt topic, skriver jeg litt her. Jeg har hørt et par argumenter fra evolusjonsmotstandere, og det er et par jeg ikke helt forstår.

Hva skal et dyr med en halv vinge? Jeg kan ikke forstår hvordan mellomleddet før fugl ble til. Det må jo være en forbanna sto ulempe å løpe rundt med halvfungerende vinger.

Hvor er alle fossilene? Nå har vi funnet Ida, men hvor er alle de andre mellomformene? Er det så enkelt at de er ødelagt eller bare ikke funnet enda?
Sitat av Provo Vis innlegg
Du tenker på den utdødde Megalodon, kanskje? Den levde fra 5 til 2 millioner år siden. Hvithai er en egen art og er den siste gjenlevende i sin biologiske slekt. Hvor mye den har endret seg de siste millioner årene vet jeg ikke.. Finner sikkert noe på wikipedia
Vis hele sitatet...
Det var den ja
Sitat av bobbo Vis innlegg
Istedet for å lage et nytt topic, skriver jeg litt her. Jeg har hørt et par argumenter fra evolusjonsmotstandere, og det er et par jeg ikke helt forstår.

Hva skal et dyr med en halv vinge? Jeg kan ikke forstår hvordan mellomleddet før fugl ble til. Det må jo være en forbanna sto ulempe å løpe rundt med halvfungerende vinger.

Hvor er alle fossilene? Nå har vi funnet Ida, men hvor er alle de andre mellomformene? Er det så enkelt at de er ødelagt eller bare ikke funnet enda?
Vis hele sitatet...
Halv vinge kan jo også tenkes til vår lille tå? Vi trenger den virkelig ikke, og jeg vil nok tro at den vil sakte men sikkert gå vekk.

Men forstår ikke helt hva du mener med en halv vinge? Mener du som høns som ikke kan fly helt riktig eller?
Sitat av bobbo Vis innlegg
Istedet for å lage et nytt topic, skriver jeg litt her. Jeg har hørt et par argumenter fra evolusjonsmotstandere, og det er et par jeg ikke helt forstår.

Hva skal et dyr med en halv vinge? Jeg kan ikke forstår hvordan mellomleddet før fugl ble til. Det må jo være en forbanna sto ulempe å løpe rundt med halvfungerende vinger.

Hvor er alle fossilene? Nå har vi funnet Ida, men hvor er alle de andre mellomformene? Er det så enkelt at de er ødelagt eller bare ikke funnet enda?
Vis hele sitatet...
Dette ble dekt i The Origin of Species for 150 år siden.

En dinosaur som holder til oppe i trærne vil ha nytte av "en halv vinge", fordi denne starten på en vinge ga den et marginalt bedre svev når den hoppet fra tre til tre.

Det skal svært mye til for at noe skal bli til et fossil fremfor å råtne opp. Sannsynligheten er altså lav, og det går følgelig lenge mellom hver gang et fossil blir til, selv om i enkelte tilfeller hvor forholdene ligger til rette for det, kan mange fossiler dannes omtrent på samme tiden på samme sted. Ettersom det går lang tid mellom hvert fossil blir dannet, vil hvert fossil være fra artsmessig forskjellige tider, og dermed være av en viss forskjell rent biologisk. Du kan sammenlikne dette med en diskret visning av en kontinuerlig funksjon av tiden.

Hvis man kan innse at man ikke kun er en sammensetning av sine foreldre, men også inneholder enkelte trekk som er unike, og samtidig innse at utseende og egenskaper kan gå i arv, er du langt på veg. Innser du følgene av dette, at rasene har en variasjon, altså at det er noe unikt med alle individer, og samtidig at små fordeler gir små økninger i sannsynlighet for overlevelse og genspredning, har du biologisk evolusjon. Akkumuleringen av disse små fordelaktige endringene gir til slutt store endringer.

