Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  678 201318
Sitat av Jonta Vis innlegg
- Hvorfor det? Hevn? Det ordet finnes i hvertfall 34 tidligere poster i denne tråden.
- Skal det enten være anger eller tortur?
- Har den som ikke angrer på dette kanskje en psykisk lidelse? Som hen altså skal tortureres for?
- Hvordan skal torturen foregå?
- Hvem skal utføre den? Hva med denne personens velvære?
- Hvordan måler du tortur? Hva med forskjellige smerteterskler?
- Er permanente skader innafor?
- Hvilken oppreisning vil du gi til folk som har blitt torturert, som det senere viser seg ikke var skyldige?
- Hvor setter du grensa for hvem som får tortur?
- Hvilke konsekvenser tror du det har for handlingene til de som eventuelt kvalifiserer for tortur?
- Hvor forskjellig takler folk tortur? Bør de som takler det bedre få mer?
- Hvilken kostnader er du villig til å akseptere ved dette? For eksempel økonomiske i helsesektoren: mennesker med psykiske lidelser som får enda en ting å bekymre seg for, torturisten(e) og deres familier og venner, skader som må leges i ettertid. Så kan vi snakke om andre kostnader senere.
- Hva med internasjonalt? Trekke oss fra Genèvekonvensjonene? Som eneste FN-land? Hva vil resten av NATO si til dette? Hvor stor boikott av Norge er du villig til å akseptere for å torturere?
- Finnes det norske selskaper som er kapable og villige til å produsere utstyr til dette formålet? Med konsekvensene dette vil innebære for dem? Det måtte vel blitt deres eneste inntektskilde. Som er… hvor trygg? Og så vil du vel anonymisere samtlige ansatte. Og ha staten til å betale for deres psykiske helsevern.
- Kjøpe fra utlandet i stedet da. Fra hvem?
Vis hele sitatet...
-Ikke nødvendigvis hevn, men grusomme konsekvenser for grusomme handlinger

-Du setter det litt vel på kanten ved å si anger eller tortur

-Brevik ble på lik linje som alle andre undersøkt for psykiske lidelser, og hvis det viser seg at personen er utilregnelig vil han/hun ikke straffes akkurat slik det fungerer i dag. Da er det noe som kan jobbes med.

-Tortur kan vel utføres hvor som helst, feks i fengsel? Eller en god gammeldags gapestokk!

-Den som utfører tortur søker selv jobben? Blir som å si "hvem skal fyre av geværet i hæren" når det er krig. For noen er det tøft, for andre er det "bare en jobb som må gjøres"

-Ganske klart hva tortur er? Gjøre så mye som mulig skade, permanent eller ei. Men holde personen i live.

-Tortur av uskyldige skal ikke skje. Det er snakk om bruk av tortur i de værste tilfeller. Tviler sterk på at noen vil bli feildømt for masseskyting. Ved tortur kan du i det minste gi oppreisning, det kan du ikke ved dødsstraff.

-FN og menneskerettigheter er fint det, men jeg mener du mister alle verdens rettigheter i det du gjør noe så horribelt. Det politiske arbeidet for å innføre noe slikt må du nok spørre noen andre om, jeg er ingen politiker.

-Utstyr? Comeon... Finnest da utallige tortur metoder og utstyr allerede, som fortsatt blir tatt i bruk verden over. Ikke lat som tortur ikke lenger finnes, forskjellen fra gamledager er at det blir brukt i skjul. Noe som er verre, da de ikke nødvendigvis er straffedømt
Sitat av Sanjar Vis innlegg
(unngå blodhevn, beskytte staten, gi oppreisning til den krenkede)
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at det ikke gjør noen av disse tingene, da. Så vidt meg bekjent er vi ikke mer plaget av blodhevn i land uten dødsstraff, dødsstraff virker ikke forebyggende, og nå har jammen Provo lagt frem kilder på at det ikke gir oppreisning for etterlatte heller (og angående det argunentet så har du blitt spurt om man bør slippe dødsstraff hvis man dreper noen som ingen er glad i). Ja, og så glemte du argumentet om at det sparer staten penger, bare at det ikke gjør det heller.

Sitat av Gnarve Vis innlegg
Medieval... Han sprengte en stortingsbygning og som du allerede har nevnt drepte han 77 mennesker på en øy, deriblant unger. Han unnskyldte seg ikke på vegne av familiene som ble rammet, han tilnærmet flira av dem. Han angret åpenbart ikke ett sekund på sine handlinger og nå sitter han innelåst i et fengsel som tilsvarer et semi luxus hotell hvor han kan spise hva han vil til middag hver dag. Før du går langt nok til å kalle meg usivilisert bør du kanskje tenke over hvor grensesprengende dette faktisk er. Jeg mener oppriktig at dette hever seg over våre mildt retarderte retningslinjer og at unntak faktisk bør gjøres. Jeg gjentar: Fyren fortjener å bli torturert til sitt siste åndedrag!!
Vis hele sitatet...
Jeg vet godt hva han har gjort, og jeg synes ikke det er noe mindre jævlig enn du synes. Jeg tenker bare at når du klarer å la rettsprinsippene gå foran følelsene i alle andre saker, inkludert drap og overgrep på små barn, for så å kaste absolutt alle prinsipper ut vinduet i én sak, da er det ikke rasjonsliteten som snakker. Og det bør det kanskje være når man diskuterer disse tingene.

Akkurat når det gjelder Breivik, så synes den rasjonelle og verdige rettssaken å ha en ekstra dimensjon, da det var nettopp disse verdiene han angrep. Han ønsket selv at saken hans skulle få Norge til å innføre dødsstraff og tortur, da han ville sett på det som en seier for saken.

Jeg kaller ikke deg som person usivilsert, men jeg tror det er bred enighet om at likhet for loven er et vesentlig trekk ved et sivilisert samfunn. Det du skriver her er vel mer middelaldersk enn middelalderen noen gang var:
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Var det opp til meg å avgjøre ville jeg låst han inn i en mørk celle, kuttet av han testiklene, trøkt dem ned i halsen på han og tvangsforet han på avføring til hans siste åndedrag.
Vis hele sitatet...
Sitat av UkjentPerson Vis innlegg
Tviler sterk på at noen vil bli feildømt for masseskyting.
Vis hele sitatet...
Men feilvurdert som tilregnelig vil jeg tro det er ganske lett å bli.
Sist endret av *pi; 17. august 2019 kl. 09:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det holder ikke bare å vise til en spesifikk kontekst. Betydningen av sitatet du kopierte er at appell til naturen ikke er en tankefeil dersom det bygger på et moralfilosofisk rammeverk som faktisk trekker likhetstegn mellom det som forekommer i naturen og det som er moralsk godt (selv om et slik rammeverk i seg selv kan være feil, i hvert fall fra et moralrealistisk utgangspunkt). Det betyr ikke at du kan generelt anse appell til naturen som en tankefeil bortsett fra akkurat i noen spesifikke enkelttilfeller hvor det faller deg for godt å si at det ene medfører det andre.
Vis hele sitatet...
Jeg mener jo at de spesifikke eksempler jeg bruker inngår i et slags moralfilosofisk rammeverk, idet jeg er Nietzscheaner, grovt regnet. Som Nietzscheaner anser jeg lover og moral som et spørsmål om vilje.

For eksempel viser studien "The Paradoxical Consequences of Revenge" hvordan det å utøve hevn medfører større vanskeligheter med å komme over den urett man hevner. De fleste tror at de kommer til å føle seg bedre om de utøver hevn, mens de faktisk ender med å føle seg betydelig verre enn de som ikke hevner. Hovedsakelig fordi de tenker mer på situasjonen og personen i etterkant. Dette er spesielt sant for de som utøver hevnen personlig, men det er også tilfellet for de som bevitner hevn utført på deres vegne.
Vis hele sitatet...

Skal vi se. I den undersøkelsen sies det om tidligere undersøkelser at: "In sum, research shows that cathartic venting does not reduce subsequent aggression against the offending object." - Det er vel neppe hensikten i spørsmålet om dødsstraff å redusere aggresjonen mot vedkommende, idet vedkommende kommer til å være død. Poenget med dødsstraff er vel å utøve aggresjon mot vedkommende.

I konklusjonen på undersøkelsen sies det:

Carlsmith and his colleagues (Carlsmith, 2006; Carlsmith &Darley, 2008; Carlsmith, Darley, & Robinson, 2002; Carlsmith,Monahan, & Evans, 2007) have shown that citizens’ intuitivetheories of punishment are consistent with Immanuel Kant’s the-ory of retributive punishment. When people punish, they seek to give a perpetrator what he or she deserves and to make the punishment proportional to the offense. The function of the pun-8CARLSMITH, WILSON, AND GILBERTtapraid5/z2g-perpsy/z2g-perpsy/z2g01208/z2g3312d08asangreyj S!3 5/2/08 15:57 Art: 2006-1206
APA PROOFSishment in these experiments appears to be one of satisfying the“justice motive” rather than a more instrumental goal. Specifically,Carlsmith found little support for the hypothesis that punishers seek to use punishment for the utilitarian goals of deterrence(Carlsmith, 2006; Carlsmith et al., 2002) or incapacitation (Darley,Carlsmith, & Robinson, 2000).The critical difference between studies that have found support for retributive punishment and the current hedonic regulationaccounts appears to be the participants’ level of involvement. Specifically, the justice motive is dominant in third-party obser-vations of injustice—such as one would experience as a juror. By contrast, when the respondent has been directly harmed by the perpetrator (as in the present experiments), additional motives maybe activated, including the desire to repair one’s mood.
Vis hele sitatet...
Her ser vi at folk ikke har samfunnsnytte, kostnad, preventiv virkning som mål når de hevner seg. Man vi altså opprettholde sin rettferdighetssans, og gi en straff som man mener står i forhold til forbrytelsen, som Kant sier. Jo lengre du står fra forbrytelsen, (tredjepart) jo mer vil du helle mot å opprettholde din rettferdighetssans fremfor å hevne deg, noe som skaper negative følelser under og etter hevnen. Jeg finner dette naturlig. Så folks rettferdighetssans må opprettholdes. Jeg mener også at en slik undersøkelse, som innebærer svindling av penger, ikke kan dekke spørsmål om drap/tortur/voldtekt. Da tror jeg folk rettferdighetssans vil være en del sterkere.

Man vil altså være fair, og det er kanskje det som er motivet til de fleste, også de som mottar en skade. Her kan jeg innrømme at jeg fokuserte på feil ting. Rettferdighetssans er, og bør være viktigere enn det personlige hevnbehov. Men rettferdighetssans kan involvere dødsstraff, mener jeg.

Når det gjelder den andre undersøkelsen:

State comparisons show differences primarily during postconviction (specific to the appeals process) and in survivor well-being, with Minnesotans having higher levels of physical, psychological, and behavioral health. Quantitative results support these state differences between Time 1 and Time 3 as well as predictive relationships between grief scores and event themes of well-being. The 257. See generally Gross & Matheson, supra note 124(examining press stories regarding executions from January 2001 through June 2002); Mowen & Schroeder, supra note 124 (examining newspaper coverage about executions to report responses and sentiments of covictims); Vollum & Longmire, supra note 124(assessing statements from covictims by reviewing articles about executions). 08-UMBREIT (DO NOT DELETE) 3/6/20139:18PM 98 MARQUETTE LAW REVIEW issue of survivor’s perceived control over present-day circumstances is a critical factor reflected in the event themes as well as the researcher-assigned ratings, of survivors’ reactions. Although the UPS is promulgated as the ultimate justice, this Study found that the critical dynamic was the control survivors felt they had over the process of getting to the end. In Minnesota, survivors had greater control, likely because the appeals process was successful, predictable, and completed within two years after conviction; whereas, the finality of the appeals process in Texas was drawn out, elusive, delayed, and unpredictable. It generated layers of injustice, powerlessness, and in some instances, despair. Although the grief and depth of sorrow remained high for Minnesotans, no longer having to deal with the murderer, his outcome, or the criminal justice system allowed survivors’ control and energy to be put into the present to be used for personal healing.
Vis hele sitatet...
Her ser vi at undersøkelsen består av intervjuer. Jeg vet ikke hvor dekkende det er. Men det konkluderes med at forskjellen i sorg og closure består i at den strafferettslige prosessen i Minnesota lukkes fortere, innen to år, mens i Texas kan tid fra dom til fullbyrdelse av dødsstraff kanskje ta opp til tyve år.

