Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2058
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Heisann!

En venn av meg drar til USA om en stund og han har en kollega som jobber i Apple i San Fransisco. Det vennen min er usikker på er om han ender opp med en stor bot fordi han tar med seg for mange pcer igjennom tollen. Han tar med 2 jobb pcer, og er derfor usikker på om det ser mistenkelig ut om han tar med 2 laptoper og en Macbook igjennom tollen.

Noen som har erfaringer? Jeg liker ikke "kanskje" eller "tror" svar. Tror gjør man i kirken.
Vil minne dere på att en typisk laptop fra USA har annet tastatur enn norske, pluss att de ikke bruker 230v i USA. Regner med att du / dere visste dette, men som det står over - ville minne på.
Har aldri blitt stoppet i tollen, tror(hehe) det skal gå fint
Selv reiser jeg alltid med minst 2 PCer, 1-2 mobiler og gjerne en ipad i tillegg...

Tviler på at det er så unormalt i dagens samfunn...
Med litt klistermerker som er jobb-relatert på jobb-pcene hannes, så er det enda mindre grunn til å reagere
Er vell bare lov å ha med varer for 6000 kroner tilbake, så om han blir tatt, så kan det være han må betale moms på maskinene.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Europeanut Vis innlegg
Vil minne dere på att en typisk laptop fra USA har annet tastatur enn norske, pluss att de ikke bruker 230v i USA. Regner med att du / dere visste dette, men som det står over - ville minne på.
Vis hele sitatet...
Vet det, men takker likevel

Sitat av Settoz Vis innlegg
Er vell bare lov å ha med varer for 6000 kroner tilbake, så om han blir tatt, så kan det være han må betale moms på maskinene.
Vis hele sitatet...
Jeg leste ett sted av hvis den er i emballasje så må man betale moms. Hvis man ikke hadde den i emballasje så slepper man å betale moms.
Har du den pakket den inn så er den ny, men vis den ikke er pakket inn kan den ha vært med fra norge. Det er grunnen
Kjøpte ipad for to år sida i usa. Tok ut av eksen, inn i håndbagasjen, null problem. Eske lå i koffert
Sist endret av Oatre; 25. juli 2013 kl. 20:02.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
3 pc'er er da ikke mye?
Spesielt mtp at 2 av dem antaglig vis ser godt brukt ut, 2 jobb pc'er og en privat pc kan enkelt forklares bort i tollen om det stilles spm.

Er nok en fordel å ha åpnet esken til macbook'en, det er tross alt mange som bruker esken til macbookene som bæreeske så sålenge den har vert åånet er det nok ikke noe problem.
Ser vel ikke mistenkelig ut med mindre de er helt skinnende rene og ikke har et eneste fingermerke på seg?
Er det ikke bare å sende det i vanlig post/pakke fra USA til Norge?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Takker for alle innlegg. Han sier nå at han KAN ta med en mac, men hvis han blir stoppet i oslo i tollen så skal jeg betale. Stor sjanse for å bli stoppet
Man skal egentlig fylle ut et skjema hvor man lister opp produktene man har med seg ved utreise i Norge.