Sitat av Apu
Halv vinge kan jo også tenkes til vår lille tå? Vi trenger den virkelig ikke, og jeg vil nok tro at den vil sakte men sikkert gå vekk.
Vis hele sitatet...
Lilletåa er faktisk veldig aktiv når det kommer til å holde balansen.
Sist endret av Provo; 10. juli 2009 kl. 15:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bobbo Vis innlegg
Hva skal et dyr med en halv vinge? Jeg kan ikke forstår hvordan mellomleddet før fugl ble til. Det må jo være en forbanna sto ulempe å løpe rundt med halvfungerende vinger.

Hvor er alle fossilene? Nå har vi funnet Ida, men hvor er alle de andre mellomformene? Er det så enkelt at de er ødelagt eller bare ikke funnet enda?
Vis hele sitatet...
Det er fordi det er ikkje slik evolusjon fungerer. Du har mange dyr som ikkje kan fly, men som har hudfolder som blir nytta til å kunne styre retning på eit hopp / fall, og forlenge hoppet. Viareutviklinga til å kunne fly er ikkje veldig vanskelig å tenke seg.

Og fossila? Vel. Om eit dyr på størrelse med spissmus aukar størrelsen med 1% per generasjon vil det etter 1000 generasjoner vege 500kg. Om kvar generasjon tar 10 år er det berre ti tusen år - svært kort tid innan geologien. Med andre ord er det ikkje sikkert vi finn mellomstadium i heile tatt, og fossilbiletet vi har i dag er fullt av hol -omtrent slik som vi burde forvente.

Sitat av Apu Vis innlegg
Vi trenger den virkelig ikke, og jeg vil nok tro at den vil sakte men sikkert gå vekk.
Vis hele sitatet...
Evolusjonen vil stortsett ikkje fjerne ting som kun er unyttige - dersom noko ikkje har innvirkning på overlevingssjansen og forplantingsevna, så har det pent lite å sei, og det blir tilfeldig om det overlever eller ikkje.
Sist endret av vidarlo; 10. juli 2009 kl. 15:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kan det faktisk vere så enkelt som at høna har nytte av vingene på en eller annen måte selv om høna ikke kan fly, så har høna utviklet seg videre til fugler ?
Sitat av Skille(D) Vis innlegg
kan det faktisk vere så enkelt som at høna har nytte av vingene på en eller annen måte selv om høna ikke kan fly, så har høna utviklet seg videre til fugler ?
Vis hele sitatet...
Høner kan fly .
Sitat av slashdot Vis innlegg
Evolusjonen vil stortsett ikkje fjerne ting som kun er unyttige - dersom noko ikkje har innvirkning på overlevingssjansen og forplantingsevna, så har det pent lite å sei, og det blir tilfeldig om det overlever eller ikkje.
Vis hele sitatet...
Evolusjonen vil faktisk i nesten alle tilfeller over tid fjerne unyttig fysikk/unyttige egenskaper, både fordi de unyttige tingene ofte utvikler seg til å få andre bruksområder (hender hos primater, sidefinner hos delfiner, og vingene hos flaggermus har nesten identisk oppbygning i benstruktur), og fordi overflødighet i seg selv nesten alltid er negativt. En ekstra hudfold er en ekstra del av kroppen som må få næring og varme, for eksempel. Skulle det eksistere noe som er 100% likegyldig for overlevelsen, er også sjansen veldig stor for at likegyldigheten vil forsvinne med tiden ettersom omgivelsene endrer seg, slik at det blir enten fordelaktig eller en ulempe for organismen.
Sist endret av Provo; 10. juli 2009 kl. 15:33.
Sitat av Apu Vis innlegg
Halv vinge kan jo også tenkes til vår lille tå? Vi trenger den virkelig ikke, og jeg vil nok tro at den vil sakte men sikkert gå vekk.

Men forstår ikke helt hva du mener med en halv vinge? Mener du som høns som ikke kan fly helt riktig eller?
Vis hele sitatet...
De andre har svart litt, men jeg kan forklare likevel.

Et sted på utviklingsstigen før dyr med som flyr (fugler osv.), må det nødvendigvis være et dyr med en utvekst som senere (etter mange generasjoner) utvikler seg til en vinge, dersom jeg har forstått evolusjonen riktig.