Dessuten åpner jeg for muligheten at Texas og Minnesota har vidt forskjellige kulturer. Minnesota er bosatt av mange skandinaviere og heller nok mot å være en samarbeids og konsensuskultur i høyere grad enn Texas. Man har altså større tillit til myndigheter og at de utøver rettferd, og sier seg fornøyd med at myndigheter avgjør straff.

En annen ting å tenke på, er at det er forskjeller på agreeableness og disagreeableness i henhold til the big five skalaen. De som vil helle mot dødsstraff, er nok de som er mer disagreeable, og disse er stort sett mer negative i humør enn de som er agreeable. Dermed blir glede/nytte dårlige målestokker i denne saken.

Til *Pi

og angående det argunentet så har du blitt spurt om man bør slippe dødsstraff hvis man dreper noen som ingen er glad i). Ja, og så glemte du argumentet om at det sparer staten penger, bare at det ikke gjør det heller.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener naturlig nok at man ikke bør slippe straff dersom man dreper noen ingen er glad i. I et hevnsamfunn ville vedkommende ikke ha en klan/venner til å utøve hevn på sine vegne. Men jeg mener at staten i mest mulig grad bør være upartisk.

Jeg har også alt avklart at pengebesparelse ikke bør være avgjørende i slike saker.

Ekstra detalj: - Kan i farten kun finne beviser på at de som er mer conscientious innen big five støtter dødsstraff pga sine høye standarder, men poenget vedblir. Man har standarder man vil opprettholde med harde midler.
Sist endret av Realist1; 17. august 2019 kl. 12:09. Grunn: Fjernet duplikat etter eget ønske.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Nei, jeg mener naturlig nok at man ikke bør slippe straff dersom man dreper noen ingen er glad i. I et hevnsamfunn ville vedkommende ikke ha en klan/venner til å utøve hevn på sine vegne. Men jeg mener at staten i mest mulig grad bør være upartisk.
ke saker.
Vis hele sitatet...
Det var et naturlig spørsmål all den tid hensynet til etterlatte var et hovedargumentet. Nå har du forsåvidt rettet det til en mer universell rettferdighet.

Ekstra detalj: - Kan i farten kun finne beviser på at de som er mer conscientious innen big five støtter dødsstraff pga sine høye standarder, men poenget vedblir. Man har standarder man vil opprettholde med harde midler.
Vis hele sitatet...
Interessant nok, men at et bestemt personlighetstrekk gjør deg mer tilbøyelig til å støtte noe gjør det ikke moralsk riktig. Femfaktormodellen er bare deskriptiv.

Jeg skårer forresten ganske høyt på conscientiousness, har høy score på alle underfasettene der bortsett fra orden (profesjonelt testet). Ikke at det beviser noe heller.

Forresten litt usikker på om det er dekning for å si at agreeableness er forbundet med positive følelser. Positive følelser er en fasett under ekstroversjon, og angst, depresjon og fiendtlighet er fasetter under nevrotisisme. Fullt mulig å score høyt på både medmenneskelighet og nevrotisisme.

Ikke at noe av dette strengt tatt er relevant for spørsmålet om hvorvidt dødsstraff er moralsk riktig.
Sist endret av *pi; 17. august 2019 kl. 13:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skårer forresten ganske høyt på conscientiousness, har høy score på alle underfasettene der bortsett fra orden (profesjonelt testet). Ikke at det beviser noe heller.
Vis hele sitatet...
Kult. Leste har de som er høye på conscientiousness har mer sannsynlighet for å støtte dødsstraff. Du er høy på denne skalaen, jeg er lav. Så det viser jo at det ikke avgjør noe.

Det var et naturlig spørsmål all den tid hensynet til etterlatte var et hovedargumentet. Nå har du forsåvidt rettet det til en mer universell rettferdighet.
Vis hele sitatet...
Enig. Vil bare legge til at jeg mener at ingen rettigheter egentlig er universelle. Alt er noe som skapes av opphavspersoner.
Redpilled alfahann
Sitat av lidran Vis innlegg
Det er uansett aldri et ønsket utfall eller målet (i normal krigføring) å drepe barn med eksplosiver. I motsetning til henrettelser.
Vis hele sitatet...
Det finnes nok de som ser på henrettelsen i seg selv et mål, men i de fleste tilfeller blir det sett på som et middel for å dempe belastningen for pårørende eller for å senke kriminalitet osv. Da ser jeg ikke helt motsetningsforholdet du beskriver. Drap på barn er bare ønsket fordi det oppnår et mål og henrettelser er bare ønsket fordi det oppnår et mål.

Sitat av lidran Vis innlegg
Så finnes det situasjoner hvor det likevel kan være nødvendig - i en eller annen form for nødverge. Henrettelser er definitivt ikke nødverge. Å drepe noen grunnet sinne eller hevn er heller ikke nødverge.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke helt hva du tenker om bruk av militærmakt i ulike situasjoner, men tror du må strekke definisjonen langt om du skal betegne mye av moderne krigføring som nødverge. Jeg tror i det minste det kan legitimeres i andre situasjoner også, men det blir en litt annen diskusjon.
Sist endret av bennnern; 17. august 2019 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vanskelig spørsmål i grunn.
Delvis for, men som blodhevn utført av offeret selv eventuellt i forbindelse med den opprinnelige hendelsen (mord f.eks)
Delvis mot, fordi en stat og rettsvesen burde ikke ha retten til å ta livet av sine borgere på andres vegne.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sanjar: At familie kan bestemme om noen skal henrettes eller ikke gir dem fortsatt en veto-rett. «Hey, dere brukte ikke vetoretten deres i vårt familiemedlems tilfelle. Nå blir det blodhevn»

Gnarve: Besvar gjerne spørsmålene jeg stilte UkjentPerson

Sitat av UkjentPerson Vis innlegg
Ikke nødvendigvis hevn, men grusomme konsekvenser for grusomme handlinger
Vis hele sitatet...
Okay. Hvorfor?
Du setter det litt vel på kanten ved å si anger eller tortur
Vis hele sitatet...
Ser ut til at det er en kant som gjør at du kommenterer spørsmålet i stedet for å besvare det

Tortur kan vel utføres hvor som helst, feks i fengsel? Eller en god gammeldags gapestokk!
Vis hele sitatet...
At det ville skjedd i fengselet virker for meg som en selvfølge. Du har et utropstegn bak «gapestokk», så kanskje den ikke var seriøst ment. Men om den var: Hvor rettferdig ville en slik utførelse av straff bli?

Den som utfører tortur søker selv jobben? Blir som å si "hvem skal fyre av geværet i hæren" når det er krig. For noen er det tøft, for andre er det "bare en jobb som må gjøres"
Vis hele sitatet...
Å bruke et skytevåpen i krig er noe ganske annet enn å begå tortur. Den eneste konkrete metoden du ser ut til å ha nevnt er gapestokk, der jeg ikke vet om det var seriøst ment engang. Så jeg nevner ikke noen konkrete metoder heller: Tror du det er like enkelt å torturere noen som det er å avfyre et gevær mot noen? Eller at en betydelig mindre andel av befolkninga er i stand til førstnevnte? Hvilke krav vil du stille til slike personer? Jeg tror ikke det er noen umulighet å finne folk, men det virker som om det er mange som heller mer mot «næsj, er da bare å spørre no' folk på gata vel?» fremfor en nærliggende realitet som «USA får ikke tak på drugs for å henrette folk»

Ganske klart hva tortur er? Gjøre så mye som mulig skade, permanent eller ei. Men holde personen i live.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte ikke om hva tortur er, men hvordan du vil måle den. Som i «4 år fengsel er dobbelt så lenge som 2 år» (ignorerer tidlig løslatelse her nå)

Men hey: Det virker som om det ikke er så klart hva tortur er

For min del er jeg ganske så enig med norsk Wikipedia sin førstesetning: «Tortur er en handling hvor en med overlegg påfører et menneske smerte eller lidelse, enten psykisk eller fysisk.»

Om du fortsatt står fast ved din definisjon: Hvorfor skade? Da trenger den dømte antagelig enda mer hjelp fra staten i etterkant. Og hva regner du som å holde noen i live? Regner med at hjernedød ikke er aktuelt for deg. Er slutten av I have no mouth and I must scream en slags ideell tilstand du ser for deg?

Tortur av uskyldige skal ikke skje. Det er snakk om bruk av tortur i de værste tilfeller. Tviler sterk på at noen vil bli feildømt for masseskyting. Ved tortur kan du i det minste gi oppreisning, det kan du ikke ved dødsstraff.
Vis hele sitatet...
Dette besvarer ikke spørsmålet, som er hvilken oppreisning du vil gi.

FN og menneskerettigheter er fint det, men jeg mener du mister alle verdens rettigheter i det du gjør noe så horribelt. Det politiske arbeidet for å innføre noe slikt må du nok spørre noen andre om, jeg er ingen politiker.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du samtlige FN-medlemmer er uenige med deg?

Utstyr? Comeon... Finnest da utallige tortur metoder og utstyr allerede, som fortsatt blir tatt i bruk verden over.
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt omtrent ikke nevnt noen konkrete. Jf. «USA har problemer med å skaffe drugs for å drepe folk».

Ikke lat som tortur ikke lenger finnes
Vis hele sitatet...
Jeg gjør ikke det

forskjellen fra gamledager er at det blir brukt i skjul. Noe som er verre, da de ikke nødvendigvis er straffedømt
Vis hele sitatet...
Tortur ble aldri brukt i skjul i gamledager?
Sitat av bennnern Vis innlegg
Det finnes nok de som ser på henrettelsen i seg selv et mål, men i de fleste tilfeller blir det sett på som et middel for å dempe belastningen for pårørende eller for å senke kriminalitet osv. Da ser jeg ikke helt motsetningsforholdet du beskriver. Drap på barn er bare ønsket fordi det oppnår et mål og henrettelser er bare ønsket fordi det oppnår et mål.
Vis hele sitatet...
Drapene på barna er IKKE ønsket. Det er en nødvendig men uønsket, oftest utilsiktet vil jeg mene, konsekvens av målet som skal nås. Det blir svært søkt å mene at en dødsdømts død er en uønsket eller sågar utilsiktet konsekvens av at andre mål skal oppnås. Noe som må til for at det du sier skal gi mening. Jeg ser hva du forsøker på, men det går bare ikke opp.

Nå vet jeg ikke helt hva du tenker om bruk av militærmakt i ulike situasjoner, men tror du må strekke definisjonen langt om du skal betegne mye av moderne krigføring som nødverge. Jeg tror i det minste det kan legitimeres i andre situasjoner også, men det blir en litt annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Nå mener jeg nødverge i relativt vid forstand - det kan være legitimt å angripe for å forhindre eskalering, feks. Når det er sagt så mener jeg også at det åpenbart at mye av moderne krigføring ikke går inn under selv en slik vid forståelse av begrepet.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Sanjar: At familie kan bestemme om noen skal henrettes eller ikke gir dem fortsatt en veto-rett. «Hey, dere brukte ikke vetoretten deres i vårt familiemedlems tilfelle. Nå blir det blodhevn»

Gnarve: Besvar gjerne spørsmålene jeg stilte UkjentPerson

Okay. Hvorfor?
Ser ut til at det er en kant som gjør at du kommenterer spørsmålet i stedet for å besvare det

At det ville skjedd i fengselet virker for meg som en selvfølge. Du har et utropstegn bak «gapestokk», så kanskje den ikke var seriøst ment. Men om den var: Hvor rettferdig ville en slik utførelse av straff bli?

