Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4243
Hei!

Har lånt en Hyundai Accent 96 modell nå som bilen min er på verksted. Skal fylle bensin snart men aner ikke om det er blyfri 95 eller 98 den skal ha. Noen som vet? Har null peiling på bil!
Står ikke det i vognkortet? Har du sett på innsiden av tankluka? Vet du ikke så velg blyfri 98.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Hei!

Har lånt en Hyundai Accent 96 modell nå som bilen min er på verksted. Skal fylle bensin snart men aner ikke om det er blyfri 95 eller 98 den skal ha. Noen som vet? Har null peiling på bil!
Vis hele sitatet...
Det er nok 95. 98 brukes bare av sportsbiler. Men det skal uansett stå inni tanklokket, har du sjekket der?

Det sagt, så er det ikke farlig å fylle 98 på en 95-bil, det er bare penger i vasken. Motsatt bør du imidlertid ikke gjøre.
Sist endret av Myoxocephalus; 15. oktober 2020 kl. 13:49.
Er nok 95. Er ytterst få biler som trenger 98. Pleier å stå om hvilket drivstoff som trengs i brukermanual og/eller luka til tanken.
En som driver bensinstasjon fortale meg engang jeg skulle tanke lånt bil at pga EU regler og tilpassninger så er det ikke biler som krever 98 lengre. Han sa det var før i tiden, for 98 oktan da var tilsatt bly for å smøre ventilene. Nå er all bensin bly-fri og dagens motorer med digitale hjerner regulerer seg selv utifra drivstoffkvalitet sa han. Alle moderne biler her i landet tåler 98 oktan og alle tåler 95 oktan ifølge ham. Har aldri dobbeltsjekket dette og jeg kan ikke nok om tenningsbank, tenningstidspunkt og slikt til å vite om det han sa stemmer eller ei. Kanskje noen mekanikere som kan si om det jeg ble fortalt er rett eller galt?
Du skal fylle 95. 98 er for biler før 85 typ.
95 er standarden for bensinbiler.
Bruk 95 trådstarter.
98 blir brukt på biler med mer hk og turbo dvs da det krever mer oktan

Sitat av _abc_ Vis innlegg
En som driver bensinstasjon fortale meg engang jeg skulle tanke lånt bil at pga EU regler og tilpassninger så er det ikke biler som krever 98 lengre. Han sa det var før i tiden, for 98 oktan da var tilsatt bly for å smøre ventilene. Nå er all bensin bly-fri og dagens motorer med digitale hjerner regulerer seg selv utifra drivstoffkvalitet sa han. Alle moderne biler her i landet tåler 98 oktan og alle tåler 95 oktan ifølge ham. Har aldri dobbeltsjekket dette og jeg kan ikke nok om tenningsbank, tenningstidspunkt og slikt til å vite om det han sa stemmer eller ei. Kanskje noen mekanikere som kan si om det jeg ble fortalt er rett eller galt?
Vis hele sitatet...
Ikke noe mekaniker, men høres ganske spot on ut annet en nyere biler med litt mer turbo og hk kjører bedre på 98 dvs race fuel
Sist endret av Livsnyter3n; 15. oktober 2020 kl. 17:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Alle moderne biler her i landet tåler 98 oktan og alle tåler 95 oktan ifølge ham. Har aldri dobbeltsjekket dette og jeg kan ikke nok om tenningsbank, tenningstidspunkt og slikt til å vite om det han sa stemmer eller ei. Kanskje noen mekanikere som kan si om det jeg ble fortalt er rett eller galt?
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Utenom høy-ytelsesmotorer (og høy-kompresjons-) er det muligens ingen biler som anbefaler 98. 98 har flere additiver enn 95, men med mindre man kjører veldig hardt er det nok uvesentlig.
Limited edition
Moff's Avatar
Altså - får man kjøpt noe annet enn 95 nå? Jeg tror ikke jeg har sett 98 på noen bensinstasjoner på flere år.
Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Bruk 95 trådstarter.
98 blir brukt på biler med mer hk og turbo dvs da det krever mer oktan



Ikke noe mekaniker, men høres ganske spot on ut annet en nyere biler med litt mer turbo og hk kjører bedre på 98 dvs race fuel
Vis hele sitatet...
Da det krever mer oktan? Hvorfor? De fleste turbo-biler er lavkomp og krever ikke mer "oktan".

Race fuel? Da må du se på metanol, ikke 98...
Sitat av Moff Vis innlegg
Altså - får man kjøpt noe annet enn 95 nå? Jeg tror ikke jeg har sett 98 på noen bensinstasjoner på flere år.
Vis hele sitatet...
Shell har 98. Fyller det på plastikkraketten. Slutter de å selge 98 tror jeg ikke det er noen bensinstasjoner som selger det lenger.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Shell har 98. Fyller det på plastikkraketten. Slutter de å selge 98 tror jeg ikke det er noen bensinstasjoner som selger det lenger.
Vis hele sitatet...
Esso har det og.
Sitat av Mekkem Vis innlegg
Da det krever mer oktan? Hvorfor? De fleste turbo-biler er lavkomp og krever ikke mer "oktan".

Race fuel? Da må du se på metanol, ikke 98...
Vis hele sitatet...

For en bedre ytelse på biler med litt mer hk/tuning PR hk så er 97/98 best, eller race fuel ja for høyest performance som nevnt pga.

F.eks en vanlig E63 AMG 600hk++ burde kjøres hele tiden på 97/98. Bedre for motor og ytelse.

Men ja en vanlig bil uten noe spesielt +- trenger ikke annet en 95..
Sitat av Mekkem Vis innlegg
Esso har det og.
Vis hele sitatet...
Flere Esso-stasjoner var jo Shell tidligere. Hanskje dem arvet utvalget og fortsatte med det?

Og, hvorfor selge 98 hvis ingen trenger det? Hm...
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Flere Esso-stasjoner var jo Shell tidligere. Hanskje dem arvet utvalget og fortsatte med det?

Og, hvorfor selge 98 hvis ingen trenger det? Hm...
Vis hele sitatet...
Det er vel svært få som trenger det, da de fleste moderne biler har bankesensorer og regulererer etter dette, men en god del biler får jo noe bedre ytelse, og det + vpower osv er jo en god gimmick. Svært få som må kjøpe merkeklær til flertallige tusen for å gå litt i den norske fjellheimen også :-)

Fifth Gear sammenlignet forøvrig litt forskjellig drivstoff for en stund siden. En Golf GTI fikk 5 hk mer med V-Power enn billigste standard drivstoff i UK.
Sist endret av legalize_it; 15. oktober 2020 kl. 22:34.