Så et annet spørsmål: Hvor store mutasjoner kan vi få på en generasjon? Hva er den størte positive mutasjonen vi vet om, som har skjedd i løpet av få generasjoner?

Til slutt: Er det ikke mange tilfeller der evolusjonen virker mot sin hensikt? Evolusjonens "mål" er å tilpasse arten for å overleve best mulig? Vil den ikke i mange tilfeller hjelpe de som får mange unger, selv om det ikke alltid er de som har best overlevelsesrate.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Så et annet spørsmål: Hvor store mutasjoner kan vi få på en generasjon? Hva er den størte positive mutasjonen vi vet om, som har skjedd i løpet av få generasjoner?
Vis hele sitatet...
Ingen spesiell begrensning annet enn sannsynligheten, men store mutasjoner fører sjelden til noe bra. Små mutasjoner følger små endringer i omgivelsen. Én endring i et gen er én mutasjon. En "stor mutasjon" som du sier må da følgelig være mange små mutasjoner i forskjellige gener. Sannsynligheten for at en mutasjon skal være positiv er vel så vidt jeg kan forstå mye mindre enn at den skal være negativ, så veldig mange mutasjoner på en gang vil følgelig ha en ekstremt stor sjanse for å være negativ totalt sett. De største mutasjonene er ikke utenkelig at finner sted ved avl av hunderaser, og strengt tatt er de fleste av disse mutasjonene uheldig for dyrets helse, men på grunn av menneskets forfengelighet og vår kunstige seleksjon vil disse likevel bringe sine gener videre.

Sitat av bobbo Vis innlegg
Til slutt: Er det ikke mange tilfeller der evolusjonen virker mot sin hensikt? Evolusjonens "mål" er å tilpasse arten for å overleve best mulig? Vil den ikke i mange tilfeller hjelpe de som får mange unger, selv om det ikke alltid er de som har best overlevelsesrate.
Vis hele sitatet...
Nei, fordi hvis disse ungene har lav overlevelsesrate, vil få av de formere seg videre. Å få for mange unger kan også gjøre at også opphavet vil sulte pga manglende ressurser, noe som gjør at de over tid ikke får spredd sine gener like effektivt.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Når jeg var på en strutsefarm i Sør-Afrika, mener jeg å huske at guiden vår der, sa at "vingene" til strutsen er totalt ubrukelig siden de hverken flyr eller hopper (såvidt jeg vet). Noen som har noen forklaring på det?
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Når jeg var på en strutsefarm i Sør-Afrika, mener jeg å huske at guiden vår der, sa at "vingene" til strutsen er totalt ubrukelig siden de hverken flyr eller hopper (såvidt jeg vet). Noen som har noen forklaring på det?
Vis hele sitatet...
Fordi den gjennom evolusjon har utviklet seg fra en flyvende fugl til en landgående kjempe. Vingene vil sannsynligvis bli borte etter lang nok tid, med mindre de er aktive i et eller annet fluktmønster eller inngår i en form for seksuell seleksjon.

Les litt om evolusjonens virkemåte og prinsipper, så vil du lett kunne svare på slike spørsmål på egen hånd.
På struts brukes vingene til parringsritualer og for å passe på unger. Men det at et dyr har tilsynelatende ubrukelige trekk er jo ikke så spesielt, siden evolusjonen er en kontinuerlig prosess. Sjekk tilbake om 100,000 år, så kanskje de har blitt mer nyttige eller er vekk
Sitat av FredrikThaMan Vis innlegg
Uten at jeg er en ekspert vil vell dette bare tyde på at krokodillene ikke har hatt en grunn til og forandre seg.
De klarer og finne føde, de klarer og formere seg og de har ingen spesielle trusler.