Å bruke et skytevåpen i krig er noe ganske annet enn å begå tortur. Den eneste konkrete metoden du ser ut til å ha nevnt er gapestokk, der jeg ikke vet om det var seriøst ment engang. Så jeg nevner ikke noen konkrete metoder heller: Tror du det er like enkelt å torturere noen som det er å avfyre et gevær mot noen? Eller at en betydelig mindre andel av befolkninga er i stand til førstnevnte? Hvilke krav vil du stille til slike personer? Jeg tror ikke det er noen umulighet å finne folk, men det virker som om det er mange som heller mer mot «næsj, er da bare å spørre no' folk på gata vel?» fremfor en nærliggende realitet som «USA får ikke tak på drugs for å henrette folk»

Jeg spurte ikke om hva tortur er, men hvordan du vil måle den. Som i «4 år fengsel er dobbelt så lenge som 2 år» (ignorerer tidlig løslatelse her nå)

Men hey: Det virker som om det ikke er så klart hva tortur er

For min del er jeg ganske så enig med norsk Wikipedia sin førstesetning: «Tortur er en handling hvor en med overlegg påfører et menneske smerte eller lidelse, enten psykisk eller fysisk.»

Om du fortsatt står fast ved din definisjon: Hvorfor skade? Da trenger den dømte antagelig enda mer hjelp fra staten i etterkant. Og hva regner du som å holde noen i live? Regner med at hjernedød ikke er aktuelt for deg. Er slutten av I have no mouth and I must scream en slags ideell tilstand du ser for deg?

Dette besvarer ikke spørsmålet, som er hvilken oppreisning du vil gi.

Hvorfor tror du samtlige FN-medlemmer er uenige med deg?

Du har fortsatt omtrent ikke nevnt noen konkrete. Jf. «USA har problemer med å skaffe drugs for å drepe folk».

Jeg gjør ikke det

Tortur ble aldri brukt i skjul i gamledager?
Vis hele sitatet...
.

Snakk om å henge seg opp i detaljer Jeg nevner hva jeg mener, og istedenfor å diskutere det etiske som kanskje er aller viktigst i en slik diskusjon så velger du å plukke på at jeg ironisk nevner "den letteste løsningen med en god gammeldags gapestokk" og skal ha meg til å liste opp tortur metoder og utstyr.... I tillegg skal du ha meg til å måle tortur, var det ikke klart nok for deg at jeg mener dette er til ekstreme tilfeller hvor rehabilitering ikke er en løsning? Ala dødstraff. Trodde jeg var ganske tydelig på dette, og at folk forsto at dette er en max straff som ikke tenger måles. Du er fratatt alle menneskerettigheter, og blir torturert så lenge det lar seg gjøre, altså til personen er død(noe man utsetter så lenge som over hodet mulig).

Tror vi skal legge diskusjonen død der, ønsker du en liste over tortur metoder og utstyr så får du google deg frem.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg mener jo at de spesifikke eksempler jeg bruker inngår i et slags moralfilosofisk rammeverk, idet jeg er Nietzscheaner, grovt regnet. Som Nietzscheaner anser jeg lover og moral som et spørsmål om vilje.
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Nietzsches syn på moral er helt irrelevant for dette. Saken er at dersom man sier "A er naturlig, derfor er A moralsk godt" – hvor A i dette konkrete tilfellet er hevn – så er det kun av logisk gyldighet dersom man også inkluderer premisset "Alt naturlig er moralsk godt". Og det er nettopp mangelen på det premisset som ligger til grunn for at appell til naturen er en feilslutning. Vi kunne satt opp eksempler på syllogismer hvor konklusjonen følger og ikke følger av premissene, men jeg tror det er like intuitivt å se på det slik:

Dersom det ikke er sant at alt som er naturlig er moralsk godt, så betyr det nødvendigvis at godheten i noe ikke kan følge ene og alene fra naturligheten av det. Det er fordi at dersom godheten følger ene og alene fra naturligheten, så må naturligheten i seg selv medføre godhet. Og hvis naturligheten i seg selv medfører godhet, så vil alt som er naturlig være moralsk godt – og det sa vi nettopp at ikke var sant.

Du har altså i første omgang to alternativer: 1) akseptere premisset om at alt naturlig (inkludert drap og voldtekt) er moralsk, eller 2) akseptere at påstanden om at hevn er naturlig og derfor moralsk, er en tankefeil. Enkeltsetningen du sakset fra Wikipedia endrer ikke dette, men heller fastslår det.

Det er selvsagt også en annen mulighet, og det er å hevde at hevn er en bra ting på et annet grunnlag enn bare at det er naturlig. For eksempel at det er et så grunnleggende menneskelig begjær at å forby eller begrense det med makt vil få verre konsekvenser for de involverte enn å tillate det. Og da er vi tilbake til studiene.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Skal vi se. I den undersøkelsen sies det om tidligere undersøkelser at: "In sum, research shows that cathartic venting does not reduce subsequent aggression against the offending object." - Det er vel neppe hensikten i spørsmålet om dødsstraff å redusere aggresjonen mot vedkommende, idet vedkommende kommer til å være død. Poenget med dødsstraff er vel å utøve aggresjon mot vedkommende.
Vis hele sitatet...
Dette er cherry-picking og irrelevant på en gang. Studien omhandler hvorvidt hevn gjør at personen uretten ble gjort mot føler seg bedre etter hevnen ble utført, enten av dem selv eller noen andre. Og konklusjonen var at de føler seg tvert imot betraktelig dårligere dersom det utøves hevn enn når det ikke gjør det. Konklusjonen var også at de involverte trodde på forhånd at de skulle føle seg bedre, men at de altså tok feil. Det du siterer er en referanse til tidligere studier som viser at katarsis, i den relevante betydningen, ikke reduserer frustrasjonen og aggresjonen den var ment å "ventilere".

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Her ser vi at folk ikke har samfunnsnytte, kostnad, preventiv virkning som mål når de hevner seg. Man vi altså opprettholde sin rettferdighetssans, og gi en straff som man mener står i forhold til forbrytelsen, som Kant sier. Jo lengre du står fra forbrytelsen, (tredjepart) jo mer vil du helle mot å opprettholde din rettferdighetssans fremfor å hevne deg, noe som skaper negative følelser under og etter hevnen. Jeg finner dette naturlig.
Vis hele sitatet...
Studien omhandler ikke tredjeparter som ikke sto forbrytelsen nær. Den omhandler i hovedsak hva de forurettede selv tror de vil føle dersom det utøves hevn for uretten som ble gjort mot dem, og hvordan de faktisk føler seg etter hevnen ble utført. Konklusjonen var at de trodde de skulle føle seg bedre, mens de som utførte hevnen selv endte med å føle seg mye dårligere, og de som bare så hevnen utført av en tredjepart på den forurettedes vegne, endte med å føle seg en del dårligere, sammenliknet med de forurettede som ikke hverken utførte eller fikk utført hevn.

Altså: Person A, B og C blir i separate situasjoner svindlet av en Svindler. Person A, B og C tror de kommer til å føle seg bedre dersom det utøves hevn mot Svindleren for uretten. Person A hevner seg på Svindleren helt egenhendig. For Person B er det en helt annen person, Strafferen, som hevner seg på Svindleren på Person B sine vegne. Og for Person C blir det ikke utført noen hevn mot Svindleren i det hele tatt. Konklusjonen er at selv om alle tror at hevn vil gjøre at de føler seg bedre, så er det Person A som føler seg verst, etterfulgt av Person B, mens Person C, hvor det ikke var noe hevn inne i bildet, føler seg best.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Så folks rettferdighetssans må opprettholdes. Jeg mener også at en slik undersøkelse, som innebærer svindling av penger, ikke kan dekke spørsmål om drap/tortur/voldtekt. Da tror jeg folk rettferdighetssans vil være en del sterkere.
Vis hele sitatet...
De forurettede vil kanskje føle et sterkere ønske om hevn i mange slike tilfeller, men det er fortsatt ingen grunn til å tro at premisset som du legger til grunn – at å utøve eller få utøvd hevn gir en faktisk forløsning og en raskere emosjonell og psykologisk forbedring – er noe mer riktig i de tilfellene.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Når det gjelder den andre undersøkelsen:
[...]
Her ser vi at undersøkelsen består av intervjuer. Jeg vet ikke hvor dekkende det er. Men det konkluderes med at forskjellen i sorg og closure består i at den strafferettslige prosessen i Minnesota lukkes fortere, innen to år, mens i Texas kan tid fra dom til fullbyrdelse av dødsstraff kanskje ta opp til tyve år.
Vis hele sitatet...
Det spekuleres i at det kan være én av årsakssammenhengene ja. Dette er også en av grunnene til at dødsstraff er dyrere. Det ankes konsekvent så langt det kan ankes – naturligvis når du bokstavelig talt har alt å tape – og hele prosessen er ekstremt omstendelig.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Dessuten åpner jeg for muligheten at Texas og Minnesota har vidt forskjellige kulturer. Minnesota er bosatt av mange skandinaviere og heller nok mot å være en samarbeids og konsensuskultur i høyere grad enn Texas. Man har altså større tillit til myndigheter og at de utøver rettferd, og sier seg fornøyd med at myndigheter avgjør straff.
Vis hele sitatet...
Men dette er bare helt løse spekulasjoner fra din side, og du ville antakelig fnyst av tilsvarende spekulasjoner som hostes opp i farten som et motargument mot forskningsdata som hadde støttet din egen posisjon.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
En annen ting å tenke på, er at det er forskjeller på agreeableness og disagreeableness i henhold til the big five skalaen. De som vil helle mot dødsstraff, er nok de som er mer disagreeable, og disse er stort sett mer negative i humør enn de som er agreeable. Dermed blir glede/nytte dårlige målestokker i denne saken.
[...]
Ekstra detalj: - Kan i farten kun finne beviser på at de som er mer conscientious innen big five støtter dødsstraff pga sine høye standarder, men poenget vedblir. Man har standarder man vil opprettholde med harde midler.
Vis hele sitatet...
Dette virker helt irrelevant. Det er ingen grunn til å tro at det er en slik systematisk skjevdistribusjon av personene i undersøkelsen.
Sist endret av Provo; 18. august 2019 kl. 10:21.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av UkjentPerson Vis innlegg
Snakk om å henge seg opp i detaljer Jeg nevner hva jeg mener, og istedenfor å diskutere det etiske som kanskje er aller viktigst i en slik diskusjon så velger du å plukke på at jeg ironisk nevner "den letteste løsningen med en god gammeldags gapestokk" og skal ha meg til å liste opp tortur metoder og utstyr.... I tillegg skal du ha meg til å måle tortur, var det ikke klart nok for deg at jeg mener dette er til ekstreme tilfeller hvor rehabilitering ikke er en løsning? Ala dødstraff. Trodde jeg var ganske tydelig på dette, og at folk forsto at dette er en max straff som ikke tenger måles. Du er fratatt alle menneskerettigheter, og blir torturert så lenge det lar seg gjøre, altså til personen er død(noe man utsetter så lenge som over hodet mulig).

Tror vi skal legge diskusjonen død der, ønsker du en liste over tortur metoder og utstyr så får du google deg frem.
Vis hele sitatet...
Detaljene er viktige, og det som fanget interessen min i dette tilfellet. Dødsstraff er hovedtema i tråden, og et godt eksempel på noe hvor detaljene utgjør forskjellen. Forskjellen på om det skjer i det hele tatt, når det skjer, hvor humant, hvor mange som støtter det, m.fl. Jeg regner med at detaljene er viktige når du lager nettsider for folk, og utgjør forskjellen på om du går i pluss eller minus på et oppdrag. Det er enkelt å si «bare gi folk borgerlønn», men om du ikke har detaljene på plass har du utrettet cirka ingenting.

