Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1040
God kveld! Ønsker å bytte ut min prosessor da prosessorviften driver meg fra vettet.

Hovedkortet jeg har nå er ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3.
Prosessoren jeg vil kjøpe er Intel Core i7-4770K Processor.

Grunnen til at jeg er bekymret, er fordi dette er Haswell. Er ganske usikker på om mitt to år gamle hovedkort støtter Haswell.

I tilfelle det faktisk ikke er kompatibelt; ville dere ha anbefalt MSI Z87-GD65 Gaming, Socket-1150?

Takker og bukker for svar på forhånd!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det vil ikkje passe, ettersom AM3 er ein AMD-sokkel.
nei, amd-kortet ditt støtter ikke en intel-prosessor. GD65 er dog ett forbanna bra kort, så hvis du faktisk trenger å oppgradere er det bare å kjøre på
EDIT: søren, slashdot kom brått opp
Sist endret av vangsfreaken; 9. august 2013 kl. 20:32.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Så... viften din irriterer deg, så du tenker at du skal bytte prossessoren?

Blir som å bytte hus fordi vasken er tett.
Tusen takk for en utrolig rask tilbakemelding fra dere begge to!

Da tror jeg sannelig at jeg går for GD65-en, selv om det blir litt dyrere for meg.
Når vi først er inne på data og Haswell. Vill mitt grafikkort støtte Haswell? Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5

HVIS ikke den er kompatibel med Haswell, vill dere da anbefale ASUS GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA?

Blir bare dyrere og dyrere dette her, hehe
Sist endret av Prentasid; 9. august 2013 kl. 20:37.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Så... viften din irriterer deg, så du tenker at du skal bytte prossessoren?

Blir som å bytte hus fordi vasken er tett.
Vis hele sitatet...
oi, den delen fikk jeg ikke med meg...
TS: bytt heller vifta, for den som kommer med i7'n er like ille
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Så... viften din irriterer deg, så du tenker at du skal bytte prossessoren?

Blir som å bytte hus fordi vasken er tett.
Vis hele sitatet...
Haha, skjønner det. Men når jeg først er i gang med å bytte ut deler, kan jeg jo forsåvidt bytte ut hele prosessoren, i stede for å bytte ut vifta! Viktig med alt av nyeste teknologi vet du!
Sitat av Prentasid Vis innlegg
Tusen takk for en utrolig rask tilbakemelding fra dere begge to!

Da tror jeg sannelig at jeg går for GD65-en, selv om det blir litt dyrere for meg.
Når vi først er inne på data og Haswell. Vill mitt grafikkort støtte Haswell? Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5

HVIS ikke den er kompatibel med Haswell, vill dere da anbefale ASUS GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA?

Blir bare dyrere og dyrere dette her, hehe
Vis hele sitatet...
det er ikke noe problem... men hva slags prosessor har du nå? for hvis vifta er det eneste problemet er det dumt å oppgradere.

Sitat av Prentasid Vis innlegg
Haha, skjønner det. Men når jeg først er i gang med å bytte ut deler, kan jeg jo forsåvidt bytte ut hele prosessoren, i stede for å bytte ut vifta! Viktig med alt av nyeste teknologi vet du!
Vis hele sitatet...
det skriver du til feil person atx er vel den siste her på forumet som hadde brukt penger på oppgraderinger tror jeg
Sitat av Prentasid Vis innlegg
Viktig med alt av nyeste teknologi vet du!
Vis hele sitatet...
Hvis du simulerer kunstlig intelligens eller noe som krever tilsvarende datakraft kan jeg være enig. Men å bytte HK og CPU som er 2 år gammelt er det lite vits i.

Det de fleste som kjøper dyr PC gjør det for å game. Hvis du spiller kan jeg nok garantere deg at det GPU som er flaskehalsen din.
Kjøp deg en bedre vifte til prosessoren din (da kan du sikkert overklokke litt også, så får du mer kraft nesten gratis). Evt. invister i et skjermkort hvis du vil ha råere gamingytelse
Sist endret av Membranplan; 9. august 2013 kl. 20:43.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
det skriver du til feil person atx er vel den siste her på forumet som hadde brukt penger på oppgraderinger tror jeg
Vis hele sitatet...
Haha
Jeg har nesten null peiling på hardware. Ser nå at prosessoren bare er en liten grå brikke. Trodde viften og brikka var koblet sammen jeg.

I det siste har maskinen vært utrolig treg. Jeg er ganske sikker på det skyldes for lite RAM, men prosessoren tar vel en del av skylda den og?

Sitat av Membranplan Vis innlegg
Hvis du simulerer kunstlig intelligens eller noe som krever tilsvarende datakraft kan jeg være enig. Men å bytte HK og CPU som er 2 år gammelt er det lite vits i.

Det de fleste som kjøper dyr PC gjør det for å game. Hvis du spiller kan jeg nok garantere deg at det GPU som er flaskehalsen din.
Kjøp deg en bedre vifte til prosessoren din (da kan du sikkert overklokke litt også, så får du mer kraft nesten gratis). Evt. invister i et skjermkort hvis du vil ha råere gamingytelse
Vis hele sitatet...
Er for å game ja. Ble litt urolig da jeg ikke hadde muligheten til å spille Arma 3 med høyest oppløsning og ytelse.
For å være på den sikre siden: GPU = Skjermkort?
Tror du jeg ville klart å spille Arma 3 med høyest oppløsning og ytelse hvis jeg fikk meg litt mer RAM? Det er flaut å si det, men jeg har bare 4GB.
Sist endret av Prentasid; 9. august 2013 kl. 20:47.
Du vil ikke noengang,
Ever.
Uansett lommebok og spesifikasjoner kunne kjøre Arma 3 (eller noen som helst arma spill) på full grafikk.
Ever. :P

Bare godta akkuratt dèt
men du har en bra PC der, ja.
oppgrader RAMen litt også ja.

GPU=Graphics Processing Unit=skjermkort, og nå som man er inne på forkortelser, kan man like godt fyre inn alle komponent-forkortelser i en PC (som jeg kommer på nå, ihvertfall)

CPU=Central Processing Unit= prosessor
RAM= Random Access Memory= vel... RAM, men heter egentlig minne.
HDD= Hard Disk Drive= harddisk
SSD=Solid State Drive
PSU= Power Supply Unit
har jeg glemt noen?

Og når du skal kjøpe prosessor, vifte til prosessor og/eller hovedkort, må du passe på hvilken socket de har. f.eks. Haswell er 1150, da må du passe på at hovedkortet er socket 1150 også. samme med vifte, men vifer kjøpt av tredjepart er ofte kompatible med flere sockets.
Sist endret av ExcludedBug; 9. august 2013 kl. 21:40.