Evolusjonen er jo til for at dyr skal "lære av sine feil". Men krokodillene har ikke hatt så mange feil, og man kan vell i grove trekk kalle dem perfekte rovdyr.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Det er konkurranse innfenfor de forskjellige rasene, og med tidens løp vil den rasen som er/blir best tilpasset økosystemet sitt erstatte den "konkurerende" rasen.
Det at krokodillen ikke har utviklet seg stort er vel en kombinasjon av at de er meget tilpasningsdyktige i seg selv (toppen av næringskjeden, med god margin, alle dyr trenger vann = mat, etc..) og det at de lavere leddene heller ikke har utviklet et vellfungerende forsvar mot krokodillen. Derimot, om krokodillen hadde levet i havet kunne det blitt en interessant "krig" mellom krokodillen og haien.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, fordi hvis disse ungene har lav overlevelsesrate, vil få av de formere seg videre. Å få for mange unger kan også gjøre at også opphavet vil sulte pga manglende ressurser, noe som gjør at de over tid ikke får spredd sine gener like effektivt.
Vis hele sitatet...
Ah, selvfølgelig. Det er allikevel et problem. Dersom "dumme" mennesker får 10 unger som blir 30 år, mens "smarte" mennesker får 2 barn som lever 80 år, så vil de "dumme" etterhvert ta over. Dette forutsetter selvfølgelig at dumheten er genetisk og at de ikke blandes.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
På struts brukes vingene til parringsritualer og for å passe på unger. Men det at et dyr har tilsynelatende ubrukelige trekk er jo ikke så spesielt, siden evolusjonen er en kontinuerlig prosess. Sjekk tilbake om 100,000 år, så kanskje de har blitt mer nyttige eller er vekk
Vis hele sitatet...
Mennesker har f.eks en hel haug med "ubrukelige trekk" Hvorfor har vi blindtarm? Grunnen er ikke at leger skal ha noe å operere. Er noe slikt som 29 deler på kroppen som er totalt ubrukelige
Sitat av c0k3 Vis innlegg
Mennesker har f.eks en hel haug med "ubrukelige trekk" Hvorfor har vi blindtarm? Grunnen er ikke at leger skal ha noe å operere. Er noe slikt som 29 deler på kroppen som er totalt ubrukelige
Vis hele sitatet...
http://www.illustrertvitenskap.com/C...1217&id=9607_4
Litt mer generelt, selv om blindtarmen er tatt opp alt: Som jeg sier så er det mange ting som er ubrukelige som forsvinner sakte, men sikkert. Evolusjonen gir oss ikke enkeltarter som plutselig dukker opp lik nye bilmodeller, det er en gradvis prosess hvor enkeltdeler kan forandres slik at de forsvinner eller får nye funksjoner - eller to nye arter dannes på bakgrunn av at mutasjonene går i forskjellige retninger i to adskilte populasjoner. Det spøker f.eks. fort for øreflippen om noen årtusen, med mindre den viser seg å være en avgjørende faktor for reproduksjon.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Ah, selvfølgelig. Det er allikevel et problem. Dersom "dumme" mennesker får 10 unger som blir 30 år, mens "smarte" mennesker får 2 barn som lever 80 år, så vil de "dumme" etterhvert ta over. Dette forutsetter selvfølgelig at dumheten er genetisk og at de ikke blandes.
Vis hele sitatet...
Hvis situasjonen hadde vært slik du beskriver, hadde du muligens hatt rett i det. Før vi kom i dagens situasjon hvor dumme og smarte har lik overlevelsesprosent hadde de smarte et overtak ved at de hadde økt levealder, mere ressurser mens de levde som gir økt fruktbarhet, samt at de ble foretrukket gjennom seksuell seleksjon.
Sitat av lsrr Vis innlegg
Høner kan fly .
Vis hele sitatet...
Ja... Til en viss grad!

Høner er for tunge til å fly, mende kan flakse litt fremover.
Vis hele sitatet...
Sitat av Blanko Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Skrevet av Associated Press omtrent på samme tiden:

"WASHINGTON - Some scientists think they have figured out the real job of the troublesome and seemingly useless appendix: It produces and protects good germs for your gut.

That’s the theory from surgeons and immunologists at Duke University Medical School, published online in a scientific journal this week."

"..The idea “seems by far the most likely” explanation for the function of the appendix, said Brandeis University biochemistry professor Douglas Theobald. “It makes evolutionary sense.”"
Vis hele sitatet...
Legg merke til bruken av ordet "think", "theory" og bruken av begrepet "seems by far the most likely"..