Om du tok deg tid til å gå gjennom detaljene kunne det gått opp for deg at du ikke var for tortur likevel. Kanskje det for eksempel ikke er verdt det for deg om cirka hele verden starter en handelsblokade mot Norge.

Jeg plukket ikke på gapestokken, men skrev 2 ganger at det virker som om du ikke mente den seriøst.

Resten av posten din ser ut til å gå under detaljepunktet. Vi vet begge at det finnes et hav av metoder der ute, men du nevner fortsatt ikke en eneste. Det får meg til å anta at du ikke vil forsvare valg og bruk av en konkret metode
Sitat av Jonta Vis innlegg
Detaljene er viktige, og det som fanget interessen min i dette tilfellet. Dødsstraff er hovedtema i tråden, og et godt eksempel på noe hvor detaljene utgjør forskjellen. Forskjellen på om det skjer i det hele tatt, når det skjer, hvor humant, hvor mange som støtter det, m.fl. Jeg regner med at detaljene er viktige når du lager nettsider for folk, og utgjør forskjellen på om du går i pluss eller minus på et oppdrag. Det er enkelt å si «bare gi folk borgerlønn», men om du ikke har detaljene på plass har du utrettet cirka ingenting.

Om du tok deg tid til å gå gjennom detaljene kunne det gått opp for deg at du ikke var for tortur likevel. Kanskje det for eksempel ikke er verdt det for deg om cirka hele verden starter en handelsblokade mot Norge.

Jeg plukket ikke på gapestokken, men skrev 2 ganger at det virker som om du ikke mente den seriøst.

Resten av posten din ser ut til å gå under detaljepunktet. Vi vet begge at det finnes et hav av metoder der ute, men du nevner fortsatt ikke en eneste. Det får meg til å anta at du ikke vil forsvare valg og bruk av en konkret metode
Vis hele sitatet...
Som du sier handler tråden om dødsstraff, noe jeg sa jeg er i mot da jeg ser på det som en lett utvei. Svarer deg kort så vi ikke sporer fullstending av tråden.

Svaret vil nok ikke være tilfredsstillende for deg, slik jeg forstår det er du ute etter å gjøre meg usikker eller endre mening. Jeg sier personen som utretter terror bør miste all form for menneskerettigheter og bør tortureres, jeg burde kanskje vært klarere på det men når jeg sier minste alle rettigheter og tortureres så mener jeg uten begrensninger, så ille som det kan bli. Rett og slett kreativ frihet til den/de som måtte ønske jobben. Derfor nevner jeg ikke metoder, da alt kan tas i bruk.

Ville tortur hatt noen spesiell hensikt? Dødstraff sparer penger. Fengsel er for rehabilitering. Eneste jeg kan tenke meg er at noen KANSKJE ville tenkt seg om før de gjør noe, ser ofte at terrorister har et ønske om å dø under angrepet og da er kanskje ikke en dødstraff noe som stopper de. Tortur er derimot langt verre, og noe jeg syntes ville vært godt fortjent.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UkjentPerson Vis innlegg
Jeg sier personen som utretter terror bør miste all form for menneskerettigheter og bør tortureres, jeg burde kanskje vært klarere på det men når jeg sier minste alle rettigheter og tortureres så mener jeg uten begrensninger, så ille som det kan bli.
Vis hele sitatet...
Litt av tingen med menneskerettane er at dei er ein absolutt minstestandard. Alle har krav på at dei vert fulgt, alltid. Du vil efektivt sett avskaffe sentrale element i det.

Nei takk. La oss halde på minstestandarden på korleis vi oppfører oss!
Provo:

Jeg føler vi går i sirkler her, og at vi snakker forbi hverandre, gjentakende de samme poengene. Derfor vil jeg forsøke å avklare min posisjon her, og så helst avslutte diskusjonen så vi slipper å gå mer i sirkler.

Du kritiserte min appeal to nature, og mente den ikke var gyldig i seg selv. Det er helt korrekt. Som du selv sier:

Å ønske seg hevn er naturlig, det er vi nok enige om. Vi er også enige om at drap og voldtekt også er naturlig. Derfor kan det naturlige ikke være bra i seg selv.

Men som det ble skrevet i artikkelen, appeal to nature kan likevel være gyldig dersom den inngår i et spesifikt kontekst hvor hva som er "bra" er tydelig definert. Du etterspurte hvilket moralfilosofisk utgangspunt jeg har, og jeg svarte at jeg har Nietzsche som utgangspunkt.

Så for å klargjøre:

Hvis jeg sier: Det å spise kjøtt er naturlig, derfor er det bra, er ikke dette gyldig i seg selv.

Dersom jeg sier: Det å spise kjøtt er naturlig, det er en effektiv måte å få i seg proteiner på, da er dette et argument som må stå og falle på egne meritter. Det som er "bra" er tydelig definert.

På tilsvarende vis, jeg hevdet at dødsstraff kan være riktig, blant annet fordi det er naturlig å ønske seg hevn (fordi det er forløsende og hindrer ættefeider), fordi det beskytter statens interesser, og man fjerner en fare for samfunnet. Dette er da argumenter som må stå og falle på egne meritter.

Dette synes du å være enig om, og du viser da til de to studiene om hevn og dødsstraff. Det er altså her vi har muligheten til å avklare om dødsstraff er bra eller dårlig.

Mitt problem med den ene undersøkelsen om hevn, var at jeg mener det er en vesensforskjell i den hevngjerrighet som oppstår når man blir frasvindlet en relativ liten sum penger, og den hevngjerrighet som blir til dersom et familiemedlem blir utstatt for drap/tortur/voldtekt.

Den andre undersøkelsen om dødsstraff, viser effekten dette har i to forskjellige stater. Problemet er at disse statene ikke nødvendigvis er like, og prosessen i rettergang dersom man idømmes dødsstraff eller ikke, er heller ikke lik.

Mitt problem i dette er at jeg ikke greier å komme med et endelig bevis for hvorfor dødsstraff er bra.

Ditt problem er at du heller ikke greier å komme med et endelig bevis for hvorfor dødsstaff ikke er bra.

Alt dette vil til syvende og sist handle om verdidom, eventuelt hva man forsøker å oppnå med sin politikk.

I diskusjonen med deg, ble jeg korrigert i at rettferdighetssans er og bør være viktigere for folk enn ønsket om hevn. Men da er man tilbake til at noen vil hevde at det er en del av deres rettferdighetssans at dødsstraff blir idømt i visse tilfeller. Jeg er en av disse.

Så igjen, til syvende og sist er det et spørsmål om verdidom og hva man vil oppnå.

Håper dette var avklarende. Alt det beste!
Enig i dette:
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Litt av tingen med menneskerettane er at dei er ein absolutt minstestandard. Alle har krav på at dei vert fulgt, alltid. Du vil efektivt sett avskaffe sentrale element i det.

Nei takk. La oss halde på minstestandarden på korleis vi oppfører oss!
Vis hele sitatet...

Vi må håndtere mye jævelskap her i verden, som samfunn og som enkeltpersoner. Vi får prøve å beholde vår egen menneskelighet i møte med det, ellers har vi i alle fall tapt.
Sist endret av *pi; 19. august 2019 kl. 14:27.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av UkjentPerson Vis innlegg
Ville tortur hatt noen spesiell hensikt? Dødstraff sparer penger. Fengsel er for rehabilitering. Eneste jeg kan tenke meg er at noen KANSKJE ville tenkt seg om før de gjør noe, ser ofte at terrorister har et ønske om å dø under angrepet og da er kanskje ikke en dødstraff noe som stopper de. Tortur er derimot langt verre, og noe jeg syntes ville vært godt fortjent.
Vis hele sitatet...
Om det eneste du kan tenke deg, er at noen KANSKJE ville tenkt seg om: Hvordan ville du løst problemet om du selv tenkte på å begå en slik handling?

Du nevner ønsket om å dø under angrepet selv, så… det virker som om du har kommet på løsningen allerede. Og martyrer for tortur kan lett vris til å være enda mer heltmodige enn martyrer som dør:

«Okay, propagandafilm-voiceover, take 1. Action!»
«Se han her da! Se på hva han gjorde!»
[klipp av angrep]
«Og se på hva staten han bekjempet gjør mot ham nå, selv om de hevder å være å så siviliserte. Dette gjør jo ikke vi hunder eller fluer engang! Han fyren her er ikke bare en martyr én gang, men hver dag! Hver time! Hvert minutt! Hvert sekund! Bli med oss, så kan du bli like kul som han!»
«Okay, kutt! Kjempebra»
«Takk, takk. Hey, om han fortsatt er i live og blir pint 24/7, hva om vi prøver å befri ham?»

La oss si at du får innført dette. Du har laget og publisert en liste over handlinger som kan straffes med 60 års tortur. 1: Hva er denne lista? 2: Hvor mange vil være så redde for at de blir dømt for noe på lista at de begår selvmord i stedet, selv om handlingen de begår er et godt stykke unna, fordi justismord fortsatt skjer, paranoide vrangforestillinger finnes? Folk kjører allerede suicide by cop pga. Three strikes law, og da er det «bare» snakk om lengre fengselsstraffer.

Og hva med informasjonen man kan få fra de som overlever, som man nå får mindre av fordi flere sørger for å ikke overleve?
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Men som det ble skrevet i artikkelen, appeal to nature kan likevel være gyldig dersom den inngår i et spesifikt kontekst hvor hva som er "bra" er tydelig definert. Du etterspurte hvilket moralfilosofisk utgangspunt jeg har, og jeg svarte at jeg har Nietzsche som utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke dette som ble skrevet i artikkelen, og du misforstår som sagt betydningen av setningen du siterte. Det holder ikke at det inngår i en spesifikk kontekst hvor "bra" er tydelig definert. For at appell til naturen skal være gyldig, avhenger det helt konkret av et premiss som sier at alt som er naturlig er moralsk. Det er først da du kan få en slutning av følgende gyldige form:

P1: Alt som er naturlig er moralsk.
P2: Hevn er naturlig.
K: Derfor er hevn moralsk.

Konklusjonen følger da av premissene, og argumentet er gyldig. I praksis krever det også at man har en klar definisjon av "naturlig".

Det holder ikke å forutsette en annen kontekst, eller moralsk system, eller metaetikk som tydelig definerer "moralsk" eller "bra", men som ikke trekker likhetstegn mellom det som er naturlig og det som er moralsk. Jeg kan for eksempel definere hva som er "bra" og si at "alt som øker en annens velvære er moralsk". Jeg har da en tydelig definisjon av hva som er "bra". Dersom jeg bruker dette som premiss, vil syllogismen se slik ut:

P1: Alt som øker en annens velvære er moralsk.
P2: Hevn er naturlig.
K: Derfor er hevn moralsk.

Dette argumentet er ugyldig. Konklusjonen følger ikke av premissene, selv om jeg har forutsatt, som du sier, en kontekst hvor hva som er "bra" er tydelig definert.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Dersom jeg sier: Det å spise kjøtt er naturlig, det er en effektiv måte å få i seg proteiner på, da er dette et argument som må stå og falle på egne meritter. Det som er "bra" er tydelig definert.
Vis hele sitatet...
Dette kan vanskelig sies å være et argument for moralen i å spise kjøtt. At spising av kjøtt er naturlig, er – som man ser over – irrelevant med mindre du mener at alt som er naturlig er moralsk. At det er en god proteinkilde er et pragmatisk poeng. Og jeg ser ikke hvordan "bra" er tydelig definert der heller. Dersom "bra" er definert som "lettvint inntak av proteiner", så følger det av det pragmatiske poenget at det er "bra" å spise kjøtt for å oppnå dette målet. Men at det er naturlig er irrelevant også for dette, med mindre du her også forutsetter at naturlig er bra.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
På tilsvarende vis, jeg hevdet at dødsstraff kan være riktig, blant annet fordi det er naturlig å ønske seg hevn (fordi det er forløsende og hindrer ættefeider), fordi det beskytter statens interesser, og man fjerner en fare for samfunnet. Dette er da argumenter som må stå og falle på egne meritter.
Vis hele sitatet...
Og disse argumentene kan man betrakte enkeltvis. Det første, at det er naturlig, er – igjen som vi ser over – irrelevant. Det er en tankefeil, fordi konklusjonen ikke følger av de premissene du har lagt til grunn. De andre argumentene derimot, kan betraktes hver for seg:

1) Hevn er forløsende. Den gjeldende forskningen antyder at det tvert imot slår negativt ut, emosjonelt og psykologisk, for ofrene av den urett som hevnes.

