Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4032
Nå er alt av elektronikk så billig at jeg føler at det nesten er meningsløst å reparere med mindre man gjør det bare for gøy.
Jeg kan f.eks. kjøpe en defekt 46" flatskjerm for en liten sum, fikse den for en slick og ingenting, men når den skal selges til en som kan bruke den så er det så billig i butikken at man må sette en demotiverende lav pris.

Er det egentlig noe som lønner seg å reparere lengre? Eller er det rett på dynga og kjøp nytt?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Eneste jeg kan tenke meg du faktisk kan tjene litt på er å bytte skjermer og batteri på telefoner.
ja, men det er enormt mange om beinet, jeg solgte en defekt telefon på Finn.no for litt siden og jeg trodde mail-klienten hadde klikket, for det haglet inn med eposter, det var helt sinnsykt, og selv om jeg ikke la ut mobillnummeret mitt så fikk jeg haugevis med meldinger og telefoner fra allslags raringer.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det blir vel mest for morro skyld som du sier, men det er jo gøy det også!

Forsterkere kan du tjene litt på, kurant å skru på, defekte hvitevarer florerer det også av noen ganger på finn, kan være verdt å sjekke ut.
Jeg har tjent ca 10k på å modifisere xbox360er Kan man lodde kan man gjøre mye kult. Xbone og PS4 vil ha plenty av feil, og du kan tjene en del på å lære deg å reparere disse.

Etterhvert kan de nok modifiserer også, lær deg dette og tjen på det og
det eneste som faktisk er lønnsomt er vel smarttelefoner og tablets... eventuelt biler, men da må du ha diagnoseverktøy å litt av hvert, noe som ikke er verdt det for ett såpass lite marked... (markedet i seg selv blir vel bare større for hver dag, men du som privatperson må ikke regne med å kunne tjene spesielt på det)
Er en del sånne søppelstasjoner der man kan plukke med seg ødelagte PC´er og TV´er, men det er vel ikke så mye å hente der heller
Sitat av Goofygutt Vis innlegg
Er en del sånne søppelstasjoner der man kan plukke med seg ødelagte PC´er og TV´er, men det er vel ikke så mye å hente der heller
Vis hele sitatet...
er ikke mye brukbare flatskjermer på sånne plasser i alle fall å de fleste pcer er gjerne en knust laptop eller en stasjonær noen besteforeldre kjøpte for ett tiår siden...
Sitat av fatfro Vis innlegg
Jeg har tjent ca 10k på å modifisere xbox360er Kan man lodde kan man gjøre mye kult. Xbone og PS4 vil ha plenty av feil, og du kan tjene en del på å lære deg å reparere disse.

Etterhvert kan de nok modifiserer også, lær deg dette og tjen på det og
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen med hodet på rett plass som går til en random kar for å fikse PS4 (eller XBOX One når den kommer) når de fortsatt har garanti...???
Sant nok, men kommer det muligheter for modifisering så er folk villig til å legge ut litt penger for det. Men PS3 klarte de vel aldri helt å knekke?
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Det er vel ingen med hodet på rett plass som går til en random kar for å fikse PS4 (eller XBOX One når den kommer) når de fortsatt har garanti...???
Vis hele sitatet...
Er jo alltids de som har kjøpt de utenlands, ikke har kvittering eller har åpnet den selv før. Den første kategorien blir vel veldig relevant med tanke på PS4 og Xbone.

Sitat av Goofygutt Vis innlegg
Sant nok, men kommer det muligheter for modifisering så er folk villig til å legge ut litt penger for det. Men PS3 klarte de vel aldri helt å knekke?
Vis hele sitatet...
PS3 jo! Er jo en jailbreak, og en rekke drive emulatorer.
Sist endret av RabbitPen; 1. januar 2014 kl. 03:19.
Jeg er det jeg vil kalle en reser i feilsøking(feilsøker NÅ på jobben, hehe)
Før jeg fikk heltidsjobb hadde jeg avtale med eier av musikkforetning. Jeg reparerte gitar forsterke og gitarer(elektriske). Tjente fort 700 kr på de litt finere forsterkerene. Tok kansje en time +/-
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Spesialisèr deg litt, ikke bare fokusér på forbrukermarkedet, det er mye i den proffesjonelle verdenen du kan reparere og tjene penger på.
Jeg har en kjenning som likte å skru ting fra hverandre, over tiden ble han ganske flink med el-orgel og slikt.
Nå jobber han i et verksted her og anses som en ekspert på orgler, men reparerer alt fra forsterkere til bevegelige lys for konserter.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Spesialisèr deg litt, ikke bare fokusér på forbrukermarkedet, det er mye i den proffesjonelle verdenen du kan reparere og tjene penger på.
Jeg har en kjenning som likte å skru ting fra hverandre, over tiden ble han ganske flink med el-orgel og slikt.
Nå jobber han i et verksted her og anses som en ekspert på orgler, men reparerer alt fra forsterkere til bevegelige lys for konserter.
Vis hele sitatet...
Helt enig der! Masseprodusert elektronikk er "billig" og folk bytter ut fort som fy. Gamle kvalitetsinstrumenter til 20 og 40.000 + er ikke så kult å bytte. Tror hvis du speaialiserer deg innen en gruppe produkter, men være åpen for annet. Feks musik osv..