Ellers kan du heller si at om vi ikke hadde operert blindtarmene, så har blindtarmbetennelse en ganske høy dødsfaktor. Kan det være slik at vi hindrer blindtarmens gener i å forsvinne fordi vi behandler de som egentlig hadde dødd av det? Og at blindtarmen i så fall spiller en rolle i den naturlige seleksjonen heller enn Illustrert Vitenskap sin forklaring? Rollen dens nå er å utrydde seg selv!

Legg forøvrig merke til at denne forskergruppen jeg linket til forteller om en annen funksjon enn til det spørsmålet Illustrert Vitenskap så skråsikkert hevder å ha svaret på. Og har ikke lest kildene til Illustrert Vitenskap, men regner med at nr 15 kom ut omtrent samtidig som datoen til kilden jeg publiserte.
Sist endret av c0k3; 12. juli 2009 kl. 21:14. Grunn: Rette opp i BBcode
Sitat av Provo Vis innlegg
Ingen spesiell begrensning annet enn sannsynligheten, men store mutasjoner fører sjelden til noe bra. Små mutasjoner følger små endringer i omgivelsen. Én endring i et gen er én mutasjon. En "stor mutasjon" som du sier må da følgelig være mange små mutasjoner i forskjellige gener. Sannsynligheten for at en mutasjon skal være positiv er vel så vidt jeg kan forstå mye mindre enn at den skal være negativ, så veldig mange mutasjoner på en gang vil følgelig ha en ekstremt stor sjanse for å være negativ totalt sett. De største mutasjonene er ikke utenkelig at finner sted ved avl av hunderaser, og strengt tatt er de fleste av disse mutasjonene uheldig for dyrets helse, men på grunn av menneskets forfengelighet og vår kunstige seleksjon vil disse likevel bringe sine gener videre.
Vis hele sitatet...
Apropos positive/negative mutasjoner; grunnen til at mennesker har kommet så langt som de har i dag skyldes i stor grad to mutasjoner. Vi kunne ikke snakke slik vi gjør nå før en mutasjon i stemmebåndet skjedde, og vi var heller ikke smartere enn aper før en mutasjon i kjevemusklaturen gjorde at vi fikk svakere muskler i kjeven, og dermed større plass til at hjernen kunne vokse. To tilsynelatende ørsmå mutasjoner, som fikk stor betydning for menneskets utvikling. Jeg vil kalle de positive hvert fall.

I korte trekk er det dette som skiller oss fra apene + at vi går mer oppreist og ikke har utvokst hale. Dette har jo også skjedd i løpet av relativt kort tid, innenfor et tidsrom på 500 000 år kanskje.
c0k3: Ettersom de som får blindtarmbetennelse neppe har større blindtarm enn andre, holder nok ikke den evolusjonsteorien din helt vann. Spesielt med tanke på at den tydeligvis har en eller annen funksjon.

Begge artiklene påstår at blindtarmen produserer tarmbakterier. Illustrert Vitenskap ser i utgangspunktet på hva som skjer tidlig i livet, altså at de hvite blodlegemene blir utsatt for naturlig bakterieflora i tarmene for å bygge de riktige antigenene, mens Associated Press ser på hva som skjer senere i livet, altså at blindtarmen produserer og tilfører tarmbakterier til tarmsystemet og er nyttig hvis bakteriefloraen skulle forsvinne pga sykdom. Altså to sider av samme sak.

Forøvrig refererer du til Illustrert Vitenskap nr 15 2006, som neppe kom samtidig som AP-artikkelen datert oktober 2007.
Sist endret av Provo; 12. juli 2009 kl. 21:32.
Sitat av Provo Vis innlegg
c0k3: Ettersom de som får blindtarmbetennelse neppe har større blindtarm enn andre, holder nok ikke den evolusjonsteorien din helt vann. Spesielt med tanke på at den tydeligvis har en eller annen funksjon.