2) Det hindrer ættefeider. Det gjør de aktuelle alternativene også (ættefeider mellom etterlatte etter drap er strengt tatt ikke et fenomen her tillands), og er derfor ikke et argument for hvorfor dødsstraff er bedre enn forvaring.

3) Det beskytter statens interesser. Det gjør de aktuelle alternativene også, og er derfor ikke et argument for hvorfor dødsstraff er bedre enn forvaring.

4) Man fjerner en fare for samfunnet. Det gjør de aktuelle alternativene også, og er derfor ikke et argument for hvorfor dødsstraff er bedre enn forvaring.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Mitt problem med den ene undersøkelsen om hevn, var at jeg mener det er en vesensforskjell i den hevngjerrighet som oppstår når man blir frasvindlet en relativ liten sum penger, og den hevngjerrighet som blir til dersom et familiemedlem blir utstatt for drap/tortur/voldtekt.
Vis hele sitatet...
Det kan ikke være en vesensforskjell fordi det omhandler akkurat det samme fenomenet – hevngjerrighet for, og hevning av, en opplevd urett – men i forskjellig grad, og det er derfor nødvendigvis en gradsforskjell. Man kunne forestilt seg at man kunne tegnet en graf som viser psykologiske konsekvenser av utøvd hevn som en funksjon av hevngjerrighetens styrke eller overtrampets grad av alvorlighet.

Det er selvsagt ikke umulig at konsekvensene utarter seg annerledes for relativt svak hevngjerrighet og svak hevn, enn for relativt sterk hevngjerrighet og sterk hevn. Men den forskningen som foreligger mer enn antyder at mennesker feilbedømmer hvordan deres egne følelser vil endre seg dersom de får sin hevn, og at de som ikke får hevne seg kommer seg raskere over uretten enn de som får hevne seg. Dette igjen antyder at du også kanskje begår den samme feilbedømmelsen av følgene av sterk hevn som de har vist at man gjør for mildere form av hevn. Forskning som dette er det vi har å forholde oss til, og dersom du skulle finne forskning som antyder at det vil utarte seg annerledes for sterk hevngjerrighet, så må du for all del si fra. Inntil da finner jeg det mer sannsynlig at forskningsresultatene er vel så gyldige for sterk hevngjerrighet og hevn.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Den andre undersøkelsen om dødsstraff, viser effekten dette har i to forskjellige stater. Problemet er at disse statene ikke nødvendigvis er like, og prosessen i rettergang dersom man idømmes dødsstraff eller ikke, er heller ikke lik.
Vis hele sitatet...
At de skal være kulturelt forskjellige på en måte som alene forklarer resultatene er rene spekulasjoner. At prosessen for idømmelse av dødsstraff og for fengsel/forvaring er forskjellige i hvor lenge de drar ut, er en tilnærmet nødvendighet.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Mitt problem i dette er at jeg ikke greier å komme med et endelig bevis for hvorfor dødsstraff er bra.

Ditt problem er at du heller ikke greier å komme med et endelig bevis for hvorfor dødsstaff ikke er bra.

Alt dette vil til syvende og sist handle om verdidom, eventuelt hva man forsøker å oppnå med sin politikk.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke egentlig se at situasjonene våre er symmetriske. Du argumenterer for innføring av dødsstraff. Dette er en straffemetode som er ekstremt sårbar for justismord, det er en straffemetode som bryter med de aller mest grunnleggende menneskerettighetene, og det er en straffemetode som fordømmes av de fleste land i verden. Argumentasjonsbyrden her ligger i all hovedsak på de som ønsker det innført. I de fleste temaer finnes det gode argumenter begge veier, og man må gjøre en avveining av hvilke argumenter som veier tyngst. Men i denne saken har jeg faktisk tilgode å se et eneste argument for dødsstraff som ikke har blitt tilbakevist som direkte feil eller utilstrekkelig (eller dreier seg om en eller annen uhåndgripelig kosmisk rettferdighet).

Sitat av Sanjar Vis innlegg
I diskusjonen med deg, ble jeg korrigert i at rettferdighetssans er og bør være viktigere for folk enn ønsket om hevn. Men da er man tilbake til at noen vil hevde at det er en del av deres rettferdighetssans at dødsstraff blir idømt i visse tilfeller. Jeg er en av disse.
Vis hele sitatet...
Det kan så være, men om man ønsker å innføre en konkret straffemetode, så må man kunne slå i bordet med mer enn en bestemt komponent i ens egen rettferdighetssans som bare deles av et knøttlite fåtall.
Sanjar: Du har fått tilbakevist absolutt alle argumentene dine for dødsstraff. Provo oppsummerer det ryddig over her (og gir meg kraftige flashbacks til ex.phil og Arne Næss' En del elementære logiske emner som kanskje kunne være nyttig lesestoff).

Du har på din side ikke svart på noen av argumentene mot dødsstraff som har blitt presentert i denne tråden. Det hadde vært interessant å høre hva du tenker om disse. En konklusjon bør jo ta hensyn til både for og motargumenter.
Sist endret av *pi; 20. august 2019 kl. 11:33.
Provo:

Jeg tror jeg forstår disputten mellom oss vedrørende appeal to nature. Du mener at appeal to nature aldri kan være gyldig dersom du anvender deg av den som syllogisme i et deduktivt system. Det mener jeg er riktig, og jeg er enig at den aldri kan være gyldig som syllogisme. Det var dog ikke min påstand, og det er ikke dette jeg har forsøkt sikte til.

Jeg har faktisk hatt denne diskusjonen i en filosofigruppe jeg deltok i, hvor min motpart tenkte deduktivt, mens jeg benyttet meg av induktiv metode. Vi fikk oppklart tankeforskjellen mellom oss to deltakere. Jeg mener som perspektivist at man aldri kan finne et endelig bevis for noe som helst, og det er kanskje en grunn til at jeg først og fremst benytter meg av induktiv metode. Her er det altså snakk om å slutte fra det spesifikke til det allmenne (men det kan også gjøres på andre måter: Allmenn til allmenn, spesifikk til spesifikk, begrenset observasjon til en sannsynlig generalisering) for å sannsynliggjøre, men aldri fullt og helt bevise. (noe jeg til syvende og sist mener er umulig.)

Utifra dette vil jeg nå gjerne sette opp ett eksempel på hva jeg mener er en slik sannsynliggjøring.

A) Gjennom historien har mennesker utøvd vold og har hatt maktsysmer som har brukt dødsstraff.

B) Mennesker utøver fortsatt vold og er fortsatt underlagt maktsystemer.

C) Det er derfor sannsynlig at vold vil skje, og at det vil benyttes dødsstaff.

Merk at dette ikke er gyldig som deduktiv slutning, men det er gyldig som en induktiv sannsynliggjøring som ikke kan bevises fullt og helt, og man kan også se for seg at dette sannsynlige ikke er tilfelle. Jeg er også klar over at dette innebærer induksjonsproblemet, som kort fortalt betyr at motsatt konklusjon ikke er ulogisk: Vi burde unngå dødsstraff.

I diskusjoner vil jeg ofte benytte meg av slike sannsynliggjøringer, og trekke inn tilfeller fra historien, det erfarte, anekdoter, og lignende. Det innebærer også såkalt appeals to nature, og at jeg nevner en annen autoritet som har omtalt samme sak som det som diskuteres. Ikke som logisk bevis og slutning, men for å belyse saken best mulig. "En filosof har sagt ..." og "Dette skjedde over en lengre periode."

____________________________________________________________ ____

Da vil jeg gjerne få diskutert dette med hevn, hvor du rett nok belyser at dette sjelden tilfredsstiller de som hevner seg, hvis vi ser hevn for penger og hevn for drap ikke som vesensforskjell, men som gradsforskjell av det samme.

Fordi den diskuterer saken videre er denne artikkelen interessant:

https://www.psychologicalscience.org...ogy-of-revenge

But if revenge tastes so bad to the person, why does it remain a favorite dish of the people? In response to this apparent contradiction, many psychological scientists have embraced an evolutionary explanation of revenge. Michael McCullough and Benjamin Tabak of the University of Miami, along with Robert Kurzban of the University of Pennsylvania, recently prepared a book chapter that outlines payback’s adaptive function. They argue that individual acts of vengeance serve as group announcements that certain behaviors will elicit retaliation. In other words, the purpose of revenge might be less about responding to one particular offense than about preventing several others.

Seen this way, revenge provides a great cultural benefit — leading to more cooperative, and therefore productive, societies — in exchange for its great personal costs. This larger function takes three forms, McCullough and his coauthors argue. The first is through direct deterrence. Simply put, revenge directly discourages an aggressor from subsequently performing the same offense. The second effect of revenge is indirect. By avenging specific actions, a person can establish a general definition of acceptable conduct and, in the process, avoid future confrontation. In this sense, reputation precludes revenge.

The third adaptive function of revenge goes beyond simple deterrence of negative behaviors and actually coerces beneficial ones. To understand this idea, says McCullough, it helps to envision life as an early human. Suppose in that existence you and a neighbor must take turns guarding your camps from jaguar attacks. If you fall asleep one night and the animal kills a neighbor’s child, this negligence, in the eyes of natural selection, is functionally similar to killing the neighbor’s child directly. The threat of revenge in response to such failed cooperation — a concept known as altruistic punishment — would entice you to stay awake (with the expectation, of course, that your neighbor will do the same on his watch).


Det er nærliggende å trekke inn det evolusjonspsykologiske i hevn. Den kommer til en individuell kostand, men kan fungere som direkte avskrekning for flere slike fremtidige handliger, samtidig som det på en indirekte måte indikerer hva som er akseptabelt innen et kulturelt kontekst. Det er også nærliggende for meg å trekke inn såkalt altruistisk straff ved spørsmålet om landsforræderi. Du svikter den gruppen du er del av, dersom du går i ledtog med en annen gruppe som skader den.

Alt det beste.

Ønsker å kjapt legge til at selv om hevn kommer til en individuell kostnad, kan den altså være til fordel for en større gruppe. Glemte å få dette spesifisert.

Det er selvsagt nærliggende å tenke på straffenivået i Norge kontra det til USA. Vi har langt lavere straffer, så hevnelementet hos oss er følgelig langt mindre. Likevel har vi mindre kriminalitet og en langt bedre rehabilitering av fanger enn i statene. Dette burde fungere som argument for at vi bør tøyle hevnen, noe Provo og *Pi er inne på.

Jeg mener det ikke er fullt så enkelt. Det lave straffenivået i Norge skyldes at vi er et velfungerende samfunn med høy sosial tillit. I statene er forholdene langt større, det er større divergens i befolkningen etnisk og økonomisk, og konfliktnivået er høyere.

I den senere tid har vi jo sett hvordan straffenivået bryter med rettsfølelsen til folk, med svært lave straffer for relativt alvorlige forbrytelser.

Her er ett eksempel: https://www.rbnett.no/ntb/2017/11/30...e-15683078.ece

En tenåring er dømt til 420 timers samfunnsstraff for å ha voldtatt en 14 år gammel jente inne på et toalett på en ungdomsskole.