http://www.kameraregisteret.com/cgi-....cgi?id=503842


Men dette blir sjelden eller aldri praktisert av tollerene.
Som de andre sier, så kan det være en ide å ta den ut av esken. Vil i tillegg anbefale å starte den opp først, passordbeskytte den, og laste ned et program eller to. Om de ber han bevise at den er hans, har de ingen ting å si imot når de ser han taste inn passordet.
Sist endret av Avatar; 25. juli 2013 kl. 20:39.
Sitat av Avatar Vis innlegg
Som de andre sier, så kan det være en ide å ta den ut av esken. Vil i tillegg anbefale å starte den opp først, passordbeskytte den, og laste ned et program eller to. Om de ber han bevise at den er hans, har de ingen ting å si imot når de ser han taste inn passordet.
Vis hele sitatet...
Men de kan fortsatt, hvis de gidder å være rasshøl nok be om dokumentasjon på kjøpet. Men som sagt så er det ytterst sjelden at de gidder
Sitat av Europeanut Vis innlegg
Vil minne dere på att en typisk laptop fra USA har annet tastatur enn norske, pluss att de ikke bruker 230v i USA. Regner med att du / dere visste dette, men som det står over - ville minne på.
Vis hele sitatet...
Vil også minne deg på at du kan fint konfiguere en macbook i Usa med norsk tastatur, du kan kjøpe de tastene du mangler på eplehuset når du kommer hjem til 25-40kr (mener det var 35kr). Eller du kan kjøpe klistremerker til å sette på knappene. Disse har livtidsgaranti sist jeg sjekket.

Når det kommer til laderen så kjøper du bare en sånn som den her. Da er det bare å bruke din nye macbook!

Men det man skal være obs på, og som faktisk er minuset ved å handle i Usa. Det er at man mister reklamasjonsretten i Norge. Og kjøper du med Apple Care som gjelder i 3 år så er plutselig ikke macbooken så mye billigere. Så jeg vil si at 5 års reklamasjon er verdt en stor del av mellomlegget mellom norsk og amerikansk pris.
Sist endret av Storebrand; 25. juli 2013 kl. 21:25.
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Vil også minne deg på at du kan fint konfiguere en macbook i Usa med norsk tastatur, du kan kjøpe de tastene du mangler på eplehuset når du kommer hjem til 25-40kr (mener det var 35kr). Eller du kan kjøpe klistremerker til å sette på knappene. Disse har livtidsgaranti sist jeg sjekket.

Når det kommer til laderen så kjøper du bare en sånn som den her. Da er det bare å bruke din nye macbook!

Men det man skal være obs på, og som faktisk er minuset ved å handle i Usa. Det er at man mister reklamasjonsretten i Norge. Og kjøper du med Apple Care som gjelder i 3 år så er plutselig ikke macbooken så mye billigere. Så jeg vil si at 5 års reklamasjon er verdt en stor del av mellomlegget mellom norsk og amerikansk pris.
Vis hele sitatet...

Nå var det vell heller tollerene som var problemet angående tastatur
Sitat av Oprah Vis innlegg
Nå var det vell heller tollerene som var problemet angående tastatur
Vis hele sitatet...
Og siden han kompisen kjenner en hos Apple Store kan han få konfiguert en med norsk tastatur til samme pris! Så det er forsatt relevant
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Takk for svar allesammen!
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Men de kan fortsatt, hvis de gidder å være rasshøl nok be om dokumentasjon på kjøpet. Men som sagt så er det ytterst sjelden at de gidder
Vis hele sitatet...
Om du "kjøpte den i Norge", så har man jo ikke med kjøpsdokumentasjon på ferie...
Sist endret av Avatar; 25. juli 2013 kl. 23:10.
Sitat av Avatar Vis innlegg
Om du "kjøpte den i Norge", så har man jo ikke med kjøpsdokumentasjon på ferie...
Vis hele sitatet...

Derav det skjemaet som jeg nevnte tidligere i tråden...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hiv originalemballasje, og lat som ingenting.

Har gadgets for 25k (nypris - laptop (12k), laptop (6k), headset (3k), tablet (4k)) med meg i bagasjen når eg reiser, og har aldri blitt spurt om det ved innreise til Noreg, trass i at eg har vorte stoppa ein del gonger.

Mi erfaring er at tollere er pragmatiske dyr, som gir litt faen, så lenge det ikkje er snakk om narkotika eller bevist tax-free-smugling.
leste ikke alle svarene, men... pakk ut laptopen, ta den i bruk og lat som ingenting. nevner dem tastaturet kan det alltids nevnes at man får kjøpt macbook med amerikansk layout via apple.no.