Begge artiklene påstår at blindtarmen produserer tarmbakterier. Illustrert Vitenskap ser i utgangspunktet på hva som skjer tidlig i livet, altså at de hvite blodlegemene blir utsatt for naturlig bakterieflora i tarmene for å bygge de riktige antigenene, mens Associated Press ser på hva som skjer senere i livet, altså at blindtarmen produserer og tilfører tarmbakterier til tarmsystemet og er nyttig hvis bakteriefloraen skulle forsvinne pga sykdom. Altså to sider av samme sak.

Forøvrig refererer du til Illustrert Vitenskap nr 15 2006, som neppe kom samtidig som AP-artikkelen datert oktober 2007.
Vis hele sitatet...
Siden noen får blindtarmbetennelse og andre ikke får det betyr jo det at noen er mer utsatt? Og da kan det vel kalles seleksjon? Er ikke slik at det er en yrkesskade eller noe som blir påvirket av ytterlige faktorer?

Poenget var at den forskningsartikkelen som ble referert til handlet om noe "noen forskere trodde" og at hypotesen syntes å være korrekt. Men de ga ikke et entydig klart svar, noe Illustrert Vitenskap ifølge artikkelen ga. Så om ingen har gitt et tydelig svar er det feil å konkludere med at blindtarmen har en funksjon. Da må man anta eller legge en forskergruppes hypotese som grunnlag.

Og beklager om jeg refererte feil. Illustrert vitenskap nr 15 kom sannsynligvis ut i starten av November, forutsatt at det er riktig at det i snitt kommer ut hver tyvende dag og det er 18 utgaver i løpet av ett år. Skrev forøvrig at jeg regnet med at utgaven kom omtrent samtidig med kilden jeg linket til. Er fortsatt ikke skråsikker da jeg ikke vet hvor ofte Illustrert Vitenskap kommer ut, bortsett fra at det var 18 utgaver i 2006.
Sitat av c0k3 Vis innlegg
Siden noen får blindtarmbetennelse og andre ikke får det betyr jo det at noen er mer utsatt? Og da kan det vel kalles seleksjon? Er ikke slik at det er en yrkesskade eller noe som blir påvirket av ytterlige faktorer?
Vis hele sitatet...
Hvis noen er mer utsatt, vil det nok være denne faktoren som forsvinner eller endrer seg, og ikke hele blindtarmen, fortsatt sett at den har en funksjon. Men det er klart, hvis det har seg slik at det faktisk hadde vært mer evolusjonsmessig gunstig å ikke ha blindtarm i det hele tatt, og vi ikke hadde hindret evolusjonens gang, så ville blindtarmen blitt borte. Det er jo i grunn ganske logisk.

Sitat av c0k3 Vis innlegg
Poenget var at den forskningsartikkelen som ble referert til handlet om noe "noen forskere trodde" og at hypotesen syntes å være korrekt. Men de ga ikke et entydig klart svar, noe Illustrert Vitenskap ifølge artikkelen ga.
Vis hele sitatet...
Du har ikke lest hele artikkelen har du vel? Du har vel lest det du linket til, som knapt nok er en beskrivelse av en artikkels ingress, så nøyaktig hva Illustrert Vitenskap konkuderer med i den beskrevne artikkelen er åpent frem til en av oss faktisk leser artikkelen. Grunnen til at jeg tok opp dette i utgangspunktet var at du påsto som siste avsnitt i innlegget ditt at artiklene omtaler to forskjellige funksjoner, noe som ikke er tilfelle, i det minste sett ut i fra den informasjonen vi har tilgjengelig. At Illustrert Vitenskap har en tendens til å fremstille ting som mer sikkert enn det er, er forøvrig ikke noe nytt.

Sitat av c0k3 Vis innlegg
Så om ingen har gitt et tydelig svar er det feil å konkludere med at blindtarmen har en funksjon. Da må man anta eller legge en forskergruppes hypotese som grunnlag.
Vis hele sitatet...
Det er stort sett det medisinsk vitenskap går ut på. Først finner man en hypotese, så testes denne over lang tid for å se om det stemmer. Hvor langt i testingen de har kommet vet vi lite om, men de har nok kommet et stykke ettersom de går ut i vitenskapelige tidsskrifter med det.