Jeg mener at dette bryter med rettsfølelsen til folk, og at det over tid vil undergrave tilliten i samfunnet. Det vil si at man vil få mindre tillit til sine medborgere og at staten kan løse sine oppgaver, noe som åpner for fraksjonalisering og selvtekt.
Sist endret av Sanjar; 20. august 2019 kl. 13:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Provo:
Utifra dette vil jeg nå gjerne sette opp ett eksempel på hva jeg mener er en slik sannsynliggjøring.

A) Gjennom historien har mennesker utøvd vold og har hatt maktsysmer som har brukt dødsstraff.

B) Mennesker utøver fortsatt vold og er fortsatt underlagt maktsystemer.

C) Det er derfor sannsynlig at vold vil skje, og at det vil benyttes dødsstaff.
Vis hele sitatet...
Men hvordan er det relevant? Det er vel ingen som påstår at det ikke praktiseres dødsstraff?

For å begynne bakerst: Din konklusjon er at dødsstraff er moralsk riktig, eller nødvendig. Hva er premissene som ligger til grunn for dette, i argumentasjonen over? At det alltid har skjedd og sannsynligvis skjer?

En tenåring er dømt til 420 timers samfunnsstraff for å ha voldtatt en 14 år gammel jente inne på et toalett på en ungdomsskole.

Jeg mener at dette bryter med rettsfølelsen til folk, og at det over tid vil undergrave tilliten i samfunnet. Det vil si at man vil få mindre tillit til sine medborgere og at staten kan løse sine oppgaver, noe som åpner for fraksjonalisering og selvtekt.
Vis hele sitatet...
Definitivt. Det jeg likevel tror er mer krenkende for rettsfølelsen og åpner mer for selvtekt, er det faktum at nesten ingen voldtektsforbrytere blir dømt. Det er det åpenbart mange grunner til, men trolig er en av dem at man i for liten grad skiller på grader av alvorlighet. Det er vanskelig (særlig var det det med juryordingen, som vi nå er kvitt) å få dømt en person dersom strafferammene oppleves som veldig strenge.
Å få dømt noen for de vanligste formene for voldtekt dersom straffen var døden, ville vært tilnærmet umulig, tror jeg. Sannsynligvis ville ennå flere latt være å anmelde også, fordi de ikke ville ha et liv på samvittigheten.

For min del er i alle fall det mest krenkende i voldtektssaker at det for sjelden ender med domfellelse til og med i ganske åpenbare saker, og at offeret opplever å bli mistrodd.
Sist endret av *pi; 20. august 2019 kl. 14:39.
For å begynne bakerst: Din konklusjon er at dødsstraff er moralsk riktig, eller nødvendig. Hva er premissene som ligger til grunn for dette, i argumentasjonen over? At det alltid har skjedd og sannsynligvis skjer?
Vis hele sitatet...
Det er mulig jeg burde uttrykt meg bedre. Bakgrunnen for min tanke er at mye av det vi har her i verden, er der av nødvendighet. Det tjener en eller annen form for hensikt, selv om man ikke behøver å være enig i denne hensikten.

Vi kan se for oss spedbarnsdrapene som ble begått i vikingtiden. Dette skjedde fordi man mente man ikke hadde nok ressurser til å fø på nok et barn. Spedbarnsdrap ble på sett og vis brukt som en slags form for prevensjon.

På samme vis vil jeg argumentere for at det høye straffenivået i statene er der av tilsvarende nødvendighet, det tjener en hensikt. I et så splittet samfunn med såpass høyt konfliktnivå, ville det simpelthen ikke fungert med skandinaviske straffer uten at dette var samfunnsoppløsende.

Når det er sagt, ønsker jeg meg ikke høye straffer bare for å ha høye straffer. Det beste ville vært å ha et velfungerende samfunn, men det er nok en annen debatt.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Det er mulig jeg burde uttrykt meg bedre. Bakgrunnen for min tanke er at mye av det vi har her i verden, er der av nødvendighet. Det tjener en eller annen form for hensikt, selv om man ikke behøver å være enig i denne hensikten.
Vis hele sitatet...
Mye som er der, er der av nødvendighet. Men det i seg selv er ikke et argument hvis ikke alt som er der, er der av nødvendighet. Du må altså argumentere for at dødsstraff er et eksempel på noe som faktisk er der av nødvendighet.

Eksempelet ditt med spedbarnsdrap er et ganske drøyt tilfelle av noe som kanskje var en nødvendighet (?) på et tidspunkt, men jeg regner jo nesten med at du er enig i at det var en var en bra ting at vi sluttet med det? Hvorfor skulle ikke det være tilfelle med dødsstraff, at det er noe som kanskje var uungåelig en gang i tiden, men som som vi bør jobbe for å bli kvitt (og i alle fall ikke innføre)?
Sist endret av *pi; 20. august 2019 kl. 15:17.
Du må altså argumentere for at dødsstraff er et eksempel på noe som faktisk er der av nødvendighet.
Vis hele sitatet...
Takker for spørsmålet. Dette hjelper oss å være helt eksakte.

Jeg mener at det høye straffenivået i statene, inkludert bruken av dødsstraff i USA, er der for for å holde samfunnslimet sammen, per de tre evolusjonelle grunner jeg tidligere listet opp. Svært forenklet: Det er preventivt, det indikerer hva som er akseptabelt, og det stiller et krav om altruisme til en definert gruppe.

På tilsvarende vis kan jeg si at bruken av dødsstraff i Iran er der for å beskytte det iranske regimet fra dissentere.

Jeg mener ikke dette er et gode i seg selv, like lite som spedbarnsdrap i vikingtiden var det.

Men som jeg har vært inne på:

a) Det er sannsynlig at vold skjer
b) Det er sannsynlig at det brukes vold for å kontrollere voldsutøvelsen

Jeg kan jo gladelig innrømme at dette er noe sirkulært. Poenget jeg forsøker å komme frem til, er at graden av straff må tilpasses graden av voldsutøvelse. De skandinaviske landene har lenge hatt høy sosial tillit, og derfor kunne vi tillate oss lave straffer. Det ville være ødeleggende for et land som USA eller Iran å tilpasse seg vårt straffenivå. De må gjøre andre reformer først. Jeg mener også at det er ødeleggende for oss å opprettholde dette svært lave straffenivået idet graden av voldsutøvelse nå kan se ut til å øke.
Sist endret av Sanjar; 20. august 2019 kl. 15:29.
Mange som sier at dødsstraff fungerer mot sin hensikt. Jeg er for dødsstraff, fordi; hvertfall i statene så får man ikke fastsatt en dato for henrettelse. Ikke engang det skjer innen 5 år. Mange risikerer å sitte inne frem til de dør av naturlige årsaker. Sett en del dokumentarer av systemet der borte i Trumpland, og i de verste tilfellene så har folk ventet i både 15 og 20 år på en henrettelsesdato
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Sanjar Vis innlegg
[…] USA […] Det er preventivt […]
Vis hele sitatet...
Hva er det beste beviset på dette?

Og hvilke forandringer for å øke sosial tillit ser du for deg, som du mener bør skje før en senkning av straffenivået? Hva om man begynner med å senke straffenivå?

Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg er for dødsstraff, fordi; hvertfall i statene så får man ikke fastsatt en dato for henrettelse. Ikke engang det skjer innen 5 år.
Vis hele sitatet...
Du er for dødsstraff fordi man i USA ikke får en fastsatt dato?

Ville du vært imot om man fikk en fastsatt dato?

Tror det mangler noe i innlegget ditt. =)
Hva er det beste beviset på dette?
Vis hele sitatet...
Det sies at "Broken windows," tilnærmingen, med mer politi på gatene og straffer for mindre forbrytelser, virker. https://www.city-journal.org/html/ho...ory-13197.html

Twenty-seven years ago, James Q. Wilson and I published “Broken Windows” in The Atlantic, proposing that untended disorder and minor offenses gave rise to serious crime and urban decay. We also hypothesized that government and community action to restore order might reduce crime. Not surprisingly, responses to the article were mixed. The Justice Department’s research arm, the National Institute of Justice, prepared to fund a major experiment to study the links between disorder and serious crime, but senior officials nixed it as too controversial. Police were sympathetic to the Broken Windows theory but also wary, since they felt overwhelmed by 911 calls already and didn’t relish the prospect of still more work. And the article got little attention in the academy.

But after New York City’s astonishing crime drop in the nineties—much of which Mayor Rudolph Giuliani and Police Commissioner William Bratton credited to the Broken Windows approach—a firestorm of academic criticism erupted, claiming that Broken Windows was racist, it harassed and criminalized the poor, it constituted cultural imperialism, it amounted to overzealous “zero tolerance,” and so on. Moreover, the crime drop had nothing to do with Broken Windows (or any other police action); it was the result of changes in the economy or other broad social trends. Some criminologists attacked Broken Windows to advance their careers, realizing that variations on the theme of “Broken Windows disproved” were an effective way to call attention to their own work. But for most, ideology was at stake. Not only did the effectiveness of Broken Windows undermine the decades-long assumption that only large-scale social and economic change could prevent crime; it also meant that breakthroughs in crime prevention could come from the Right—anathema to criminologists, most of whom occupied the far Left.

Still, critics of Broken Windows had one good point: New York provided, at most, anecdotal and correlational evidence of a relationship between disorder and crime. There were very few experimental studies—the most certain method of establishing causality—showing that the first caused the second.

But that changed last year, when University of Groningen researcher Kees Keizer and his colleagues published a paper in Science. In six experiments in the Netherlands, Keizer observed and compared the behavior of people under artificial conditions of order and disorder. Invariably, he found that disorderly conditions encouraged further and more serious levels of disorderly behavior. In one experiment, for example, Keizer placed an envelope conspicuously containing five euros in a mailbox. When the mailbox was clean, 13 percent of people who passed it stole the money; when it was covered with graffiti, 27 percent took it.

Also in 2008, Harvard University researcher Anthony A. Braga and his colleagues published the results of a complex set of field experiments in Criminology. Researchers and police identified small neighborhoods in Lowell, Massachusetts, and randomly assigned them to experimental and control conditions. In each of the experimental areas—where police were maintaining order, Broken Windows–style—crime dropped more sharply than in the control areas and, moreover, did not simply move to adjacent neighborhoods. The article also built on an earlier experiment, with the same results, that Braga had conducted in Jersey City a decade earlier.

While these studies do not settle, once and for all, the question of the relationship between disorder and serious crime, they do provide a substantial body of experimental evidence that fixing broken windows ought to be an integral part of any community’s response to crime. In fact, it’s hard to think of a policy option for fixing a major social problem that is as strongly supported—by both experience and solid research—as is Broken Windows.


Og hvilke forandringer for å øke sosial tillit ser du for deg, som du mener bør skje før en senkning av straffenivået?
Vis hele sitatet...
Et homogent samfunn. Men jeg orker virkelig ikke ta den diskusjonen.

Hva om man begynner med å senke straffenivå?
Vis hele sitatet...
Da ender man med et sosialt forfall som man så i New York på åttitallet, og som man ser i Sverige i dag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Da ender man med et sosialt forfall som man så i New York på åttitallet, og som man ser i Sverige i dag.
Vis hele sitatet...
Kva gjer at du kan slå fast den samanhengen?
Kva gjer at du kan slå fast den samanhengen?
Vis hele sitatet...
På grunn av Broken windows-tilnærmingen jeg postet overfor. Toleranse for mindre forbrytelser og uorden gir et sosialt forfall som også øker raten på mer alvorlige forbrytelser. Det følger nøyaktig den utviklingen vi ser i Sverige. Man behandler de kriminelle og visse offergrupper med silkehansker, noe som bare øker problemene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
På grunn av Broken windows-tilnærmingen jeg postet overfor. Toleranse for mindre forbrytelser og uorden gir et sosialt forfall som også øker raten på mer alvorlige forbrytelser. Det følger nøyaktig den utviklingen vi ser i Sverige. Man behandler de kriminelle og visse offergrupper med silkehansker, noe som bare øker problemene.
Vis hele sitatet...
Toleranse for kriminalitet og straffenivå heng på ingen måte saman.

