Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2884
Mor går på sosialen. Far får tiltakspenger, og ender vel faktisk litt under sosialsats.

Iflg mors advokat er mor da uten inntekt, og skal ikke være med å betale.

Kan dette stemme?
Betale hva? Er det at far må betale bidrag du prøver å si noe om?
Jeg antar det ikke foreligger en avtale som sier at forelder uten inntekt ikke skal betale? Hvis ikke tenker jeg dette er et typisk tilfelle hvor fylkesmann eller konfliktråd skal involveres. Fylkesmannen kan behandle saken administrativt om begge foreldrene er enige, ellers er konfliktråd og domstoler veien å gå.

Finner overraskende nok ikke at sosialhjelp er omtalt i diverse forarbeider og rundskriv, foruten at utvidet barnetrygd, kontantstøtte og ekstra småbarnstillegg skal regnes med i grunnlaget. Det er neppe helt i tråd med intensjonen at en forelder skal slippe helt unna når begge er i sammenlignbare situasjoner, men jeg antar at dette er noe både fylkesmann og domstoler har sett mye av før, og kan behandle ganske effektivt.
Sosialhjelp regnes ikke som (Pensjonsgivende) inntekt da det ikke skattes av. Så teknisk sett så er man uten inntekt om man lever på sosialen.
Trådstarter
Takker for innspill

Ser nå at min ytelse også er uten skatt, altså ikke pensjonsgivende. Så da antar jeg vi stiller på likt ��

Handler ikke om å unndra seg noe som helst forøvrig, men etter at jeg sto for 80% av den økonomiske biten mens vi bodde sammen, og hun velger forlate byen og barnas familie ønsker jeg i det minste at noe oppi dette er rettferdig.

Sitat av Dough Vis innlegg
Betale hva? Er det at far må betale bidrag du prøver å si noe om?
Vis hele sitatet...
Neida, dette omhandler reisekostnader ifm samvær. Litt utgifter da mor valgte flytte til en annen kant av landet.
Sist endret av tommen82; 18. juli 2020 kl. 02:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.