Sitat av c0k3 Vis innlegg
Og beklager om jeg refererte feil. Illustrert vitenskap nr 15 kom sannsynligvis ut i starten av November, forutsatt at det er riktig at det i snitt kommer ut hver tyvende dag og det er 18 utgaver i løpet av ett år. Skrev forøvrig at jeg regnet med at utgaven kom omtrent samtidig med kilden jeg linket til. Er fortsatt ikke skråsikker da jeg ikke vet hvor ofte Illustrert Vitenskap kommer ut, bortsett fra at det var 18 utgaver i 2006.
Vis hele sitatet...
Påpekte bare at de nok kom ut på samme tid av året, men med ett års mellomrom (Okt/Nov 2006 vs Okt 2007). Uansett lite viktig.
Sist endret av Provo; 12. juli 2009 kl. 22:23.
Mens vi snakker om evulosjon, det er en ting jeg har tenkt på en stund.

Kroppen gjør jo alt for å slippe å bruke "unødvendig" energi. Hvis du ikke bruker musklene i armene, vil de bli mindre. Hvis du bruker hjernen masse, blir du smartere, lettere for å huske ting osv.

Hvorfor er det sånn i Norge? Tror dere kroppen skjønner at den får rikelig med mat, å slutter å tenke så mye på sparing av energi?
Reagerte vel mer på måten å knuse min påstand om blindtarmens mangel på funksjon bare ved å smelle avgårde en link til en ingress fra Illustrert Vitenskap (som i tillegg var datert til 2006). Har litt sans for kildekritikk, og så lenge ingen kommer med en kilde som gir et tydelig svar så må jeg anse det som at det ikke er bevist at blindtarmen har en funksjon. Det var vel mer poenget, så får jeg heller innrømme at jeg glatt overså årstallet på artiklene. Har forøvrig ikke lest artikkelen hos Illustrert Vitenskap, men som sagt reagerte jeg mer på å bruke en slik ingress som kilde.

Beklager det, burde selvfølgelig fått det klarere frem tidligere.

Og ellers er vi egentlig ikke så uenige tror jeg
Vet ikke om det er nevnt, men hvilken fordel/egenskap har halebeinet vårt? Tror ikke den hjelper balansen vår lengere..

slashdot sa han ikke trodde kroppsdeler gikk vekk fordi om det ikke var til noe nytte, men jeg ser halebeinet som et motargument:P
Sist endret av TylerDurden; 14. juli 2009 kl. 10:19.
Det er lov å prøve wikipedia først

http://en.wikipedia.org/wiki/Tail_bone#Function

Sitat av low-boy
slashdot sa han ikke trodde kroppsdeler gikk vekk fordi om det ikke var til noe nytte, men jeg ser halebeinet som et motargument:P
Vis hele sitatet...
Her ser jeg ikke helt hva du mener.. Du mener slashdots påstand om at en kroppsdel ikke nødvendigvis forsvinner selv om den har mistet sin funksjon motbevises av at vi fortsatt har et halebein som du mener ikke har noen funksjon?
lol jeg så det nå om slashdots påstand, leste litt fort, er på jobb så jeg skumma igjennom, beklager det.

Jeg gikk på wiki først, men norsk wiki. Var ikke mye å hente der om akkurat halebein, ser at engelsk er det jeg skulle gått etter.
Uansett, selv om halebeinet ikke hadde hatt noen funksjon, motbeviser ikke det at unødvendige kroppsdeler forsvinner. Det hadde bare vært et eksempel på at evolusjon tar tid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Uansett, selv om halebeinet ikke hadde hatt noen funksjon, motbeviser ikke det at unødvendige kroppsdeler forsvinner. Det hadde bare vært et eksempel på at evolusjon tar tid.
Vis hele sitatet...
Det var forsåvidt litt implisitt i det eg sa - noko klønete formulert. Evolusjon vil stortsett fjerne overflødige ting, men det er ikkje så mykje ekstra energi som går med på ting som bare er overflødig at det vil vere ei sterk drivkraft nødvendigvis.