Om straffenivået for å kaste tyggis på gata er livsvarig fengsel, men ein av ein million vert tatt vil det effektivt sett vere dekriminalisert å kaste tyggis på gata.

I motsett ende tipper eg du ville fått svært gode resultat om straffa for å kaste tyggis på gata var en krass kommentar, men samtlege som gjorde det fekk ein krass kommentar.

I det sistnevnte dømet har straffa ingen konsekvenser, men eg tipper at det i praksis hadde ført til at tyggiskasting opphøyrte rimeleg kjapt.

Du har på ingen måte underbygd påstanden din om at lågare straffenivå = sosialt forfall.
Sanjar:
Hvordan i alle dager slutter du fra den Broken Windows - historien at dødsstraff er preventivt? Slik jeg ser det er det jo nesten motsatt fokus. Jfr voldtekteksempelet du kom med og som jeg svarte på: Det vil være mye mer preventivt å faktisk dømme folk for også de mindre alvorlige tilfellene (det finnes grader også av alvorlig kriminalitet) enn å dømme et fåtall av de mest ekstreme tilfellene til døden. Det vil også gjøre med for å ivareta rettsfølelsen, som jeg argumenterte over.
Sist endret av *pi; 20. august 2019 kl. 19:46.
Vidarlo:

Du forenkler for mye. Å gi noen livsvarig for å kaste tyggis på gata, ville bare skape frykt.

Jeg sikter til Broken windows-tilnærmingen, som sagt, hvor også mindre forbrytelser blir tatt tak i, og som det er vist at reduserer større forbrytelser. Med det har jeg vist at å se gjennom fingrene på saker av ulik grad, slett ikke vil løse problemene, men forøke dem. I Sverige er det idag omtrent 50 områder hvor loven ikke gjelder.
Sist endret av Sanjar; 20. august 2019 kl. 19:50.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du har på ingen måte underbygd påstanden din om at lågare straffenivå = sosialt forfall.
Vis hele sitatet...
Tvert imot vil nok ekstreme strafferammer føre til langt færre anmeldelser og domfellelser, og dermed flere knuste vinduer, tenker jeg.
Sist endret av *pi; 20. august 2019 kl. 19:50.
*Pi:

Jeg mener naturlig nok at både alvorlige og mindre alvorlige forbrytelser bør bli tatt tak i. Broken windows viser at anvendelse av loven gir en preventiv effekt.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Vidarlo:

Du forenkler for mye. Å gi noen livsvarig for å kaste tyggis på gata, ville bare skape frykt.

Jeg sikter til Broken windows-tilnærmingen, som sagt, hvor også mindre forbrytelser blir tatt tak i, og som det er vist at reduserer større forbrytelser. Med det har jeg vist at å se gjennom fingrene på saker av ulik grad, slett ikke vil løse problemene, men forøke dem. I Sverige er det idag omtrent 50 områder hvor loven ikke gjelder.
Vis hele sitatet...
Vidarlo sitt eksempel var satt på spissen. Poenget er at å ikke la småkriminelle slippe fri ikke er det samme som å innføre ekstreme straffer for de alvorligste forbrytelsene. Det er to helt forskjellige fokus! Du kan gjerne være for begge, men ikke argumenter for det ene med det andre.

Jeg har til og med flere steder argumentert for at de står i motsetning til hverandre, og det hadde jo vært interessant om du svarte på.
Sist endret av *pi; 20. august 2019 kl. 19:53.
*Pi:

Såvidt jeg forstår argumentet ditt, vil et høyt eller svært høyt straffenivå gjøre at folk kvier seg for å anmelde, fordi det medfører store konsekvenser for de berørte.

I dette mener jeg at bevisbyrden ligger på deg. I statene er det jo slik at om du stjeler en jakke og får three strikes, får du livsvarig. Jeg synes denne loven er svært brutal, men graden av alvor i straff hindrer ikke at three strikes er utbred i mange stater (slik jeg har skjønt det)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Vidarlo:
Du forenkler for mye. Å gi noen livsvarig for å kaste tyggis på gata, ville bare skape frykt.
Vis hele sitatet...
Herregud.

Nei, sett inn femtilapp i bot i staden om du vil då. Poenget er at du kan på ingen måte utlede ut frå broken windows at det har noko med straffenivå å gjere. La meg sitere frå wikipedia:
Sitat av https://en.wikipedia.org/wiki/Broken_windows_theory
Bratton and Kelling advocate that authorities should be effective at catching minor offenders while also giving them lenient punishment. Citing fare evasion as an example, they argue that the police should attempt to catch fare evaders, and that the vast majority should be summoned to court rather than arrested and given a punishment other than jail. The goal is to deter minor offenders from committing more serious crimes in the future and reduce the prison population in the long run.[17]
Vis hele sitatet...
Mao. er det at det kjem ein reaksjon viktigare enn størrelsen på straffa, ifølgje ein god del tilhengjarar av broken windows-teorien. Eller omlag det samme som min påstand.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg sikter til Broken windows-tilnærmingen, som sagt, hvor også mindre forbrytelser blir tatt tak i, og som det er vist at reduserer større forbrytelser.
Vis hele sitatet...
Snakker du om straffenivå, eller reaksjonsrate? Med reaksjonsrate meiner eg kor mange av dei som bryt ein regel som vert straffa, uavhengig av om straffa er tilsnakk eller ein strengare reaksjon.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Med det har jeg vist at å se gjennom fingrene på saker av ulik grad, slett ikke vil løse problemene, men forøke dem. I Sverige er det idag omtrent 50 områder hvor loven ikke gjelder.
Vis hele sitatet...
Igjen trur eg ikkje du ser skilnad på straffenivå og reaksjonsrate. Påstanden din var veldig enkel: lågare straffenivå vil føre til sosial uorden. Den har du fortsatt ikkje underbygd, men du har forvirra diskusjonen ved å dra inn snodige definisjoner.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
*Pi:

Såvidt jeg forstår argumentet ditt, vil et høyt eller svært høyt straffenivå gjøre at folk kvier seg for å anmelde, fordi det medfører store konsekvenser for de berørte.

I dette mener jeg at bevisbyrden ligger på deg.
Vis hele sitatet...
I eksemplet voldtekt er det ganske mye diskutert hvordan ofre kvier seg for å anmelde fordi de blir beskyldt for å ødelegge ryktet, familien og livet til gjerningsmannen. Man kan vel anta at dette ikke blir bedre om reaksjonen er dødsstraff?

Det var også mye diskutert rundt avviklingen av juryordningen at juryen kvier seg for å dømme skyldig i saker der de var redd straffen ville bli for høy. Dette var et problem i og med at juryen ikke er med å utmåle straffen, eller vurdere formildende omstendigheter. Dette er heldigvis et mindre problem nå, men problemet er tilstede også hos lekdommere i større grad enn fagdommere.

Det er også ganske opplagt: Er straffenivået høyere enn det den allmenne rettsoppfatning synes er greit, er det klart flere vil kvie seg for både å anmelde, vitne og dømme noen for forbrytelsen. Særlig da lekfolk og ikke dommere som er trent i se mer "blindt" på loven.
Sist endret av *pi; 20. august 2019 kl. 20:08.
vidarlo:

Jeg ville vise at straffer har en preventiv effekt, og viste at dette er sant for mindre forbrytelser. Derfor er det nærliggende å tenke seg at straffer for større forbrytelser også har en preventiv effekt. Om dette straffenivået for den enkelte forbrytelse bør være høyt eller lavt er en annen diskusjon. Dog, når det gjelder implementeringen av Broken window er det altså snakk om å straffe mindre forbrytelser og fjerne lovbrytere fra gata. Det er altså ikke snakk om tilsnakk eller enkel bøtelegging.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
vidarlo:
Jeg ville vise at straffer har en preventiv effekt, og viste at dette er sant for mindre forbrytelser. Derfor er det nærliggende å tenke seg at straffer for større forbrytelser også har en preventiv effekt.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ingen i verden er uenig i.

Om dette straffenivået for den enkelte forbrytelse bør være høyt eller lavt er en annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Ja, mann! Det er en annen diskusjon. Det er det vi prøver å si.
*pi

Jo, det er et vanskelig spørsmål. Spesielt i spørsmål om rus og forhold/ONS er det mange gråsoner, og det mener jeg loven bør ta hensyn til. Hva gjør man om det er en ONS med uklare grenser, hvor partene er uenige om det som har skjedd, og kanskje ikke husker. Det sier seg selv at det er et vanskelig tilfelle da.

Når det er sagt, synes jeg at straffenivået i overfallsvoldteker hvor spørsmålet om den overtredelse som har skjedd er helt klar, er latterlig lavt. Både i Norge og Sverige har vi sett mange tilfeller av samfunnsstraff for analvoldtekter av 13-åringer. Dette tjener ingen, for å si det veldig mildt.

Jeg mener at dødsstraff bør være forbeholdt svært alvorlige forbrytelser. I de groveste tilfeller av voldtekt, absolutt. Dette er selvsagt min mening.

Om straffenivået bør være høyt eller lavt ... som jeg var inne på innledningsvis. Man kan vanskelig se for seg at resten av verden skulle adaptere det norske straffenivået. Jeg er av den formening at dette ikke ville virket preventivt nok i samfunn som er preget av konflikt.
Sist endret av Sanjar; 20. august 2019 kl. 20:21. Grunn: Måtte si mer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg ville vise at straffer har en preventiv effekt, og viste at dette er sant for mindre forbrytelser.
Vis hele sitatet...
Påstanden din var at å redusere strafferamma ville føre til sosialt forfall. Det har du vridd til at strafferata er viktig. Men strafferamme og strafferate er to heilt forskjellige ting.

Om påstanden din er at det at ein brukbar andel vert straffa for brotsverk er med på å forhindre kriminalitet er det ein heilt anna påstand enn at straffenivået er av avgjerande verdi.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Derfor er det nærliggende å tenke seg at straffer for større forbrytelser også har en preventiv effekt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er ein uttalt del av kriminalitetspolitikken, og for ein del typar kriminalitet svært viktig del av den.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Om dette straffenivået for den enkelte forbrytelse bør være høyt eller lavt er en annen diskusjon. Dog, når det gjelder implementeringen av Broken window er det altså snakk om å straffe mindre forbrytelser og fjerne lovbrytere fra gata. Det er altså ikke snakk om tilsnakk eller enkel bøtelegging.
Vis hele sitatet...
Men påstanden din var altså at lågare straffenivå vil føre til sosial uorden...

Når det kjem til broken windows så viste eg altså til tilhengjarar som meiner at ein reaksjon er viktigare enn kor streng den reaksjonen er.

Men alt i alt framstår det som du forsøker å vri diskusjonen over i ei heilt anna retning; du har fortsatt ikkje forsvart påstanden din, som var at lågare straff == sosial uorden.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Både i Norge og Sverige har vi sett mange tilfeller av samfunnsstraff for analvoldtekter av 13-åringer. Dette tjener ingen, for å si det veldig mildt.
Vis hele sitatet...
Då trur eg problemet er at du ikkje kjenner lovverk eller rettspraksis.

Strafferamma for valdtekt der penis eller gjenstand er ført inn i skjede eller endetarm er tre til femten års fengsel.

