Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3666
Sjekket skattemeldingen idag og da kom det opp at jeg må betale 5000 og noe i i restskatt, går på AAP å får ca. 12700kr totalt i måneden, trodde jeg hadde fyllet ut skattekortet korrekt om det har noe å si, videre visste jeg ikke at det er mulig å få restskatt når man går på AAP, og hvordan skal jeg klare å betale dette når jeg såvidt klarer å forsørge meg selv? Har mye gjeld og inkasso fra før også. Hva gjør jeg i denne situasjonen?
Skaff deg et tabellkort så slipper du baksmell på AAP. Dette er en mer langsiktig (1år) løsning så du slipper dette igjen. Jeg har dessverre ikke noe godt svar på situasjonen som har oppstått for deg nå.
Aller først sjekker du om tallene stemmer. Det året jeg gikk fra AAP til trygd antok skattetaten at jeg fikk lønn hele året fra begge steder. Rettet i det, null baksmell.

Bostøtte hvis husleie/forsikring + strøm gir deg mindre enn 8500ish

Kontakt alle kreditorer og be om en avbetalingsplan som fungerer bedre. De vil stort sett heller ha halve beløpet enn ingenting hver måned.
Hvis du har minstesats på aap så kan det være du kan søke slattebegrensning.
Sitat av bewaah Vis innlegg
Hvis du har minstesats på aap så kan det være du kan søke slattebegrensning.
Vis hele sitatet...
Får ikke det om man ikke har hatt det tidligere.
Du visste ikke at det var mulig å få restskatt?

Du får utbetalingsslipp fra NAV og du får årsoppgave som forteller deg skattetrekket. Hva får deg til å tro at du blir trukket skatt men ikke kan få restskatt?

Det står tydelig på NAV sine sider at du blir trukket skatt, også at du må selv sørge for riktig skattekort:
https://www.nav.no/no/person/arbeid/...-aap#chapter-8

Jeg har hatt AAP i mange år og synes vel ikke så veldig synd på deg. Du får restskatten delt i 2 innbetalinger. Bare begynne spare.
Du har ansvar selv for hvor mye skatt du betaler sånn er det bare. Jeg har en venn som gikk inn å førte opp lite inntekt å satt seg selv på frikort, så ble han forbanna når de fant ut av det, og han måtte betale 50% skatt i x antall måneder.
Sitat av susiserken Vis innlegg
Du har ansvar selv for hvor mye skatt du betaler sånn er det bare. Jeg har en venn som gikk inn å førte opp lite inntekt å satt seg selv på frikort, så ble han forbanna når de fant ut av det, og han måtte betale 50% skatt i x antall måneder.
Vis hele sitatet...
Ble nesten nysgjerrig her nå, hvorfor i alle dager gjorde han dette?
Tja det ble vel som å ta et forskudd nesten? Et "langt fram i fremtiden forskudd", der han kunne nyte sine ekstra kroner utbetalt i oppmot 23 måneder, pluss tiden fram mot ligning uten å kjenne på konsekvensen av handlingen. Han viste nok at han ville "få svi" men reaksjonen var så veldig langt fram i tid, og han ønsket mere cash nå.
Sitat av freebird Vis innlegg
Ble nesten nysgjerrig her nå, hvorfor i alle dager gjorde han dette?
Vis hele sitatet...
Hehe ja si det. Han er ikke den skarpeste kniven i skuffen akkurat sånn økonomisk sett
Det er mulig du kan søke om skattebegresning hvis du har hatt vedvarende lav inntekt.

Det er viktig å ta kontakt med lokalt skattekontor hvis det viser seg at summen er riktig. Formelt sett så deles restskatt bare opp i to fakturaer, men de er ikke ute etter å gjøre livet ulevelig for deg, så de kan avtale individuelle nedbetalingsplaner. Du vil bli overrasket over hvor hjelpsomme de kan være, det er ikke som om du har Lindorff på døra.

(Langt verre enn Lindorff om du ikke er proaktiv, veldig greie å ha med å gjøre om du er på ballen.)
Søk paragraf 17-4, skattebegrensning grunnet dårlignskatteevne, med en gang.

Fått tilbake all innbetalt skatt i flere tilfeller. Du bør oppfylle de vilkårene.
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Søk paragraf 17-4, skattebegrensning grunnet dårlignskatteevne, med en gang.

Fått tilbake all innbetalt skatt i flere tilfeller. Du bør oppfylle de vilkårene.
Vis hele sitatet...
Skattebegrensning er lukket for nye brukere for å styrke arbeidsinsentivene for unge trygdemottakere

Se her for mer informasjon.