Det er iallefal min plan
Mye elektronikk med switch mode power supply hvor kondensatorene tørker ut. Typisk symptom er et produkt som "prøver" å skru seg på. Enkelt å diagnostisere, enkelt å lokalisere, enkelt å reparere. Billig!
SMPS transforformatorer.

eks.
230-12V-24V 10-200W størrelse.
DC DC.

Får kretser på ebay med step Down med spenning dispaly. 30V imput 0-28V out 3A. Så kan man lage seg billig test power.

LED strip ?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Mye elektronikk med switch mode power supply hvor kondensatorene tørker ut. Typisk symptom er et produkt som "prøver" å skru seg på. Enkelt å diagnostisere, enkelt å lokalisere, enkelt å reparere. Billig!
Vis hele sitatet...
Gjelder gamle el-motorer også; er det litt kvalitet på dem så går selve motoren til dommedag, men det hender at kondensatorene tar kvelden. Jeg fikk meg faktisk en eksepsjonelt pent brukt Kenwood Major nylig på grunn av akkurat dette. Min nye maskin er nesten tredve år gammel, men ser helt ny ut - veldig bra kvalitet og veldig pen behandling. Maskinen begynte plutselig å gå sakte, drive dårlig, bli varm og lukte vondt så eieren ville kaste den. Imidlertid fikk jeg den i steden. Med alt tilbehør. Skrudde den opp, fant en kondensator som hadde est ut av alle proporsjoner og lekt elektrokyttvæske. Resten ser helt fint ut. Så, en ny kondensator koster... 10kr? En ny kjøkkenmaskin av denne typen koster minst 3k, og med alt tilbehøret jeg får med - kjøttkvern, boller, dingser og annet kjekt akkumulert over flere tiår, så kan vi nok fint legge på en høvding til.
Er det forresten noen som har et tips om hvor jeg kan få tak i en kondensator rata for 230VAC og 0.15uF? Den er av en eller annen grunn merka med 3.8MHz også, uten at jeg helt vet hvorfor. Sjekka robonor, men utvalget av kondesatorer var ikke all verden.

Og, en annen ting som kan være lett å diagnostisere og fikse er... støv. Faren min hadde en vaskemaskin en gang som begynte å oppføre seg rart, vise merkelige ting i displayet og ikke funke som den skulle. Dette var en maskin hvor motoren hadde børster, og da vi åpna den fant vi et tykt lag med sort støv på alle kretskort (og alt annet for den saks skyld). Minte litt om heksesot. Visstnok et kjent problem med slike motorer. Uansett, en runde med trykkluft og maskinen gikk som ei klokke igjen; den holdt helt til pumpa takket for seg tre år senere.
3,5mm plugger vil også lønne seg å reparere. Pc-høytalerne mine sluttet å fungere på den ene siden. Jeg kjøpte en ny plugg på clas for 20 tror jeg og byttet ut med den gamle. Alt ble strålendes. Dette funker for alt fra høytalere til hodetelefoner og mikrofoner.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Er det forresten noen som har et tips om hvor jeg kan få tak i en kondensator rata for 230VAC og 0.15uF? Den er av en eller annen grunn merka med 3.8MHz også, uten at jeg helt vet hvorfor.
Vis hele sitatet...
Spør hos en elektriker eller automasjonsverksted.
Jeg har bytta mange kondensatorer på bygningssager, vedkløyvere og lignende og vi får bestilt kondensatorer av alle slag og størrelser i fra Elektroskandia, Otra osv

Hvorfor den er merka med 3.8Mhz vet jeg ikke, er jo bare kapasitansen som har noe og si egentlig.
Har erfart at kapasitansen ikke altid trenger og være helt nøyaktig heller, en motor som skal ha f.eks 15uf kan fungere med 10 eller 20 uf som en nødløsning, men ikke altid. Det beste er jo å ha den helt riktig
Sist endret av varg300; 5. januar 2014 kl. 13:17.