Det kan kanskje forekomme at dommerane legg seg under minstenivået, men då er det gjerne spesielle grunnar, t.d. mindreårig gjerningsperson, eller andre sterke grunnar til det. Det er ikkje vanleg at valdtekt vert straffa med samfunsstraff for å sei det slik; det er unntaka.
Sist endret av vidarlo; 20. august 2019 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
*Vidarlo

Jeg kan innrømme at definisjonene her ble uklare. Det er selvsagt forskjell på reaksjon eller ingen reaksjon i det hele tatt. Jeg sammenblandet lav straff med ingen straff, og det kan jeg ta selvkritikk for. Jeg mener dog det må være nærliggende å tenke at svært lave straffer ikke vil virke avskrekkende nok, og avskrekking var jo den effekten vi ønsket oss her. Hvis straffen for å smadre alle ruter i et hus er tilsnakk, og det å voldta noen kun medfører samfunnsstraff ... Jeg tenker at dette ikke er nok. Når man leser om Broken windows i USA, er jo dette et land med svært mye høyere straffenivå her til lands. Og implementeringen av Broken Windows innebærer at småforbryterne ikke går fritt rundt, de fengsles. Dermed tenker jeg at suksess i så måte innebærer en viss alvorlighetsgrad også i straff.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg mener dog det må være nærliggende å tenke at svært lave straffer ikke vil virke avskrekkende nok, og avskrekking var jo den effekten vi ønsket oss her.
Vis hele sitatet...
Igjen; for å minne deg om påstanden din, så sette du likheitsteikn mellom lågare straffenivå og sosial uorden.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Hvis straffen for å smadre alle ruter i et hus er tilsnakk, og det å voldta noen kun medfører samfunnsstraff ...
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har tatt til orde for det. Dømet mitt med tilsnakk var meint som eit ytterpunkt, og dømet var ein bagatell som å kaste tyggis på gata. Alvorleg talt, må du ha forklart alle jævla døme med spatel?
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg tenker at dette ikke er nok. Når man leser om Broken windows i USA, er jo dette et land med svært mye høyere straffenivå her til lands. Og implementeringen av Broken Windows innebærer at småforbryterne ikke går fritt rundt, de fengsles. Dermed tenker jeg at suksess i så måte innebærer en viss alvorlighetsgrad også i straff.
Vis hele sitatet...
Du tenker. Kan du underbygge det på noko vis? Ta t.d. fare evasion som vart mykje brukt som døme i NYC. Er verkeleg fengselsstraff for det samfunnsteneleg? Eller for å knuse ei rute?
Igjen; for å minne deg om påstanden din, så sette du likheitsteikn mellom lågare straffenivå og sosial uorden.
Vis hele sitatet...
Det gjorde jeg. Jeg mener at det er en grunn til det relativt høyere straffenivået vi ser i resten av verden kontra Norge, som har ett svært lavt straffenivå. Min tanke var at om resten av verden skulle innføre et skandinavisk straffenivå, ville det medføre sosialt forfall, fordi vi har ett spesielt høyt nivå av sosial tillit.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4744856/

I denne undersøkelsen ser vi at det som sterkest forhindrer ulovlige handlinger, er sosial fordømmelse. Det er typisk for et tillitssamfunn som Norge.

Some researchers have proposed that the deterrent effects of legal sanctions are stronger when internal sanctions are lax, though others have argued in favor of purely additive effects (Grasmick and Green, 1980, 1981). Supporting the interaction hypothesis, we observed a significant positive interaction between legal and internal sanction threats, an effect also observed by Wenzel (2004) in his study of tax evasion among Australian citizens. In our international sample, the interaction was evident in every country except Colombia. Follow-up moderation analyses showed that the effect of legal sanctions was significant only when internal sanctions were lax; however, the moderation was significant for only four of the seven illegal actions (in contrast to Wenzel’s findings, the effect was not significant for tax evasion). These results suggest that the interaction between legal and internal sanctions may depend on the particular action.

Undersøkelsen viser iallfall at denne kompensasjonen mellom lav sosial fordømmelse og sterke legale virkemidler ikke kan utelukkes.

Du tenker. Kan du underbygge det på noko vis? Ta t.d. fare evasion som vart mykje brukt som døme i NYC. Er verkeleg fengselsstraff for det samfunnsteneleg? Eller for å knuse ei rute?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å bevise helt. Men Broken windows er som det sies:

In fact, it’s hard to think of a policy option for fixing a major social problem that is as strongly supported—by both experience and solid research—as is Broken Windows.

Politikken virker iallfall i et samfunn som USA. Spørsmålet må da være om det er noe annet som virker bedre.
Sist endret av Sanjar; 20. august 2019 kl. 21:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
I denne undersøkelsen ser vi at det som sterkest forhindrer ulovlige handlinger, er sosial fordømmelse. Det er typisk for et tillitssamfunn for Norge.
Vis hele sitatet...
Tilseier ikkje det at ein reaksjon er vel så viktig som straffenivået?
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Undersøkelsen viser iallfall at denne kompensasjonen mellom lav sosial fordømmelse og sterke legale virkemidler ikke kan utelukkes.
Vis hele sitatet...
Eller kva om det er motsett? Det samfunnet misliker fører til både sosial fordømming og formell straff?
Sitat av Sanjar Vis innlegg
In fact, it’s hard to think of a policy option for fixing a major social problem that is as strongly supported—by both experience and solid research—as is Broken Windows.

Politikken virker iallfall i et samfunn som USA. Spørsmålet må da være om det er noe annet som virker bedre.
Vis hele sitatet...
Det er artig nok samme person (Kelling) som sa det du siterer, og det eg siterte frå wikipedia. Uansett så er det delte meininger om det fungerer. Viare er heller ikkje straff eit veldig sentralt element der... Og det er ingenting i det du har skreve så langt som tilseier at strafferamma er av avgjerande betydning her. Tvert imot, vil seg sei. Delar av dei kjeldene du sjølv viser til seier at reaksjonen er eit viktig element i det.

Så du har fortsatt til gode å underbygge påstanden din.
Så du har fortsatt til gode å underbygge påstanden din.
Vis hele sitatet...
https://nij.gov/five-things/pages/deterrence.aspx

Severity refers to the length of a sentence. Studies show that for most individuals convicted of a crime, short to moderate prison sentences may be a deterrent but longer prison terms produce only a limited deterrent effect.

Så for å få til broken window effekten, må du antakelig true med fengselsstraff. Grad av straff betyr altså noe.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
*pi

Jo, det er et vanskelig spørsmål. Spesielt i spørsmål om rus og forhold/ONS er det mange gråsoner, og det mener jeg loven bør ta hensyn til. Hva gjør man om det er en ONS med uklare grenser, hvor partene er uenige om det som har skjedd, og kanskje ikke husker. Det sier seg selv at det er et vanskelig tilfelle da.
Vis hele sitatet...
Også i tilfeller der det er krystallklart hva som har skjedd, så er det grader av alvorlighet. Selv om det selvsagt er kategorisk galt å voldta uansett.

For the record synes jeg på ingen måte at hverken selvpåført rus eller forhold er formildende omstendigheter.

Når det er sagt, synes jeg at straffenivået i overfallsvoldteker hvor spørsmålet om den overtredelse som har skjedd er helt klar, er latterlig lavt. Både i Norge og Sverige har vi sett mange tilfeller av samfunnsstraff for analvoldtekter av 13-åringer.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til mange tilfeller av dette i Norge? Eller noen?

Om straffenivået bør være høyt eller lavt ... som jeg var inne på innledningsvis. Man kan vanskelig se for seg at resten av verden skulle adaptere det norske straffenivået.
Vis hele sitatet...
Jeg erenig i at det neppe ville funket å innføre norske strafferammer i alle land. Strafferammen må til en viss grad harmonere med rettsfølelsen i det aktuelle samfunnet. Jeg har heller ikke tatt til orde for det. Jeg mener fortsatt at dødsstraff er en kvalitativ annen greie enn andre strenge straffer, og at man bør jobbe for å avvikle det. Grunnene mine til dette handler egentlig vel så mye om effekten på samfunnet enn hensynet til gjerningsmennene, og er gjort rede for i det første innlegget mitt i denne tråden.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg mener dog det må være nærliggende å tenke at svært lave straffer ikke vil virke avskrekkende nok, og avskrekking var jo den effekten vi ønsket oss her.
Vis hele sitatet...
De sakene der dødsstraff ville vært aktuelt har jo ikke svært lave straffer i dag. 21 år forvaring med mulighet for forlenging på ubestemt tid, er ikke en svært lav straff. Du må vurdere om dødsstraff er mer avskrekkende enn det, ikke om det er mer avskrekkende enn tilsnakk eller samfunnstjeneste.
Sist endret av *pi; 20. august 2019 kl. 21:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
https://nij.gov/five-things/pages/deterrence.aspx

Severity refers to the length of a sentence. Studies show that for most individuals convicted of a crime, short to moderate prison sentences may be a deterrent but longer prison terms produce only a limited deterrent effect.

Så for å få til broken window effekten, må du antakelig true med fengselsstraff. Grad av straff betyr altså noe.
Vis hele sitatet...
For det første er jo det du kjem med der eit prima døme på at dødsstraff neppe er effektivt. For det andre, så let du vere å sitere eit anna vesentleg poeng. Det du let vere å sitere er punkt ein på sida. Altså det øverste. La meg gjere det:

1. The certainty of being caught is a vastly more powerful deterrent than the punishment.
Research shows clearly that the chance of being caught is a vastly more effective deterrent than even draconian punishment.
Vis hele sitatet...
La meg sitere punkt to og, for det og er jo relevant:
2. Sending an individual convicted of a crime to prison isn’t a very effective way to deter crime.
Prisons are good for punishing criminals and keeping them off the street, but prison sentences (particularly long sentences) are unlikely to deter future crime. Prisons actually may have the opposite effect: Inmates learn more effective crime strategies from each other, and time spent in prison may desensitize many to the threat of future imprisonment.

See Understanding the Relationship Between Sentencing and Deterrence for additional discussion on prison as an ineffective deterrent.
Vis hele sitatet...
Heck, punkt tre og, når vi først er i gong:
3. Police deter crime by increasing the perception that criminals will be caught and punished.
The police deter crime when they do things that strengthen a criminal’s perception of the certainty of being caught. Strategies that use the police as “sentinels,” such as hot spots policing, are particularly effective. A criminal’s behavior is more likely to be influenced by seeing a police officer with handcuffs and a radio than by a new law increasing penalties.
Vis hele sitatet...
Og sidan du går god for kjelda, så får vi vel sitere punkt fire og, som og motseier deg:
4. Increasing the severity of punishment does little to deter crime.
Laws and policies designed to deter crime by focusing mainly on increasing the severity of punishment are ineffective partly because criminals know little about the sanctions for specific crimes.

More severe punishments do not “chasten” individuals convicted of crimes, and prisons may exacerbate recidivism.

See Understanding the Relationship Between Sentencing and Deterrence for additional discussion on prison as an ineffective deterrent.
Vis hele sitatet...
Punkt fem seier at dødsstraff ikkje funker. Eg gidd ikkje sitere det, for eg trur det er åpenbart kva cherrypicking du driv med no. Du har plukka det eine jævla sitatet som passer inn med din argumentasjon, og ignorert at alt det andre på den sida tvert imot underbygger mitt standpunkt.

Skjerpings!
Sitat av Sanjar Vis innlegg

Severity refers to the length of a sentence. Studies show that for most individuals convicted of a crime, short to moderate prison sentences may be a deterrent but longer prison terms produce only a limited deterrent effect.

Så for å få til broken window effekten, må du antakelig true med fengselsstraff. Grad av straff betyr altså noe.
Vis hele sitatet...
Nå leste jeg vare uttrykket du siterer, men er ikke det nøyaktig det vi sier? Et visst nivå av fengselsstraff er avskrekkende, men effekten avtar med økende straff. Du får ikke mye mer avskrekking med 20 års fengsel enn 10, og faktisk ikke av dødsstraff vs livstid heller.

Edit: Faen du kom meg i forkjøpet igjen, vidarlo, og gjorde en grundigere jobb også. Du er en maskin.
Sist endret av *pi; 20. august 2019 kl. 22:01.